Dus het is dan ook gerechtvaardigd dat de Palestijnen die settlement afsluiten van de buitenwereld, water en elektriciteit, raketten afstoken op wat vermoedelijk het huis van de daders is en eventueel daar binnenvallen en de daders executeren? Als ze dan per ongeluk de verkeerde raken zullen we het wel collateral damage noemen.
Allemaal uiteraard onder het goedkeurend oog van US en EU die verklaringen van medeleven met de slachtoffers onder de Palestijnen afleggen.
Ik heb hier nergens in deze thread de kolonies op Westbank verdedigd. Ik heb ook geen ambitie om in deze thread de grote verdediger van Israël te zijn.
Als het in de macht van de Palestijnen zou liggen om die kolonies af te sluiten van de buitenwereld om ze tot overgave te dwingen: prima.
Raketten afstoken op het vermoedelijke huis van daders... daders van wat is dan natuurlijk de vraag?
De bouw van illegale nederzettingen? Neen.
De moord op talloze onschuldige burgers? Ja.
Ik denk dat het nu niet zo onrealistisch moreel superieur is om een land te vragen om bij de retaliatie enige rekening te houden met oorlogsrechten en er geen humanitaire crisis van te maken (waar wij ook de "vruchten" van gaan dragen, trouwens).
Het is trouwens nu ook niet of Israël zijn gang laten gaan wel tot een stabiel Midden-Oosten gaat leiden waar we geen "last" mee gaan krijgen.
Ik zou dan ook gerust durven pleiten voor een opvangstop voor Palestijnen en bij uitbreiding Afghanen en Syriërs ondanks dat die groepen momenteel de top 3 uitmaken van asielzoekers na de Oekraïners. Oekraïne = eigen regio, onze plicht. Palestina? Gelieve de vluchtelingenstroom te richten naar landen als Iran, Syrië, ... Egypte houdt (wijselijk) de grens ook al gesloten.
Ik denk dat er genoeg landen zijn die in relatieve vrede opereren met verschillende bevolkingsgroepen eigenlijk. De tijd van het ETA ligt nog niet zo ver achter ons, bijvoorbeeld. Verder hoop ik dat er ook nog ruimte is tussen tweestatenoplossing en etnische zuivering of deportatie, en mijn vraag was waar die laatste net hebben "gewerkt".
Als je je dan moet beroepen op voormalig Joegoslavië denk ik dat die Brexitspanningen in Noord-Ierland een groot succes zijn in vergelijking maar kom.
Verder gaat het hier over Hamas dat gelijkgesteld wordt aan inwoners van Gaza of de Palestijnen in het algemeen. Als je denkt dat -de compleet onrealistische- deportatie van iedereen uit Gaza, of gewoon de etnische zuivering, veel gaat oplossen...vraag ik me toch af wat volgens jullie al die mensen in de Westelijke Jordaanoever net gaan doen? Of zijn die dan het volgende doelwit? Wat met de vertakkingen van Hamas in andere landen, denk je dat die geen vrijwilligers met bosjes gaan vinden als er deportaties of etnische zuiveringen gebeuren?
Dezelfde feiten, maar andere conclusie: het ETA of IRA is inderdaad nog niet zo lang geleden. In Spanje is een regio die ook ondanks dat 90% daar onafhankelijk zou willen zijn, door de Spaanse militaire macht in het gareel gehouden wordt.
De Balkan is en blijft een kruitvat zoals anderen hier al aanhaalden.
Beetje vervelend om hier het "verwijt" te krijgen dat ik een volledige etnische zuivering zou bepleiten, écht niet...
Maar: ik zie weinig heil in een tweestatenoplossing, waarbij het geografische gebied dan ook nog eens volledig door elkaar loopt.
Ik zou durven bepleiten inderdaad voor het "opgeven" van de Gaza strook of ze toch alvast niet deel te laten uitmaken van een Palestijnse staat, geografisch gescheiden van de Westelijke Jordaanoever.
Verder: ik zou evenzeer het beter vinden als de joodse nieuwe nederzettingen op de Westbank teruggedraaid worden, ...
Ik herinner me dat zowat iedereen in mijn omgeving Amerika sterk veroordeelde voor de invasies van zowel Afghanistan als Irak, en zij hebben met hun war on terror na 9/11 zowat de hele reputatie van de Westerse wereld kapot gemaakt. Dusja, misschien moeten we wel lessen trekken uit landen die een zwaar trauma beleven die daarna wild tekeer gaan.
Niet in mijn omgeving dan. Irak kan je veroordelen inderdaad, die oorlog is onder valse voorwendsels gebeurd. Anderzijds: denk dat I
Maar toen de Taliban van Afghanistan weigerden hun bescherming van Al Quaeda en Bin Laden op te geven? Voor mijn part waren de Verenigde Staten volledig in hun recht met die invasie. Je kan hun hooguit kwalijk nemen dat ze te lang gebleven zijn in een regio waarin cru gesteld: het hopeloos is om een democratie te willen installeren denk ik dan.