Conflict tussen Israël - Palestina en omliggende gebieden

Yep, US belooft extra steun. Meer munitie en een slagschip extra in de buurt.

Ondertussen houdt Israël Iran medeverantwoordelijk.
Herzog vroeg de bevolking ook om voorbereid te zijn op langdurige gevechten. "Zo'n oorlog eindigt niet in een handomdraai", luidde het. (Bron Nieuwsblad)

260 lichamen gevonden op muziekfestival​

Volgens de Israëlische reddingsdienst Zaka zijn er minstens 260 lichamen gevonden op het muziekfestival dat werd aangevallen door Hamas, zo bericht persagentschap AP.
Op sociale media gingen reeds filmpjes rond die op het festivalterrein werden gemaakt. Op de beelden was te zien hoe Hamas-strijders de festivalgangers beschoten.

260 lichamen gevonden op muziekfestival​

Volgens de Israëlische reddingsdienst Zaka zijn er minstens 260 lichamen gevonden op het muziekfestival dat werd aangevallen door Hamas, zo bericht persagentschap AP.
Op sociale media gingen reeds filmpjes rond die op het festivalterrein werden gemaakt. Op de beelden was te zien hoe Hamas-strijders de festivalgangers beschoten.
What the actual fuck. Ik was er al zo bang voor. Misselijkmakend. Mijn maag keert helemaal.

De video dat ik deze morgen zag waar een moeder en een kind als gijzelaars achteraan in een pickup zaten blijkt nog wat erger dan gedacht:
Een man verklaarde aan CNN dat het gaat om zijn schoonmoeder, vrouw en 2 dochters van 3 & 5 jaar oud(!). Allemaal hebben ze de Duitse nationaliteit. Ze waren op bezoek bij familie.

Meer info is hier te vinden:
Twitter/X

Dit kan niet anders dan verkeerd aflopen voor de ganse Gazastrook, vrees ik.

Wat voor manier van discussiëren is dit nu weer? Verwijzen naar postnummers, "bepaalde members" woorden en intenties in hun mond leggen, ze verwijten van Hamas niet te veroordelen, ... zonder namen te noemen zodat je je kan verstoppen achter "ik bedoelde jou niet" als daar weerwoord op komt, ... Hoe ongelofelijk klein zeg.

Er is hier niemand die niet het barbaarse terrorisme van Hamas veroordeelt, die niet walgt van de beelden die ons bereiken. Maar moeten we die disclaimer echg elke post meegeven wanneer we de situatie contextualiseren, of het beleid van Israël aan de kaak willen stellen?

Ik vind het ongepast wanneer sommigen inderdaad in een thread over een "speciale militaire operatie" oftewel een reeks terreuraanslagen tegen Israël en zijn burgers, het in hun posts meer of zelfs bijna exclusief over de "context" en ongepaste opmerkingen van Israëlische politici hebben.
Het één praat het ander niet goed, niet in de éne richting, en niet in de andere overigens.

Als we hier enkel mogen onze verontwaardiging uiten over wat Hamas doet, dan heeft intussen iedereen dat kunnen doen en kan er een slotje op de thread. Bizarre stellingname hoor.

Er is genoeg andere materie om over te discussiëren hoor:
  • wat is de rol van Iran in dit verhaal?
  • wat zouden wij moeten doen tegen Palestijnse migranten die in Europese (hoofd)steden dit soort geweld toejuichen?
  • hoe krijg je Israël na zo'n reeks aanslagen terug aan de onderhandelingstafel en voorkom je al te grote vergeldingen/escalaties?
  • is het te rechtvaardigen dat Israël na zo'n reeks aanslagen vanuit Gaza, de gehele Gazastrook zonder stroom zet?
Er is écht geen nood aan telkens te wijzen op contexten en voorgeschiedenis waarbij meer aandacht lijkt te gaan naar (pun intended) de zonden van Israël, dan naar de actuele feiten.

Ik vind het in dit conflict nogal misplaatst om gruweldaden in de weegschaal te gaan leggen. Hamas is gruwelijk op kleine schaal, Israël is onmenselijk op grote schaal. Tegenover de burgers die op straat worden afgeschoten door Hamas, kan je de burgers die gebombardeerd worden door Israël. Van 2008 tot vorige maand 300 Israëlische doden, tegenover meer dan 6000 Palestijnse slachtoffers. Tegenover de ontvoeringen van tientallen, nu enkele honderden vrouwen en kinderen door Hamas, kan je het in mensonterende omstandigheden opsluiten van honderdduizenden Palestijnen in Gaza plaatsen.

