Cash automaten verdwijnen uit de maatschappij

Economische nonsense.
Want centrale banken die a volonté fiat bijdrukken en daarmee de waarde van uw zuurverdiende centjes verminderen is geen nonsens?
Slurpt elektriciteit.
Want het tradionele banksysteem is energieneutraaal?
Als je alleen nog maar al de phishing aanvallen op de traditionele web banking pakt, verbleken alle crypto scams daarbij in het niets. Er zijn echt talloze frauduleuze praktijken die het tradionele banksysteem targetten.

Kom nu eens met deftige argumenten aub.

Want centrale banken die a volonté fiat bijdrukken en daarmee de waarde van uw zuurverdiende centjes verminderen is geen nonsens?
het is niet à volonte, er zijn beperkingen en controles op.
REpute zei:
Want het tradionele banksysteem is energieneutraaal?
Niemand die dit beweert. er zijn echter wel vragen te stellen over de energieconsumptie van bitcoin-transacties (al denk ik dat het bovennstaande artikel mss wel wat overdreven is?)
REpute zei:
Als je alleen nog maar al de phishing aanvallen op de traditionele web banking pakt, verbleken alle crypto scams daarbij in het niets. Er zijn echt talloze frauduleuze praktijken die het tradionele banksysteem targetten.
de phishing aanvallen op de traditionele web banking apps zijn er die ontstaan omdat die traditionele apps populair zijn, niet omdat er aan het systeem iets faalt. Het is niet zo dat de beveiliging op zich bij Bitcoin beter is, dus dit probleem zal je zeker ook nog hebben bij Bitcoin en de gevolgen zijn groter (wegens minder gemakkelijker terugdraaibaar).

Met het tradiotionele systeem kun je tenminste iets doen, namelijk Handel driven;)

Gelukkig zijn er bijna geen transacties
Goed, je trol comments zijn genoteerd maar echt serieuze argumenten komen er precies niet.

het is niet à volonte, er zijn beperkingen en controles op.
Ja dat is gecontroleerd. Maar de praktijk leert dat men ook de tering naar de nering zet. En je hebt daar als gewone man geen enkele invloed op. Je ziet gewoon bij elke crisis dat er massaal geld bijgedrukt wordt. Zie maar hoe de beurzen zich na de crash van maart 2020 wonderlijk herstelden terwijl de wereld op zijn gat lag. In die periode werden er miljarden USD en EUR bijgedrukt. Je ziet dat zeer goed aan de M2 money supply (hoeveelheid cash/spaargeld in omloop) die plots een serieuze knik naar boven kregen tijdens die periode. Dat is op termijn gewoon onhoudbaar.

bOKmn7P.png

uU2DJgi.png

Niemand die dit beweert. er zijn echter wel vragen te stellen over de energieconsumptie van bitcoin-transacties (al denk ik dat het bovennstaande artikel mss wel wat overdreven is?)
In het originele artikel wordt niet verteld op welke manier men dit berekent. Ik veronderstel dat men de totale hash power van het netwerk deelt door het aantal transacties. Maar hoe bereken je de kWu prijs over de ganse wereld? En niet alle transacties worden rechtstreeks op de ledger geschreven. Je hebt bv layer 2 protocols zoals Lightning waarbij nodes een hele hoop transacties uitvoeren en bijhouden en pas het uiteindelijke resultaat als 1 transactie op de ledger schrijven.

Denk dat er zoveel variabelen zijn dat dit onmogelijk is om correct te berekenen. Hetzelfde geldt voor het traditionele banksysteem en alles wat daar onrechtstreeks mee verbonden is. Dat is enorm complex.

