Cash automaten verdwijnen uit de maatschappij

Ik heb letterlijk 0 winkels gezien in mijn leven waar je met btc kunt betalen.

Ik wil namen horen van respectabele winkels. Type Walmart, colruyt, delhaize, bol.com etc
Ik geloof dat je bij TakeAway.com met BTC kunt betalen? Of alleszins kon... is ondertussen jaren geleden dat ik daar nog iets besteld heb.

voilà, we gaan nog terug evolueren naar meer cash :)

De cash-less maatschappij zal nog niet voor meteen zijn... Naar wat ik hier lees werken de meeste BG'ers voor grote ondernemingen terwijl de cash vooral in de KMO's aan bod komt. En zet je de kat bij de melk...
Ik werk nu dan wel voor een grote multinational, tot 5 jaar geleden werkte ik voor een KMO'tje van 20-25man. Op de 6 jaar dat ik daar gewerkt heb zag je toch een serieuze uitfasering van het zwart geld hoor. Toen ik daar begon kregen de monteurs vrijdagavond altijd hun envelopke (€10/uur... arme sukkelaars :unsure:), op een bepaald moment zijn ze daar mee gestopt en zijn ze begonnen met overuren in het wit uit te betalen.

Dat ging, zeker niet toevallig, gepaard met het moment waarop er steeds minder werk voor ons was in de landbouw en dat onze core business zich meer en meer begon te verschuiven naar industriële klanten. Kga niet zeggen dat er geen zwart geld meer in omloop was maar het was toch véél minder.

Ik heb trouwens nooit gesnapt hoe ze dat niet zien bij een BTW controle (en die is er geweest). Er werken 4 of 5 monteurs 38u/week maar er zit een track & trace systeem in alle camionetten die van 5u30 's ochtends tot soms na 17u 's avonds rond bolden...

Ik heb letterlijk 0 winkels gezien in mijn leven waar je met btc kunt betalen.

Ik wil namen horen van respectabele winkels. Type Walmart, colruyt, delhaize, bol.com etc

Niet rechtstreeks, maar via Visa kaart (vb. crypto.com kaart, Binance kaart) die de conversie maakt van jouw munten naar euro.
In de Delhaize en in de Carrefour kan je met Visa betalen. Colruyt jammer genoeg niet. Bol, Coolblue, etc. aanvaarden ook Visa.

Takeaway kan je rechtstreeks met BTC afrekenen.

Dat zijn toch zaken die de fiscus bij een controle er direct uithaalt. Als die een indiciaire taxatie krijgen vallen ze zo door de mand;

En wat is de kans ?
En als het echt grote fraude betreft gooit de fiscus al op voorhand de handdoek in de ring, het hoogst haalbare is een minnelijke schikking.

Dat is dan wel enkel in een situatie waarbij de klanten niet door hebben dat ze in 't zwart betalen.
Inderdaad... Als je in horeca tot de vaststelling komt dat je geen BTW-ticket maar een Pro-forma ticket hebt gekregen nadat je de zaak hebt verlaten dan zal je betaling (inc. het bedrag aan BTW) naar de zaakvoerder zijn zwarte kassa vloeien.

De bomma bij haar vaste kapper... denk niet dat er veel zijn die een kassaticket vragen en dan zou dat nog een kassa moeten zijn waarop zo'n ticket achteraf niet kan worden geannuleerd. Dus die betaalt haar 40 euro voor de kapper cash en moest die met haar kaart betalen zou het ook 40 euro zijn. Als de kapper die 40 euro cash niet in zijn boekhouding brengt dan zal de aangerekende BTW dus ook niet worden doorgestort.

Alleen de digitale betalingen die in tijd en bedrag gelinkt kunnen worden met de registratie aan een kassa zijn niet (of moeilijk?) te verduisteren. De cash vliegt momenteel nog vaak rechtstreeks in de zakken van de uitbater.

De familie Vanhalst uit Gullegem heeft met een winkel over drie generaties 250 miljoen vermogen verzameld en is in 2021 door de fiscus in het vizier genomen: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/0...ek-naar-mogelijke-belastingfraude-door-famil/

Hoeveel van dat vermogen ontstaan is door zwarte inkomsten staat er niet bij. Maar bon, het is dat soort bedrijven / families die op grote schaal en bij uitbreiding de kleinere zelfstandigen op kleine schaal die cash nog lang als betaalmiddel willen zien :)

Inderdaad... Als je in horeca tot de vaststelling komt dat je geen BTW-ticket maar een Pro-forma ticket hebt gekregen nadat je de zaak hebt verlaten dan zal je betaling (inc. het bedrag aan BTW) naar de zaakvoerder zijn zwarte kassa vloeien.

Ik ga daar eens beginnen op letten eigenlijk. Want ik heb een vermoeden dat ze dat BTW-ticket enkel afleveren als je elektronisch betaalt of als je er naar vraagt.

