Moest de VS dan die aanslagen gewoon accepteren zonder retaliatie ?
Ik snap de trend hier in het topic niet echt. Alsof terugslagen niet verantwoord is ook al ben je de sterkste.
En waarom zou EU de kant van een land als Palistina moeten kiezen ? Daar hebben we nu toch echt niks aan dat gedeeltelijk terroristisch land die net ook een hoop EU burgers hebben gedood. Nul trade, inwoners die ons haten en dan immigranten vandaar die nog wat ambras komen stoken bij ons. Ik heb nog geen EU burgers gedood zien worden door Israël.
Ik denk dat we wat te vaak herhalen dat we de morele superieuren (moeten) zijn dat veel mensen in eigen land er alle realpolitik voor zouden laten varen.
Ik denk dat het nu niet zo onrealistisch moreel superieur is om een land te vragen om bij de retaliatie enige rekening te houden met oorlogsrechten en er geen humanitaire crisis van te maken (waar wij ook de "vruchten" van gaan dragen, trouwens).
Het is trouwens nu ook niet of Israël zijn gang laten gaan wel tot een stabiel Midden-Oosten gaat leiden waar we geen "last" mee gaan krijgen.
De Duitsers uit Polen en Tsjechoslowakije tussen 45 en 50.
Yugoslavie en Kosovo in de jaren 90. Bosnie-Herzegovina, Kroatie, ...
De deportatie van Sudetenduitsers was toch voornamelijk vergelding voor de 2de wereldoorlog? Ging daar na de oorlog enige dreiging van uit voor Tsjechoslowakije?
En voormalig Joegoslavië, daar is volgens jou nu iets opgelost
door de etnische zuiveringen ofzo? Dat ga je toch eens moeten uitleggen.
Waar in de wereld heb je een twee-statenoplossing die probleemloos werkt?
Voorbeelden van waar zo'n volksverhuis heeft "gewerkt" (met toegegeven ook veel doden) zijn reeds gegeven.
Ik denk dat er genoeg landen zijn die in relatieve vrede opereren met verschillende bevolkingsgroepen eigenlijk. De tijd van het ETA ligt nog niet zo ver achter ons, bijvoorbeeld. Verder hoop ik dat er ook nog ruimte is tussen tweestatenoplossing en etnische zuivering of deportatie, en mijn vraag was waar die laatste net hebben "gewerkt".
Als je je dan moet beroepen op voormalig Joegoslavië denk ik dat die Brexitspanningen in Noord-Ierland een groot succes zijn in vergelijking maar kom.
Verder gaat het hier over Hamas dat gelijkgesteld wordt aan inwoners van Gaza of de Palestijnen in het algemeen. Als je denkt dat -de compleet onrealistische- deportatie van iedereen uit Gaza, of gewoon de etnische zuivering, veel gaat oplossen...vraag ik me toch af wat volgens jullie al die mensen in de Westelijke Jordaanoever net gaan doen? Of zijn die dan het volgende doelwit? Wat met de vertakkingen van Hamas in andere landen, denk je dat die geen vrijwilligers met bosjes gaan vinden als er deportaties of etnische zuiveringen gebeuren?