Dit is je reinste nonsens. Er is geen Cordon rond Groen, PVDA of andere partijen die in de oppositie belanden.
Opnieuw, als je geen Cordon hebt EN je voert geen straffen uit als we scheuren de partijkaart van partijgenoten die ermee spreken, luisteren, kijken waar ze overeen komen en vinden dat dit slikbaar is om een gemeente of regering mee te vormen dan had je gelijk.
Maar dit is niet het geval.
Daar verschillen wij dan van mening. Als elke partij op die manier zijn eisen stelt dan kan het wel eens tegenvallen om ooit een regering te maken. Het is de taak van elke partij om een regering te maken die het beste is voor het land. En dan KAN dat mogelijk beter zijn dan het alternatief dat er gemaakt wordt ZONDER de versie die hij weigert.
Zolang hetgeen dat in de regering komt niet tegen onze normen, waarden, vrijheden en rechten is... is om uw woorden te gebruiken dit gewoon kak. En draait het niet rond waarden, normen, vrijheden en rechten maar hoe kan ik ervoor zorgen dat ik andere meningen dan de mijne kan uitsluiten om potentieel met mijn punten boven mijn gewichtsklasse te boksen.
Absolute waarden, normen, vrijheden en rechten bestaan nu eenmaal niet. Er bestaat niet zoiets als het recht van de mens. Het enige dat er wel correct zijn is dat deze tijdelijk zijn, in een bepaalde overeengekomen vorm gegoten zijn, en dat deze het waard zijn om ervoor te vechten. l dan niet in een aangepaste versie. Opnieuw en opnieuw. Maar dat vechten doe je niet door andere mensen gewoon uit te sluiten maar door hen te overtuigen dat deze absolute waarden, normen, vrijheden en rechten zin hebben en zinvol zijn.
Het moment dat je mensen daarover echter niet meer kan overtuigen, is het moment dat ze hun waarde en zin verloren hebben. Want een maatschappij overleeft bij gratie van de bevolking niet bij gratie van een papiertje waarop iets neergeschreven staat.
Door te wijzen van boe VB is slecht, BOE VB is rascist, BOE whatever... (en ja dat geldt ook voor PVDA) dat pakt de bezorgdheden van de mensen niet aan. Het enige wat je daarmee doet is de bezorgdheden van deze mensen duiden als zijnde u hoort niet in onze maatschappij. Het moment dat je dat doet, is het einde van uw maatschappij.
Diegene die dat niet verstaat hoort in mijn ogen zelf niet meer tot de persoon die de fundamentele waarden, normen, vrijheden en rechten respecteert van hetgeen waar onze democratie op gebaseerd is.