Ik ga daar eens beginnen op letten eigenlijk. Want ik heb een vermoeden dat ze dat BTW-ticket enkel afleveren als je elektronisch betaalt of als je er naar vraagt.
Dat is zeer vaak het geval ja :)

Bij McDonalds zal je altijd eentje krijgen... Brasserie De Koekoek is de kans al veel minder groot dat je het automatisch krijgt als je cash betaalt.

Niet rechtstreeks, maar via Visa kaart (vb. crypto.com kaart, Binance kaart) die de conversie maakt van jouw munten naar euro.
Dat is quasi vergelijkbaar met het eerst omzetten van je bitcoin geld in euro's op je spaarrekening, hé. Je kan met die visa kaart enkel uitgeven wat je "op voorhand" hebt omgezet.
Mr. Rager zei:
Ik zou wel eens hun BTC-omzet willen weten.

De familie Vanhalst uit Gullegem heeft met een winkel over drie generaties 250 miljoen vermogen verzameld en is in 2021 door de fiscus in het vizier genomen: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/0...ek-naar-mogelijke-belastingfraude-door-famil/

Hoeveel van dat vermogen ontstaan is door zwarte inkomsten staat er niet bij. Maar bon, het is dat soort bedrijven / families die op grote schaal en bij uitbreiding de kleinere zelfstandigen op kleine schaal die cash nog lang als betaalmiddel willen zien :)

En dan begint het pas voor de fiscus : valkuil van procedure fouten !

Het ging over 2 000 000 EURO niet BEF (of +/- 50K EURO) ... dat past niet in uw aktetas...

2.000.000 zijn 4.000 briefjes van 500. Aan 0.011 cm per briefje is dat een stapel van 44 cm hoog. Met een formaat van 16 bij 8.2 geeft dat net een volume van net geen 6l. Dat zijn 2 moderne 17" laptops op elkaar. Dat moet volgens mij wel in een aktentas passen.

Hij is klant bij ons dus ligt lastig, maar ik betaal wel steeds met kaart

Wat dringend nodig is (en dat kan snel) is een betere gegevensuitwisseling.

Concreet voorbeeld: kapster (eenmanszaak) die twee jaar een normaal aanslagbiljet indient, op basis daarvan zware lening aangaat voor privé-woning, maar daarna terugvalt op een aanslagbiljetje waar ze net niet onder het bestaansminimum valt bij wijze van spreken.
Meer nog, jaarlijks bruto-inkomen is lager dan maandlast lening X 12 die ze privé betaalt. Volgens haar cijfers zou ze bij wijze van spreken al bij de voedselbank moeten gaan.

Als men ziet dat er een hypothecaire lening loopt (en elke lening wordt doorgegeven aan NBB), maar de ontlener dient al jaren een aanslagbiljet waar duidelijk is dat zij deze lening eigenlijk niet meer kan betalen, maar deze toch correct betaalt , dan zou de fiscus toch al eens kunnen denken dat er daar massaal in het zwart wordt gewerkt.
Zware leninglast hebben samen met een (opeens )heel pover aanslagbiljet, dat moet een belletje doen rinkelen.

Volgens mij low hanging fruit.
Dat gebeurt al, dat heet een aanslag op tekenen en indiciën. Da's heel de reden waarom mensen met veel zwart geld soms moeilijk weg kunnen met dat geld, ze kunnen het enkel spenderen aan zaken waar de fiscus geen weet van heeft, niet aan bvb vastgoed of auto's.

Er is ook een neveneffect: zwarte inkomsten gaan niet zelden nog meer zwarte activiteiten genereren:

Toch vrij klassiek dat eigenaars van horeca -zaken (dus de groep die een veelvoud aan zwarte inkomsten heeft dan ze kan uitgeven) een aantal appartementen laten bouwen, in mijn dorp hebben ze er stuk voor stuk een aantal. Nergens is er sprake van een nieuwbouw maar grondige renovaties waar je een massa zwart geld in kan verwerken. Die stap is ook snel gezet want rarara ... de lokale zelfstandige aannemers zijn veelal vaste klanten van de horeca zaak.

Eenmaal in die wereld merkt je pas dat er héél veel mogelijk is, en dan hebben we het nog niet over het creatief omspringen met het uitvoeren van werkzaamheden in/aan de horeca -zaak.

Let op, als ik mijn voordeel kan doen zal ik het ook niet laten maar dat neemt niet weg dat cash afschaffen, meer en betere controles, betere procedures en registratie, .... en als dat op een aanvaardbaar niveau staat een lastenverlaging een positieve bijdrage kan leveren voor de maatschappij in zijn geheel. Hoe ouder ik wordt, hoe meer ik merk welke massa's geld er in de lokale middenstand circuleren.

Dat is quasi vergelijkbaar met het eerst omzetten van je bitcoin geld in euro's op je spaarrekening, hé. Je kan met die visa kaart enkel uitgeven wat je "op voorhand" hebt omgezet.