Daar kan over gedebatteerd worden. De ene maakt doelbewust burgerslachtoffers, de andere probeert dat te vermijden (of doet alsof) maar moet een vijand bekampen die zich tussen burgers schuilhoudt.

Alleen over dat ontvoeren: dat kan je toch echt niet gelijkstellen aan Israël en Egypte die hun grens sluiten met Gaza? Als je ruzie hebt met je buur, dan blijft de deur voor die buur dicht... harde realliteit natuurlijk, en "oneerlijk", want Israël is machtiger en levert stroom/brandstof aan Gaza... maar is daarom nog géén openluchtgevangenis waar enkel Israël verantwoordelijk voor is.

Het citaat "one death is a tragedy, a million deaths is a statistic" kan eigenlijk niet beter gebruikt worden dan bij dit conflict en deze discussie.

De grootte van een cijfer zegt ook niet alles. 100 80-jarigen die omkomen aan kanker, versus één 8-jarige die terminale kanker heeft, mocht ik slechts één van die twee miraculeus kunnen laten genezen, ik zou desodanks voor de tweede kiezen.

Ik leg de sleutel voor een oplossing van dit conflict niet in handen van Israël omdat ik vind dat die "slechter" zijn dan de Palestijnen. In individuele daden zal Hamas "winnen" qua gruwel, in schaal van leed en slachtoffers heeft Israël geen vergelijk. Ik leg de sleutel bij Israël omdat zij de macht en tools hebben.

En welke tools heeft Israël om om te gaan met een vijand zoals Hamas die hen letterlijk naar het leven staat? Capituleren/toegeven/zichzelf vernietigen?

Je kan Israël verwijten dat ze een land gevestigd hebben in betwist gebied (waar voorheen weliswaar ook géén onafhankelijk Palestina was), dat ze grenzen en zelfs eigendomsrechten niet respecteren (maar ook daar weer: veel van die grond was voor WOII ook niet eigendom van de huidige Palestijnen) en land veroveren op een manier die we in de 20e en 21e eeuw niet meer waarderen, vergelijk met hoe Rusland de Krim van Oekraïne wilt inlijven... maar in tegenstelling tot Hamas is hun doel tot nader order niet de vernietiging van de Palestijnen... toch niet als een doel op zich, dat het onrechtstreeks een gevolg is van de zaken die ze desondanks toch doen, daar valt iets voor te zeggen.

Maar hun macht om aanslagen zoals deze te voorkomen en hier niet extreem hard op te reageren door de Gaza-strook plat te gooien met een is zo blijkt duidelijk ook beperkt. De Mossad heeft dit duidelijk niet zien aankomen lijkt mij dan, en de hele wereld kijkt mee, dus vergeldingen gebeuren openlijk.

Ik had het niet op jouw post voor de duidelijkheid, eerder op andere (zoals o.a. #159), of bepaalde members die meermaals in deze thread gepost hebben waarbij 95% van hun posts kritiek was op Israël, met hooguit ergens een opmerking dat Hamas "profiteert" van dit soort escalatie, maar géén één woord van veroordeling van het terrorisme van Hamas...
Ik neem aan dat je mij bedoelt dus bij deze: ik veroordeel ten stelligste het terrorisme van Hamas.

Ik vind het ongepast wanneer sommigen inderdaad in een thread over een "speciale militaire operatie" oftewel een reeks terreuraanslagen tegen Israël en zijn burgers, het in hun posts meer of zelfs bijna exclusief over de "context" en ongepaste opmerkingen van Israëlische politici hebben.
Het één praat het ander niet goed, niet in de éne richting, en niet in de andere overigens.
Hoeveel landen bestaan er waar een Islamitische meerderheid heerst en waar religieuze minderheden van christenen of laat staan joden, kunnen leven zonder te vrezen voor hun leven?

