Conflict tussen Israël - Palestina en omliggende gebieden

Als je de feiten erbij haalt is nochtans heel duidelijk wie de meeste wreedheden begaan heeft. Enkel is het zo dat men in het Westen met twee maten en gewichten naar dat conflict kijkt.
Zelfs vandaag heeft Israël meer onschuldige slachtoffers gemaakt dan andersom. Maar de verontwaardiging komt uiteraard maar richting 1 kant.

Israël heeft het recht zich te verdedigen zegt men dan. En de andere kant heeft dat niet. Dagelijks worden er onschuldige Palestijnen gedood, uit hun huizen gezet, gevangen genomen,... Er zitten duizenden Palestijnen in Israëlische gevangenissen (waaronder veel kinderen) zonder 1 vorm van aanklacht of proces. Men blijft maar land afnemen en illegaal nederzettingen bouwen. De Gaza strook is letterlijk het grootste openlucht gevangenis ter wereld. En noem maar op.

Nogmaals: ik keur wat vandaag gebeurt is absoluut af. Maar telkens de Palestijnen iets mis doen, doet men alsof dat het begin is van alles. Alsof er de laatse dagen/weken/maanden niet hebben plaatsgevonden. Je oogst wat je zaait telt voor beide kanten.
Ik ken te weinig van het toch wel reeds langlopend conflict om daar uitspraken over te doen.
Stom voorbeeld maar als ik volgende zaken lees op het nieuwsblad dan maak ik ook wel eens de hypothetische denkoefening van wat als hier in belgie nu er een bezetter komt en die zorgt er voor dat je maar 5-15 uur elektriciteit per dag hebt.... Mijn bloed zou ook koken.
Israël stopt met het leveren van elektriciteit aan Gaza. De Israëlische minister van Energie, Yisrael Katz, heeft een decreet getekend waarin hij het openbare elektriciteitsbedrijf opdraagt de levering te staken. Over het algemeen hebben de inwoners van Gaza slechts 5 tot 15 uur per dag elektriciteit. De Gazastrook importeert gewoonlijk tot 120 MW van het Israëlische openbare nutsbedrijf, terwijl de rest afkomstig is uit de thermische centrale van Gaza, die een veel kleinere capaciteit heeft.
Het is begrijpbaar dat je als palestijn daarop reageert dmv aanslagen of godweet wat allemaal in je macht ligt om israel een kloot af te draaien maar dit wordt op zijn beurt dan weer aangewend om de palestijn nog wat meer te onderdrukken. Das echt een feedbackloop van geweld en haat dat moet doorbroken worden maar ik vrees ergens dat dit niet meer mogelijk is.

Uiteindelijk staat Hamas vele dagen zware bombardementen te wachten.

En dat was het dan.

Toch een paar uur plezier gehad.

Laatst bewerkt:
Joden lopen daar al duizenden jaren rond, toen er nog geen sprake was van de islam.

En ongetwijfeld liepen er hier in Vlaanderen ooit mensen rond die in wat anders geloofden dan wat jij en ik geloven. Mochten er vandaag nog mensen zijn die in dat zelfde zouden geloven, zou dat hen geen meer recht op Vlaanderen geven dan u en ik.

Jood zijn is een geloofsovertuiging. De meeste mensen die in Israël wonen zijn daar geëmigreerd na eeuwen elders gewoond te hebben. Ten koste van mensen die er wel de laatste eeuwen gewoond hebben. Die verdreven zijn en nooit meer terug mogen komen.

Dat is dus verkeerd.
Men heeft de joden geholpen met een eigen staat te creëren op het grondgebied waar ze duizenden jaren hebben gewoond, en altijd gewoond hebben.
Ze hebben niet die mensen daar gedropt, er woonden daar al veel joden. Ze hebben ervoor gezorgd dat migratie naar daar mogelijk was.