Klopt, dat zijn als het ware prepaid kredietkaarten hé. Punt is dat dat via bv. de Binance app supersimpel en snel is, zonder dat je die crypto eerst op je rekening moet zetten.

Let op, als ik mijn voordeel kan doen zal ik het ook niet laten maar dat neemt niet weg dat cash afschaffen, meer en betere controles, betere procedures en registratie, .... en als dat op een aanvaardbaar niveau staat een lastenverlaging een positieve bijdrage kan leveren voor de maatschappij in zijn geheel. Hoe ouder ik wordt, hoe meer ik merk welke massa's geld er in de lokale middenstand circuleren.
De laatste decennia wordt het steeds moeilijker om zwart geld te hebben. Enerzijds door gedeeltelijke opheffing bankgeheim en internationale gegevensuitwisseling maar ook vooral door het verminderen van het gebruik van cash geld, enerzijds door betaalgewoonten en anderzijds door het aanscherpen van wetten.

Ik vraag me af of die trend niet gaat omgedraaid worden door het gebruik van crypto. Het zal nu nog niet ingeburgerd zijn bij e gemiddelde zelfstandige maar het is de ideale vervanger van zwart cash geld. De overheid kan cash reguleren zoveel het wil, je kan gewoon je betalingen en je zwarte kas in crypto doen en de kans dat je transacties ontdekt worden is opnieuw sterk gereduceerd.

Ik heb mij dit ook al afgevraagd, maar als je 10% van je kassatickets telkens annuleert moet dit toch ook alarmbellen doen afgaan in de witte kassa?

Ik heb mij dit ook al afgevraagd, maar als je 10% van je kassatickets telkens annuleert moet dit toch ook alarmbellen doen afgaan in de witte kassa?
Uit de eerste hand "de dag dat er in de horeca geen zwart geld meer mogelijk is, zal ik meteen moeten sluiten"
En dat zal wel voor een groot deel zelfstandigen in de horeca van toepassing zijn.
Maar daaruit kan je ook afleiden dat de witte kassa niet voldoende is om zwart geld in de horeca tegen te gaan ;)

De laatste decennia wordt het steeds moeilijker om zwart geld te hebben. Enerzijds door gedeeltelijke opheffing bankgeheim en internationale gegevensuitwisseling maar ook vooral door het verminderen van het gebruik van cash geld, enerzijds door betaalgewoonten en anderzijds door het aanscherpen van wetten.

Ik vraag me af of die trend niet gaat omgedraaid worden door het gebruik van crypto. Het zal nu nog niet ingeburgerd zijn bij e gemiddelde zelfstandige maar het is de ideale vervanger van zwart cash geld. De overheid kan cash reguleren zoveel het wil, je kan gewoon je betalingen en je zwarte kas in crypto doen en de kans dat je transacties ontdekt worden is opnieuw sterk gereduceerd.
Uit het voorbeeld dat ik ken was er geen sprake van crypto. Daar was die persoon niet mee bezig. Die had het equivalent van een goed bruto loon maandelijks beschikbaar en dat lag gewoon ergens verstopt in huis. Werd er naar de winkel gegaan of zo, dan nam die geld van de stapel. Erg eenvoudig. Als er echt zoveel zwart geld in omloop is als media beweren zal de overheid ook niet erg snel drastische maatregelen nemen. Partijen willen hun achterban (laat ons zeggen de middenstand of ondernemers) ook niet te hard bruuskeren. Als PVDA de plak zwaait zou het wel 's snel gedaan kunnen zijn :)

Het idee van de pro forma te annulleren is een beetje idioot. Die pro forma tickets staan geregistreerd. Je hangt bij de eerste controle :D

Degene die ermee spelen, laten dat pro forma ticket ook niet uit de kassa gaan :p. Die voeren de bestelling pas in als de betaling is gebeurd via een kaart of als de klant aandringt op een BTW bonnetje.

Van de foefelarij dat ik al gezien heb:

- Een pizzeria die ter plaatse eten mooi geregistreerd in de kassa maar al de afhaalpizza's gaan er niet instaan.
- Drank die op een apart ticket staan dus in de zwarte kas belandt.
- De dubbele kassa, een witte voor als de klant met kaart betaald, een zwarte als die cash betaalt.

Ik zou wel eens hun BTC-omzet willen weten.
In de Delhaize en in de Carrefour kan je met Visa betalen. Colruyt jammer genoeg niet. Bol, Coolblue, etc. aanvaarden ook Visa.

Takeaway is al een heletijd geleden gestopt ermee. Staat nog in de voorwaarden maar als je iets wil bestellen, krijg je die optie niet.

Als argument pro cash, al zou het niet de oplossing zijn voor wat er gisteren gebeurde. Meer een argument pro bitcoin.

Gisteren wat kerstgeschenkjes aan het kopen. Mijn kaart 2 keer geblokkeerd op een uur. 'Oh u kocht iets in USD en EUR binnen de 2 minuten' -_-

Terug
Bovenaan