Dat gezegd zijnde gebruikt Proof of Work (PoW) inderdaad een hele hoop energie, en zijn oplossingen zoals Proof of Stake (PoS) waar bv Ethereum naar wil overschakelen een stuk zuiniger. Maar het is net dankzij PoW en het enorme netwerk dat Bitcoin super veilig is en quasi onmogelijk om te vervalsen.

de phishing aanvallen op de traditionele web banking apps zijn er die ontstaan omdat die traditionele apps populair zijn, niet omdat er aan het systeem iets faalt. Het is niet zo dat de beveiliging op zich bij Bitcoin beter is, dus dit probleem zal je zeker ook nog hebben bij Bitcoin en de gevolgen zijn groter (wegens minder gemakkelijker terugdraaibaar).
Bedankt om mijn argument te bevestigen dat scams niet noodzakelijk een argument zijn tegen crypto. Ze zijn gewoon overal aanwezig waar er geld te rapen valt en in de meeste gevallen is het gewoon de mens die door zijn naïviteit/onwetenheid de zwakste schakel is.

En je haalt daar terecht een goed argument aan, de terugdraaibaarheid. Dat is een teer punt. Maar dan kom je meer in ideologische discussies terecht waar ik voorstander ben van minder overheid, inmenging etc maar dat heeft uiteraard zijn prijs.

@REpute Troll argumenten? Noem 1 voordeel van de energie verslindende niet -gereguleerde speculatieve scam.

Ja, het gewone bancaire systeem verbruikt ook elektriciteit en er zijn phishing attacks etc, maar je kunt er tenminste mee betalen en transacties doen allerlei.

Met btc kun je Niks doen behalve in uitzonderlijke gevallen waar je ze eerst converteert naar de verwerpelijke eur of usd.

Vroeger ging iedereen elke zondag naar de kerk.
Vroeger verstuurden we brieven naar elkaar.
Vroeger gingen we naar een telefoooncel om te kunnen bellen.
Vroeger moesten we geld versturen via een bank.

Vroeger ging iedereen elke zondag naar de kerk.
Vroeger verstuurden we brieven naar elkaar.
Vroeger gingen we naar een telefoooncel om te kunnen bellen.
Vroeger moesten we geld versturen via een bank.
To be fair is het op dit moment voor > 99.99% van de mensen nog via een bank te doen hoor. Ik heb de indruk dat in het wereldje van de cryptocurrencies het belang van die zaken (op dit moment) wel sterk wordt overdreven. Ik heb ook niet echt de indruk dat veel mensen hier op het forum bv. sterk bezig zijn met crypto als betaalmogelijkheid, toch vooral als (speculatieve) investering.
Het kan beide kanten op natuurlijk, maar de grote doorbraak heb ik toch nog niet gezien.

Denk dat er zoveel variabelen zijn dat dit onmogelijk is om correct te berekenen. Hetzelfde geldt voor het traditionele banksysteem en alles wat daar onrechtstreeks mee verbonden is. Dat is enorm complex.
je hoeft niet alles 100% correct te kunnen berekenen om wel te kunnen inschatten dat er een probleem is. En néé, hetzelfde geldt niet voor het traditionele banksysteem, gezien dat een stuk gemakkelijker te berekenen zal zijn, gezien meer kennis over de instellingeren die zich bezighouden met transacties. Wat SWIFT is in bancair land, zijn ontelbaar aantal computers in Bitcoinland (ja, overgesimplificeerd, maar het toont wel aan dat het een stuk eenvoudiger is).
REpute zei:
Dat gezegd zijnde gebruikt Proof of Work (PoW) inderdaad een hele hoop energie, en zijn oplossingen zoals Proof of Stake (PoS) waar bv Ethereum naar wil overschakelen een stuk zuiniger. Maar het is net dankzij PoW en het enorme netwerk dat Bitcoin super veilig is en quasi onmogelijk om te vervalsen.
superveilig: zie later, onmogelijk te vervalsen: klopt grotendeels. Maar als het moeilijk schaalbaar is, blijf je een probleem hebben.
REpute zei:
Bedankt om mijn argument te bevestigen dat scams niet noodzakelijk een argument zijn tegen crypto. Ze zijn gewoon overal aanwezig waar er geld te rapen valt en in de meeste gevallen is het gewoon de mens die door zijn naïviteit/onwetenheid de zwakste schakel is.
maar het beschermen van de mens tegen zijn eigen domheid is net iets wat betrouwbare en vooral succesvolle systemen goed maakt. Als je dat niet hebt, is het niet superveilig voor een gebruiker, hoe theoretisch superveilig het ook mag zijn.
REpute zei:
En je haalt daar terecht een goed argument aan, de terugdraaibaarheid. Dat is een teer punt. Maar dan kom je meer in ideologische discussies terecht waar ik voorstander ben van minder overheid, inmenging etc maar dat heeft uiteraard zijn prijs.
terugdraaibaarheid heeft weinig met overheid te maken, hé.

