Conflict tussen Israël - Palestina en omliggende gebieden

Iran ligt redelijk ver van Israël. In theorie kunnen beide landen elkaar bereiken als ze over Irak vliegen, maar ik weet niet of Irak dat gaat toestaan en ik weet ook niet of het veel zin heeft om op die afstand elkaar te gaan bestoken. Het zou ook wel een trigger kunnen zijn om Hezbollah in actie te doen schieten en de focus zal op dit moment wel op de Gazastrook liggen.

Mocht effectief bewezen worden dat Iran hierbij betrokken is zullen er wel extra sancties afgekondigd worden, maar of ze daar in Teheran van onder de indruk zullen zijn betwijfel ik. Sancties werken niet regimeverzwakkend, integendeel.

Iran heeft wel militaire basissen in Syrië en beschikt tegenwoordig over Sa-15 luchtafweer(, alhoewel dat in Oekraïne niet zo schitterend lijkt te presteren).

Via cnn komt er nieuws dat er al 4 gijzelaars dood zouden zijn door de bombardementen op/nabij Gaza. (Be'eri)
Er zouden ook beelden circuleren online van die 4 lichamen.

Op Nieuwsblad wel volledig gequote. Dit is toch ook misselijkmakend. 2miljoen mensen afgesneden van alle levensnoodszakelijke zaken. Ook ziekenhuizen hebben er onder te lijden. Dat ge HAMAS beesten vind, ja, hun daden hebben dat wel bewezen, maar die 2milj. zijn niet allemaal HAMAS.

Dat is toch ook wel iets waar ze zeker voor op het matje geroepen mogen worden. Volledige aanval op Hamas ja, maar efkes 2 miljoen mensen gijzelen en zelfs ziekenhuizen in gevaar brengen, dat moet toch ook wel tegen een aantal conventies zijn. Vraag me af of hier op gereageerd gaat worden.
Collectieve bestraffing is idd een oorlogsmisdaad volgens de Geneva conventie. Benieuwd of iemand er iets op zal zeggen.

Palestinian armed group’s apparent deliberate targeting of civilians, indiscriminate attacks, and taking of civilians as hostages amount to war crimes under international humanitarian law. Israeli authorities’ cutting off electricity to Gaza and other punitive measures against Gaza’s civilian population would amount to unlawful collective punishment, which is a war crime. The laws of war apply to all parties to a conflict, irrespective of the lawfulness of their going to war or imbalances of power between the parties.

Zoek maar eens op wat het beleg van Leningrad betekende. Op een bepaald punt was er een mortaliteitsgraad van 100.000 mensen per maand. Anderhalf miljoen mensen woonden daar toen de stad werd omsingeld door de Duitsers en in 1944 bleven er maar 700.000 van over.

Zo'n beleg kan ook een omgekeerd effect hebben van interne verdeeldheid. Als er massaal beelden worden uitgestuurd van uitgemergelde kinderen en platgebombardeerde ziekenhuizen en scholen, zal de internationale druk op Israël immens hoog worden.

Even verder contextualiseren

Leningrad (Sint-Peterersburg) telde anderhalf miljoen inwoners op 1400 vierkante kilometer.
Gaza telt twee miljoen op 365 vierkante kilometer. Gaza telt 5400 inwoners per vierkante kilometer. Dubbel dat van Antwerpen.

Een volledige blokkade op lange termijn wordt een humanitaire catastrofe die niet meer te overzien valt en in geen enkele manier proportioneel is aan wat er de voorbije dagen gebeurd is.

Collectieve bestraffing is idd een oorlogsmisdaad volgens de Geneva conventie. Benieuwd of iemand er iets op zal zeggen.

Ik zou er niet op rekenen. Alle Westerse leiders haastten zich om als eerste de steun aan Israël te betuigen en hun vlag ergens te hijsen. Wetende dat ze hen daarmee carte blanche geven (niet dat Israël toestemming nodig had, maar het stuurt wel een signaal uit).

Ondertussen is Gaza een hel op aarde.

Even verder contextualiseren

Leningrad (Sint-Peterersburg) telde anderhalf miljoen inwoners op 1400 vierkante kilometer.
Gaza telt twee miljoen op 365 vierkante kilometer. Gaza telt 5400 inwoners per vierkante kilometer. Dubbel dat van Antwerpen.

Een volledige blokkade op lange termijn wordt een humanitaire catastrofe die niet meer te overzien valt en in geen enkele manier proportioneel is aan wat er de voorbije dagen gebeurd is.

Israel denkt misschien aan een Nagorno Karabakh scenario. Daar wordt ook een etnische zuivering uitgevoerd door een mix van het gebied praktisch onleefbaar te maken en (dreiging van) geweld zodat iedereen zou verhuizen. Het Westen heeft er daar ook weinig problemen mee, geen sancties, geen tribunaal. Op die manier kunnen ze misschien heel Gaza laten leeglopen.

Israel denkt misschien aan een Nagorno Karabakh scenario. Daar wordt ook een etnische zuivering uitgevoerd door een mix van het gebied praktisch onleefbaar te maken en (dreiging van) geweld zodat iedereen zou verhuizen. Het Westen heeft er daar ook weinig problemen mee, geen sancties, geen tribunaal. Op die manier kunnen ze misschien heel Gaza laten leeglopen.
Maar hoe gaan ze daar weggeraken uit Gaza als Israël en Egypte de boel gesloten houden? Dan gaan ze toch de poort eens moeten open zetten voor vluchtelingen. En moeten die opgevangen worden.

Israeli military says it deployed troops against possible infiltration from Lebanon​

Israel’s military said it had deployed troops against a suspected infiltration from Lebanon on Monday, which a local radio station said appeared to have taken place in the central part of the countries’ border.