Voor iedereen die het in een thread over een aanval van Hamas op Israël, nodig vindt om meer tijd en aandacht te besteden aan de zonden van Israël (pun intended), stel dat je mag kiezen: je wordt morgen als jood gedropt in een gevuld met aanhangers van Hamas of je wordt als Palestijn gedropt in een zaal met aanhangers van Netanyahu. Wat kies je?
Los van dat Netanyahu en de illegale kolonies iets zijn wat ik niet goedkeur, weet iedereen hier denk ik wel dat je maar in één scenario moet vrezen om gedood te worden. Eén zijde in dit conflict grijpt systematisch naar ergere vormen van geweld, zoals gijzeling, zelfmoordaanslagen, etc. maar de andere zijde is militair sterker en slaat dus uiteraard niet zachtjes terug...

Ik kan als het moet een MMA-vechter ook een blauw oog slaan, mijn rechtse is stevig genoeg, en als die het niet ziet aankomen onverwachts... BAM!!! Moet ik dan gaan huilen als die MMA-vechter vervolgens de vloer met mij aanveegt? Ik vind van niet... jammer dat Hamas echter natuurlijk zich binnen de burgerbevolking schuilhoudt en niet vecht als een klassiek leger, dan zou Israël ze natuurlijk al lang van de kaart geveegd hebben.
En dat vind ik dan weer ongepast. Jij begint zelf over een context om je stokpaardje rond de Islam wat op te kunnen gooien. En dan ook nog wat goedpraten dat Israel populaties van de kaart veegt precies. Vind ik ook straf en ongepast.
Er is genoeg andere materie om over te discussiëren hoor:
  • wat is de rol van Iran in dit verhaal?
  • wat zouden wij moeten doen tegen Palestijnse migranten die in Europese (hoofd)steden dit soort geweld toejuichen?
  • hoe krijg je Israël na zo'n reeks aanslagen terug aan de onderhandelingstafel en voorkom je al te grote vergeldingen/escalaties?
  • is het te rechtvaardigen dat Israël na zo'n reeks aanslagen vanuit Gaza, de gehele Gazastrook zonder stroom zet?
Er is écht geen nood aan telkens te wijzen op contexten en voorgeschiedenis waarbij meer aandacht lijkt te gaan naar (pun intended) de zonden van Israël, dan naar de actuele feiten.
Er bestaan geen conflicten zonder context. En een conflict kan niet zonder context beschouwd worden. Zeker niet als we oplossingsgericht zouden willen discussiëren. En ik vind het ook niet verbazend dat er op deze context gehamerd wordt als er duidelijk veel personen deze nog eens anders/verkeerd voorstellen of niet lijken te kennen, als je naar sommige reacties kijkt.
Daar kan over gedebatteerd worden. De ene maakt doelbewust burgerslachtoffers, de andere probeert dat te vermijden (of doet alsof) maar moet een vijand bekampen die zich tussen burgers schuilhoudt.
En de context van "of doet alsof" is niet belangrijk?
Alleen over dat ontvoeren: dat kan je toch echt niet gelijkstellen aan Israël en Egypte die hun grens sluiten met Gaza? Als je ruzie hebt met je buur, dan blijft de deur voor die buur dicht... harde realliteit natuurlijk, en "oneerlijk", want Israël is machtiger en levert stroom/brandstof aan Gaza... maar is daarom nog géén openluchtgevangenis waar enkel Israël verantwoordelijk voor is.

De grootte van een cijfer zegt ook niet alles. 100 80-jarigen die omkomen aan kanker, versus één 8-jarige die terminale kanker heeft, mocht ik slechts één van die twee miraculeus kunnen laten genezen, ik zou desodanks voor de tweede kiezen.
Dit vind ik echt een degoutante vergelijking waarmee de daden van Isreal precies worden goedgepraat. Jij zegt hier dat de doden aan Palestijnse kant minder erg zijn?
En welke tools heeft Israël om om te gaan met een vijand zoals Hamas die hen letterlijk naar het leven staat? Capituleren/toegeven/zichzelf vernietigen?

Je kan Israël verwijten dat ze een land gevestigd hebben in betwist gebied (waar voorheen weliswaar ook géén onafhankelijk Palestina was), dat ze grenzen en zelfs eigendomsrechten niet respecteren (maar ook daar weer: veel van die grond was voor WOII ook niet eigendom van de huidige Palestijnen) en land veroveren op een manier die we in de 20e en 21e eeuw niet meer waarderen, vergelijk met hoe Rusland de Krim van Oekraïne wilt inlijven... maar in tegenstelling tot Hamas is hun doel tot nader order niet de vernietiging van de Palestijnen... toch niet als een doel op zich, dat het onrechtstreeks een gevolg is van de zaken die ze desondanks toch doen, daar valt iets voor te zeggen.

