Voor mij is het eigenlijk ook een hele dubbele.
Ik ben zo ook buiten gegooid geweest bij een bank (onze Oranje Noorderburen), zonder enige fout van mijnentwege, zuiver een administratieve fuck-up bij hun KYC afdeling. Met een redelijk lange tijdsduur en miserie om aan mijn centen te geraken!
Dubbel, omdat die controles naar zwart geld echt wel nodig zijn.
Ik heb lang in Thailand gewoond jaren '90 en '00, je wil niet weten hoeveel Belgische zelfstandigen ik daar met vele honderdduizenden cash heb weten toekomen, zo zwart als een hoge hoed.
Immense belastdingontduiking die het voor de arme burger alleen maar duurder maakt.
Ik denk ook dat er hier weinigen terrorisme en drugtrafiek zullen steunen.
De flipcoin, is dan de overheid die in plaats van haar werk te doen (controle's etc) de hete bal naar de banken doorschuift, gecombineerd met mega boetes wanneer de bank niet meespeelt. Dat laatste is bijvoorbeeld bij ING de reden dat ze bij de minste twijfel (ook al is het een eigen administratie fout) de hele boel blokkeren (775 miljoen boete).
Dan krijg je natuurlijk banken die bij de minste twijfel klanten eruit beginnen te kegelen!
Dat "big brother is watching you" en wil weten waar je je geld aan uitgeeft is ook sterk overroepen, het is niet omdat je met je kaart ergens in de rosse buurt iets betaalt dat er ergens nota wordt genomen dat je een hoerenloper bent...
Net hetzelfde dan dat "corona paspoort" met die QR codes destijds, dat nooit meer zou weggaan want corona is georganiseerd door "hogere" machten net om zo een apps erdoor te krijgen zodat ze héél makkelijk kunnen tracken wat elke burger allemaal uitspookt, om nog niet te spreken van de chip die mee met het vaccin werd geïnjecteerd.
Die app is even snel als corona in de vergeethoek geduwd...
Dus ja, achterliggende redenen zijn wel goed, implementatie is crap...