Cash automaten verdwijnen uit de maatschappij

noot: ik heb geen crypto

Maar voordeel lijkt me te zijn dat je zelf uw geld op een veilige manier kan bijhouden en dat je niet ( zoals ik vorige week) plots uw rekeningen geblokkeerd ziet omdat een bank algoritme uw aankopen niet leuk vindt
Eum, in china en india hebben ze van dag op dag cryptotransacties illegaal verklaard...?

Ok maar het is niet omdat het ineens illegaal is dat je er niet meer aankan, wat hier bij een gewone bank wel het geval was.
Maar het probleem lijkt me een te streng algoritme, dat dient om de consument te beschermen, dat kan aangepast worden.
Ik ken er weinig van, maar is het niet een beetje wishful thinking dat moest crypto zo wijdverspreid raken als mensen hopen, er ook niet wat veiligheden zullen ingebouwd worden?

Maar het probleem lijkt me een te streng algoritme, dat dient om de consument te beschermen, dat kan aangepast worden.
Ik ken er weinig van, maar is het niet een beetje wishful thinking dat moest crypto zo wijdverspreid raken als mensen hopen, er ook niet wat veiligheden zullen ingebouwd worden?
Mogelijks, maar de vraag is wat is *nu* een voordeel en dat is imo een voordeel.

Vooral usd waar je dan echt iets mee kunt kopen :woohoo:
Er niets van kennen, je rancuneus (wat zou de reden zijn?) en hysterisch betoog moeten bijstaan door zelf reeds te stellen dat het een "scam" is, denk je dat je op deze fanatieke manier veel mensen overtuigt?

Er zijn ondertussen wel wat aanbieders van VISA kaarten (en debetkaarten) die toelaten aankopen gewoon met je Cryptomunten te doen. Dit merendeel zonder kosten en zelfs met "rewards" die je krijgt zoals cashback van je Spotify abonnement, Netflix, etc...

Vandaag de dag claimen dat je met cryptomunten niets kan kopen is zoals anno 2000 verkondigen dat je met internet niets bent.

Bankmedewerkers in Brussel kunnen alle rekeningen inkijken die ze willen.

Officieel kan dit 'gecontroleerd' worden, maar denk je dat dit realistisch is als er per medewerker 50 klanteninzages per dag zijn voor echte klantencontacten, en eentje voor jezelf?
Er werkt daar bij een callcenter van 50 man niemand die niet minstens de helft van zijn kennissen/vrienden gecheckt heeft :laugh:

Dus iemand met slechte bedoelingen weet potentieel alles van jouw rekening (gewoon een callcenterboy 100 euro geven).
Dat hoeft echt geen parketmagistraat te zijn.

Eum, in china en india hebben ze van dag op dag cryptotransacties illegaal verklaard...?

Begrijp je zelf de ironie van je twee posts die elkaar opvolgen? Eerst zeggen dat je bankgegevens zeer gemakkelijk kunnen gecheckt worden door omkoping van een bankmedewerker, in je volgende post melden dat crypto gevaarlijk is "omdat het illegaal verklaard kan worden"....

Toon mij winkels die de prijs rechtstreeks in bitcoin afficheren.
En niet gewoon de prijs in eur/usd converteren nr de schommelende bitcoinprijs.

Dát is namelijk het essentieel kenmerk van een munt: dat het een unit of account is.
En niet alleen een uiteindelijk om te zetten transactiemiddel. (Nb. met >3% transactiekosten bovenop de visa kosten)

Je bent met uw bitcoinbetaling gewoon een heerlijk naïeve extra melkkoe voor binance en visa.

Ik heb helemaal niets te tonen. Ik zie bitcoin niet als een munt (wel als digitaal goud) dus je gaat met de verkeerde in discussie.

Frankly boeit het mij ook geen ene fuck of ik nu al dan niet rechtstreeks met crypto kan betalen. Dat zou ik zelfs niet willen tenzij het met stablecoins (usdt/busd/usdc) zou kunnen.

Ik kies zelf op welk moment ik mijn crypto verkoop naar stablecoins. Een deel daarvan zet ik op die Visa kaart en gebruik ik om te betalen. Dit werkt voor mij goed genoeg.

