Cash automaten verdwijnen uit de maatschappij

Verontwaardigd zijn is gemakkelijk als je vertrekt vanuit valse veronderstellingen. De loonslaaf wordt gemiddeld maar aan 35% belast, en een deel van het inkomen zelfs aan 0% ;-)

Verontwaardigd zijn is gemakkelijk als je vertrekt vanuit valse veronderstellingen. De loonslaaf wordt gemiddeld maar aan 35% belast, en een deel van het inkomen zelfs aan 0% ;-)
Klopt, heb het aangepast want zal idd eerder rond de 35-40% liggen, voor een aantal zelfs minder met een resem extralegale voordelen, vakantiegeld is dan veel meer, net als hoge lonen.

Klopt, heb het aangepast want zal idd eerder rond de 35-40% liggen, voor een aantal zelfs minder met een resem extralegale voordelen, vakantiegeld is dan veel meer, net als hoge lonen.
Zelfs dat is nog een zware overdrijving.

Code:
PCTIEL  GRENS     NETTO-BEL. BELASTING  %BELASTING
INKOMEN PCTIEL    INKOMEN                   
 10      6.516     23.394         -60     -2,56%
 20     14.732     11.474         -94     -0,82%
 30     17.640     16.148         270      1,67%
 40     21.253     19.410       1.406      7,24%
 50     25.475     23.319       3.042     13,04%
 60     30.763     28.008       4.690     16,74%
 70     37.512     33.978       6.161     18,13%
 80     48.105     42.353       8.984     21,21%
 90     67.821     56.810      14.403     25,35%
100               107.886      35.603     33,00%
(bron: https://statbel.fgov.be/nl/themas/huishoudens/fiscale-inkomens/plus)
Zélfs de gemiddelde aangifte die in de top 10% zit (nulaangiften zelfs niet meegerekend), met een gemiddeld fiscaal inkomen van 107.886 euro, heeft nog maar een gemiddelde aanslagvoet van 33%. Een gemiddelde belg zit ergens aan 15%. Meestal hoger voor wie een dubbel gezinsinkomen heeft, dat zeker, maar geen 35% behalve voor uitzonderlijke gevallen.

En dan moet je nog rekenen:
- dat een hele hoop inkomsten in België niet op de belastingsbrief verschijnen (in mijn geval: KEW, kinderbijslag, zonnepanelen, ..., samen goed voor enkele duizenden euro inkomsten)
- dat vele andere inkomens apart en voordelig belast worden (bvb groepsverzekering, vele roerende inkomens, ... )
- dat er op het bedrag dat je in de 2e/3e kolom staat ook al aftrekken voor beroepskosten toegepast worden (los of je ze nu doet of niet), in ons geval goed voor meer dan 8000 euro.

Dat een hele hoop belastingen ook niet op de belastingbrief staan natuurlijk ook niet vergeten hè. Als je kinderbijslag als inkomen ziet is er geen reden om sociale bijdragen niet als een vorm van belastingen te zien…

Heb altijd wat cash op zak (zo'n briefje v 10 of 20 euro en 2 munten 1 à 2 euro).
Er zullen altijd plekken zijn waar geen elektriciteit of internet is...

Als cash volledig zou verdwijnen, wat ik nooit zie gebeuren, dan krijgen de banken veel te veel macht en dat is niet gezond imo.

Als cash volledig zou verdwijnen, wat ik nooit zie gebeuren, dan krijgen de banken veel te veel macht en dat is niet gezond imo.
Van mij mogen mensen nog cash blijven gebruiken (hoewel ik het even achterhaald vind als een paardenkoets als transportmiddel).
Waar ik wel een probleem mee heb is dat handelaars mij verplichten om met cash te betalen, zodat zij dan belastingen kunnen ontduiken. Zo kloten ze mij en de belastingsdiensten. Ik ben blij dat ze daar in 2022 komaf mee maken.

Enkel jammer dat de regel pas ingaat vanaf 01/07/2022, van mij mocht het starten op 01/01/2022.

