Conflict Israel-Palestina laait weer op

• Onderwerp starter Onderwerp starter Deleted member 1888
  • Startdatum Startdatum
Is het omdat er vandaag de dag meer footage is door onder andere sociale media dat veel mensen terecht(!) verontwaardigd zijn over wat daar gebeurt?

Wie lag er wakker van de massale bombardementen met onder andere napalm en agent orange in Vietnam? Wie lag wakker van de totale destructie van Duitse steden tijdens de tweede wereldoorlog? Ik denk dat buiten enkele vredesactivisten niemand het ene moer kon schelen.

Nochtans gebeuren bombardementen vandaag vrij gericht, ik denk niet dat er in Afganistan of Irak doelbewust steden of andere dichtbevolkte plaatsen gebombardeerd zijn. Waarom denkt Israël eigenlijk hiermee te blijven wegkomen? Wat is het verschil met wat Assad deed?

Wat? Wie lag er wakker van Agent Orange of WOII? De hele wereld, al 50 of 80 jaar?? Wat een zever dat het niemand iets kon schelen. Dat is echt totaal wereldvreemd en een grotere recency bias heb ik van m'n leven nog niet gezien. Op het moment zelf ten tijde van Vietnam waren er dagelijks protestmarsen. Man, in de hele wereld worden jaarlijks op honderden verschillende momenten die dingen herdacht.

En wat zou dat moeten zeggen over dit? Dat we het nu allemaal erger vinden, maar dat het minder erg is? Ik zou dat eens gaan zeggen tegen de ouders van de kinderen die gestorven zijn, of beentjes kwijt zijn.

Idd, ik zie niet goed wat die afbeelding hier toevoegt aan de discussie. Zo kan iedereen hier nu toch afbeeldingen gaan posten om op het emotionele in te gaan spelen.
Mijn punt was wel dat aan beide zijdes onschuldige slachtoffers vallen en dat diegene die oorlogje willen spelen hier echt wel eens mogen bij stil beginnen staan. Maar leuk dat je het recupereert om te passen in uw visie.

Wat? Wie lag er wakker van Agent Orange of WOII? De hele wereld, al 50 of 80 jaar?? Wat een zever dat het niemand iets kon schelen. Dat is echt totaal wereldvreemd en een grotere recency bias heb ik van m'n leven nog niet gezien. Op het moment zelf ten tijde van Vietnam waren er dagelijks protestmarsen. Man, in de hele wereld worden jaarlijks op honderden verschillende momenten die dingen herdacht.

En wat zou dat moeten zeggen over dit? Dat we het nu allemaal erger vinden, maar dat het minder erg is? Ik zou dat eens gaan zeggen tegen de ouders van de kinderen die gestorven zijn, of beentjes kwijt zijn.
wie LAG er wakker van, TOEN!

Ik beweer NERGENS dat mensen daar NU niet om geven!

Stop toch eens met zaken te lezen die er niet staan. Ik zeg verdorie duidelijk dat het terecht is dat we dit erg vinden.

Echt waar ik ben die quotes en reacties van jou kotsbeu, als ik een melding krijg dat jij een post van mij gequote hebt weet ik al hoe laat het is. En geef mij hier verdorie maar een ban voor als mijn reactie u niet aanstaat.

Idd, ik zie niet goed wat die afbeelding hier toevoegt aan de discussie. Zo kan iedereen hier nu toch afbeeldingen gaan posten om op het emotionele in te gaan spelen.

Het helpt om af en toe eens de humaniteit van de situatie onder ogen te komen. Sommige posters hier kunnen dat wel gebruiken denk ik.

Stop toch eens met zaken te lezen die er niet staan.
Begin jij dan eens met de zaken te lezen die er wel staan: Op het moment zelf waren er bijna elke dag protestmarsen gedurende de hele Vietnamoorlog, en de protesten tegen Agent Orange dateren al van voor het gebruik ervan in Vietnam. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK236351/ Honderden, letterlijk honderden voorbeelden te vinden. Dus het slaat op niks. Het is gewoon niet waar wat je schrijft.