Je laatste zin klopt trouwens ook niet. Ik verdien netto ± 4% op elke betaling die ik doe met de Binance Visa.

Begrijp je zelf de ironie van je twee posts die elkaar opvolgen? Eerst zeggen dat je bankgegevens zeer gemakkelijk kunnen gecheckt worden door omkoping van een bankmedewerker, in je volgende post melden dat crypto gevaarlijk is "omdat het illegaal verklaard kan worden"....
Ging over vergelijking met cash, het onderwerp van het topic.

Crypto gaat naar nul, iedereen gaat daar zijn geld mee verliezen en dan wenen, dus dat interesseert mij totaal niet.
Het steekt mij al tegen dat het de discussie hier weer kaapt.

Ging over vergelijking met cash, het onderwerp van het topic.

Crypto gaat naar nul, iedereen gaat daar zijn geld mee verliezen en dan wenen, dus dat interesseert mij totaal niet.
Het steekt mij al tegen dat het de discussie hier weer kaapt.
Dat kan je over alles zeggen natuurlijk als je er geen termijn op plakt.

Dat kan je over alles zeggen natuurlijk als je er geen termijn op plakt.
Alé dan, binnen de 10 jaar.

Als ik 1 ding geleerd heb, is dat irrationaliteit in markten véééééél langer kan lopen dan je logischerwijs voor mogelijk houdt.

1 recent voorbeeld van retaildebiliteit was Wirecard, waar al in 2010 aanwijzingen waren van fraude, en in 2015-2016 letterlijk artikels in de FT staan die de fraude tot in detail beschrijven.

Reactie van retailbeleggers: aandeel nog +450% hoger op 3 jaar tijd.
Dan sta je daar echt naar te kijken met open mond. En word je vierkant uitgelachen door de fanboys "have fun staying poor" "changing the world".

Nu? Een ronde nul.
Maar wel pas na meer dan 10 jaar, en zelfs meer dan 5 jaar nadat de fraude letterlijk in de krant staat.

En dat zal met crypto net hetzelfde zijn.
Geen enkele praktische use case na 12 jaar, alle zogezegde 'projecten' van de altcoins draaien op 0 (NUL) uit qua gebruik of utiliteit, maar toch worden ze gretig verhandeld en gaan ze +1000%.

Redelijk grappig als je de die-hard cryptoboys ziet boos worden als shitcoins zoals Dogecoin of Shiba inu dan 10.000% stijgen zonder reden.
Totaal geen besef dat hun 'echte' coins zoals bitcoin en ethereum exact hetzelfde zijn vanuit financieel perspectief bekeken.

Pure retailspeculatie.

Alé dan, binnen de 10 jaar.

Als ik 1 ding geleerd heb, is dat irrationaliteit in markten véééééél langer kan lopen dan je logischerwijs voor mogelijk houdt.

1 recent voorbeeld van retaildebiliteit was Wirecard, waar al in 2010 aanwijzingen waren van fraude, en in 2015-2016 letterlijk artikels in de FT staan die de fraude tot in detail beschrijven.

Reactie van retailbeleggers: aandeel nog +450% hoger op 3 jaar tijd.
Dan sta je daar echt naar te kijken met open mond. En word je vierkant uitgelachen door de fanboys "have fun staying poor" "changing the world".

Nu? Een ronde nul.
Maar wel pas na meer dan 10 jaar, en zelfs meer dan 5 jaar nadat de fraude letterlijk in de krant staat.

En dat zal met crypto net hetzelfde zijn.
Geen enkele praktische use case na 12 jaar, alle zogezegde 'projecten' van de altcoins draaien op 0 (NUL) uit qua gebruik of utiliteit, maar toch worden ze gretig verhandeld en gaan ze +1000%.

Redelijk grappig als je de die-hard cryptoboys ziet boos worden als shitcoins zoals Dogecoin of Shiba inu dan 10.000% stijgen zonder reden.
Totaal geen besef dat hun 'echte' coins zoals bitcoin en ethereum exact hetzelfde zijn vanuit financieel perspectief bekeken.

