Avondland
Well-known member
In Gaza niet, nee.Wat met Fatah? Ik loop waarschijnlijk achter maar kunnen zij iets of wat bemiddelen met hun welgekende gematige en diplomatische aanpak? Heeft die partij nog enige invloed in Gaza?
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
In Gaza niet, nee.Wat met Fatah? Ik loop waarschijnlijk achter maar kunnen zij iets of wat bemiddelen met hun welgekende gematige en diplomatische aanpak? Heeft die partij nog enige invloed in Gaza?
Iran ligt redelijk ver van Israël. In theorie kunnen beide landen elkaar bereiken als ze over Irak vliegen, maar ik weet niet of Irak dat gaat toestaan en ik weet ook niet of het veel zin heeft om op die afstand elkaar te gaan bestoken. Het zou ook wel een trigger kunnen zijn om Hezbollah in actie te doen schieten en de focus zal op dit moment wel op de Gazastrook liggen.
Mocht effectief bewezen worden dat Iran hierbij betrokken is zullen er wel extra sancties afgekondigd worden, maar of ze daar in Teheran van onder de indruk zullen zijn betwijfel ik. Sancties werken niet regimeverzwakkend, integendeel.
Collectieve bestraffing is idd een oorlogsmisdaad volgens de Geneva conventie. Benieuwd of iemand er iets op zal zeggen.Op Nieuwsblad wel volledig gequote. Dit is toch ook misselijkmakend. 2miljoen mensen afgesneden van alle levensnoodszakelijke zaken. Ook ziekenhuizen hebben er onder te lijden. Dat ge HAMAS beesten vind, ja, hun daden hebben dat wel bewezen, maar die 2milj. zijn niet allemaal HAMAS.
Dat is toch ook wel iets waar ze zeker voor op het matje geroepen mogen worden. Volledige aanval op Hamas ja, maar efkes 2 miljoen mensen gijzelen en zelfs ziekenhuizen in gevaar brengen, dat moet toch ook wel tegen een aantal conventies zijn. Vraag me af of hier op gereageerd gaat worden.
Palestinian armed group’s apparent deliberate targeting of civilians, indiscriminate attacks, and taking of civilians as hostages amount to war crimes under international humanitarian law. Israeli authorities’ cutting off electricity to Gaza and other punitive measures against Gaza’s civilian population would amount to unlawful collective punishment, which is a war crime. The laws of war apply to all parties to a conflict, irrespective of the lawfulness of their going to war or imbalances of power between the parties.
Zoek maar eens op wat het beleg van Leningrad betekende. Op een bepaald punt was er een mortaliteitsgraad van 100.000 mensen per maand. Anderhalf miljoen mensen woonden daar toen de stad werd omsingeld door de Duitsers en in 1944 bleven er maar 700.000 van over.
Zo'n beleg kan ook een omgekeerd effect hebben van interne verdeeldheid. Als er massaal beelden worden uitgestuurd van uitgemergelde kinderen en platgebombardeerde ziekenhuizen en scholen, zal de internationale druk op Israël immens hoog worden.
Ik zou er niet op rekenen. Alle Westerse leiders haastten zich om als eerste de steun aan Israël te betuigen en hun vlag ergens te hijsen. Wetende dat ze hen daarmee carte blanche geven (niet dat Israël toestemming nodig had, maar het stuurt wel een signaal uit).Collectieve bestraffing is idd een oorlogsmisdaad volgens de Geneva conventie. Benieuwd of iemand er iets op zal zeggen.
![]()
Israel/Palestine: Devastating Civilian Toll as Parties Flout Legal Obligations
Palestinian armed groups carried out a deadly assault on October 7, 2023, that killed several hundred Israeli civilians and led to Israeli counterstrikes that killed hundreds of Palestinians.www.hrw.org
Even verder contextualiseren
Leningrad (Sint-Peterersburg) telde anderhalf miljoen inwoners op 1400 vierkante kilometer.
Gaza telt twee miljoen op 365 vierkante kilometer. Gaza telt 5400 inwoners per vierkante kilometer. Dubbel dat van Antwerpen.
Een volledige blokkade op lange termijn wordt een humanitaire catastrofe die niet meer te overzien valt en in geen enkele manier proportioneel is aan wat er de voorbije dagen gebeurd is.