Bij het afhalen van Kerstmenu bij de traiteur heeft die letterlijk gefoeterd op mijn man omdat hij met de kaart betaalde.
Ik ga normaal nooit een probleem maken van te ‘moeten’ cash betalen. Ik heb geen eigen bankkaart en dus beroep ik mij voor ‘eigen’ aankopen vaak op cash. Van de belastingen die gekloot zouden worden, lig ik niet wakker. Ik ben er zelf nog nooit een Eurocent beter van geworden als er een ‘belastingkloter’ gevat werd dus kan mij écht niet schelen.

Bij het afhalen van Kerstmenu bij de traiteur heeft die letterlijk gefoeterd op mijn man omdat hij met de kaart betaalde.
Zou ik sowieso aangeven. Ik ga vanaf 01/07/2022 eens langs gaan bij de zaken die nu kaartbetalingen weigeren in mijn buurt (vooral pittazaken & kappers) en wie dan nog niet mee is geef ik ook aan.

Ik ga normaal nooit een probleem maken van te ‘moeten’ cash betalen. Ik heb geen eigen bankkaart en dus beroep ik mij voor ‘eigen’ aankopen vaak op cash. Van de belastingen die gekloot zouden worden, lig ik niet wakker. Ik ben er zelf nog nooit een Eurocent beter van geworden als er een ‘belastingkloter’ gevat werd dus kan mij écht niet schelen.
:sarcastic:

Heb altijd wat cash op zak (zo'n briefje v 10 of 20 euro en 2 munten 1 à 2 euro).
Er zullen altijd plekken zijn waar geen elektriciteit of internet is...

Qué?

Van mij mogen mensen nog cash blijven gebruiken (hoewel ik het even achterhaald vind als een paardenkoets als transportmiddel).
Waar ik wel een probleem mee heb is dat handelaars mij verplichten om met cash te betalen, zodat zij dan belastingen kunnen ontduiken. Zo kloten ze mij en de belastingsdiensten. Ik ben blij dat ze daar in 2022 komaf mee maken.

Enkel jammer dat de regel pas ingaat vanaf 01/07/2022, van mij mocht het starten op 01/01/2022.
Ze kunnen elektronische betalingen idd niet meer weigeren, maar ze kunnen wel nog steeds aangeven dat ze liever hebben dat je cash betaalt. Als je toch koppig elektronisch blijft betalen in die lokale zaken, kan het wel eens zijn dat ze je op de duur verrassen met iets extra tussen je pita broodje. Of ze kunnen gewoon zeggen dat ze je liever niet meer in hun zaak hebben en dat je maar een andere zaak moet zoeken. Zeker als je zo'n klikmentaliteit hebt.

Heb nu eens gewoon respect voor de manier waarop handelaars betaald willen worden. En als het je niet aanstaat, ga je gewoon op een ander. Als de manier van zaken doen me ergens niet bevalt, ga ik ook gewoon op een ander i.p.v. het kind te gaan spelen.

Ze kunnen elektronische betalingen idd niet meer weigeren, maar ze kunnen wel nog steeds aangeven dat ze liever hebben dat je cash betaalt. Als je toch koppig elektronisch blijft betalen in die lokale zaken, kan het wel eens zijn dat ze je op de duur verrassen met iets extra tussen je pita broodje. Of ze kunnen gewoon zeggen dat ze je liever niet meer in hun zaak hebben en dat je maar een andere zaak moet zoeken. Zeker als je zo'n klikmentaliteit hebt.
Lol, nog nooit meegemaakt, maar ik zou het best wel eens live willen meemaken. Dan rapporteer ik ze nog voor heel wat meer zaken waar ze wel wat fouten kunnen vinden.

Heb nu eens gewoon respect voor de manier waarop handelaars betaald willen worden. En als het je niet aanstaat, ga je gewoon op een ander. Als de manier van zaken doen me ergens niet bevalt, ga ik ook gewoon op een ander i.p.v. het kind te gaan spelen.
Handelaars die zoveel mogelijk in het zwart betaald willen worden om belastingen te ontwijken en dat ook effectief aan hun klanten gaan opdringen heb ik geen respect voor. Ik zou niet weten waarom iemand daar wel respect voor zou moeten opbrengen.