De grote migratie is in feite pas begonnen onder het antisemitisme van de moslim landen.
Tot op het einde van de 19de eeuw woonden er meer christenen dan joden in Palestina. We spreken dan over minder dan 10% van de bevolking, en toen waren er al enkele kleinere migratiebewegingen richting Palestina begonnen.

De overgrote meerderheid van de migranten kwam overigens uit Europa (incl Rusland), omwille van het antisemitisme, de Holocaust, de pogroms, ...

Ook het idee dat Joden duizenden jaren hebben geleefd in Palestina ... nogal relatief hé. Als we het nu hebben over Joden, dan is jood (religie) en Jood (volk) synoniem aan elkaar. De joodse gemeenschap heeft minder lang in de gebieden geleefd dan in hun diaspora. Als het gaat over de Israëlieten en andere volkeren waarvan de Joden vandaag hun afkomst traceren, nou, die hun afstammelingen zijn nu naast Joden ook (o.a.) islamitische Palestijnen.

Geen fake history komen vertellen aub, zeker niet in deze case.

De Balfour Declaration is een van de grootste politieke vergissingen in de geschiedenis gebleken. Het had nooit mogen gebeuren. Maar het is gebeurd. Israël bestaat nu. Er is maar 1 oplossing en dat is leren samenleven en leren samenwerken. Alleen worden beide gemeenschappen gedomineerd door radicale extremisten. Wat Israël doet met Palestina is totaal onmenselijk, dat gebied is gereduceerd tot een openluchtgevangenis, om niet te spreken van 1 groot concentratiekamp. En dan nog blijven ze gebieden van de Palestijnen koloniseren. De Palestijnen hebben daar maar 1 antwoord op: wraak en terreur. Waar Israël ook enkel maar harde vergelding tegenover zet. En zo blijft de vicieuze cirkel in stand.

Voor mij ligt de sleutel evenwel in handen van Israël. Zij kunnen de situatie omkeren. Het is hun politiek die er voor zorgt dat de Palestijnen niets meer rest dan haat en wraak.

Laatst bewerkt:
Tot op het einde van de 19de eeuw woonden er meer christenen dan joden in Palestina. We spreken dan over minder dan 10% van de bevolking, en toen waren er al enkele kleinere migratiebewegingen richting Palestina begonnen.

De overgrote meerderheid van de migranten kwam overigens uit Europa (incl Rusland), omwille van het antisemitisme, de Holocaust, de pogroms, ...

De Balfour Declaration is een van de grootste politieke vergissingen in de geschiedenis gebleken. Het had nooit mogen gebeuren. Maar het is gebeurd. Israël bestaat nu. Er is maar 1 oplossing en dat is leren samenleven en leren samenwerken. Alleen worden beide gemeenschappen gedomineerd door radicale extremisten. Wat Israël doet met Palestina is totaal onmenselijk, dat gebied is gereduceerd tot een openluchtgevangenis, om niet te spreken van 1 groot concentratiekamp. En dan nog blijven ze gebieden van de Palestijnen koloniseren. De Palestijnen hebben daar maar 1 antwoord op: wraak en terreur. Waar Israël ook enkel maar harde vergelding tegenover zet. En zo blijft de vicieuze cirkel in stand.

Voor mij ligt de sleutel evenwel in handen van Israël. Zij kunnen de situatie omkeren. Het is hun politiek die er voor zorgt dat de Palestijnen niets meer rest dan haat en wraak.

Nu vind ik wel dat je de bal wat gemakkelijk in het kamp van Israël plaatst hier. Spelers als Hamas en bij extensie Iran hebben een verpletterende verantwoordelijkheid in dit verhaal. Iran beoogt de eliminatie van Israël bij monde van Khomeini zelf. Hoe kan Israël dan eenzijdig voor een oplossing zorgen.

Hoeveel landen bestaan er waar een Islamitische meerderheid heerst en waar religieuze minderheden van christenen of laat staan joden, kunnen leven zonder te vrezen voor hun leven?