Maar hoe gaan ze daar weggeraken uit Gaza als Israël en Egypte de boel gesloten houden? Dan gaan ze toch de poort eens moeten open zetten voor vluchtelingen. En moeten die opgevangen worden.Israel denkt misschien aan een Nagorno Karabakh scenario. Daar wordt ook een etnische zuivering uitgevoerd door een mix van het gebied praktisch onleefbaar te maken en (dreiging van) geweld zodat iedereen zou verhuizen. Het Westen heeft er daar ook weinig problemen mee, geen sancties, geen tribunaal. Op die manier kunnen ze misschien heel Gaza laten leeglopen.
Ondertussen is Gaza een hel op aarde.
Dat wist Hamas, en desondanks hebben ze toch voor die aanval gekozen. dat kan je dus terugbrengen naar hun verantwoordelijkheid.
Overschatting he (of onderschatting het is maar hoe je het bekijkt). Letterlijk denken dat de kans echt gewoon 0% was dat Hamas dit zou doen - laat staan daar succesvol in slagen.Los van wat er gebeurd is, kun je je wel afvragen hoe gepast het is om een 'muziekfestival van de vrijheid' te organiseren uitgerekend op 5km van de grens van Gaza dat al meer dan 50 jaar staat voor alles wat on-vrijheid is.
Dus dat praat het goed?
Neen, 5Het was dan ook geen 5 maar 30km, dit terzijde.
Degenen die echt tussen hamer en aambeeld zitten, zijn de Palestijnen toch. Slachtoffers van Israël, slachtoffers van Hamas, slachtoffers van het wegkijken van de internationale gemeenschap. Ook hier weer is jouw boodschap duidelijk dat een Palestijns leven minder waar is dan een Israëlisch leven.Dat wist Hamas, en desondanks hebben ze toch voor die aanval gekozen. dat kan je dus terugbrengen naar hun verantwoordelijkheid.
Dat Hamas niet ageert vanuit het welzijn van de Palestijnse bevolking maar vanuit de eigen machtsbasis, is al langer dan vandaag gekend. Voor hen is wat nu gebeurt in Gaza weinig meer dan collateral damage die ideaal is om een (extra) wig te drijven tussen Israel en de landen waar ze vandaag al akkoorden mee hebben (Jordanië, Egypte, Bahrein, Marokko, VAE) en waar ze akkoorden mee willen sluiten (de Saoudi's).
Israel zit op dat vlak tussen hamer en aambeeld; niet reageren is in deze zwakte, wel reageren is die akkoorden at risk zetten maar dat is beter dan zwakte.
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20231009_93456334Neen, 5
![]()
Google Maps
Find local businesses, view maps and get driving directions in Google Maps.www.google.com
Of hij op een later moment nog teruggaat naar Israël om te draaien, weet hij nog niet. “Dat is een goeie vraag, mijn vader vroeg me hetzelfde. Ik ga alleszins de politieke situatie beter in het oog houden. Er komt kritiek dat het festival te dicht bij Gaza lag om daar te gaan feesten, maar die kritiek vind ik objectief gezien niet terecht. Het festival lag op zeker dertig kilometer van de grens. De komende maanden kom ik hier zeker niet meer terug. Maar ik sluit niet uit dat ik nog in een club in Tel Aviv ga draaien, want Israël is en blijft wel het centrum van onze muziekscene.”
Degenen die echt tussen hamer en aambeeld zitten, zijn de Palestijnen toch. Slachtoffers van Israël, slachtoffers van Hamas, slachtoffers van het wegkijken van de internationale gemeenschap. Ook hier weer is jouw boodschap duidelijk dat een Palestijns leven minder waar is dan een Israëlisch leven.
Doorgang verlenen naar de Westelijke Jordaanoever, zoals Azerbeidzjan dat nu ook doet. 't Is maar een piste natuurlijk maar het zal Israel ook wel niet ontgaan zijn dat etnische zuivering soms best wel aanvaardbaar is voor de internationale gemeenschap.Maar hoe gaan ze daar weggeraken uit Gaza als Israël en Egypte de boel gesloten houden? Dan gaan ze toch de poort eens moeten open zetten voor vluchtelingen. En moeten die opgevangen worden.