Maar hun macht om aanslagen zoals deze te voorkomen en hier niet extreem hard op te reageren door de Gaza-strook plat te gooien met een is zo blijkt duidelijk ook beperkt. De Mossad heeft dit duidelijk niet zien aankomen lijkt mij dan, en de hele wereld kijkt mee, dus vergeldingen gebeuren openlijk.
Welke tools ze hebben? Ze kunnen niet systematisch een heel geleidelijke genocide uitvoeren, ze zouden daar mee kunnen stoppen bv?
Hun doel is niet de mensen zelf doden, dat is maar "een middel".
Amai, kwestie van zaken verder blijven goedpraten in één richting.

Ik krijg hier echt een ENORME degout van. Vooral dan het verwijt aan mensen die wat context geven aan de zaak, dat deze "alles naar Israel schuiven". Maar jij bent hier precies alle misdaden van Israel gewoon aan het goedpraten. Dat vind ik echt degoutant.

Voor alle duidelijkheid, voordat je ook mij woorden in de mond legt. Ik verafschuw de daden van Hamas. Netzoals ik de daden van Israel verafschuw. En als het niet je bedoeling is om die daden te verdedigen, zou ik toch eens goed hard en grondig naar je post kijken hoe je dat misschien anders moet verwoorden.
Ik hoop dat je het zo niet bedoeld, maar met je manier hoe je dit meermaals formuleerde is dat wel echt mijn indruk.

Laatst bewerkt:
Ik zag een filmpje van een Filipijnse/Nepalese gastarbeider die hoofd ingeslagen wordt met een schup, wat een fucking barbaren. Met de minuut wordt elk greintje sympathie kleiner en kleiner.

Dit vind ik echt een degoutante vergelijking waarmee de daden van Isreal precies worden goedgepraat. Jij zegt hier dat de doden aan Palestijnse kant minder erg zijn?

Oude maar interessante thread op Twitter:

Die zelfde zionistische propaganda wordt in het Westen ook gevoerd. En niet enkel via gesubsidieerde youtube video's. Een voorbeeld is de zoveelste titel van een artikel "x aantal Israëlis gedood, x aantal Palestijnen gestorven"

Het is alsof men ze in de "journalisten school" allemaal hetzelfde aanleert. Israelis worden gedood en Palestijnen sterven zomaar tijdens bombardementen.

Die context ontbrak aanvankelijk volledig in de discussie, en je kan dit conflict en deze aanval niet begrijpen zonder die context.

Dat is absoluut wel nodig. Ik hoef toch niet nog eens te verwijzen naar Oekraïne en Rusland?

Bovendien werd hier al maanden (enfin, jaren, maar de laatste tijd nog meer) voor gewaarschuwd binnen Israël zelf. De Mosad zag de bui blijkbaar niet hangen, de Israëlische oppositie en mensenrechtenorganisaties wezen er al een hele tijd nadrukkelijk op dat de intensievere mishandeling van de Palestijnen onder deze regering voor een ontploffing zou zorgen. Opnieuw: zonder die context kan je gewoon niet ernstig over dit onderwerp spreken.
Dat is toch maar een excuus. Er vallen ginder ook om de haverklap onschuldige burgerslachtoffers onder de Palestijnen wanneer Israëlische kolonisten Palestijnen verdrijven uit hun dorpen, 18 jarige vissers die doodgeschoten worden wanneer ze per ongeluk hun netten te ver uitgegooid hebben, landbouwers die neergeknald worden omdat hun land opeens in het grensgebied blijkt te liggen, ...

Israël kan wel zeggen dat ze burgerslachtoffers vermijden, hun daden spreken luider dan hun woorden, en de cijfers liegen er al helemaal niet om.
Als ik advocaat van de duivel moet spelen, dan denk ik dat het dagelijkse leed van anderhalf miljoen Palestijnen door toedoen van het Israëlische beleid niet iets is om onder de mat te vegen.
Met andere woorden: het leven van een Israëliër staat boven het leven van een Palestijn. A rato van 1 op 20 zelfs. Dus liever 20 dode Palestijnen dan 1 dode Israëliër? Of hoe moet ik dat begrijpen?