Troll argumenten? Noem 1 voordeel van de energie verslindende niet -gereguleerde speculatieve scam.
Zucht :sarcastic:
Ja, het gewone bancaire systeem verbruikt ook elektriciteit en er zijn phishing attacks etc, maar je kunt er tenminste mee betalen en transacties doen allerlei.

Met btc kun je Niks doen behalve in uitzonderlijke gevallen waar je ze eerst converteert naar de verwerpelijke eur of usd.
Val in herhaling, maar je kan quasi alles kopen met Bitcoin. Net zoals er met je EUR VISA een conversie doet wanneer je USD zaken aankoopt.

je hoeft niet alles 100% correct te kunnen berekenen om wel te kunnen inschatten dat er een probleem is. En néé, hetzelfde geldt niet voor het traditionele banksysteem, gezien dat een stuk gemakkelijker te berekenen zal zijn, gezien meer kennis over de instellingeren die zich bezighouden met transacties. Wat SWIFT is in bancair land, zijn ontelbaar aantal computers in Bitcoinland (ja, overgesimplificeerd, maar het toont wel aan dat het een stuk eenvoudiger is).
Je moet natuurlijk wel het volledige plaatje vergelijken wanneer je BTC met SWIFT wil vergelijken. SWIFT is ook de infrastructuur en het personeel om dat draaiende te houden. En dat is een _gigantisch_ netwerk van infrastructuur en mensen, die allemaal hun ecologische afdruk hebben. Vandaar dat ik zeg dat het niet eenvoudig is om zomaar een vergelijking te maken. Maar zoals gezegd, het gebruik van PoW is een tweesnijdend zwaard.
superveilig: zie later, onmogelijk te vervalsen: klopt grotendeels. Maar als het moeilijk schaalbaar is, blijf je een probleem hebben. maar het beschermen van de mens tegen zijn eigen domheid is net iets wat betrouwbare en vooral succesvolle systemen goed maakt. Als je dat niet hebt, is het niet superveilig voor een gebruiker, hoe theoretisch superveilig het ook mag zijn.
Klopt, voor mainstream adoptie moet het veel gebruiksvriendelijker.
terugdraaibaarheid heeft weinig met overheid te maken, hé.
Toch wel, traditionele banksystemen teren op regularisatie en centralisatie. Bitcoin is net gedecentraliseerd.

Punt is dat ik wel makkelijk met crypto kan betalen.
Momenteel nog niet P2P (de eigelijke visie van crypto), maar via een tweede (Binance) en derde partij (Visa).
Binance Card enables real-time conversion of cryptocurrency to fiat currency on the Funding Wallet. Only fiat currency can be used on the card itself, and Binance will handle the conversions automatically. EUR can be spent directly from your Funding Wallet.

Wel grappig, als je je kaart kwijt bent, vragen ze een vergoeding. Het bedrag: 25 euro (want in Bitcoin durven ze het niet zetten? :p)

Spending limits? in EUR Refunds? in EUR

Sorry, maar dit is dus gewoon een pre-paid VISA kaart in euro's waarop je crypto kan storten, meer niet. Dat je langs de UI je bedragen in crypto ziet, lijkt me het enige 'vernieuwende'

.

