Cash automaten verdwijnen uit de maatschappij

Ik vindt heel die tip cultuur in Noord-Amerika (Canada heeft dat evengoed) ronduit toxisch en zeker als je het vanuit een belgisch "sociaal vangnet" perspectief bekijkt wansmakelijk en grenzend aan uitbuiting.

Off-topic maar als Europeaan is het moeilijk te begrijpen. Federaal en in verschillende staten van de VS is er een minimumloon, dat serieus lager ligt als je fooien kan krijgen.
Ik heb daar nog gesproken met iemand die in een fancy steakhouse werkte. Rond $4 per uur, de rest moest ze uit fooien krijgen, geen betaald verlof.

Dan krijg je dat fake overenthousiast gedrag van die mensen natuurlijk, want dat is de standaard geworden.

Dat is de enige reden waarom zoveel pittazaken (en bijv. bakkers/kappers) enkel cash aanvaarden. Dat heeft echt geen fluit te maken met een voorkeur hebben voor chartaal geld.
Dat is een veronderstelling van jou. Tuurlijk gaat er veel zwart geld rond in onze economie, maar om nu pittazaken, bakker en kappers te gaan viseren is niet juist. Als men er zeker van is dat er veel belastingsontduiking gebeurt in die zaken, moet men daar gewoon een controleur op afsturen en niet verplichten om digitale betalingen te aanvaarden.

Digitale betalingen kunnen alles wat cash kan, veel beter/vlotter/sneller/veiliger/goedkoper. Het enige wat met cash kan is dat je het gemakkelijker kan verbergen voor de fiscus of geld dat komt uit malafide bronnen verbergen.
Ik en anderen hebben al eerder aangegeven wat digitale betalingen niet kunnen t.o.v. cash.

Ja, dat is toch net positief? Des te meer controle op geld dat uit mensenhandel, drugshandel, ... komt des te beter.
Als mensen die niets fout doen lastig gevallen worden met alsmaar meer controle is dit geen positieve zaak.
Ze moeten maar andere manieren vinden om mensenhandel etc te stoppen. Cash geld heeft niet rechtsreeks iets te maken met criminaliteit. Dat is hetzelfde als zeggen: laten we alle dure automerken uit de wereld bannen, want drugscriminelen rijden met dure auto's.

Net niet, de criminele sector werkt net op grote schaal met cash geld, omdat ze veel strengere controles krijgen als ze bijv. geld op een bankrekening moeten transfereren. Als iemand komt bij de bank met een grote som cash geld, dan is er een reële kans dat het komt uit illegale bronnen en de banken moeten het dan ook grondig controleren.

Pak hier nu ook, een berichtje van de voorbije week:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/12/31/colruyt-in-houthalen-helchteren-overvallen/

Dat komt enkel voor omdat er cash geld aanwezig was in die winkel, als er enkel met de kaart betaald was dan had deze overval niet plaats gevonden, dan had de politie geen middelen moeten inzetten, dan waren de personeelsleden niet met een mes bedreigd geweest, ... Om nog maar te zwijgen van plofkraken of alle inbraakpogingen. Dat risico kan echt eenvoudig gereduceerd worden door te stoppen met cash als betaalmiddel.

Zie hierboven.

Sorry, maar dat is pure BS. Degenen die ik ken die bestolen zijn, waren het slachtoffer van een pickpocket en hadden achteraf niet eens een idee wie de dader was. En in welke mate verwacht je bijv. dat je grootmoeder van 85+ zich moet verdedigen tegenover een overvaller die haar cash wilt?
Dat is dan ergens ook de fout van degene die gepickpocket wordt. Ik ben mij altijd heel bewust van mijn omgeving en er zal echt niemand ongemerkt mijn portefeuille kunnen stelen hoor. Als grootmoeder zich er niet kan tegen verdedigen, moet zij er gewoon voor zorgen dat ze niet meer cash dan nodig meeneemt. Dan loopt ze niet meer risico dan wanneer haar bankkaart gestolen wordt waar ook gewoon betalingen zonder pincode mee kunnen gedaan worden. Los daarvan zou het idd niet slecht zijn om pepperspray te legaliseren (zoals in bvb Frankrijk en Duitsland) zodat zij zich kan verdedigen, maar dat is een andere discussie.

Bij mij is het knal omgekeerd. Ik bekijk mijn banksaldo in de banking app meerdere keren per dag en ik houd de totalen per maandeinde bij in excel. Af en toe geef ik nog eens cash uit en hier heb ik echt nihil zicht.
Dit gaat dan over voorkeur, maar op basis van een persoonlijke voorkeur moet je een betaalmiddel niet gaan afschaffen. Tuurlijk mag je digitaal betalen als je zo beter de controle houdt, maar er zijn genoeg mensen die zich weinig bewust zijn van hun uitgaven omdat ze niet de moeite nemen om telkens hun saldo te controleren. Met cash zie je elke keer als je betaalt hoeveel geld je nog in je portefeuille hebt.

Dan zie je toch op het scherm staan wat je betaalt? Stel dat het bedrag hoger is, dan kan je dat onmiddellijk vermelden en dan moeten ze de transactie wel opnieuw ingeven.
Als jij mij 8€ moet betalen en je geeft mij 50€, dan kan ik doen alsof je mij 20€ hebt gegeven. Er is dan geen bewijs, het is woord tegen woord. Dat soort toestanden zijn niet meer mogelijk als je met de kaart betaalt.
Klopt, maar veel mensen kijken niet telkens naar dat bedrag wanneer ze betalen of weten dikwijls op het moment zelf niet wat het juiste bedrag is. Ik weet bijvoorbeeld in de supermarkt niet of er niets teveel gescand is wanneer ik betaal. Dat zie ik pas achteraf wanneer ik het ticketje heb en dan moet ik lijn per lijn gaan controleren. In Zuid-Amerika heb ik meermaals gehad dat ze me bij het tanken in het zak probeerden te zetten door een veel hoger bedrag in te tikken op de terminal, net zoals ze in Afrika me al meerdere malen expres te weinig geld teruggaven op cash betalingen. Dat is altijd rechtgezet toen ik er iets van zei.

Hier zie ik dus geen verschil tussen cash en digitale betalingen. Je moet de andere partij kunnen vertrouwen en dat zal inderdaad soms eens foutlopen, maar over het algemeen heb ik hier nog geen problemen mee gehad in België. Als toerist moet je sowieso altijd je ogen openhouden.

Klopt, maar veel mensen kijken niet telkens naar dat bedrag wanneer ze betalen of weten dikwijls op het moment zelf niet wat het juiste bedrag is. Ik weet bijvoorbeeld in de supermarkt niet of er niets teveel gescand is wanneer ik betaal. Dat zie ik pas achteraf wanneer ik het ticketje heb en dan moet ik lijn per lijn gaan controleren.
Hoe is dat verschillende bij cash? Hoe is cash hier in het voordeel?
In Zuid-Amerika heb ik meermaals gehad dat ze me bij het tanken in het zak probeerde te zetten door een veel hoger bedrag in te tikken op de terminal, net zoals ze in Afrika me al meerdere malen expres te weinig geld teruggaven op cash betalingen. Dat is altijd rechtgezet toen ik er iets van zei.
Rechtgezet omdat je aandachtig bent <> onmogelijk bij kaartbetalingen.
Zie hierboven.
Nee, totaal niet, totaal ander geval. Je voorbeeld van "criminelen rijden in x auto's, daarom verbieden we auto x ook niet" kan ik enigzins in meegaan, maar dat gaat totaal niet op voor de gewapende overval met als doel cash buit te maken. Digitale betalingen hebben hier een gigantisch voordeel.
Dat is dan ergens ook de fout van degene die gepickpocket wordt. Ik ben mij altijd heel bewust van mijn omgeving en er zal echt niemand ongemerkt mijn portefeuille kunnen stelen hoor. Als grootmoeder zich er niet kan tegen verdedigen, moet zij er gewoon voor zorgen dat ze niet meer cash dan nodig meeneemt. Dan loopt ze niet meer risico dan wanneer ze haar bankkaart verliest waar ook gewoon betalingen zonder pincode mee kunnen gedaan worden. Los daarvan zou het idd niet slecht zijn om pepperspray te legaliseren (zoals in bvb Frankrijk en Duitsland) zodat zij zich kan verdedigen, maar dat is een andere discussie.
Victim blaming en geweld aanmoedigen. Prima argumenten.