Voor iedereen die het in een thread over een aanval van Hamas op Israël, nodig vindt om meer tijd en aandacht te besteden aan de zonden van Israël (pun intended), stel dat je mag kiezen: je wordt morgen als jood gedropt in een gevuld met aanhangers van Hamas of je wordt als Palestijn gedropt in een zaal met aanhangers van Netanyahu. Wat kies je?
Los van dat Netanyahu en de illegale kolonies iets zijn wat ik niet goedkeur, weet iedereen hier denk ik wel dat je maar in één scenario moet vrezen om gedood te worden. Eén zijde in dit conflict grijpt systematisch naar ergere vormen van geweld, zoals gijzeling, zelfmoordaanslagen, etc. maar de andere zijde is militair sterker en slaat dus uiteraard niet zachtjes terug...

Ik kan als het moet een MMA-vechter ook een blauw oog slaan, mijn rechtse is stevig genoeg, en als die het niet ziet aankomen onverwachts... BAM!!! Moet ik dan gaan huilen als die MMA-vechter vervolgens de vloer met mij aanveegt? Ik vind van niet... jammer dat Hamas echter natuurlijk zich binnen de burgerbevolking schuilhoudt en niet vecht als een klassiek leger, dan zou Israël ze natuurlijk al lang van de kaart geveegd hebben.

Ook het idee dat Joden duizenden jaren hebben geleefd in Palestina ... nogal relatief hé. Als we het nu hebben over Joden, dan is jood (religie) en Jood (volk) synoniem aan elkaar. De joodse gemeenschap heeft minder lang in de gebieden geleefd dan in hun diaspora. Als het gaat over de Israëlieten en andere volkeren waarvan de Joden vandaag hun afkomst traceren, nou, die hun afstammelingen zijn nu naast Joden ook (o.a.) islamitische Palestijnen.

Dat je het land omschrijft als Palestina, en heel uw discours geeft duidelijk aan welke kant van het conflict je juist staat.

Of dat juist of fout is dat laat ik in het midden. Maar ik constateer alleen.

Dat zal wellicht slagen op de 6Billion die een poosje terug is vrijgemaakt geweest.
Uiteraard speelt Trump daar gretig op in.

Die zes miljard is wel iraans geld dat vast zat in een zuid koreaanse(?) bank. Das niet echt belastingsgeld.
En er zijn voorwaarden aan verbonden dat dit geld enkel mag gebruikt worden voor humanitaire doeleinden. Alhoewel het m.i. zeer moeilijk is om zoiets te gaan bekrachtigen.

Die zes miljard is wel iraans geld dat vast zat in een zuid koreaanse(?) bank. Das niet echt belastingsgeld.
En er zijn voorwaarden aan verbonden dat dit geld enkel mag gebruikt worden voor humanitaire doeleinden. Alhoewel het m.i. zeer moeilijk is om zoiets te gaan bekrachtigen.
Dan was bevroren geld ja. Maar dat verschil begrijpt die achterban natuurlijk niet.

best veel hoor.
In 1948, there were between 758,000 and 881,000 Jews (see table below) living in communities throughout the Arab world. Today, there are fewer than 8,600. In some Arab states, such as Libya, which was about 3% Jewish, the Jewish community no longer exists; in other Arab countries, only a few dozen to a few hundred Jews remain.

Nu goed, feitelijk had ik mijn (retorische) vraag beter moeten formuleren. In Maleïsië of Indonesië ben je misschien nog "oké" af, maar zelfs dan denk ik dat jouw "best veel" nog steeds een minderheid is, t.o.v. een lijst van alle landen waar de Islam de meerderheid uitmaakt.
In zijn huidige versie gaat die religie eenvoudigweg niet samen met vrijheid van religie en respect voor andere religieuze minderheden.
Kijk maar naar IS van de laatste jaren.

Nu goed, de rest van m'n post negeer je wijselijk omdat het antwoor daar duidelijk is...