En zeg eens wat het volgens jou zegt over de situatie nu? Ik herhaal: Dat we het nu allemaal erger vinden, maar dat het minder erg is? Ik zou dat eens gaan zeggen tegen de ouders van de kinderen die gestorven zijn, of beentjes kwijt zijn.

Is het omdat er vandaag de dag meer footage is door onder andere sociale media dat veel mensen terecht(!) verontwaardigd zijn over wat daar gebeurt?

Wie lag er wakker van de massale bombardementen met onder andere napalm en agent orange in Vietnam? Wie lag wakker van de totale destructie van Duitse steden tijdens de tweede wereldoorlog? Ik denk dat buiten enkele vredesactivisten niemand het ene moer kon schelen.

Nochtans gebeuren bombardementen vandaag vrij gericht, ik denk niet dat er in Afganistan of Irak doelbewust steden of andere dichtbevolkte plaatsen gebombardeerd zijn. Waarom denkt Israël eigenlijk hiermee te blijven wegkomen? Wat is het verschil met wat Assad deed?

LOL make love man not war.
Peace dude

of ben je een bepaalde decennia vergeten ???

Fortunate son
Give peace a chance

En zeg eens wat het volgens jou zegt over de situatie nu? Ik herhaal: Dat we het nu allemaal erger vinden, maar dat het minder erg is? Ik zou dat eens gaan zeggen tegen de ouders van de kinderen die gestorven zijn, of beentjes kwijt zijn.

Hoe in God's naam leidt jij dat af uit mijn post man?

Het is een vraag. Waar jij nu al 3 posts niet op ingaat.
Een vraag? Dat is eerder weer een van jouw insinuaties die op niets gebaseerd zijn.

Dat zegt toch helemaal niets over de situatie nu, buiten het feit dat ik het terecht verschrikkelijk vind. Welke woorden wil je uit mijn mond trekken? Dat ik goed keur wat er ginder gebeurt?

Daar lagen ze toen ook van wakker he, het is niet dat de mensen toen niet geïnteresseerd waren in de actualiteit. Zeker van Vietnam kwam er al veel beeldmateriaal uit.

Dat is een verschil van dag en nacht, kan je hier onmogelijk vergelijken met wat Israël doet.

Het helpt om af en toe eens de humaniteit van de situatie onder ogen te komen. Sommige posters hier kunnen dat wel gebruiken denk ik.
Zo kan iedereen hier foto's plaatsen van de slachtoffers en posten "kijk eens hoe hartverscheurend". Niemand ontkent toch dat er hier een humane kant aan is? Of dat er slachtoffers vallen?

Ik denk dat er toen zeker zoveel mensen als nu van wakker lagen, die Vietnam oorlog was een veel groter actualiteitsthema toen dan Israël-Palestina nu is (toch zeker in de States). Ik snap niet goed hoe je dit niet kan weten, er zijn toch massa's Vietnam films, Vietnam protesten, liederen, betogingen, ... in die tijd geweest.

Ik denk dat er toen zeker zoveel mensen als nu van wakker lagen, die Vietnam oorlog was een veel groter actualiteitsthema toen dan Israël-Palestina nu is (toch zeker in de States). Ik snap niet goed hoe je dit niet kan weten, er zijn toch massa's Vietnam films, Vietnam protesten, liederen, betogingen, ... in die tijd geweest.
De Vietnam protesten en de hele afkeer tegenover die oorlog ken ik zeker en vast.

Zo kan iedereen hier foto's plaatsen van de slachtoffers en posten "kijk eens hoe hartverscheurend". Niemand ontkent toch dat er hier een humane kant aan is? Of dat er slachtoffers vallen?

Ik begrijp je defensieve houding hier eigenlijk niet. Ik mag in dit topic geen beeldmateriaal van dit conflict delen dat mij tot nadenken stemt? Of hoe mijn visie hierop wordt beïnvloed voor mijn eigen ontwikkeling als mens? Of is het probleem dat een confrontatie met de realiteit op de grond het innemen van eerder radicale stellingen in dit topic minder gemakkelijk maakt?