Het is net dat zwart-wit denken dat dit conflict in stand houdt natuurlijk. Wat kan Israël allemaal doen? Er voor zorgen dat de Palestijnen als mensen met evenwaardige rechten behandeld worden, zou al veel wind uit de zeilen van Hamas kunnen halen. Het kolonialisme een halt toeroepen en Palestijnen vergoeden is een quick win, eentje waartoe ze internationaal zich toe hebben geëngageerd maar straffeloos hun voeten aan vegen.

Werk maken van een echt tweestatenmodel, of een eenstaatsmodel (maar dat is helemaal wishful thinking nu natuurlijk). De blokkades opheffen, Palestijnen hun vrije staat geven, Jeruzalem onafhankelijk maken. En je kan zeggen dat dat heel risicovol is, dat dat schier onmogelijk is. En dat klopt. Alleen weten we met hun huidige politiek al 50 jaar wat de uitkomst is.

Ik denk dat je trouwens best eens naleest waar een regeringspartij als de National Religious Party voor staat in Israël. Die hun ideologie is echt geen haar beter dan dat van Hamas hoor. Enfin, je weet dat, je hebt ook die citaten gelezen die hier eerder werden gepost. Maar die vond je dan ongepast in de discussie. Tja. Mij komt dat toch vooral over als de werkelijkheid niet onder ogen willen zien.

Laatst bewerkt:
Israël voert ook wel wel weer een "mooie" marketing campagne.
Sinds vandaag krijg ik op YouTube letterlijk als reclame te zien waarbij een stem de oorlog beschrijft.
"Hamas slacht onze mensen af. Onze vrouwen, mannen en kinderen. Ze bombarderen ons... ...." en dan afsluitend met "Israëlische regering".
Kheb er niet op verder geklikt..maar benieuwd wat de bedoeling ervan is? De kiezen voor hen in dit conflict? Of donaties? Snapte het niet echt goed.
Het filmpje op 3 vd 5 videos gezien dat ik probeerde af te spelen.

Mijn grootste vrees is dat dit niet bij Gaza blijft, Hezbollah gaat zich bijna zeker vanuit Libanon moeien eens de grondoorlog start.
En zelfs verdere moves van Iran zijn niet uitgesloten, met evt. Israëlische bombardementen als antwoord? (Het zou voor Israël een kans kunnen zijn om hun nucleaire programma te vertragen)

Iranian security officials helped plan Hamas’s Saturday surprise attack on Israel and gave the green light for the assault at a meeting in Beirut last Monday, according to senior members of Hamas and Hezbollah, another Iran-backed militant group.

Officers of Iran’s Islamic Revolutionary Guard Corps had worked with Hamas since August to devise the air, land and sea incursions—the most significant breach of Israel’s borders since the 1973 Yom Kippur War—those people said.

Ook frappant dat russische bloggers openlijk de kant van Hamas kiezen, en er zelfs op nationale TV anti-Israëlische praat verkocht wordt.
Rusich (Russische neo-nazi's)
Rybar (grootste mil-blogger netwerk)

Israël voert ook wel wel weer een "mooie" marketing campagne.
Sinds vandaag krijg ik op YouTube letterlijk als reclame te zien waarbij een stem de oorlog beschrijft.
"Hamas slacht onze mensen af. Onze vrouwen, mannen en kinderen. Ze bombarderen ons... ...." en dan afsluitend met "Israëlische regering".
Kheb er niet op verder geklikt..maar benieuwd wat de bedoeling ervan is? De kiezen voor hen in dit conflict? Of donaties? Snapte het niet echt goed.
Het filmpje op 3 vd 5 videos gezien dat ik probeerde af te spelen.
Dat voorspelt weinig goeds voor de Palestijnen vrees ik.

Enfin, je weet dat, je hebt ook die citaten gelezen die hier eerder werden gepost. Maar die vond je dan ongepast in de discussie. Tja. Mij komt dat toch vooral over als de werkelijkheid niet onder ogen willen zien.

Het komt er op neer dat context enkel belangrijk is als KnightOfCydonia zijn Israël moet goed gepraat worden, anders is daar "Er is écht geen nood aan" .