Hoeveel haat moet er in je zitten om zaken met burgers te doen zoals je nu op heel wat beelden ziet? Wat een wereld.
Goh ja, Israel is een democratie. Wat de staat doet is de verantwoordelijkheid en keuze van de burgers. Ik kan me voorstellen dat je dat dus als gelijke doelwitten ziet. (Mag niet natuurlijk, maar er zit een logica achter)

Anderzijds, iedere Israelisch staatsburger heeft gediend in de IDF (mannen & vrouwen), buiten de ultraorthodoxen. Hamas kan het perfect zien als het elimineren van personen die in het (recent) verleden acties tegen Palestijnen hebben uitgevoerd. Uiteraard puur willekeurig.

Als buitenstaander kan je hier toch moeilijk verantwoorden om de ene of de andere kant de kiezen.
Neem 2 voorbeelden (van dit jaar!) van wat Israël heeft gedaan:
en

"Hoeveel haat moet er in je zitten". Tja, veel, en langs beide kanten.
En dat wordt alleen maar erger met elke aanval. De ene kant doet iets, de andere kant reageert harder, de ene kant reageert daarop... Zo stopt het nooit natuurlijk.

Ik vond dat die man op het journaal het zeer correct verwoordde (maar hij keek wel sip toen ze zeiden dat hij naar ginder ging vliegen over een paar dagen :unsure:). De extreemrechtse regering in Israël voerde een keihard beleid en krijgt dat nu terug als een boemerang.

Hoeveel landen bestaan er waar een Islamitische meerderheid heerst en waar religieuze minderheden van christenen of laat staan joden, kunnen leven zonder te vrezen voor hun leven?

Voor iedereen die het in een thread over een aanval van Hamas op Israël, nodig vindt om meer tijd en aandacht te besteden aan de zonden van Israël (pun intended), stel dat je mag kiezen: je wordt morgen als jood gedropt in een gevuld met aanhangers van Hamas of je wordt als Palestijn gedropt in een zaal met aanhangers van Netanyahu. Wat kies je?
Los van dat Netanyahu en de illegale kolonies iets zijn wat ik niet goedkeur, weet iedereen hier denk ik wel dat je maar in één scenario moet vrezen om gedood te worden. Eén zijde in dit conflict grijpt systematisch naar ergere vormen van geweld, zoals gijzeling, zelfmoordaanslagen, etc. maar de andere zijde is militair sterker en slaat dus uiteraard niet zachtjes terug...

Ik kan als het moet een MMA-vechter ook een blauw oog slaan, mijn rechtse is stevig genoeg, en als die het niet ziet aankomen onverwachts... BAM!!! Moet ik dan gaan huilen als die MMA-vechter vervolgens de vloer met mij aanveegt? Ik vind van niet... jammer dat Hamas echter natuurlijk zich binnen de burgerbevolking schuilhoudt en niet vecht als een klassiek leger, dan zou Israël ze natuurlijk al lang van de kaart geveegd hebben.
In Syrië zitten er nog vrij veel Christenen: ongeveer 10% van de bevolking, In Egypte ook 10%, Indonesië 8.7% en in Libanon zelfs 36%. In Turkije en Irak zo'n 4%.
In de meeste overwegend moslimlanden is er wel een Christelijke minderheid.

Dus het is misschien toch ook niet de beste oplossing om alles te gaan platgooien zoals sommigen hier zeggen. Stel dat men in moslimlanden ook zo gaat redeneren...

Ik heb eens opgezocht, in de Gazastrook leven 2.3 miljoen mensen tegenwoordig op 365km², 6507 inwoners / km³, dat is te vergelijken met Brussel, maar dan met slechte infrastructuur op vlak van water en elektriciteit en gebuikt onder allerlei sancties van andere landen die niet willen samenwerken met Hamas omdat die door het westen als terroristische organisatie wordt bestempeld. Een situatie die alleszins onhoudbaar is.