Dat is een verschil van dag en nacht, kan je hier onmogelijk vergelijken met wat Israël doet.

Israël is een racistisch, koloniaal apartheidsregime dat op bijna dagelijkse basis oorlogsmisdaden begaat. Dat Gaza tot een openluchtgevangenis heeft herleid, waar ze door blokkades en het systematisch vernietigen van de infrastructuur doelbewust er voor zorgt dat Gaza nooit tot een stabiele, laat staan welvarende en onafhankelijke, regio kan opereren. We kunnen dan met de vinger wijzen naar het terrorisme van Hamas, maar al overlijden alle Hamas-aanhangers morgen aan covid dan heb je over vijf jaar gewoon een andere organisatie die de wapens zal opnemen tegen Israël. Dat Israël daar een voedingsbodem voor creëert en bewust in stand houdt, is een understatement he. Eender welk ander land met de politiek van Israël had al jaren ofwel een internationale militaire coalitie tegen zich gekregen of meer sancties tegen zich gekregen dan Noord-Korea en Iran in heel hun geschiedenis samen.

Ik heb het al gezegd. Elk slachtoffer is er één te veel. En met een geschiedenis van bijna honderd jaar is het zinloos om te kijken naar wie er begonnen is, of wat er 50 of 20 jaar geleden is gebeurd. Het is wél duidelijk dat er maar één partij is die echt een einde kan maken aan de spiraal van geweld, en dat is Israël. Stoppen met het apartheidsregime, stoppen met het kolonisatiebeleid, Gaza helpen opbouwen en stabiliseren in plaats van afbreken en destabiliseren, actief meewerken aan de tweestatenoplossing en de Palestijnen en moslims niet keer op keer in de armen van de terroristische nutjobs van Hamas jagen en zich tegelijk niet op stang laten jagen door de speldenprikken van dat Hamas. Het is een werk van lange adem. De gruwelijke misdaden die beide partijen tegen elkaar hebben begaan, zullen niet snel vergeten en vergeven worden. Hamas zijn terroristen, die zullen blijven doen wat ze doen. Maar als Israël hoop biedt aan de Palestijnen en Arabische Israëlieten, als ze hen gelijke rechten en kansen geven, en niet héél de Arabische en Palestijnse bevolking bestraffen voor de daden van enkelingen, ... dan is een oplossing mogelijk.

Israël is zeker niet vrij van zonde, maar ze gaan vergelijken met nazi-Duitsland is ook maar bittere ironie t.o.v. de geschiedenis.
Het is inderdaad bittere ironie, eigenlijk zelfs gewoon bijzonder cynisch, dat die vergelijking effectief steek houdt. Het radicale zionisme is geen haar beter dan het nazisme hoor.

Laatst bewerkt:
Ik begrijp je defensieve houding hier eigenlijk niet. Ik mag in dit topic geen beeldmateriaal van dit conflict delen dat mij tot nadenken stemt?
Ik zie gewoon niet in wat het toevoegt aan de discussie. Het mag je gerust tot nadenken stemmen, maar liep er hier nu echt iemand rond denk je die niet op de hoogte was dat er slachtoffers vallen in dit conflict?

Israël is een racistisch, koloniaal apartheidsregime dat op bijna dagelijkse basis oorlogsmisdaden begaat. Dat Gaza tot een openluchtgevangenis heeft herleid, waar ze door blokkades en het systematisch vernietigen van de infrastructuur doelbewust er voor zorgt dat Gaza nooit tot een stabiele, laat staan welvarende en onafhankelijke, regio kan opereren. We kunnen dan met de vinger wijzen naar het terrorisme van Hamas, maar al overlijden alle Hamas-aanhangers morgen aan covid dan heb je over vijf jaar gewoon een andere organisatie die de wapens zal opnemen tegen Israël. Dat Israël daar een voedingsbodem voor creëert en bewust in stand houdt, is een understatement he. Eender welk ander land met de politiek van Israël had al jaren ofwel een internationale militaire coalitie tegen zich gekregen of meer sancties tegen zich gekregen dan Noord-Korea en Iran in heel hun geschiedenis samen.