Edit: en voor je weer je eigen interpretatie van wat iemand gezegd heeft gaat maken, ik heb op dit thread nog niemand gelezen die de aanslagen van HAMAS niet veroordeeld. Tis eigenlijk gewoon sad dat iedereen dat hier duidelijk moet specifieren onder zijn post in een poging om je weer niet te hard van stapel te doen lopen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Pff al die dode mensen van dat goa festival. Ik zag deze morgen nog wat smartphone beelden van mensen die dan paragliders waren aan het filmen terwijl ze daar aan het feesten waren, waarschijnlijk zich van geen kwaad bewust.

Die Duitse toeriste in de jeep zou ook van daar komen.

Wat een beesten daar. Wat een wereld.

Fuck en ik snap wel dat er context is aan dat hele verhaal maar dit is zo gestoord brutaal, er is geen enkel referentiekader waarin dit past.

Laatst bewerkt:
Ook frappant dat russische bloggers openlijk de kant van Hamas kiezen, en er zelfs op nationale TV anti-Israëlische praat verkocht wordt.
Rusich (Russische neo-nazi's)
Rybar (grootste mil-blogger netwerk)

Toch totaal niet opvallend gezien dat Iran een belangrijke wapenleverancier is voor de Russen?
Voor de Russen is Israël een Amerikaanse bondgenoot.

Palestina & Israël blijft een zeer vettig conflict. Feitelijk kan je in dit conflict elke actie dat ook maar één partij doet meteen een andere gruwel van de andere op smijten. Dit is een conflict waar je feitelijk "what about x" terug kunt gaan tot in 1949 en altijd gelijk hebt. Honderden (al dan niet duizenden) incidenten, gigantisch veel slachtoffers over de jaren. Er is gewoon geen enkele partij in dit hele conflict waar je nog maar één ding over kunt goedpraten, noch zou kunnen relativeren. Je hebt gewoon 75 jaar aan historiek.
Simpelste wat er is feitelijk: Hamas smijt een bom, hier is een artikel van de bulldozers van zionisten die over alles hebben over gereden wat kon inclusief baby'tjes, bejaarden, honden en katten. Simpel. Van het omgekeerde is ook materiaal genoeg.

Het brengt dus feitelijk niets op om een actie van één partij goed proberen te praten met een actie van de andere. Beide partijen zijn binnenkort quasi een eeuw bezig om hun doel te legitimeren of goed te praten.

Een bende festivalgangers omver knallen is ronduit verderfelijk te noemen, maar zo is ook blind zionisme dat alles omver knalt wat niet joods is.

Probleem is natuurlijk in dit conflict dat anno 2023 beiden een zeer legitieme claim hebben op juist dit stukje land waar zoveel om te doen is. Was het een goed idee van de nationale gemeenschap om juist daar Israël temidden van een boel fanatieke moslims te plaatsen, kunnen we gerust over discussiëren. Ik zou alvast durven te opperen, nee. Als ik dan toch persoonlijk mijn stukje land mocht kiezen voor alle onrecht aangedaan dan zou ik het liefst van al er eentje gekozen hebben waar ze mij de komende eeuwen met rust lieten en ik met mijn reet in de zon onder ne palmboom aan het strand kan liggen. Maar we kunnen de klok geen 75 jaar terug draaien.

Je hebt een stukje land en twee groepen willen datzelfde stukje land, het geweld dat hieruit voortvloeit is in essentie terug te brengen tot dit basis principe. Feitelijk zouden beiden moeten samen aan tafel kunnen zitten (dus Israël, schoothondje US aan de deur laten alsjeblieft) en deftig moeten kunnen praten hoe ze dit gaan doen. En beiden gaan dus stukjes slecht land moeten krijgen en stukjes goed land. Maar geen enkele van beide partijen gunnen elkaar dan ook maar iets. Een diepgewortelde haat die over de jaren heen in elke nieuwe generatie Palestijnen en Israëli geïndoctrineerd wordt. Elke nieuwe generatie wordt dogmatisch gehersenspoeld dat de andere de slechte zijn. Ik vraag me feitelijk af of we het de komende 25 jaar ooit nog gaan zien opgelost worden. De Palestijnen gaan nooit akkoord gaan dat ze de oorlog verloren hebben in 1948 en de Israëlieten gaan nooit toegeven dat ze met de zesdaagse oorlog de boel enkel nog maar verder verziekt hebben.

En zijt maar zeker, met deze laatste frats van Hamas gaat Israël Palestina weeral een tweede en derde anus scheuren om dan weeral te eindigen met copy, paste. Morgen en overmorgen doen we dit allemaal terug opnieuw.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan