Check: High End - Monster PC build

Oke dat is heel goed, bedankt. Heb het allemaal in mijn lijst gezet.

Ik ben ook een audiophile persoon. Is het een meerwaarde dat ik een extra geluidskaart neem? Of heeft het moederbord al zo'n goeie audio dat zo'n kaart niet nodig is?

Buiten dit en de koeling, zijn er dan eventueel nog zaken waar ik zeker rekening mee moet houden?

Er zit op dat bord al heel goede onboard audio chips. Dus een soundcard is niet persé nodig.

Naar mijn weten is niet echt iets dat er nog bij zou moeten. Buiten dan muis, toetsenbord, muismat, headset/hoofdtelefoon misschien?

Laatst bewerkt:
Hangt ook wat af van het soort headset. De “audiofiele” gamers laten hun oor vaak vallen op headsets genre Sennheiser HDxxx of BeyerDynamic DTxxx
Dat zijn eigenlijk koptelefoons voor muziek/studiomonitoring en geliefd omwille van hun brede soundstage. Het is namelijk zo dat puur gaming oriented spullen doorgaans beperkt zijn in dynamisch bereik en vooral focus leggen op bass of specifieke frequenties waarin bvb voetstappen vallen. Die meer audiofiele headsets hebben een enorm helder geluidsbeeld en een brede soundstage. Waar het schoentje knelt is de ohm’s die je nodig hebt om ze te doen spelen. Als je die kant opgaat zal je met een pre-amp moeten werken, extern bakje die voldoen jus kan leveren om die koptelefoon tot leven te laten komen.

Ga je voor gaming stuff a la Astro of Steelseries dan heb je voldoende aan de ingebouwde geluidskaart. Of ze komen met hun eigen externe “DAC” zoals bij de TR50 van Astro of de Arctis Nova Pro van Steelseries.

Headset is ook heel persoonlijk. Sommigen prijzen closed headsets boven open back en omgekeerd. Omgevingsgeluid is bepalend of je voor het ene dan wel het andere kiest.

Zeer goede maar al wat duurdere wireless headset met focus op gaming: Audeze Maxwell.

Ga je regelmatig een streepje muziek luisteren en stel je daar hoge eisen dan zou ik teruggrijpen naar het eerste deel van de post.

Dat X870E Aorus Extreme AI TOP bord dat hij heeft gekozen heeft al een heel goede DAC ingebouwd. De ESS Sabre ES9118 DAC, uit verscheidene user reviews blijken die heel goed te zijn en het verschil tussen een Schiit Stack externe DAC en de interne DAC van dat bord is verwaarloosbaar. I.c.m. een Sennheiser HD650 zijn die zeker heel goed. Wel zien dat je de front audio poorten gebruikt, de achterste worden niet gepowered door die DAC.

Zou eerst eens proberen met die interne DAC. Nadien kan je altijd nog een externe kopen indien nodig.

Hou ook wel van goed geluid, op mijn PC vind ik dat iets minder noodzakelijk. Heb daarom een Astro A40 +MixAmp die al heel deftig is. Met de software kan je al heel veel aanpassen qua settings.

Bij mij heeft het geluid van mijn TV meer belang. Standaard speakers zijn echt slecht, zelfs voor 4-kanaals speakers. Heb daarom een 5.1 surround gekocht een tijd geleden en ben er nog altijd heel content van.

Laatst bewerkt:
Mijn Arctis Pro van de eerste generatie klinkt nergens naar als het op muziek aankomt. Zeer persoonlijk en opnieuw iets dat je voor jezelf moet uitmaken en ontdekken. Eer je op de juiste valt ben je misschien aan je tweede of derde headset.

Als ik vergelijk met men Sennheiser HD-25 dan hoor je duidelijk hoeveel details je mist.

Ja, mijn randapparatuur bestaat uit de volgende;

Monitor: ASUS ROG Swift PG279QM 240hz
Toetsenbord: ASUS ROG STRIX Flare II - Animate
Muis: Razer Viper Pro V3 Ultralight
Muis Pad: ASUS ROG Hone Ace Aim Lab Edition
Huidige headset: EPOS H6Pro Closed Back - (versleten)

Het werkt momenteel allemaal nog uitstekend, maar zodra ik mijn nieuwe pc heb, ben ik van plan mijn monitor te upgraden naar een 4K-model. Waarschijnlijk kies ik voor een 32-inch scherm, omdat ik geloof dat dit de ideale grootte is voor 4K-resolutie. Corrigeer mij natuurlijk als ik hier verkeerd ben.

Ik ben echt een audiophile persoon, en dat merk je ook in mijn setup. Voor mijn PS5 en TV gebruik ik Sonus Faber Sonetto luidsprekers, gecombineerd met een high end subwoofer van Velodyne. Mijn versterker is van Atoll (de IN-80), en voor muziek streaming gebruik ik de Eversolo DMP-A8. Als het om hoofdtelefoons gaat, gebruik ik de Focal Bathys, die echt een geweldig geluid leveren. Natuurlijk, kan je nog duurder gaan, maar voor mijn kamer is deze setup wel echt super goed. Mijn vader is ook een audiophile persoon in de hoogste graad en hij verschiet elke keer als hij mijn kamer binnenkomt en naar mijn setup luistert. 😅

Wat betreft headsets, het competitieve aspect van gaming interesseert me totaal niet. Mijn focus ligt op het vinden van een headset die rijke, diepe bassen heeft, met een indrukwekkende laagweergave, zonder dat de bass de andere geluiden verdringt. Ik wil dat alles goed gemixt is, zodat elk geluid, van de hoge tonen tot de laagste bassen, duidelijk en in balans is. Ik waardeer vooral de beleving van het geluid, dat het gevoel geeft dat je volledig in de gamewereld opgaat, vooral in open world games, waar de ervaring je echt moet meeslepen.

Ik ben helaas niet zo bekend met headsets en preamps die specifiek voor headsets werken. Als het echter inderdaad beter is om een aparte hoofdtelefoon en microfoon te gebruiken, zodat je zowel audiophile geluid als een goede microfoon krijgt, dan sta ik daar zeker voor open.

Dus op gebied van mijn nieuwe PC en audiophile geluid plan ik niet echt te besparen. Ik zoek echt een droom setup op beide gebieden. 😅

Edit; ik denk dat ik met dit ga gaan:

Headphones: Focal Clear Mg
DAC: Audioquest Dragonfly Cobalt of FiiO K5 Pro ESS

En nog een aparte microfoon, maar daar ken ik weinig van want heb nog nooit een aparte gebruikt.

Laatst bewerkt:
Zo te zien ben jij de audioconnaisseur van dienst :D

Vanuit praktisch oogpunt: mijn volgende wordt een draadloze headset, met alle compromissen van dien maar ik haat die kabel.
Mijn neurotische zelve schiet in kramp als die kabel ook maar de minste hinder veroorzaakt. Belachelijk i know ...
Qua deskclutter is een draadloze ook veel cleaner.

Weegt het relatieve ongemak van een draad niet op tegen verbeterde audiokwaliteit dan volgend weetje:
ik kijk wel eens footage van streamer/gamer StoneMountain64. Na jarenlang gesponsord te zijn geweest door Logitech is hij recent overgeschakeld naar de Sennheiser HD 490 Pro. Dag en nacht verschil volgens hem. Natuurlijk appelen met appelen vergelijken, zijn Logitech was een stukje goedkoper.

Ja, met die kabel snap ik wel. Ik heb nog een kameraad die af en toe op zijn PS5 zit en hij heeft ook liever headsets zonder kabel. Hij heeft de Astro A50 al voor een hele lange tijd. In deze tijd heb je in beide situaties, bekabeld of onbekabeld, wel zeer goede opties. Mijn Focal Bathys gebruik ik puur voor muziek te luisteren en het is ook een draadloze.

En goh ja, ik ben wel een echte audio nerd, maar alles ken ik er ook wel niet van. 😅 Maar ik vind audio in films en games zeker zo belangrijk, misschien zelfs nog een beetje belangrijker dan special effects en graphics.

Het werkt momenteel allemaal nog uitstekend, maar zodra ik mijn nieuwe pc heb, ben ik van plan mijn monitor te upgraden naar een 4K-model. Waarschijnlijk kies ik voor een 32-inch scherm, omdat ik geloof dat dit de ideale grootte is voor 4K-resolutie. Corrigeer mij natuurlijk als ik hier verkeerd ben.

Redelijk persoonsgebonden. Maximale scherpte bekom je door een hoge PPI.
27inch 1440P wordt door de goegemeente als de "sweetspot" beschouwd. Dat is vooral ook omdat het betaalbaar is, zowel GPU als scherm zitten dan eerder mid range.

Er komen nu wel een aantal 4K 27inch (QD)OLED modellen uit met een PPI rond de 160. Deze gaan sowieso scherper ogen dan dezelfde resolutie op een 32". Als je nu tevreden bent van de grootte zou ik bij 27" blijven.

Oh oke ja, dus vooral die PPI is belangrijk dan.

Maar, zouden er nog altijd heel goede schermen van 32 inch zijn die ook haarscherp zijn? Ik vind inderdaad 27 inch niet slecht, maar ik plan toch wel een stapje groter te gaan. Maar als ik inderdaad teveel kwaliteit ga verliezen, dat het de moeite niet waard is dan blijf ik wel bij 27.

Ik heb ook nog deze case gevonden: be quiet! Dark Base Pro 901. Het zou een 2025 model zijn en de focus ligt ook op stilte. Zouden hier ook al mijn componenten in passen?

Ik heb ook nog deze case gevonden: be quiet! Dark Base Pro 901. Het zou een 2025 model zijn en de focus ligt ook op stilte. Zouden hier ook al mijn componenten in passen?
Die 420mm AIO past enkel vooraan erin. Als je die vervangt door een 360mm model kan dat zeker bovenaan passen. Kan je best wel alle sets van die D30's aanpassen naar 120mm versie.
En die reverse fans aanpassen naar een gewone versie.

Ja, ik ben eens aan het kijken naar verschillende behuizingen. Want ik vind de Lian Li zeker heel goed, ik ben alleen zo eens nieuwsgierig wat nog goede opties zouden zijn zodat ik eens kan vergelijken. Want voldoende grootte, maximale koeling en stilte (dat je een muis kan horen piepen ongeveer) vind ik allebei toch wel de belangrijkste dingen.

Ik zit zo te twijfelen tussen deze:

- NZXT behuizingen (vind ze esthetisch wel knap)
- be quiet! Dark Base Pro 901 (2025 Model)
- Lian Li behuizingen
- Corsair behuizingen
- Phanteks behuizingen

De behuizing vind ik precies wel de lastigste keuze. 😅

Goh ja, ik snap dat het veel is voor een PC. Maar die gaat wel optimaal gebruikt worden. Anderen stoppen het in een dure sportwagen zou ik zeggen. 😅 High end snufjes in de PC, video en audio wereld is wel mijn grootste hobby dus heb er wel echt goed voor zitten sparen. Ik geloof dat de PC alleen rond de €8300 gaat zitten ongeveer. Maar het hangt natuurlijk ook af waar de componenten aangekocht worden want elke winkel heeft wel zo zijn prijzen heb ik gezien.

Dan moet ge toch al zot doen om aan dat bedrag te komen, inclusief custom loop watercooling etc.

Stel dat ik mijn droom pc samenstel zal ik misschien aan 4-5K uitkomen als ik me echt laat gaan.
Je hebt mensen die 12-15K geven aan een koersfiets. Dus ja, als het echt je grootste hobby is snap ik het wel.
Natuurlijk als je 8K aan de PC geeft, kan je mss wel hier of dat besparen op onnodige zaken en voor een ultrawide OLED monitor gaan, daar heb je dan meer genot van.

Laatst bewerkt:
Ja, ik ben eens aan het kijken naar verschillende behuizingen. Want ik vind de Lian Li zeker heel goed, ik ben alleen zo eens nieuwsgierig wat nog goede opties zouden zijn zodat ik eens kan vergelijken. Want voldoende grootte, maximale koeling en stilte (dat je een muis kan horen piepen ongeveer) vind ik allebei toch wel de belangrijkste dingen.

Ik zit zo te twijfelen tussen deze:

- NZXT behuizingen (vind ze esthetisch wel knap)
- be quiet! Dark Base Pro 901 (2025 Model)
- Lian Li behuizingen
- Corsair behuizingen
- Phanteks behuizingen

De behuizing vind ik precies wel de lastigste keuze. 😅
Als je een case kiest zoals de Lian Li O11 Evo XL of de Phanteks NV9 o.i.d. heb je al wel de mogelijkheid om in de toekomst een custom loop te hebben.
Phanteks Enthoo Luxe 2 is ook wel nice en veel plaats.

Ja ik heb de knoop doorgehakt en dan toch voor de Phanteks NV9 gekozen.

Dus als ik die case neem samen met deze fans:
  • 1x Phanteks D30 140 PWM Reverse Airflow D-RGB triple pack
  • 2x Phanteks D30 140 PWM D-RGB triple pack
En die AIO van Arctic kan ik een hele stille en goed gekoelde build krijgen dan? Of moet ik ook nog een Corsair Commander nemen of een andere fan control?

Gewoon nog eens even voor de zekerheid.

Terug
Bovenaan