Hoe is dat verschillende bij cash? Hoe is cash hier in het voordeel?
Niet, ik wijs gewoon het argument af dat digitale betalingen hier in het voordeel zijn...
Rechtgezet omdat je aandachtig bent <> onmogelijk bij kaartbetalingen.
Ben niet mee? Zowel bij de cashbetalingen als bij de digitale betalingen is dit rechtgezet. Ook hier geen voordeel voor digitale betalingen zoals aangegeven.
Nee, totaal niet, totaal ander geval. Je voorbeeld van "criminelen rijden in x auto's, daarom verbieden we auto x ook niet" kan ik enigzins in meegaan, maar dat gaat totaal niet op voor de gewapende overval met als doel cash buit te maken. Digitale betalingen hebben hier een gigantisch voordeel.
Leg me dan uit wat het verschil is. Cash betalingen die voor zovele legitieme doelen gebruikt worden, moeten we gaan afbouwen of verbieden omdat er ook malafide personen dit gebruiken? Als je dit leest, begrijp je zelf toch dat dit gewoon niet oké is?

Victim blaming en geweld aanmoedigen. Prima argumenten.
Ik moedig nergens geweld aan? Ik zeg alleen dat je zelf altijd bewust moet zijn van je omgeving (dat weet het kleinste kind) en weer dat digitale betalingen hier 0 voordeel hebben. Wettige zelfverdediging moedig ik wel aan, daar is ook helemaal niets verkeerd mee.

hier juist helemaal NIET !!! :D :D

kleding winkel is opgedoekt int centrum, er staan 2 "bank neutrale" ATMS in , met groot logo van "BANCCONTACT" ,
omdat er zoveel banken zijn we getrokken , komen deze dus in de plaats.

blijkbaar ook geen 50 cent te betalen voor cash af te halen daar.

mooi initiatief van de gemeente/bank.... (ik woon op een gemeente tussen brugge oostende) dus geen grote stad. alleja. kzalt maar verklappen. Jabbeke.

Smijt gewoon de telefoon toe. Je krijgt dezelfde zever van luminus of proximus. Daar hoor je niemand over klagen.
Moest ik de telefoon toe smijten zijn ze in staat mn rekening te blokkeren (voor korte periode ofc).
Letterlijk 5 min werk. Huis gekocht, 50k voorschot. 1 telefoontje en gefixt. Is er juist om misbruik tegen te gaan.
"Bellen naar de bank 5 min werk"? LOL Duidelijk dat je niet zoveel met de bank te maken hebt, ofwel woon je ergens in de boerebuiten bij een bank die niet veel werk heeft.
"Huis gekocht, 50k voorschot." Appartementje bedoel je, of wel is dit reeds lang geleden, maar ik vermoed dat ik hier niet met een ouder persoon aant "discussieren" ben, of wel boerenbuiten verhaal, kan ook natuurlijk. No offence.
hoeveel keer heb je je overschrijving limit al tegengekomen?
Met je smartphone zit er een limiet op van lager bedrag, heb da al meerdere malen meegemaakt dat ik geblokkeerd was. Online ist idd 20.000 euro.
Positive rente en cash??. Non argument dus.
Op mn cash in mn portemonnee/schoendoos kunnen ze moelijk negatieve rente rekenen.
Veel zaken verhuizen hun kapitaal net door die negatieve rente.
Het is wel een feit dat we quasi verplicht zijn ons geld te parkeren in de bank en dat de banken hiervan misbruik maken door van alles kosten aan te rekenen. Er is toch niet echt veel alternatief. Daarom ben ik ook tegen verbannen v cash want dan geef je ze nog meer controle.
Alu hoedje. Bij HR en belastingen en zelfs kind en gezin kunnen ze in theorie zien hoeveel je verdient. Nobody cares hoor.
Belasting mag dit weten, niet jan en alleman.
Gelukkig heb je altijd en overal voldoende cash bij de hand voor alles. Was er maar een manier om niet telkens naar de schoendoos te moeten lopen of iemand die dat central kon beheren.
Nee we moeten nu overal een bankcontact bakje en wat ik nog niet allemaal mee doen, zoniet zijn we "int zwart" bezig boehoe.:ROFLMAO:
De bankkosten zijn just gefaald tgo 10-20y geleden.
okee:wtf:
Uhu, sterk argument. Wie niet deelneemt aan de maatschappij, daar moeten we de maatschappij naar organiseren...
Ok als je zo'n gedachtengoed heb dan stopt deze discussie vr mij.
Ultiem non argument. Ik heb nog nooit cash gegeven met 3 koningen. Pakt een twix uit de zak en ga verder.
Dus je hebt nog nooit iemand een muntstuk of briefje v 5 euro gegeven. okee...:rolleyes:
Nog zinvolle argumenten?
Wat zijn Uw argumenten om cash te verbannen?
Het is zwart geld (volgens U).
Het is ouderwets (volgens U).

Ook maar loze argumenten hé.
Maar goed, voor mij stopt deze "discussie". Cash zal nooit verdwijnen en daar zijn genoeg redenen voor, reeds aangehaald door sommigen hier.

Letterlijk 5 min werk. Huis gekocht, 50k voorschot. 1 telefoontje en gefixt. Is er juist om misbruik tegen te gaan.
Dat hangt wel af van je status bij de bank.
Mensen die meer kapitaal bij de bank laten beheren, hebben meestal extra faciliteiten. Ik heb een apart nummer waarmee ik zowat heel de dag door iemand kan opbellen om opdrachten door te geven.
Maar wanneer ik het kantoor contacteer, is dat ook echt lang wachten.

Let wel, ik ben zelf absoluut voorstander om cash geld uit circulatie te halen, voor zolang we over papieren geld spreken. Het bemoeilijkt misdaad en bemoeilijkt de trafiek van zwart geld.
Munten zou ik wel laten bestaan, daar is dat nadeel quasi onbestaande.

Lijkt me dat al @utolor. zijn argumenten die soms opgaan voor de prive persoon niet opgaan voor een bedrijf. De discussie begon hier over bedrijven die weigeren transacties uit te voeren die traceerbaar zijn. En daar is echt wel geen enkele goede reden voor behalve de crimineel proberen uithangen.

en de meeste van je andere argumenten klinken gewoon als 'mensen zijn dom'. ( lol meer geld uitgeven omdat het digitaal is)

Lijkt me dat al @utolor. zijn argumenten die soms opgaan voor de prive persoon niet opgaan voor een bedrijf. De discussie begon hier over bedrijven die weigeren transacties uit te voeren die traceerbaar zijn. En daar is echt wel geen enkele goede reden voor behalve de crimineel proberen uithangen.
Ze hadden het hier over zaken zoals kappers en pitazaken, wat dikwijls kleine zelfstandigen zijn en waar het dus over geld gaat dat door die privépersoon ook wordt uitgegeven. We hebben het hier niet over grote bedrijven.

en de meeste van je andere argumenten klinken gewoon als 'mensen zijn dom'. ( lol meer geld uitgeven omdat het digitaal is)
Dit heeft niets met dom zijn te maken (ik vind het trouwens redelijk kleinerend om mensen die minder goed met geld om kunnen dom te noemen), maar puur met psychologie.

Dat is een veronderstelling van jou. Tuurlijk gaat er veel zwart geld rond in onze economie, maar om nu pittazaken, bakker en kappers te gaan viseren is niet juist. Als men er zeker van is dat er veel belastingsontduiking gebeurt in die zaken, moet men daar gewoon een controleur op afsturen en niet verplichten om digitale betalingen te aanvaarden.
Die controleurs zijn ook beperkt in hun beschikbaarheid en het loont natuurlijk minder om achter de "kleinere vissen" aan te gaan. Waarom moeten die controleurs hier hun tijd in steken als we het probleem aan de bron meteen kunnen aanpakken?

Ik en anderen hebben al eerder aangegeven wat digitale betalingen niet kunnen t.o.v. cash.
Ik moet het eerste zinnige argument nog lezen. Het enige voordeel dat ik zie is dat je gemakkelijker zwart/malafide geld kan verduisteren.

Als mensen die niets fout doen lastig gevallen worden met alsmaar meer controle is dit geen positieve zaak.
Ze moeten maar andere manieren vinden om mensenhandel etc te stoppen. Cash geld heeft niet rechtsreeks iets te maken met criminaliteit. Dat is hetzelfde als zeggen: laten we alle dure automerken uit de wereld bannen, want drugscriminelen rijden met dure auto's.
Nope, dure auto's zijn illiquide en ongeschikt om zwart geld te verduisteren. Die vergelijking gaat niet op.

Dat is dan ergens ook de fout van degene die gepickpocket wordt. Ik ben mij altijd heel bewust van mijn omgeving en er zal echt niemand ongemerkt mijn portefeuille kunnen stelen hoor.
Dat zijn zo van die praatjes totdat het je effectief overkomt. Mij is het ook nog nooit gebeurd (en ik kom vaak in het buitenland op drukke plaatsen), maar het kan mij evengoed overkomen. Als niemand nog cash op zak zou hebben, zouden die pickpockets er simpelweg mee stoppen.

Klopt, maar veel mensen kijken niet telkens naar dat bedrag wanneer ze betalen of weten dikwijls op het moment zelf niet wat het juiste bedrag is. Ik weet bijvoorbeeld in de supermarkt niet of er niets teveel gescand is wanneer ik betaal. Dat zie ik pas achteraf wanneer ik het ticketje heb en dan moet ik lijn per lijn gaan controleren.
Dat staat los van je betaalmiddel he, of je nu kaart/cash/goud als betaalmiddel gebruikt, ze kunnen altijd iets teveel scannen. Je kasticket kan je altijd bekijken achteraf.

Ze hadden het hier over zaken zoals kappers en pitazaken, wat dikwijls kleine zelfstandigen zijn en waar het dus over geld gaat dat door die privépersoon ook wordt uitgegeven. We hebben het hier niet over grote bedrijven.
Dat is dus foefelen. Geld van het bedrijf en de prive persoon moet duidelijk gescheiden worden.
Dit heeft niets met dom zijn te maken (ik vind het trouwens redelijk kleinerend om mensen die minder goed met geld om kunnen dom te noemen), maar puur met psychologie.

Het feit dat voor veel mensen het moeilijk te begrijpen is dat het getal op hun telefoon en het getal op het stukje papier hetzelfde is zou ik inderdaad niet labelen als verstandig zijn.

Maar daar gaan jouw argumenten evenmin voor op. Ik lees in je post hierboven dat je een voorstander bent van cash, omdat je dan bewuster om gaat met je geld, maar dat is toch geen argument voor een kapper om enkel cash betalingen te accepteren? Het enige mogelijke motief voor die kapper is belastingontduiking.

In eetzaken (zoals pittabars) zou ik cash liefst volledig verboden zien, aangezien er bacteriën worden overgedragen op muntstukken en briefjes (en je handen worden gewoon smerig als je teveel muntstukken gebruikt). Met Covid is er gelukkig al een sterke daling gekomen in het aantal cash transacties (bron).

"slechts 13% van de Belgen verkiest nog te betalen met cash"
"bij delhaize gebeurt nog 10% van de betalingen met cash"

Zonder te willen stigmatiseren zie ik in de supermarkt vaak nog 2 groepen mensen betalen met cash:
(1) bejaarden die niet vertrouwd zijn met een bankkaart
(2) zelfstandigen die hun geïnde cash zo willen gebruiken

Die controleurs zijn ook beperkt in hun beschikbaarheid en het loont natuurlijk minder om achter de "kleinere vissen" aan te gaan. Waarom moeten die controleurs hier hun tijd in steken als we het probleem aan de bron meteen kunnen aanpakken?
Dus omdat ze hun tijd er niet willen insteken, moet iedereen er last van ondervinden?

Ik moet het eerste zinnige argument nog lezen. Het enige voordeel dat ik zie is dat je gemakkelijker zwart/malafide geld kan verduisteren.
Ik denk net hetzelfde, nog geen enkel zinnig argument gelezen tegen cash.

Nope, dure auto's zijn illiquide en ongeschikt om zwart geld te verduisteren. Die vergelijking gaat niet op.
Ik had het ook niet over geld verduisteren. Ik had het over de pure vergelijking van iets verbieden omdat een crimineel het ook gebruikt.

Dat zijn zo van die praatjes totdat het je effectief overkomt. Mij is het ook nog nooit gebeurd (en ik kom vaak in het buitenland op drukke plaatsen), maar het kan mij evengoed overkomen. Als niemand nog cash op zak zou hebben, zouden die pickpockets er simpelweg mee stoppen.
Geloof mij, zoiets kan mij niet overkomen zonder dat ik het door heb. Mijn portefeuille ligt NOOIT voor het grijpen. En als ze een poging doen, zal ik er alles aan doen om ervoor te zorgen dat die persoon het nog weken zal voelen.

Dat staat los van je betaalmiddel he, of je nu kaart/cash/goud als betaalmiddel gebruikt, ze kunnen altijd iets teveel scannen. Je kasticket kan je altijd bekijken achteraf.
Klopt, dat is ook mijn punt. Digitale betalingen hebben hier totaal geen voordeel. Je moet je tegenpartij kunnen vertrouwen in beide gevallen.

Dat is dus foefelen. Geld van het bedrijf en de prive persoon moet duidelijk gescheiden worden.
Whut? Dat geld heeft geen label? Je moet dat opschrijven, maar je cash geld dat je verdient moet je echt niet apart gaan houden he.
Zou maar raar zijn: "Sorry, ik heb geen gepast geld, dat andere briefje heb ik gekregen omdat ik een pita verkocht heb en mag ik dus niet gebruiken voor deze privé aankoop."

Het feit dat voor veel mensen het moeilijk te begrijpen is dat het getal op hun telefoon en het getal op het stukje papier hetzelfde is zou ik inderdaad niet labelen als verstandig zijn.
Je hebt dus niets gelezen van het artikel over de psychologie erachter? Want dat speelt in ieders onderbewustzijn, ook het jouwe.

Maar daar gaan jouw argumenten evenmin voor op. Ik lees in je post hierboven dat je een voorstander bent van cash, omdat je dan bewuster om gaat met je geld, maar dat is toch geen argument voor een kapper om enkel cash betalingen te accepteren? Het enige mogelijke motief voor die kapper is belastingontduiking.

In eetzaken (zoals pittabars) zou ik cash liefst volledig verboden zien, aangezien er bacteriën worden overgedragen op muntstukken en briefjes (en je handen worden gewoon smerig als je teveel muntstukken gebruikt). Met Covid is er gelukkig al een sterke daling gekomen in het aantal cash transacties (bron).
Toch niet als die kapper privacy belangrijk vindt en dus graag cash betaalt? Dan is digitale betalingen ontvangen een omweg die meestal nog extra geld bankkosten met zich meebrengt ook.

Hygiëne vind ik tegenwoordig helemaal overrated. Tegenwoordig heeft iedereen smetvrees. Je zou bij wijze van spreken tegenwoordig je hand al moeten ontsmetten om je gat af te vegen. Onze bankbriefjes zijn echt proper genoeg. De briefjes die ik in Afrika in m'n handen kreeg, dat is een ander verhaal. Die zagen dikwijls bruin van het vuil. Maar hoewel ik daar mee betaald heb, leef ik nog steeds zonder gezondheidsklachten. Zo'n vuile briefjes worden hier gewoon vervangen.

Ik ga hier net zoals @Wizard of midian de discussie wel verlaten, want ik heb het gevoel dat we in rondjes blijven draaien. Er duiken van geen van beide kanten echt nieuwe argumenten op, en beide partijen vinden elkaars argumenten onzinnig. Dit gaat dus verder nergens meer toe leiden. Ik kijk alleszins uit naar de mainstream adoption van crypto, waardoor we toch een deel van de problemen van de huidige digitale betalingen kunnen oplossen.

Laatst bewerkt:
Voor sommige dingen betaal ik gewoon met de kaart omwille van het gemak.
Andere dingen betaal ik liever cash, omwille van o.a. privacy redenen.
Een wereld zonder cash lijkt me een utopie van een totalitair regime.

....

Ik ga hier net zoals @Wizard of midian de discussie wel verlaten, want ik heb het gevoel dat we in rondjes blijven draaien. Er duiken van geen van beide kanten echt nieuwe argumenten op, en beide partijen vinden elkaars argumenten onzinnig. Dit gaat dus verder nergens meer toe leiden. Ik kijk alleszins uit naar de mainstream adoption van crypto, waardoor we toch een deel van de problemen van de huidige digitale betalingen kunnen oplossen.
Als cash echt zo weinig nadelen zou hebben als jij hier claimt, waarom denk je dan dat het aantal cash transacties jaar na jaar daalt hier in België en op globaal vlak? Waarom zouden dan niet veel meer mensen met cash willen betalen?

hier juist helemaal NIET !!! :D :D

kleding winkel is opgedoekt int centrum, er staan 2 "bank neutrale" ATMS in , met groot logo van "BANCCONTACT" ,
omdat er zoveel banken zijn we getrokken , komen deze dus in de plaats.

blijkbaar ook geen 50 cent te betalen voor cash af te halen daar.

mooi initiatief van de gemeente/bank.... (ik woon op een gemeente tussen brugge oostende) dus geen grote stad. alleja. kzalt maar verklappen. Jabbeke.
Ter info, dit is een samenwerking van de vier grootbanken, gemeente heeft er an sich niets mee te maken. https://www.hln.be/jabbeke/vier-ban...at-waar-vroeger-damesboetiek-io-was~a42a1dc0/
Beetje zoals de geldmaat in NL.

"slechts 13% van de Belgen verkiest nog te betalen met cash"
"bij delhaize gebeurt nog 10% van de betalingen met cash"
Ik vind dat percentage eigenlijk nog heel hoog. Bij renmans hebben ze zo'n cashautomaat. Ik kan me zelfs niet meer herinneren wanneer ik een klant voor me dat ooit heb zien gebruiken.

Ik betaal eigenlijk quasi nooit cash. Enkel bij het uitgaan, of bij mijn tandarts. Daar kan je om de 1 of andere duistere reden enkel cash betalen. Het is nochtans een grote praktijk. De eerste keer dat ik daar kwam dacht ik dat het voor te lachen was dat ik cash moest betalen. Ben toen geld moeten gaan afhalen :unsure:

Dit zijn helemaal geen complottheoriën:

Met weinig geld op de bank en genoeg cash had je in bovenstaande voorbeelden geen problemen gehad.

Dit kan perfect ook met cash geld gebeuren.

Voer een nieuw biljet in waar je je oude biljetten door nieuwe biljetten moet vervangen en hef een wisseltaks/ongunstige wissel.

Allez dan, nog een laatste reactie van mijn kant. :p

Als cash echt zo weinig nadelen zou hebben als jij hier claimt, waarom denk je dan dat het aantal cash transacties jaar na jaar daalt hier in België en op globaal vlak? Waarom zouden dan niet veel meer mensen met cash willen betalen?
Corona is misbruikt om cash betalingen af te raden of zelfs zo goed als te verbieden, ondanks dat de kans om via cash betalingen gecontamineerd te worden verwaarloosbaar is. Cash mag namelijk geweigerd worden in enkele specifieke gevallen waaronder "In geval van uitzonderlijke en tijdelijke veiligheidsredenen." (bron)
(Ik vraag me zelfs af of ze dat specifieke geval er niet snel even hebben bijgeflanst na de uitbraak van Corona)
Dit is de Belgische regelgeving, maar ik ga er vanuit dat de meeste overheden hier gretig op ingespeeld hebben.

Op die manier kan je dus het aantal cash betalingen fameus naar beneden krijgen/het aantal elektronische betalingen fameus naar boven krijgen waardoor je op den duur kan "verantwoorden" waarom handelaars digitale betalingen moeten aanvaarden. Het hielp natuurlijk ook niet dat we verschillende lockdowns gekend hebben die cash betalingen bij veel aankopen gewoon onmogelijk maakten, omdat je veel dingen online moest kopen.

In 2019 werd nog voor 73 procent van de ‘person tot person’ en ‘point of sale’ betalingen cash gebruikt in de EU, in België was dat 58 procent (bron). Cash betalingen waren dus geen marginaal verschijnsel, maar als ze de mensen voor een lange tijd praktisch verbieden om cash betalingen te doen is het natuurlijk normaal dat er nog zeer weinig cash betalingen gebeuren.

Dit kan perfect ook met cash geld gebeuren.

Voer een nieuw biljet in waar je je oude biljetten door nieuwe biljetten moet vervangen en hef een wisseltaks/ongunstige wissel.
Dan moeten ze dit binnen de hele EU doen, bijna onmogelijk om dit klaar te krijgen.

Terug
Bovenaan