Pure retailspeculatie.
Ik lees vooral veel frustratie in je post en weinig humor om eerlijk te zijn... Niet dat ik pro Crypto ben, maar iemand wiens argumenten zich vooral baseren op wat ze weer in hun glazen bol hebben gezien neem ik weinig serieus. Voeg daar nog wat denigrerende uitspraken naar andere mensen toe...

Als dit topic niet de kant uitgaat die ge wilt, misschien wat minder radicaal uw mening blijven doorduwen zodat het weer netjes op rails kan komen?

Soit, heb hier sowieso weinig argumenten gezien pro cash geld buiten:

- Alleen met cash geld ben ik anoniem
- Wat als de stroom/netwerk uitvalt

Denk dat deze twee ze zo wat samenvatten... Vraagje trouwens voor zij die met de anonimiteitskwestie zitten. Ik neem aan dat jullie de volledige datauitwisseling (waar mogelijk) met Google/Apple hebben uitgeschakeld? Geen bijhouden van locaties, geen bijhouden van browsergeschiedenis, geen kredietkaart verbonden met Android store/Apple store, etc...?

Soit, heb hier sowieso weinig argumenten gezien pro cash geld buiten:

- Alleen met cash geld ben ik anoniem
- Wat als de stroom/netwerk uitvalt
Het gaat niet over detail anonimiteit, het gaat over dit:
Cash is nutteloos in een rustig draaiende democratie.

Indien dat echter wegvalt:

- geen mogelijkheid meer tot dingen doen die de overheid niet graag heeft.
Oppositiepartij oprichten? Uit buitenland geld ontvangen? Onmogelijk.

- privacy. Graag eens nr de dames van plezier, of als parlementslid een zwarte dildo met het gezicht van de premier kopen?
Hopen dat er niemand van de bank iets lekt...

Ik weet trouwens dat bepaalde banken uw zichtrekening checken op uitgaven nr gokkantoren en dat beïnvloedt uw kredietwaardigheid voor bv. visakaart limiet of leningen.

Wat als zoiets algemeen wordt?
Een social credit score zoals sprake van in China invoeren?
Je bent als burger volledig machteloos.

Volledig fan van digitale betalingen.
Maar be careful what you wish for om alle cash te bannen...

Maar dan kan niemand nog terug.
En dat is het probleem.

Digitaal betalen is in 99% van de gevallen veel comfortabeler.
Tot je binnen 15 jaar misschien PVDA of vlaams belang aan de macht hebt, en die hebben misschien een paar ideeën qua privacy of geld die jij minder tof vindt.

Het gaat niet over detail anonimiteit, het gaat over dit:
Mja, wederom vertrek je vanuit je fantasie "wat als dit, wat als dat", hou je misschien gewoon toch aan de feiten, als we elk mogelijk scenario gaan moeten bespreken...

- Wat als je geen partij meer mag oprichten doordat de overheid je geld kan traceren (? Zou dit überhaupt iets zijn dat je regelt met cash geld?!)
- Wat als uw bank je financiële info lekt
- Wat als uw bank uw rekeninguittreksels nakijkt op gokken en u vervolgens geen krediet aanbiedt (laten we eerlijk zijn, als uw bank dit doet wilt ge daar toch zelfs geen krediet afsluiten? Tientallen banken die uw zichtrekening niet kunnen zien en wel zullen willen verder helpen)
- Wat als we een social credit score krijgen zoals in China
- Wat als PVDA of VB aan de macht is.

Soit, al die zaken die je opnoemt, pure speculatie... Dat steekt mij dan weer tegen, dat ge geen deftige discussie met u kunt voeren omdat het vooral doemdenken is. JA als we zoals China worden is het gebrek aan cash geld niet super, JA als mijn bankbediende op Facebook zou zetten dat ik zonet een sekspop gekocht heb van 5.000 EUR is dat niet leuk.

Soit, al die zaken die je opnoemt, pure speculatie... Dat steekt mij dan weer tegen, dat ge geen deftige discussie met u kunt voeren omdat het vooral doemdenken is. JA als we zoals China worden is het gebrek aan cash geld niet super, JA als mijn bankbediende op Facebook zou zetten dat ik zonet een sekspop gekocht heb van 5.000 EUR is dat niet leuk.

De Chinezen betalen zo goed als alles via Alipay of WeChat Pay. Maar die worden ook overal gefilmd en opgesloten als ze een subversieve mening hebben...

