Cash geld vragen aan bank

En daarom is het altijd goed om geld buiten het bankencircuit aan te houden (cash, crypto, goud, ...). Zo kan je altijd betalingen doen zonder dat de bank of overheid zich ermee moeit.

Als ik een tweedehands wagen koop (altijd particulier btw of alleszin geen autohandelaar, anders weet je dat je te veel betaalt), doe ik dat ook altijd cash. Als je afbiedt en je zwaait met je cash om te laten zien dat je meteen betaalt en weg bent met de wagen, gaan die veel sneller akkoord met een lagere prijs. Logisch ook, ze hebben meteen hun geld en zijn ook meteen van de wagen af. Ik wil ook enkel cash als ik een wagen verkoop, ze moeten niet afkomen met instantoverschrijvingen want dan heb je nog geen zekerheid. Staan vaak limieten op waardoor het toch geen instantoverschrijving is en daar sta je dan. En niet alle banken ondersteunen het voor zover ik weet, bvb Keytrade heeft het nog niet dacht ik.
Dan doe je toch gewoon een standaard overschrijving? Tussen 2 Belgische rekeningen duurt een EUR transactie 1 dag, wat is daar nu zo verschrikkelijk aan? Ik zou persoonlijk mijn tweedehands auto niet sneller verkopen aan iemand die met een hoop (zwart?) cash geld komt zwaaien, daar zou ik zelfs niet mee opgezet zijn. Daarna zit ik ermee te kijken, kan de bank hopen vragen stellen van waar dat cash geld komt of het kan gestolen worden. Dat is gewoon niet meer van deze tijd.

Bij cash moet je gewoon effe checken of het echt is (heb ik een UV lamp en stiften voor + heb al vals geld in m'n handen gehad dus ik weet waar ik op moet letten).
Gewoon geen of zo weinig mogelijk cash gebruiken, dan heb je dat probleem niet.

Dan doe je toch gewoon een standaard overschrijving? Tussen 2 Belgische rekeningen duurt een EUR transactie 1 dag, wat is daar nu zo verschrikkelijk aan? Ik zou persoonlijk mijn tweedehands auto niet sneller verkopen aan iemand die met een hoop (zwart?) cash geld komt zwaaien, daar zou ik zelfs niet mee opgezet zijn. Daarna zit ik ermee te kijken, kan de bank hopen vragen stellen van waar dat cash geld komt of het kan gestolen worden. Dat is gewoon niet meer van deze tijd.

Je kan dat cash geld ook gewoon zelf uitgeven, hoeft echt niet op de bank te staan. Liever niet zelfs. Dan ben je tenminste ook van die lastige vragen af als je iets met je eigen geld wil doen. Cash geld =/= zwart geld. En mij maakt het totaal niet uit waar het geld van komt, zijn mijn zaken ook niet. Mensen hebben recht op privacy.

Ik ga alleszins niet 1 of meerdere dagen op m'n geld wachten. De overdracht moet bij mij meteen gebeuren. Als ik een auto ga kopen, betaal ik die meteen en neem ik die ook meteen mee. Als ik die verkoop wil ik ook meteen m'n geld, want anders vind ik wel een andere koper.

Juist zoveel mogelijk cash, zodat de overheid en de banken zich zo weinig mogelijk kunnen moeien met je zaken. Oplichting met banking apps komt tegenwoordig ook vaak genoeg voor, dus dan heb ik liever cash geld dat eenvoudig te controleren is.

Het is helemaal van de pot gerukt dat banken en overheden vragen waar je geld vandaag komt. Banken mogen al blij zijn dat ik ze m'n geld toevertrouw en de overheid moet zelf op het veld maar controles doen op zwartwerk in plaats van de verantwoordelijkheid bij banken te leggen.

En daarna deden ze ook nog moeilijk toen je vroeg om een paardenkoets terug naar huis te regelen, zeker?
Cheques zijn hier ondertussen (gelukkig) een prehistorisch verschijnsel, ik kan begrijpen dat je bank je dat probeert of te raden.

Awel, dit was net na het verhuizen uit Antwerpen naar "de parking", die koets zou waarschijnlijk sneller geregeld zijn dan je denkt.
Nieuw filiaal, nieuwe gezichten. In het oude had dit vlotter gelopen.

Ik ging er vanuit dat de context duidelijk was dat het om een bankcheque ging.
Een gewone had ik immers zelf kunnen schrijven, moest dit nog gebruikelijk zijn.
Met ganzeveer en potteke inkt uiteraard.

De situatie blijft me toch dwars zitten moet ik zeggen, via ouders nu snel wat geld bekomen maar zo hoort het helemaal niet te gaan in mijn ogen - ik zal dan ook een gesprek aanvragen met mijn bank en wat uitleg vragen hoe die wetgeving in elkaar zit - als ik morgen beslis dat ik het fijn zou vinden een kluis in mijn living te plaatsen en daarin 1 miljoen euro cash te bewaren zie ik geen enkele reden waarom een bank het recht zou hebben mij dat te verhinderen.

Dat lijkt me een prima manier om opgenomen te worden op een lijst. Die regelgeving is hen opgelegd vanuit de overheid, en de banken moeten aantonen op basis van dergelijke aanvragen dat het menens is. Vandaar dat ze zo gretig zijn om bij u bewijzen van aankoop op te vragen, zodat ze die bij controle mooi kunnen voorleggen onder het mom van "kijk eens overheid, wij volgen braaf de regels!".

Trek toch gewoon uw plan en open een rekening bij de grootbanken. Die kleintjes zoals Argenta en Crelan zijn eerste klas krabbenmanden!

Dan doe je toch gewoon een standaard overschrijving? Tussen 2 Belgische rekeningen duurt een EUR transactie 1 dag, wat is daar nu zo verschrikkelijk aan? Ik zou persoonlijk mijn tweedehands auto niet sneller verkopen
Hoe zie je dat dan?
1. De koper schrijft het bedrag over na ontvangst van jouw wagen? (Iets wat ik als verkoper niet zie zitten, voor hetzelfde geld schrijft de koper niks over)
2. De koper schrijft het bedrag over voor ontvangst van jouw wagen? (Iets wat ik als koper niet zie zitten, voor hetzelfde geld is er geen wagen meer).
3. Andere mogelijkheid?

Er is een gigantische shift in wetgeving geweest voor banken waardoor ze medeplichtig kunnen geacht worden indien ze zwartwerk, fraude of malafide toestanden niet preventief afsluiten. Ze betalen daar giga boetes voor en daardoor is hun compliance soms enorm toegenomen tot het absurde toe. Ik heb de laatste jaren een mega afkeer gekregen voor grootbanken en dan specifiek voor BNP Paribas. Kan echt iedereen adviseren om daar weg te blijven.

Concreet voorbeeld: Ik zit ongeveer een maand per jaar in de VS en heb in het verleden over de jaren aanzienlijke bedragen in dollar afgehaald dat ik dan ook soms verdeelde aan vrienden die mee op die trips gingen Alles steeds bij BNP in hetzelfde filliaal. Toen een jaar of 2-3 geen dollars moeten bijkopen (running hot in poker :tongue:) Toen ik is echt aanzienlijke overschotten had en voor aankoop van vastgoed wat extra cash wou voorzien, ging ik een deel terugstorten. Begonnen ze daar ook absurde vragen te stellen zoals ''VAN WAAR KOMT DA''. Zat daar dan ook van, you guys serious? Dat is nog niet 50% van alle dollars die ik hier afgehaald heb bij jullie. Ge weet van waar het komt.

Ben bij BNP trouwens compleet onterecht persona non grata geworden, buitengesmeten zonder boe of ba als collateral damage in een onderzoek naar iemand waar ik in een ander vennootschap mede-aandeelhouder van ben, die trouwens nooit officieel in staat van beschuldiging gesteld is wegens, daar was obv niks te vinden. Ik ga ff zeggen, moest ik het zelf niet eerstehand meegemaakt hebben, ik zou volgend verhaal zelfs niet geloven als ik het las maar op het leven van mijn dochter dat dit de gesproken waarheid is. Vennoot verkocht zijn auto en die handelaar waar de wagen stond had blijkbaar luxewagens verhuurd aan drugsfamilies of whatever met grote cash transacties. Plots werd alles daar aangeslagen van autos in de showroom. Na een ondervraging over die auto (die daar trouwens gewoon in consignatie stond, de enige dealer die zo sportwagens verkoopt en op weg is tussen zijn huis en kantoor), behandeld geworden gelijk een crimineel. "Hoe kunt gij da betalen?'' Jah, google me e. Meneer mogen wij uw toegang tot uw financiele gegevens? Principieel op gezegd neen, wat ik ook zou doen for that matter. Doet ook ni terzake. Gewoon auto gezet in consignatie voor verkoop, verder nul banden met die eigenaar. Als jij getuige bent van een misdaad of ongeval, dan is dat toch ook niet logisch dat ze u gaan ondervragen alsof je op de rechtbank zit als beschuldigde. Je bent daar toevallig getuige, meer niet. Speciale eenheid uit antwerpen die druk zet door harrassment en druk op te voeren. Redelijk gekende modus operandi. Ze zetten druk op familie en vrienden van drugsmilieu's om zo die te dwingen te breken en informatie te verspreiden. Ik zit in een bedrijf als mede-aandeelhouder met die persoon, plots zonder boe of ba wordt mijn eigen management vennootschap daar getermineerd bij BNP, waar die vennoot die zijn auto verkocht ZELFS GEEN AANDEELHOUDER IS. Onderzoek toonde aan dat daar natuurlijk helemaal niks mis was, nooit staat van in beschuldiging maar ondertussen BNP mij wel buitengekegeld compleet random. (het ergste is nog, dat die vennootschappen sinds opstart bij hun zaten en ze elke centiem aan cashflow hebben gezien en dus weten dat daar niks aan de hand is. Die doen gewoon, handjes af, moet maar is iets mis zijn en trek uw plan)
Nul feedback gekregen, geen reactie meer op mails. Gewoon briefje in de bus: ge hebt x aantal weken om alles weg te halen.

(De ironie als je dan ziet hoe vaak BNP, recent nog in Frankrijk, veroordeeld wordt voor fraude en giga miljoenenboetes betaalt)

Heeft mijn vertrouwen in grootbanken echt zwaar doen slinken. Nog nooit een eurocent malafide verdiend, alles tot op de centiem juist en aantoonbaar en dan dat.

Banken zijn gangsters :)
Zelf geen accountability en de 'klant' moet volgen. Er is een soort van ongenaakbaarheid bij banken en deze verhalen, van onrechtmatige terminaties vind je echt vaker op het internet dan je denkt. Wij hebben alvast een klacht ingediend bij het FSMA. Dit heeft ons onterecht aanzienlijke schade opgeleverd en ''niemand is verantwoordelijk'' / trek uw plan. Om van te kotsen :)

Laatst bewerkt:

Overschrijven tussen mij eigen rekeningen van KBC en Belfius, die meer dan 4 dagen heeft geduurd.

Er is een gigantische shift in wetgeving geweest voor banken waardoor ze medeplichtig kunnen geacht worden indien ze zwartwerk, fraude of malafide toestanden niet preventief afsluiten. Ze betalen daar giga boetes voor en daardoor is hun compliance soms enorm toegenomen tot het absurde toe. Ik heb de laatste jaren een mega afkeer gekregen voor grootbanken en dan specifiek voor BNP Paribas. Kan echt iedereen adviseren om daar weg te blijven.

Concreet voorbeeld: Ik zit ongeveer een maand per jaar in de VS en heb in het verleden over de jaren aanzienlijke bedragen in dollar afgehaald dat ik dan ook soms verdeelde aan vrienden die mee op die trips gingen Alles steeds bij BNP in hetzelfde filliaal. Toen een jaar of 2-3 geen dollars moeten bijkopen (running hot in poker :tongue:) Toen ik is echt aanzienlijke overschotten had en voor aankoop van vastgoed wat extra cash wou voorzien, ging ik een deel terugstorten. Begonnen ze daar ook absurde vragen te stellen zoals ''VAN WAAR KOMT DA''. Zat daar dan ook van, you guys serious? Dat is nog niet 50% van alle dollars die ik hier afgehaald heb bij jullie. Ge weet van waar het komt.

Ben bij BNP trouwens compleet onterecht persona non grata geworden, buitengesmeten zonder boe of ba als collateral damage in een onderzoek naar iemand waar ik in een ander vennootschap mede-aandeelhouder van ben, die trouwens nooit officieel in staat van beschuldiging gesteld is wegens, daar was obv niks te vinden. Ik ga ff zeggen, moest ik het zelf niet eerstehand meegemaakt hebben, ik zou volgend verhaal zelfs niet geloven maar op het leven van mijn dochter dat dit de gesproken waarheid is. Vennoot verkocht zijn auto en die handelaar waar de wagen stond had blijkbaar luxewagens verhuurt aan drugsfamilies of whatever. Na een ondervraging over die auto (die daar trouwens gewoon in consignatie stond, de enige dealer die zo sportwagens verkoopt en op weg is tussen zijn huis en kantoor), behandeld geworden gelijk een crimineel. "Hoe kunt gij da betalen?'' Jah, google me e. Meneer mogen wij uw toegang tot uw financiele gegevens? Principieel op gezegd neen, wat ik ook zou doen for that matter. Doet ook ni terzake. Gewoon auto gezet in consignatie voor verkoop, verder nul banden met die eigenaar. Als jij getuige bent van een misdaad of ongeval, dan is dat toch ook niet logisch dat ze u gaan ondervragen alsof je op de rechtbank zit als beschuldigde. Je bent daar toevallig getuige, meer niet. Speciale eenheid uit antwerpen die druk zet door harrassment en druk op te voeren. Redelijk gekende modus operandi. Ze zetten druk op familie en vrienden van drugsmilieu's om zo die te dwingen te breken en informatie te verspreiden. Ik zit in een bedrijf als mede-aandeelhouder met die persoon, plots zonder boe of ba wordt mijn eigen management vennootschap daar getermineerd bij BNP, waar die vennoot die zijn auto verkocht ZELFS GEEN AANDEELHOUDER IS. Onderzoek toonde aan dat daar natuurlijk helemaal niks mis was, nooit staat van in beschuldiging maar ondertussen BNP mij wel buitengekegeld compleet random. (het ergste is nog, dat die vennootschappen sinds opstart bij hun zaten en ze elke centiem aan cashflow hebben gezien en dus weten dat daar niks aan de hand is. Die doen gewoon, handjes af, moet maar is iets mis zijn en trek uw plan)
Nul feedback gekregen, geen reactie meer op mails. Gewoon briefje in de bus: ge hebt x aantal weken om alles weg te halen.

(De ironie als je dan ziet hoe vaak BNP, recent nog in Frankrijk, veroordeeld wordt voor fraude en giga miljoenenboetes betaalt)

Heeft mijn vertrouwen in grootbanken echt zwaar doen slinken. Nog nooit een eurocent malafide verdiend, alles tot op de centiem juist en aantoonbaar en dan dat.

Banken zijn gangsters :)
Zelf geen accountability en de 'klant' moet volgen. Er is een soort van ongenaakbaarheid bij banken en deze verhalen, van onrechtmatige terminaties vind je echt vaker op het internet dan je denkt. Wij hebben alvast een klacht ingediend bij het FSMA. Dit heeft ons onterecht aanzienlijke schade opgeleverd en ''niemand is verantwoordelijk'' / trek uw plan. Om van te kotsen :)
In Nederland zijn er veel van die verhalen die je niet kan geloven:

Het gaat gewoon véél te ver.

Je kan dat cash geld ook gewoon zelf uitgeven, hoeft echt niet op de bank te staan. Liever niet zelfs. Dan ben je tenminste ook van die lastige vragen af als je iets met je eigen geld wil doen.
Ik spaar/investeer het gros van mijn inkomen, het zou een worst case scenario voor mij zjin als ik dat geld cash thuis moet bijhouden waar het gestolen kan worden (of in een brand verloren gaan). Geld dat je thuis bijhoudt levert ook niets op, buiten een hoop onnodige risico's.

Juist zoveel mogelijk cash, zodat de overheid en de banken zich zo weinig mogelijk kunnen moeien met je zaken. Oplichting met banking apps komt tegenwoordig ook vaak genoeg voor, dus dan heb ik liever cash geld dat eenvoudig te controleren is.
Dan moet je er al in die fraude met bankapps stappen, als je je gewoon houdt aan de basic veiligheidsregels zit je safe (bijv. je pasw niet delen met iemand). Met cash in je portfeuille kan je op elk moment door een pickpocket worden bestolen + thuis kan het ook door inbrekers worden gestolen. Voor al dat extra risico om je geld cash bij te houden krijg je geen enkele risicovergoeding.

Ik ga nog lachen moest er eens een grote (internet)'crash' ofzo zijn en mensen dagen/wekenlang/... niet meer aan hun geld geraken. Zie je nu af en toe al heel kleinschalig gebeuren dat bv. Mastercard/Payconiq/... ineens voor een dag niet werkt, of de app van bv. Argenta vele uren niet bereikbaar is.
Maar goed, de overheid heeft het natuurlijk heel graag dat je niks meer cash hebt want zo kunnen ze alles surveilleren.

Argenta neemt die anti money laundering wetgeving echt wel lachwekkend serieus. Die schieten al volledig in paniek als je 1000€ cash wil storten. :ROFLMAO: Die zullen denk ik toch niet al te veel zelfstandigen als klant hebben. Ze hebben ambitie om een grote bank te worden, maar schieten door zo van die dinges natuurlijk ook wel in hun voeten.

En daarom is het altijd goed om geld buiten het bankencircuit aan te houden (cash, crypto, goud, ...). Zo kan je altijd betalingen doen zonder dat de bank of overheid zich ermee moeit.

Als ik een tweedehands wagen koop (altijd particulier btw of alleszin geen autohandelaar, anders weet je dat je te veel betaalt), doe ik dat ook altijd cash. Als je afbiedt en je zwaait met je cash om te laten zien dat je meteen betaalt en weg bent met de wagen, gaan die veel sneller akkoord met een lagere prijs. Logisch ook, ze hebben meteen hun geld en zijn ook meteen van de wagen af. Ik wil ook enkel cash als ik een wagen verkoop, ze moeten niet afkomen met instantoverschrijvingen want dan heb je nog geen zekerheid. Staan vaak limieten op waardoor het toch geen instantoverschrijving is en daar sta je dan. En niet alle banken ondersteunen het voor zover ik weet, bvb Keytrade heeft het nog niet dacht ik.

Bij cash moet je gewoon effe checken of het echt is (heb ik een UV lamp en stiften voor + heb al vals geld in m'n handen gehad dus ik weet waar ik op moet letten).
Ik vermoed dat je in belgie ook een verantwoordelijkheid voor verborgen gebreken hebt wanneer je een auto verkoopt? Have fun om dat te gaan bewijzen als het in cash betaalt is.

Maar goed, de overheid heeft het natuurlijk heel graag dat je niks meer cash hebt want zo kunnen ze alles surveilleren.
En inbrekers en pickpockets hebben dan weer niet liever dat iedereen terug met cash begint te werken ...

Argenta neemt die anti money laundering wetgeving echt wel lachwekkend serieus. Die schieten al volledig in paniek als je 1000€ cash wil storten. :ROFLMAO: Die zullen denk ik toch niet al te veel zelfstandigen als klant hebben. Ze hebben ambitie om een grote bank te worden, maar schieten door zo van die dinges natuurlijk ook wel in hun voeten.
Ik zit bij Crelan en merk daar persoonlijk weinig van. Een paar maanden terug nog 200 k€ afgehaald voor een vastgoedinvestering en eergisteren 35 k€ overgeschreven van mijn IB rekening naar mijn Crelan rekening en van daar dan weer naar een andere bank gestuurd. Geen enkele vraag daarover gehad. Ik heb ze wel op voorhand moeten verwittigen dat ze daglimiet moesten uitzetten op die dagen en dat was geen issue.

Heb het ook al voorgehad bij verkoop & aankoop van tweedehands (vintage) gitaren. Als je zegt waarvoor het is, en eventueel de advertentie laat zien kraait geen haan daar naar.

Ik spaar/investeer het gros van mijn inkomen, het zou een worst case scenario voor mij zjin als ik dat geld cash thuis moet bijhouden waar het gestolen kan worden (of in een brand verloren gaan). Geld dat je thuis bijhoudt levert ook niets op, buiten een hoop onnodige risico's.
Ik investeer ook veel, maar die paar duizend euro die je gebruikt om zaken aan te kopen of verkopen gaan het verschil niet maken he. Als dat het verschil op je portfolio al maakt, dan zal je het gros van je inkomen niet investeren. Bij sparen maakt het al helemaal geen verschil met de huidige triestige rentes.

Het risico op inbraak of brand is zeer klein. Hoe groot is de kans op een inbraak? Ik heb het niet over een poging, maar een echte inbraak. Zeker als je wat common sense gebruikt bij de inrichting en beveiliging van je grond (geen hoge hagen of schuttingen voor je huis, voldoende camera's, alarmsysteem, rolluiken, verlichting, ...). De meeste inbrekers zijn gewoon gelegenheidsinbrekers. Maak het ze niet te makkelijk en ze druipen snel af. Een tijd terug nog inbrekers op onze grond gehad, maar die zijn het snel terug afgetrapt na het zien van de camera's en rolluik die dicht was op de enige plaats zonder camera. Tegen dat ik buiten stond, waren ze al nergens meer te bespeuren. Ook altijd zien dat je snel toegang hebt tot een voorwerp dat je als wapen kan gebruiken wanneer je melding krijgt dat er iemand op je domein zit.

En als de inbrekers dan binnenzitten, moeten ze het geld nog vinden (als je het al thuis bewaart).

Dan moet je er al in die fraude met bankapps stappen, als je je gewoon houdt aan de basic veiligheidsregels zit je safe (bijv. je pasw niet delen met iemand). Met cash in je portfeuille kan je op elk moment door een pickpocket worden bestolen + thuis kan het ook door inbrekers worden gestolen. Voor al dat extra risico om je geld cash bij te houden krijg je geen enkele risicovergoeding.
Ze maken de app gewoon na en doen alsof ze betalen. Vrijdag wou er nog zo een Nederlander langskomen die per se per banking app wou betalen. Ik heb geweigerd, want ik zou het geld nooit meteen hebben. Cash was eerst onmogelijk voor hem gezien de lagere afhaallimieten in NL en daarna was hij toch aan cash geraakt maar had hij er al iets anders van gekocht diezelfde dag. Vreemd verhaal. Account bestond ook maar enkele dagen. Gegarandeerd een oplichter en die wou dus helemaal niet met cash betalen. Banking apps zijn veel fraudegevoeliger dan cash.

Ook wat betreft pickpocketing: de kans is miniem dat je daar ooit mee te maken krijgt, zeker wanneer je een beetje oplet. Daarnaast moet je nooit meer cash op zak hebben dan dat je die dag uit kan geven.

Je moet dan wel zien dat het dan niet zomaar in huis ligt dusdanig dat men het snel kan stelen he. :)
Niemand zegt dat je alles in huis moet bewaren natuurlijk. Er zijn tal van oplossingen en spreiden is altijd een goed idee. Maar zoals ik hierboven reeds aanhaalde, de kans dat je een inbreker over de vloer krijgt is miniem als je wat maatregelen neemt. En als je ze dan over de vloer krijgt, moeten ze nog ongehavend met buit weg kunnen geraken ook.

Ik vermoed dat je in belgie ook een verantwoordelijkheid voor verborgen gebreken hebt wanneer je een auto verkoopt? Have fun om dat te gaan bewijzen als het in cash betaalt is.
En daarom controleer je alles voordat je de auto koopt. Je zorgt daarnaast toch ook altijd voor een verkoopsovereenkomst waarop vermeld staat dat je betaald hebt en die je beiden tekent + foto van ID kaart? De betalingswijze heeft dus totaal geen invloed op het kunnen bewijzen van iets. Probeer maar te bewijzen dat iets een verborgen gebrek is. Ik zou er nog niet aan willen beginnen. Je zoekt op voorhand de bekende gebreken van het betreffende model op en daarnaast doe je de standaardchecks + testrit. Zou voldoende moeten zijn.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan