Avondland
Well-known member
De Pax Americana was leuk voor mensen in West-Europa en de VS en het handvol andere landen van de "Internationale Gemeenschap", maar die aanslagen van 2001 - de facto het einde van die Pax Americana - kwamen niet zomaar uit het niets of omdat er mensen zijn met een onbegrijpelijke irrationele haat voor het westen. Ik zou zelfs argumenteren dat de blinde arrogantie van Washington zelf een destabiliserende factor is geweest voor de wereldvrede. Dat spreekt andere grote spelers niet vrij.We mogen de kans niet uitsluiten dat Rusland/Iran hier achter zit. De strategie van de uitputting.
- Rusland opent al sinds 2008 het front in Oost-Europa, met uiteraard sinds vorig jaar een nieuw dieptepunt in Oekraïne.
- Rusland is de laatste jaren steeds actiever om Afrika te destabiliseren, wat een gigantische migrantenstroom op gang brengt. De achilleshiel van Europa wordt daarmee geraakt; dit is een onderwerp die heel gevoelig ligt bij de bevolking en ervoor kan zorgen dat extreem-rechts (die meeheulen met de Russen) op steeds meer plaatsen aan de macht komt.
- Een nieuw front in het Midden-Oosten. Ook hier geeft de VS hun volledige steun, wat minstens de aandacht kan afleiden van Oekraïne, of in het ergste geval ook militaire steun kan doen opdrogen
- En gecoördineerd of niet: ook China blijft rond Taïwan cirkelen als een aasgier.
- Enzovoort.
Ik herinner mij nog de jaren 2000, de VS was niet populair in Europa. Met Bush die eerst Afghanistan binnenviel en vervolgens ook Irak. En iedereen maar bashen op de VS, want ze waren arrogant. Want ze gedroegen zich als de politie-agent van de wereld. En moest dan een tegenargument zijn (want geen enkele politie-agent op de wereld is beter?). Boehoe.
Ik herinner mij nog toen ik als één van de weinigen de verdediging van de VS bleef opnemen, met als voornaamste argument dat we in Europa (en mijns inziens ook de rest van de wereld) niet beseffen hoeveel geluk we hebben met de VS als leidende natie op deze aardbol. Nu ze steeds meer uitgedaagd worden langs alle kanten door een axis of evil, kunnen we maar beter onze gordel goed vastklikken. Europa moet fors investeren in defensie en hardere lijnen aannemen in hun buitenlands beleid.
Onze appeasement-strategie was een nobele strategie. Maar ze bleek naïef te zijn, en is bijgevolg volledig mislukt. Landen zijn niet democratischer beginnen worden door er handel mee te drijven. Mensenrechten werden alleen maar gerespecteerd om de schone schijn hoog te houden zodat ze handel konden drijven met het Westen, maar van zodra anderen (ahum: China) op het toneel verschenen die er geen enkele rekening mee hielden, werden ze direct overboord gegooid. Etc. Of zoals Jonathan Holslag al altijd zei: geopolitiek werd, wordt en zal altijd (jammer genoeg) gedicteerd blijven door hard power.
Nogmaals: we gaan nog met veel heimwee terugkijken op de Pax Americana, die nog grotendeels stand houdt maar die steeds meer kloppen te verwerken krijgt. Het is nu zaak om schouder aan schouder weerstand te bieden.
Ik geef je wel gelijk dat we onze gordel beter goed vastklikken. We moeten onze eigen boontjes leren doppen zonder dat Uncle Sam onze handjes continu vastneemt. De tijd dat we in het Center Parcs van de wereld leefden is stilaan voorbij aan het gaan.

heeft abu Jahjah zijn mening al uitgebraakt over deze laatste ronde conflict?