Ik heb het al gezegd. Elk slachtoffer is er één te veel. En met een geschiedenis van bijna honderd jaar is het zinloos om te kijken naar wie er begonnen is, of wat er 50 of 20 jaar geleden is gebeurd. Het is wél duidelijk dat er maar één partij is die echt een einde kan maken aan de spiraal van geweld, en dat is Israël. Stoppen met het apartheidsregime, stoppen met het kolonisatiebeleid, Gaza helpen opbouwen en stabiliseren in plaats van afbreken en destabiliseren, actief meewerken aan de tweestatenoplossing en de Palestijnen en moslims niet keer op keer in de armen van de terroristische nutjobs van Hamas jagen en zich tegelijk niet op stang laten jagen door de speldenprikken van dat Hamas. Het is een werk van lange adem. De gruwelijke misdaden die beide partijen tegen elkaar hebben begaan, zullen niet snel vergeten en vergeven worden. Hamas zijn terroristen, die zullen blijven doen wat ze doen. Maar als Israël hoop biedt aan de Palestijnen en Arabische Israëlieten, als ze hen gelijke rechten en kansen geven, en niet héél de Arabische en Palestijnse bevolking bestraffen voor de daden van enkelingen, ... dan is een oplossing mogelijk.

Het is inderdaad bittere ironie, eigenlijk zelfs gewoon bijzonder cynisch, dat die vergelijking effectief steek houdt. Het radicale zionisme is geen haar beter dan het nazisme hoor.
Hoewel je volledig gelijk hebt qua apartheid en de koloniale manier waarop ze de Palestijnen als tweederangsburgers behandelen, kan je Israël als geheel simpelweg niet in het rijtje van Iran, Noord-Korea of Nazi-Duitsland zetten.
Ik kan mij vergissen, maar wordt je in Israël geëxecuteerd als je holebi, communist, zwart, jood (of in deze context moslim) of geloofsafvallige bent of gewoon kritiek hebt op de machthebbers?

Hoe de Joodse staat zich 80 jaar na de shoah zich nog altijd zo barbaars kan gedragen tov een andere bevolkingsgroep is inderdaad heel merkwaardig, maar doen alsof Israël de meest verdorven staat is ter wereld is gewoon fout. Vergelijk gewoon nog maar met z'n buurlanden en Israël ziet eruit als een koorknaap. Natuurlijk de ene misdaad vergoelijkt de andere niet (zoals ik al zei), maar overdrijven is ook een kunst.

En ik die dacht dat ik al redelijk tegen Israël was. Sheesh

Mod edit: onnodige sneren verwijderd

Laatst bewerkt door een moderator:
Hamas zijn terroristen, die zullen blijven doen wat ze doen. Maar als Israël hoop biedt aan de Palestijnen en Arabische Israëlieten, als ze hen gelijke rechten en kansen geven, en niet héél de Arabische en Palestijnse bevolking bestraffen voor de daden van enkelingen, ... dan is een oplossing mogelijk.
Zolang de Palestijnen zich achter Hamas blijven scharen gaat Israël echt niet haar beleid veranderen hoor. Dat krijgt geen enkele politicus lokaal verkocht.

Wat Israel doet is niet ok maar in een internationale vergelijking komen ze er nog goed uit, of toch in hun regio, in de meeste van hun andere buurlanden zijn er meestal niet zo'n conflicten omdat de bevolking zo hard onderdrukt wordt dat het zover nooit kan komen (en dan nog, kijk wat er gebeurt in Syrië of Jemen). Wat bvb China of Saudi Arabië doet is nog van een heel andere orde dan wat Israël doet en daar is er ook geen enkele militaire coalitie tegen, veel verder dan wat gemor, net zoals bij Israël, komen we niet.

We focussen ons heel sterk op Israël om dezelfde reden dat we vaak zoveel kritiek hebben op de VS, omdat het westerse, democratische landen zijn waarmee we ons identificeren. Moesten we ons op dezelfde manier het lot van andere onderdrukte etnische of religieuze groepen aantrekken zou het journaal dubbel zo lang moeten duren.

Terug
Bovenaan