Er is altijd een risico met zo'n types tenslotte.

Iemand die zijn fiscale verplichtingen niet naleeft, is vaak ook iemand die het niet al te nauw steekt met andere regels. (Hygiëne, veiligheid, gewoon al het degelijk uitvoeren van de taken,...)

Er is altijd een risico met zo'n types tenslotte.

Iemand die zijn fiscale verplichtingen niet naleeft, is vaak ook iemand die het niet al te nauw steekt met andere regels. (Hygiëne, veiligheid, gewoon al het degelijk uitvoeren van de taken,...)
Vind ik een vreemd statement. Het één heeft toch niets met het ander te maken.

Cash geld wil sowieso al niet per se zeggen dat het zwart is, daarnaast zal de motivatie voor het verkiezen van cash geld niet zijn dat ze de regels per se willen overtreden. Er zijn bijvoorbeeld mensen die liever cash betalen, omdat je zo beter je budget kan beheren. Waarom zouden zo'n handelaars eerst alles op een rekening moeten laten storten om dan terug cash te gaan afhalen als zij hun zuurverdiende centen willen uitgeven?

Cash geld = zwart geld is gewoon een foute redenering die heel veel gemaakt wordt.

Cash geld wil sowieso al niet per se zeggen dat het zwart is, daarnaast zal de motivatie voor het verkiezen van cash geld niet zijn dat ze de regels per se willen overtreden. Er zijn bijvoorbeeld mensen die liever cash betalen, omdat je zo beter je budget kan beheren. Waarom zouden zo'n handelaars eerst alles op een rekening moeten laten storten om dan terug cash te gaan afhalen als zij hun zuurverdiende centen willen uitgeven?

Cash geld = zwart geld is gewoon een foute redenering die heel veel gemaakt wordt.

Idd, net zoals het puur toeval is dat het steeds dezelfde type zaken zijn die cash verkiezen.

Iets met 4 wielen, een stuur en een motor dat lijkt en klinkt als een auto ….. is waarschijnlijk ook gewoon …. een auto.

Vind ik een vreemd statement. Het één heeft toch niets met het ander te maken.

lol ok, een handelaar die zijn budget niet kan beheren als hij de stukjes papier niet kan in zijn handen houden.

er is voor normale volwassen mensen maar 1 reden om te staan op cash en dat is om te foefelen.

Ik stel me eerder de vraag welke overdreven macht een bank zou krijgen... Ik zie het niet.
Probeer maar eens een aanzienlijk getal van je spaargeld af te halen. Ze gaan direct vragen waarom jij zoveel van je eigen geld nodig hebt.

Verder weet een bank dan ook perfect alles waar jij je geld aan uit geeft, waar je bent geweest,…

Probeer maar eens een aanzienlijk getal van je spaargeld af te halen. Ze gaan direct vragen waarom jij zoveel van je eigen geld nodig hebt.

Verder weet een bank dan ook perfect alles waar jij je geld aan uit geeft, waar je bent geweest,…

Dat eerste is in opdracht overheid.

En vanaf 1 januari 2022 zal men, ook in opdracht overheid, periodiek de saldi doorgeven aan een centraal register van al uw rekeningen en leningen.

Mensen bashen vaak op de banken. Maar zowat alles is opgelegd door de overheid.

Ik had deze week iets 2e hands gekocht op facebook. Madammeke had een zoom meeting, dus die had haar ding buitengelegd en ik moest maar aanbellen en het geld voor de deur leggen (15 euro).

Cash nodig... 5 min moeten denken om pin code te weten om geld af te halen... even gecheckt. Meer dan 6 mnd geleden dat ik cash afgehaald had...

Ik ben in vakantie nu al 2 maal buiten geweest (een succes met die klein bleiterkes hier). op een nachtwandeling geweest en een bezoek aan een of ander Park evenement hier in de buurt. Staan dan 3 van die kramen waar je een hotdog of een warme choco kunt kopen. Hangt een qr codeke en scannen maar. Dus her kan wel degelijk zonder cash... dus inderdaad, enkel de foefeleirs willen cash...

Terug
Bovenaan