Cash geld vragen aan bank

Iets illegaals willen doen is ook het enige motief dat ik hier kan bedenken voor een cash betaling. Waarom geen gewone banktransfer? Gratis, traceerbaar, je hebt een sluitend betalingsbewijs, geen kans dat er iets met het baar geld gebeurt, ...
Weet ook niet wat de motivatie van de verkoper is natuurlijk, maar niet alle banken ondersteunen instantoverschrijvingen bijvoorbeeld.

De bank moet zich voldoende indekken. Het kan zijn dat dit overdreven is, het kan zijn dat je gedrag al "geflagd' staat en ze dus héél streng moeten oordelen, het kan ook zijn om je zelf tegen fraude proberen te beschermen.

Maar zelfs al oordelen ze heel straf: ook dan heb je natuurlijk recht op het geld, maar kunnen ze wel de rest van je geld meegeven omdat ze je als klant "dumpen".

Dat vind ik net zo vreemd - het is de eerste keer ooit (+20 jaar klant) dat ik cash geld vraag, mss is dat net de oorzaak om zo strikt de regels toe te passen.

Dat vind ik net zo vreemd - het is de eerste keer ooit (+20 jaar klant) dat ik cash geld vraag, mss is dat net de oorzaak om zo strikt de regels toe te passen.
ALS je al geflagd staat, zal dat over meer gaan dan cash geld, hé. Bvb overschrijvingen naar bepaalde landen, bitcoingebruik, ...

Weet ook niet wat de motivatie van de verkoper is natuurlijk, maar niet alle banken ondersteunen instantoverschrijvingen bijvoorbeeld.
De grootbanken doen het ondertussen allemaal (veel kleineren ook) en het gaat net zo goed zonder instantoverchrijving (desnoods met een betaalbewijs/bevestigigin van de bank).

Je kan eigenlijk wel zeggen dat de check hier werkt :p

De verkoper (eigenaar van het boekhoudkantoor) wil iets illegaal doen :p.
Iets illegaals willen doen is ook het enige motief dat ik hier kan bedenken voor een cash betaling. Waarom geen gewone banktransfer? Gratis, traceerbaar, je hebt een sluitend betalingsbewijs, geen kans dat er iets met het baar geld gebeurt, ...

Ik heb een vermoeden:
  • gekocht op zijn zaak
  • vervolgens naar zijn privé gebracht met de gekende tactiek: zo goedkoop mogelijk
  • nu verkopen aan hogere waarde dan overheveling
Is dat trouwens illegaal - nee toch?

Zou niet de eerste keer zijn dat een oplichter die vervalst.
Het is de bedoeling dat de verkoper ook zijn huiswerk doet, ik zou persoonlijk als verkoper naar de bank bellen en verifiëren of die betaling verzonden is. Het is alleszins een veel sluitender betaalbewijs dan bij een cash betaling.

Ik heb een vermoeden:
  • gekocht op zijn zaak
  • vervolgens naar zijn privé gebracht met de gekende tactiek: zo goedkoop mogelijk
  • nu verkopen aan hogere waarde dan overheveling
Is dat trouwens illegaal - nee toch?
Als het niet illegaal is lijkt mij dit toch op zijn minst een zeer donkergrijze zone niet? :unsure:

Dat je dit met vastgoed doet ok nog, daar kan je altijd argumenteren dat vastgoed in waarde stijgt. Maar met een wagen? Daar heb je nadien weinig op te verdedigen: de waarde van een wagen daalt altijd. Eerst voor €4k overboeken van zaak naar privé om dan voor €6k te verkopen (ik zeg maar iets) is dus niet echt koosjer.

Maar hey, misschien is het gewoon zo'n tin foil hat wappie die zweert bij cash, dat kan ook natuurlijk.

Zijnde? Het is een particuliere verkoop.

Goh, verschillende mogelijkheden.

vb1:
Hij wil de werkelijke verkoopwaarde niet hebben op iets die traceerbaar is.
Dus ik denk dat het een auto is die overgedragen is van de vennootschap aan zijn privé aan een veel te lage waarde en die wil ervoor zorgen dat het nergens op papier staat. (zoals op een overschrijving staat)

vb2:
Hij wil cash geld omdat hij al schulden heeft die hij uit handen wil houden van zijn schuldeisers.

vb3:
Een geplande scheiding. Dat is nu wel niks illegaals maar geld verstoppen van zijn vrouw, dat is ook wel een klassieker :p.

vb4:
Hij heeft nood aan cash geld om betalingen in het zwart te kunnen verrichten
...

Enfin, ik snap wel dat de bank een verkoopsdocument nodig heeft om te weten wie de daadwerkelijke bestemmeling is zodat zij ingedekt zijn.

Maar dat is toch contextbinder zijn verantwoordelijkheid niet. Misschien wil die boekhouder wel eens de bloemetjes buiten zetten hé.

Het is de verantwoordelijkheid van de bank :p. Zij moeten aantonen dat ze genoeg gedaan hebben voor antiwitwasregels. Tant pis voor contextbinder dat hij geambeteerd is hierdoor :p.

Fiscale fraude is iets illegaals ja :p.
En waar zit de fraude in dit voorbeeld precies?

De fiscus heeft zo zijn ongeschreven regels voor waarde overlaten naar privé - zaakvoerder heeft dat hier ook gedaan door zijn wagens naar zijn kinderen over te hevelen - voor die prijs kon je op 2de hands geen enkele gelijkaardige wagen vinden maar toch is dat geen probleem.

Slimme zelfstandige of domme fiscus lijkt me dan eerder gepast, maar illegaal?

En waar zit de fraude in dit voorbeeld precies?

De fiscus heeft zo zijn ongeschreven regels voor waarde overlaten naar privé - zaakvoerder heeft dat hier ook gedaan door zijn wagens naar zijn kinderen over te hevelen - voor die prijs kon je op 2de hands geen enkele gelijkaardige wagen vinden maar toch is dat geen probleem.

Slimme zelfstandige of domme fiscus lijkt me dan eerder gepast, maar illegaal?

Bewust de waarde verdoezelen van een voorwerp overgedragen van vennootschap naar privé met opzet om de belastingen te ontduiken, is illegaal.

Bewust de waarde verdoezelen van een voorwerp overgedragen van vennootschap naar privé met opzet om de belastingen te ontduiken, is illegaal.
Geen idee - het is ook maar een vermoeden waarom er cash gevraagd wordt, maar specifiek voor voertuigen zijn er toch best wat zelfstandigen die hun wagens naar de privé overhevelen aan een waarde die gewoon ok is voor de fiscus terwijl de werkelijke waarde soms toch wel wat hoger is (enfin - je kan ze er niet voor kopen is een betere verwoording). Als je kijkt naar een gsm - vanaf wanneer is die letterlijk maar een paar euro meer waard als je hem privé wil aankopen ... als je die dan verpatst op 2de hands heb je imo dezelfde situatie.

En daarom is het altijd goed om geld buiten het bankencircuit aan te houden (cash, crypto, goud, ...). Zo kan je altijd betalingen doen zonder dat de bank of overheid zich ermee moeit.

Als ik een tweedehands wagen koop (altijd particulier btw of alleszin geen autohandelaar, anders weet je dat je te veel betaalt), doe ik dat ook altijd cash. Als je afbiedt en je zwaait met je cash om te laten zien dat je meteen betaalt en weg bent met de wagen, gaan die veel sneller akkoord met een lagere prijs. Logisch ook, ze hebben meteen hun geld en zijn ook meteen van de wagen af. Ik wil ook enkel cash als ik een wagen verkoop, ze moeten niet afkomen met instantoverschrijvingen want dan heb je nog geen zekerheid. Staan vaak limieten op waardoor het toch geen instantoverschrijving is en daar sta je dan. En niet alle banken ondersteunen het voor zover ik weet, bvb Keytrade heeft het nog niet dacht ik.

Bij cash moet je gewoon effe checken of het echt is (heb ik een UV lamp en stiften voor + heb al vals geld in m'n handen gehad dus ik weet waar ik op moet letten).

Terug
Bovenaan