“A report was received regarding the infiltration of a number of suspects into Israeli territory from Lebanese territory. IDF soldiers are deployed in the area,” the military said in a statement, Reuters reported.

Israel’s Army Radio gave the location as near Adamit, across from the Lebanese border towns of Aalma El Chaeb and Zahajra.

--
Residents in several northern Israeli communities were instructed by security officials to enter safe rooms and stay at home due to indications of infiltration from Lebanon, public broadcaster Kan 11 reports.
--

Gunfight ongoing in northern Israel​

Israeli public radio is reporting that there is a gunfight in the north between Israeli forces and individuals who appear to have crossed the border from Lebanon.

Residents in Ma’alot, a city in northern Israel, have been instructed to stay in their homes.

-- Yikes

Ondertussen is Gaza een hel op aarde.

Dat wist Hamas, en desondanks hebben ze toch voor die aanval gekozen. dat kan je dus terugbrengen naar hun verantwoordelijkheid.

Dat Hamas niet ageert vanuit het welzijn van de Palestijnse bevolking maar vanuit de eigen machtsbasis, is al langer dan vandaag gekend. Voor hen is wat nu gebeurt in Gaza weinig meer dan collateral damage die ideaal is om een (extra) wig te drijven tussen Israel en de landen waar ze vandaag al akkoorden mee hebben (Jordanië, Egypte, Bahrein, Marokko, VAE) en waar ze akkoorden mee willen sluiten (de Saoudi's).

Israel zit op dat vlak tussen hamer en aambeeld; niet reageren is in deze zwakte, wel reageren is die akkoorden at risk zetten maar dat is beter dan zwakte.

Los van wat er gebeurd is, kun je je wel afvragen hoe gepast het is om een 'muziekfestival van de vrijheid' te organiseren uitgerekend op 5km van de grens van Gaza dat al meer dan 50 jaar staat voor alles wat on-vrijheid is.

Los van wat er gebeurd is, kun je je wel afvragen hoe gepast het is om een 'muziekfestival van de vrijheid' te organiseren uitgerekend op 5km van de grens van Gaza dat al meer dan 50 jaar staat voor alles wat on-vrijheid is.
Overschatting he (of onderschatting het is maar hoe je het bekijkt). Letterlijk denken dat de kans echt gewoon 0% was dat Hamas dit zou doen - laat staan daar succesvol in slagen.

Dus dat praat het goed?

In situaties als deze het over "goedpraten" of niet hebben, is de boel nodeloos en overbodig polariseren.

Maar als je graag een antwoord wil: ik begrijp in deze absoluut de reactie van de Israeli's ja. Al was het alleen al maar om de oorlogsmoeheid in Gaza eerder gisteren dan morgen te triggeren.

Dat wist Hamas, en desondanks hebben ze toch voor die aanval gekozen. dat kan je dus terugbrengen naar hun verantwoordelijkheid.

Dat Hamas niet ageert vanuit het welzijn van de Palestijnse bevolking maar vanuit de eigen machtsbasis, is al langer dan vandaag gekend. Voor hen is wat nu gebeurt in Gaza weinig meer dan collateral damage die ideaal is om een (extra) wig te drijven tussen Israel en de landen waar ze vandaag al akkoorden mee hebben (Jordanië, Egypte, Bahrein, Marokko, VAE) en waar ze akkoorden mee willen sluiten (de Saoudi's).

Israel zit op dat vlak tussen hamer en aambeeld; niet reageren is in deze zwakte, wel reageren is die akkoorden at risk zetten maar dat is beter dan zwakte.
Degenen die echt tussen hamer en aambeeld zitten, zijn de Palestijnen toch. Slachtoffers van Israël, slachtoffers van Hamas, slachtoffers van het wegkijken van de internationale gemeenschap. Ook hier weer is jouw boodschap duidelijk dat een Palestijns leven minder waar is dan een Israëlisch leven.

Neen, 5

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20231009_93456334

Of hij op een later moment nog teruggaat naar Israël om te draaien, weet hij nog niet. “Dat is een goeie vraag, mijn vader vroeg me hetzelfde. Ik ga alleszins de politieke situatie beter in het oog houden. Er komt kritiek dat het festival te dicht bij Gaza lag om daar te gaan feesten, maar die kritiek vind ik objectief gezien niet terecht. Het festival lag op zeker dertig kilometer van de grens. De komende maanden kom ik hier zeker niet meer terug. Maar ik sluit niet uit dat ik nog in een club in Tel Aviv ga draaien, want Israël is en blijft wel het centrum van onze muziekscene.”

Degenen die echt tussen hamer en aambeeld zitten, zijn de Palestijnen toch. Slachtoffers van Israël, slachtoffers van Hamas, slachtoffers van het wegkijken van de internationale gemeenschap. Ook hier weer is jouw boodschap duidelijk dat een Palestijns leven minder waar is dan een Israëlisch leven.

Het ene sluit het andere niet uit.

Met emo-argumenten ben ik verder bitter weinig, dus die laat ik graag voor je eigen conto.

Maar hoe gaan ze daar weggeraken uit Gaza als Israël en Egypte de boel gesloten houden? Dan gaan ze toch de poort eens moeten open zetten voor vluchtelingen. En moeten die opgevangen worden.
Doorgang verlenen naar de Westelijke Jordaanoever, zoals Azerbeidzjan dat nu ook doet. 't Is maar een piste natuurlijk maar het zal Israel ook wel niet ontgaan zijn dat etnische zuivering soms best wel aanvaardbaar is voor de internationale gemeenschap.

Terug
Bovenaan