Conflict Iran Israël

in totaal hebben 125 vliegtuigen mee gedaan en was er gedurende de hele operatie geen enkele reactie van Iran, die hadden niks door

Crazy vind ik het
Same here, dat Iran niet op kon tegen Israël had ik wel verwacht, maar dat ze zo kansloos zouden zijn? Heel hun nucleaire setup wordt zonder al teveel weerstand geneutraliseerd. Regime change zal err wel niet van komen, maar dat was het doel ook niet van deze militaire ingrepen.

Vraag is waar deze gok van Trump toe leidt. Het regime gaat niet kraken, ook al is de kans groot dat het kernwapenprogramma voorgoed ophoudt. Iran is groot genoeg om voor lange tijd de Straat van Hormuz onbevaarbaar te maken.

Ik gok op terroristische aanvallen op Amerikaans grondgebied rond Thanksgiving, gevolgd door grote verontwaardiging over die 'unprovoked attacks', waarna de VS nog eens gaat bombarderen en de cyclus zich herhaalt voor de komende 3.5 jaar.

Vance kan dan misschien de werkelijkheid alweer ontkennen, maar de VS is nu absoluut in oorlog met Iran.

Ik denk ook niet dat deze actie veel veranderd heeft. Of wel had Iran de intentie om kernwapens te maken, en dan gaan ze nu zeker niet stoppen. Of wel hadden ze de intentie niet, en is het nu de perfecte moment om er toch trachten aan te schaffen.

Merk ook op dat het hebben van kernwapens ondergeschikt is. Het is veel belangrijker of je tegenstander *denkt* dat je ze al dan niet hebt.

VN-Veiligheidsraad komt zondag bijeen over VS-aanvallen op Iran, resolutie roept op tot onmiddellijk en onvoorwaardelijk staakt-het-vuren​

Raad eens wie er een veto zal uitspreken. The system is rigged. 🥲

Wel een zotte operatie. Als je de vrt kan geloven: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/0...mmer-amerikaanse-aanval-iran-dit-is-er-gebeu/

- het order om te bombarderen is al enkele weken geleden door Trump gegeven dus dat was geen spontane inval
- de vliegtuigen zijn rechtstreeks van het Amerikaanse vasteland naar Iran gevlogen, een vlucht van 18 uur, en zijn op dit moment nog aan het terugkeren. Die bombers die van/naar Guam en Diego Garcia zijn gevlogen waren een afleiding
- in totaal hebben 125 vliegtuigen mee gedaan en was er gedurende de hele operatie geen enkele reactie van Iran, die hadden niks door

Crazy vind ik het

Toch vooral een dikke blamage ook voor Iran, dat conventioneel blijkbaar dus echt niets voorstelt. Geen intelligence, geen weerwerk, totaal verrast.

Toch vooral een dikke blamage ook voor Iran, dat conventioneel blijkbaar dus echt niets voorstelt. Geen intelligence, geen weerwerk, totaal verrast.
Wat eigenlijk veel meer in de richting wijst van een herhaling van de WMD in Irak-leugen, dan in de richting van de zogenaamde imminent threat waardoor de VS niet anders kon dan meteen ingrijpen.

Ik gok op terroristische aanvallen op Amerikaans grondgebied rond Thanksgiving, gevolgd door grote verontwaardiging over die 'unprovoked attacks', waarna de VS nog eens gaat bombarderen en de cyclus zich herhaalt voor de komende 3.5 jaar.

Kans is groter dat Europa het zal voelen, vrees ik.

Wel een zotte operatie. Als je de vrt kan geloven: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/0...mmer-amerikaanse-aanval-iran-dit-is-er-gebeu/

- het order om te bombarderen is al enkele weken geleden door Trump gegeven dus dat was geen spontane inval
- de vliegtuigen zijn rechtstreeks van het Amerikaanse vasteland naar Iran gevlogen, een vlucht van 18 uur, en zijn op dit moment nog aan het terugkeren. Die bombers die van/naar Guam en Diego Garcia zijn gevlogen waren een afleiding
- in totaal hebben 125 vliegtuigen mee gedaan en was er gedurende de hele operatie geen enkele reactie van Iran, die hadden niks door

Crazy vind ik het
Vandaar dus de golf aan stratotankers die begin deze week van de VS naar de Europese basissen is overgebracht. Duidelijk waar die voor gebruikt zijn.

Vance kan dan misschien de werkelijkheid alweer ontkennen, maar de VS is nu absoluut in oorlog met Iran.

Ik denk ook niet dat deze actie veel veranderd heeft. Of wel had Iran de intentie om kernwapens te maken, en dan gaan ze nu zeker niet stoppen. Of wel hadden ze de intentie niet, en is het nu de perfecte moment om er toch trachten aan te schaffen.

Merk ook op dat het hebben van kernwapens ondergeschikt is. Het is veel belangrijker of je tegenstander *denkt* dat je ze al dan niet hebt.
Terroristische acties op Amerikaanse bodem zouden zonder veel twijfel de vernietiging van het Iraans regime betekenen, nu zijn ze enkel hun atoomprogramma grotendeels kwijt, een tegenslag voor het regime maar ook niet het einde. Ik denk niet dat het Iraans regime al zo defaitistisch is dat hun enige doel is om nog een laatste speldenprik uit te delen vooraleer ten onder te gaan.

Deze actie was ook niet bedoeld om hun intentie te breken vermoed ik, de actie ging er net van uit dat die intentie er was en dat ze gewoon de vooruitgang gingen blokkeren. Uiteraard is het nu niet voor eeuwig en altijd beslist of Iran een bom kan maken maar het zal alleszins wat extra jaren kosten, en dan zal er misschien wel een akkoord zijn of weer een militaire actie.

Zo kan het natuurlijk ook. De Russen zullen nucleaire bewapening/ondersteuning van Iran ongetwijfeld in hun achterzak houden in de komende onderhandelingen met de VS.

Zo kan het natuurlijk ook. De Russen zullen nucleaire bewapening/ondersteuning van Iran ongetwijfeld in hun achterzak houden in de komende onderhandelingen met de VS.
Medvedev is een beetje gaga geworden, maar het lijkt me sterk dat Rusland even wat kernwapens gaat geven aan Iran. Ze kunnen wel kernwapens stationeren in Iran zoals de VS dat doet in verschillende landen in Europa (maar Iran en Rusland hebben geen militair bondgenootschap vergelijkbaar met NAVO) en een militaire (marine/luchtmacht) basis uitbouwen zoals ze al jaren hebben in Syrië.

Gewoon vraagje: zou US toestemming hebben gevraagd hebben aan of een deal hebben gesloten met Rusland voor deze aanval. Iran is toch een bondgenoot van Iran, maar buiten Medvedev komt er toch niet echt reactie van Rusland, lijkt me?

Gewoon vraagje: zou US toestemming hebben gevraagd hebben aan of een deal hebben gesloten met Rusland voor deze aanval. Iran is toch een bondgenoot van Iran, maar buiten Medvedev komt er toch niet echt reactie van Rusland, lijkt me?
Iran en Rusland zijn partners, maar een echt bondgenootschap hebben die toch niet. Toch niet in die mate dat de NAVO-partners bondgenoten zijn.

Als in?:

"Poetin: moei u niet meer in Oekraïne"
"Trump: ok, moei u niet in Iran"

Als in?:

"Poetin: moei u niet meer in Oekraïne"
"Trump: ok, moei u niet in Iran"
Trump kiest voor winnaars. Daarom laat hij Oekraïne vallen en trekt hij nu resoluut de kaart van Netanyahu die een erg succesvolle militaire campagne heeft gevoerd in Iran.

Trump kiest voor winnaars. Daarom laat hij Oekraïne vallen en trekt hij nu resoluut de kaart van Netanyahu die een erg succesvolle militaire campagne heeft gevoerd in Iran.
Ze zijn daar ook al langer aan een winning streak bezig (Hamas zo goed als uitgeschakeld, Hezbollah onthoofd, Iran’s nucleaire dreiging nu wss geneutraliseerd). En Syrië is in de tussentijd ook gevallen.

Het regime in Iran omver werpen zal er wel niet direct in zitten, maar het is nu wel duidelijk dat ze militair niet veel voorstellen. Tenzij ze nog met een major surprise komen, maar dat betwijfel ik.

Terug
Bovenaan