In België wordt naar schatting 15% van ons BNP in het zwart geproduceerd. In de goede oude tijden van het bankgeheim werd dat geld vaak op een rekening gezet (naar schatting een goede 40 miljard euro), al dan niet in het buitenland. Nu we ondertussen dat bankgeheim overboord hebben gekieperd moeten er dus andere manieren worden gezocht om dat zwart geld te bewaren. De grote jongens trekken ermee naar exotische off-shore constructies waarover een conglomeraat van zelfverklaarde top-journalisten dan om de zoveel jaar een Panama paper of Pandora Paper aankondigen. Om te constateren dat de berg een muis heeft gebaard. Daar komt dus zelden iets deftig uit.

De kleinere spelers met zwart geld hebben niet de know-how of middelen om die off-shore constructies op te zetten. En dan is het bestaan van cash geld wel heel handig. Je kan er anoniem mee betalen en je kan het anoniem opslaan. Ik geef jou 50 euro die jij in je kluis of onder je matras legt. Dat geld is van eigenaar gewisseld zonder dat iemand het weet.

Crypto als alternatief: mogelijk maar ook daar zijn momenteel nog een aantal problemen. Als betaalmiddel is het nog niet heel erg goed ingeburgerd en de waarde is erg volatiel. Cash mag dan wel onderhevig zijn aan inflatie het schommelt toch minder in waarde als crypto.

Afschaffen van cash zie ik nog niet snel gebeuren. Die 15% zwarte economie is ook een doos van Pandora... We kunnen niet goed inschatten wat er met onze maatschappij zal gebeuren indien we dat volledig aan banden leggen... Mogelijk is de collaterale schade groter als de mogelijke opbrengsten.

Wat de overheid ondertussen wel doet is door relatief kleine ingrepen de zwarte economie stelselmatig trachten te verkleinen: regularisaties, de witte kassa, ... Als ik de overheid en banken van een complot zou verdenken dat kan het afschaffen van cash-automaten daar ook bij horen. Immers, hoe minder cash geld jij en ik kunnen afhalen hoe minder cash geld verduisterd zal worden.

De Chinezen betalen zo goed als alles via Alipay of WeChat Pay. Maar die worden ook overal gefilmd en opgesloten als ze een subversieve mening hebben...

In België wordt naar schatting 15% van ons BNP in het zwart geproduceerd. In de goede oude tijden van het bankgeheim werd dat geld vaak op een rekening gezet (naar schatting een goede 40 miljard euro), al dan niet in het buitenland. Nu we ondertussen dat bankgeheim overboord hebben gekieperd moeten er dus andere manieren worden gezocht om dat zwart geld te bewaren. De grote jongens trekken ermee naar exotische off-shore constructies waarover een conglomeraat van zelfverklaarde top-journalisten dan om de zoveel jaar een Panama paper of Pandora Paper aankondigen. Om te constateren dat de berg een muis heeft gebaard. Daar komt dus zelden iets deftig uit.

De kleinere spelers met zwart geld hebben niet de know-how of middelen om die off-shore constructies op te zetten. En dan is het bestaan van cash geld wel heel handig. Je kan er anoniem mee betalen en je kan het anoniem opslaan. Ik geef jou 50 euro die jij in je kluis of onder je matras legt. Dat geld is van eigenaar gewisseld zonder dat iemand het weet.

Crypto als alternatief: mogelijk maar ook daar zijn momenteel nog een aantal problemen. Als betaalmiddel is het nog niet heel erg goed ingeburgerd en de waarde is erg volatiel. Cash mag dan wel onderhevig zijn aan inflatie het schommelt toch minder in waarde als crypto.

Afschaffen van cash zie ik nog niet snel gebeuren. Die 15% zwarte economie is ook een doos van Pandora... We kunnen niet goed inschatten wat er met onze maatschappij zal gebeuren indien we dat volledig aan banden leggen... Mogelijk is de collaterale schade groter als de mogelijke opbrengsten.

Wat de overheid ondertussen wel doet is door relatief kleine ingrepen de zwarte economie stelselmatig trachten te verkleinen: regularisaties, de witte kassa, ... Als ik de overheid en banken van een complot zou verdenken dat kan het afschaffen van cash-automaten daar ook bij horen. Immers, hoe minder cash geld jij en ik kunnen afhalen hoe minder cash geld verduisterd zal worden.
Mja, op zich ook niets verkeerd mee (tenzij natuurlijk voor de mensen die baat hebben om zwart geld te behouden/gebruiken). Van mij persoonlijk mág het zwart geld ook weg. Ik weet dat ik hier heel veel mensen mee tegen de borst zal stoten maarjah... Ik rij ook al eens graag wat sneller dan 120 per uur op de snelweg maar zal toch ook niet gauw mekkeren dat ze meer trajectcontroles uitvoeren of camera's bijplaatsen (of als ik dan een boete moet betalen).

Mja, op zich ook niets verkeerd mee (tenzij natuurlijk voor de mensen die baat hebben om zwart geld te behouden/gebruiken). Van mij persoonlijk mág het zwart geld ook weg. Ik weet dat ik hier heel veel mensen mee tegen de borst zal stoten maarjah... Ik rij ook al eens graag wat sneller dan 120 per uur op de snelweg maar zal toch ook niet gauw mekkeren dat ze meer trajectcontroles uitvoeren of camera's bijplaatsen (of als ik dan een boete moet betalen).
Van mij mag zwart geld ook weg al ben ik van mening dat het volledig decimeren van zwart geld vrij complex is omdat het zo goed is ingeburgerd in onze maatschappij. Er zijn daar wel nog gradaties in natuurlijk. Er is zwart geld afkomstig uit criminele activiteiten en aan de andere kant heb je volstrekt legale activiteiten waar Jan Modaal een procentje probeert te besparen door in het zwart te betalen. De drugsdealer versus je buurman die zijn living in het zwart laat schilderen (niet letterlijk he :)).

De boutade dat zonder zwart geld de horeca niet rendabel zou zijn kan misschien wel kloppen...

Volgens mij gaan mensen voorbij aan de échte reden waarom het aantal cashautomaten (& filialen) vermindert: banken willen knippen in hun kosten en het liquiditeitsrisico terugdringen.
Europese banken zijn dankzij de ECB zo goed als amper nog winstgevend en de enige manier waarop ze de marges (legaal) terug kunnen vergroten is door te cutten in hun kosten.

Al de rest is blabla.

Kijk, dit heb je dus met cash als betaalmiddel. Criminelen met machinegeweren die apothekers overvallen voor de cash.
Ik hoop dat ze zo weinig mogelijk cash in huis hadden en zo veel mogelijk naar kaartbetalingen overschakelen.

Volgens mij gaan mensen voorbij aan de échte reden waarom het aantal cashautomaten (& filialen) vermindert: banken willen knippen in hun kosten en het liquiditeitsrisico terugdringen.
Europese banken zijn dankzij de ECB zo goed als amper nog winstgevend en de enige manier waarop ze de marges (legaal) terug kunnen vergroten is door te cutten in hun kosten.

Al de rest is blabla.

huh? De Return On Equity al eens gezien van KBC ? of BNP? Het is niet dat die afzien momenteel.

En liquiditeitsrisico van een automaat lijkt me nogal beperkt. Je steekt er zoveel cash in als je wil. Als het op is, zet je er een of andere random error message op. Lijkt me minder risico vol dan non-cash. Die kun je gewoon overschrijven en hopla, weg.

Cashautomaten verdwijnen gewoon omdat dat bakken zijn die geld kosten en niemand gebruikt ze. Of je dan veel of weinig winst maakt, waarom zou je nog laten staan.

De boutade dat zonder zwart geld de horeca niet rendabel zou zijn kan misschien wel kloppen...

Ik heb er eigenlijk niets op tegen dat er een keer een grote kuis komt in de horeca. Als je enkel rendabel kan zijn met fraude, dan trok je zaak al op niets eigenlijk.

Er zijn nu horecazaken (weliswaar in de steden) waar je enkel digitaal kan betalen. (volgens hun menukaart :p want ik dacht dat je altijd cash moet accepteren?)
Die redden het. Toch een indicatie dat horeca niet hoeft te frauderen om rendabel te zijn.

Terug
Bovenaan