Toch wel, traditionele banksystemen teren op regularisatie en centralisatie. Bitcoin is net gedecentraliseerd.
En waar geef je hier iets aan dat te maken heeft met terugdraaien? Als er geen regularisatie was, zouden banken net zoveel kunnen terugdraaien als ze willen.

Binance Card enables real-time conversion of cryptocurrency to fiat currency on the Funding Wallet. Only fiat currency can be used on the card itself, and Binance will handle the conversions automatically. EUR can be spent directly from your Funding Wallet.

Wel grappig, als je je kaart kwijt bent, vragen ze een vergoeding. Het bedrag: 25 euro (want in Bitcoin durven ze het niet zetten? :p)

Spending limits? in EUR Refunds? in EUR

Sorry, maar dit is dus gewoon een pre-paid VISA kaart in euro's waarop je crypto kan storten, meer niet. Dat je langs de UI je bedragen in crypto ziet, lijkt me het enige 'vernieuwende'

Bedankt om te herhalen wat ik al zei.

Klopt, dat zijn als het ware prepaid kredietkaarten hé. Punt is dat dat via bv. de Binance app supersimpel en snel is, zonder dat je die crypto eerst op je rekening moet zetten.

Wat nu niet is kan misschien over 10 jaar wel zijn, maar daar maak ik me nu geen zorgen over..
Maar dan kan niemand nog terug.
En dat is het probleem.

Digitaal betalen is in 99% van de gevallen veel comfortabeler.
Tot je binnen 15 jaar misschien PVDA of vlaams belang aan de macht hebt, en die hebben misschien een paar ideeën qua privacy of geld die jij minder tof vindt.
Niet rechtstreeks, maar via Visa kaart (vb. crypto.com kaart, Binance kaart) die de conversie maakt van jouw munten naar euro.
In de Delhaize en in de Carrefour kan je met Visa betalen. Colruyt jammer genoeg niet. Bol, Coolblue, etc. aanvaarden ook Visa.

Takeaway kan je rechtstreeks met BTC afrekenen.
Toon mij winkels die de prijs rechtstreeks in bitcoin afficheren.
En niet gewoon de prijs in eur/usd converteren nr de schommelende bitcoinprijs.

Dát is namelijk het essentieel kenmerk van een munt: dat het een unit of account is.
En niet alleen een uiteindelijk om te zetten transactiemiddel. (Nb. met >3% transactiekosten bovenop de visa kosten)

Je bent met uw bitcoinbetaling gewoon een heerlijk naïeve extra melkkoe voor binance en visa.

@REpute Troll argumenten? Noem 1 voordeel van de energie verslindende niet -gereguleerde speculatieve scam.

noot: ik heb geen crypto

Maar voordeel lijkt me te zijn dat je zelf uw geld op een veilige manier kan bijhouden en dat je niet ( zoals ik vorige week) plots uw rekeningen geblokkeerd ziet omdat een bank algoritme uw aankopen niet leuk vindt

Maar uw betalingsverkeer ligt echt wel niet zo snel op straat hoor,

En maar in enkele wettelijk bepaalde gevallen zullen controlerende ambtenaren toegang kunnen vragen tot uw gegevens.
Bankmedewerkers in Brussel kunnen alle rekeningen inkijken die ze willen.

Officieel kan dit 'gecontroleerd' worden, maar denk je dat dit realistisch is als er per medewerker 50 klanteninzages per dag zijn voor echte klantencontacten, en eentje voor jezelf?
Er werkt daar bij een callcenter van 50 man niemand die niet minstens de helft van zijn kennissen/vrienden gecheckt heeft :laugh:

Dus iemand met slechte bedoelingen weet potentieel alles van jouw rekening (gewoon een callcenterboy 100 euro geven).
Dat hoeft echt geen parketmagistraat te zijn.

Terug
Bovenaan