Laatst bewerkt:
Nu vind ik wel dat je de bal wat gemakkelijk in het kamp van Israël plaatst hier. Spelers als Hamas en bij extensie Iran hebben een verpletterende verantwoordelijkheid in dit verhaal. Iran beoogt de eliminatie van Israël bij monde van Khomeini zelf. Hoe kan Israël dan eenzijdig voor een oplossing zorgen.
Uiteraard hebben de Palestijnen eveneens een grote verantwoordelijkheid. Uiteraard speelt Hamas een gigantische rol in het cyclische van dit conflict. Uiteraard mogen we de rol van Iran en andere moslimlanden niet minimaliseren.

Maar dat neemt nog altijd niet weg dat de sleutel bij Israël zelf ligt. Het is Israël dat al jaren de Palestijnse gebieden in een wurggreep houdt, ze behandelt als minder dan mensen, steeds opnieuw illegale kolonies in Palestijns gebied opricht, Arabische Israëliërs als tweederangsburgers beschouwd en de facto een systeem van apartheid in stand houdt. Het is Israël die bij elke terreurdaad van Palestijnen compleet disproportioneel terugslaat met terreur in Palestina. Ook nu ligt het aantal slachtoffers aan Palestijnse zijde al hoger dan aan Israëlische, en de echte vergelding is nog lang niet begonnen. Israël heeft het recht zichzelf en haar inwoners te beschermen, Israël heeft niet het recht om al het bovenstaande te doen. Het is door die politiek dat de Palestijnen geen enkele mogelijkheid hebben dan geweld, geen enkel vooruitzicht dan wraak, dat ze een vogel voor de kat zijn voor religieus radicalisme en buitenlandse beïnvloeding. Wat Rusland in Oekraïne doet, doet Israël intussen al decennia in Palestina.

Bovenstaande spreekt de daden van Hamas overigens in de verste verte niet goed hé, voor ik dat ook weer op mijn bord krijg.

Dat je het land omschrijft als Palestina, en heel uw discours geeft duidelijk aan welke kant van het conflict je juist staat.

Of dat juist of fout is dat laat ik in het midden. Maar ik constateer alleen.
Je constateert vooral een gebrekkige feitenkennis. Als ik het heb over eind 19de eeuw kan ik moeilijk spreken van Israël, gezien dat nog niet bestond. Als we het hebben over de geografische regio waarin Israël ligt, dan heet die regio ... Palestina.

Als je de rest van mijn post wil reduceren tot kant kiezen, tja, ik verwacht weinig anders van iemand die vooralsnog niets anders heeft bijgedragen dan historische feiten te verdraaien en verzinnen.

Nu goed, feitelijk had ik mijn (retorische) vraag beter moeten formuleren. In Maleïsië of Indonesië ben je misschien nog "oké" af, maar zelfs dan denk ik dat jouw "best veel" nog steeds een minderheid is, t.o.v. een lijst van alle landen waar de Islam de meerderheid uitmaakt.
In zijn huidige versie gaat die religie eenvoudigweg niet samen met vrijheid van religie en respect voor andere religieuze minderheden.
Kijk maar naar IS van de laatste jaren.

Nu goed, de rest van m'n post negeer je wijselijk omdat het antwoor daar duidelijk is...
Er is geen één huidige versie van de islam, er zijn er velen. De daling van het aantal heeft meerdere redenen en kan je ook in Europese landen evenzeer terugvinden, ja, ook na WO2.

En de rest was van een nog grotere zwart-wit redenering. Beide regimes zijn moorddadige, de ene doet het gewoon gesofisticeerde dan de andere.

Dan was bevroren geld ja. Maar dat verschil begrijpt die achterban natuurlijk niet.
Kben nu eens verder gaan graven en ik denk dat trump vooral op dit doelt. Dat is natuurlijk wel amerikaans belastingsgeld.
https://nypost.com/2021/05/25/blink...n-palestinian-aid-reopen-jerusalem-consulate/

The Biden administration told Congress in April that it would provide $75 million in aid to the Palestinians, reversing former President Donald Trump’s foreign policy that cut of assistance after breaking ties with the Palestinian Authority in 2018,

Terug
Bovenaan