Hoewel je volledig gelijk hebt qua apartheid en de koloniale manier waarop ze de Palestijnen als tweederangsburgers behandelen, kan je Israël als geheel simpelweg niet in het rijtje van Iran, Noord-Korea of Nazi-Duitsland zetten.
Ik kan mij vergissen, maar wordt je in Israël geëxecuteerd als je holebi, communist, zwart, jood (of in deze context moslim) of geloofsafvallige bent?
Hoe de Joodse staat zich 80 jaar na de shoah zich nog altijd zo barbaars kan gedragen tov een andere bevolkingsgroep is inderdaad heel merkwaardig, maar doen alsof Israël de meest verdorven staat is ter wereld is gewoon fout. Vergelijk gewoon nog maar met z'n buurlanden en je weet genoeg. Natuurlijk de ene misdaad vergoelijkt de andere niet (zoals ik al zei), maar overdrijven is ook een kunst.
En ik die dacht dat ik al redelijk tegen Israël was. Sheesh
Ik doe niet alsof ze de meest verdorven staat ter wereld is, het is geen wedstrijd hoor. Maar als je niet inziet dat eender welk ander land al lang, AL LANG, plat geslagen zou geweest zijn met zij het militaire interventie, zij het economische en diplomatieke sancties, dan ben jij fout hoor.
Overdrijven is inderdaad een kunst, en eentje die ik graag toepas, maar in deze overdrijf ik echt niet hoor.
Ik ben trouwens niet tegen Israël, maar wel tegen het radicale zionisme dat al jaren het Israëlische beleid stuurt.
Zolang de Palestijnen zich achter Hamas blijven scharen gaat Israël echt niet haar beleid veranderen hoor. Dat krijgt geen enkele politicus lokaal verkocht.
Israël dwingt de Palestijnen quasi in de armen van Hamas. Er is maar één partij die de cirkel kan doorbreken, en dat is Israël. En dat doen ze doelbewust niet. Enfin, de kans is groter dat de zionisten zullen kiezen voor een volledige deportatie van Arabieren uit Israël dan dat ze hen gelijke rechten zullen geven. Uiteindelijk vraag jij aan de Palestijnen om ongeacht wat Israël doet (apartheid, bewust arm houden, kolonialisatie, oorlogsmisdaden, compleet disproportionele retaliaties) de andere wang te tonen. In de hoop dat Israël hen ooit toch in de armen zal sluiten? Dat is niet naïef, dat is crimineel. Dat is victim blaming op nationaal niveau.
Wat Israel doet is niet ok maar in een internationale vergelijking komen ze er nog goed uit, of toch in hun regio, in de meeste van hun andere buurlanden zijn er meestal niet zo'n conflicten omdat de bevolking zo hard onderdrukt wordt dat het zover nooit kan komen (en dan nog, kijk wat er gebeurt in Syrië of Jemen). Wat bvb China of Saudi Arabië doet is nog van een heel andere orde dan wat Israël doet en daar is er ook geen enkele militaire coalitie tegen, veel verder dan wat gemor, net zoals bij Israël, komen we niet.
We focussen ons heel sterk op Israël om dezelfde reden dat we vaak zoveel kritiek hebben op de VS, omdat het westerse, democratische landen zijn waarmee we ons identificeren. Moesten we ons op dezelfde manier het lot van andere onderdrukte etnische of religieuze groepen aantrekken zou het journaal dubbel zo lang moeten duren.
Ik ben het er hoegenaamd niet mee eens dat wat China of Saudi Arabië doen van een andere orde is. Of dat Israël in hun behandeling van de Palestijnen er beter zou uitkomen dan hoe Syrië of Jemen delen van hun bevolking behandelen. Ik denk dat je dan de daden van Israël minimaliseert net omdat het een zogezegd westers democratisch land is.
Maar ik moet inderdaad terugkomen op mijn woorden dat eender welk ander land hard aangepakt zou worden. Het klopt dat het bij China en Saudi-Arabië ook bij gemor blijft. Maar dat is net zoals bij Israël om geopolitieke motieven. Het is helaas de (geo)politieke realiteit dat democratie en mensenrechten niets uitmaken zolang je maar een bepaalde machtspositie hebt waardoor je eigenlijk ongenaakbaar bent. Daarom moeten wij gewone bevolking daarin nog niet meegaan. Al die bullshit excuses van 'kijk eens naar de buurlanden', 'kijk eens naar China', 'we zijn strenger omdat het een democratisch land is' en wat weet ik nog allemaal ... dat verandert geen ene moer aan het feit dat wat Israël doet een schande is en dat de regio nooit vrede zal kennen wanneer zij voort blijven doen met hun apartheidsbeleid, met hun kolonialisme en met hun oorlogsmisdaden.
mod edit: citaat aangepast