Conflict tussen Israël - Palestina en omliggende gebieden

Vreemde comment dit hoor, alsof de Palestijnen dankbaar moeten zijn aan Israël dat hun land illegaal bezet wordt.

En het reposten waard, een documentaire van AJ+ die in 2022 nog een Peabody award won.

Ze moeten zeker niet dankbaar zijn maar het is wel goed om wat realistisch te zijn over de status van die tweederangsburgers. Al die tweederangsburgers mogen vrij vertrekken naar Palestijnse gebieden of pro Palestijnse landen maar zo goed als niemand doet dat. Omgekeerd moet Israël actief potentiële Palestijnse immigranten tegenhouden die graag in Israël als tweederangsburgers willen gaan leven.

Da's geen excuus voor wat Israël op dat vlak doet maar toont ook wel aan dat het niet overgedramatiseerd moet worden in de zin dat ze hierdoor geen democratie zouden zijn. Al de omliggende landen die voor de Palestijnen zijn in het conflict behandelen hun Palestijnse populaties slechter dan Israël dat doet.

Ze moeten zeker niet dankbaar zijn maar het is wel goed om wat realistisch te zijn over de status van die tweederangsburgers. Al die tweederangsburgers mogen vrij vertrekken naar Palestijnse gebieden of pro Palestijnse landen maar zo goed als niemand doet dat.
Omdat de 'Palestijnse' gebieden in de praktijk niet bestaan momenteel en illegaal bezet worden door Israël. Waarom zou je je status als tweederangsburger in Israël opgeven om een derderangsburger in Israël te worden?

Omgekeerd moet Israël actief potentiële Palestijnse immigranten tegenhouden die graag in Israël als tweederangsburgers willen gaan leven.
Ook hier geldt hetzelfde: liever tweederangsburger in Israël dan derderangsburger in de door Israël bezette gebieden.

Mijn opmerking was eerder algemeen als principe, niet specifiek op dat Iran voorbeeld. (waar andere elementen meespeelden zoals nationalisatie, naweeën van het UK imperialisme, en risico op overlopen naar communistische kant).
Als een land economisch zodanig benadeeld wordt door een specifieke actie, dan wordt dat de facto een soort oorlogsverklaring, zo controversieel is dat toch niet?
Wat extra gasvelden in Oekraïne lijken mij niet echt van vitaal belang voor Rusland, in die mate dat ze er oorlog moeten om voeren.
Geen olie meer krijgen, zoals Japan in WO2, lijkt mij wel een reden om militair in te grijpen.
Net zoals iemand een levensnoodzakelijke rivier zou afsluiten aan de bron in een ander land.

Dat algemeen principe kan ik in zekere mate nog wel volgen in echte noodsituaties hoor. Maar je maakte dat algemene punt wel in de context van de post van Steven die het specifiek had over de 1953 coup in Iran dus dan dacht ik dat je bedoelde dat het in dat geval ook legitiem was. Maar voor zover ik weet was dat helemaal geen nood situatie voor UK/US maar eerder in de lijn van Rusland dat Oekraïne binnen viel. Of de regimewissels die de US steunde in zuid Amerika (voordelig voor hen, zeker, maar geen antwoord op een existentiele crisis)

Kan zijn dat ik daar mis in ben, ik heb maar een basiskennis over de Iraanse geschiedenis. Maar vond het wat raar dat je dus reageerde dat die coup best wel gerechtvaardigd was alsof het zo'n crisis situatie zou zijn en niet gewoon een imperialistische avontuur.

De echte essentie zie je duidelijk over het hoofd. Democratie betekent gelijkheid: iedereen moet dezelfde rechten hebben, ongeacht hun achtergrond.
Dat is niet wat democratie inhoudt. Om dat te bereiken moet je starten vanuit een democratische setup en dan kan je dat bereiken (zoals Israël doet), maar het is zeker niet de essentie van een democratie.
Op zich ook goed nieuws voor de Libanezen, ze zijn verlost van die oorlogslustige terrorist. Hopelijk komt er nu een meer gematigde leider het land terug in goede banen leiden. Het laatste wat ze daar nu kunnen gebruiken is een full-scale oorlog.

Da's niet de essentie van democratie. Da's focussen op 1 punt waar Israël minder scoort (maar ook niet dramatisch veel minder) om het dan veel groter te maken dan het is. Dat maakt je als land niet plots geen democratie meer. De discriminerende regels, hoewel zeker een blamage op Israëls blazoen, zijn ook het duidelijk gevolg van de conflicten en de gewapende strijd in het verleden, waar de Palestijnse bevolking aan deelnam, in zijn in dat kader genomen, het zijn geen regels bedoelt om Palestijnen zoveel mogelijk t pesten bvb.

Israël is ook Netanyahu niet. Die hervormingen hebben op veel protest gestoten en zijn ook niet doorgevoerd, zoals dat in een democratie al eens gaat.

Dat is niet wat democratie inhoudt. Om dat te bereiken moet je starten vanuit een democratische setup en dan kan je dat bereiken (zoals Israël doet), maar het is zeker niet de essentie van een democratie.

Dus de regels van democratie zijn duidelijk, behalve als je Israël bent. Dan voeg je gewoon extra voorwaarden en “maars” toe om het goed te praten.

Letterlijk discrimination by law(s), en dat praten we goed want Israël is democratisch en ik kan stemmen. Dus zwijgen, want elders is het slechter! Overdrijf toch niet.

En dit enforce je nogmaals door te laten blijken alsof bepaalde wetten bestaan omwille van “omstandigheden”, alleen is dit niet zo. Letterlijk by design.

Het feit dat deze discriminatie als een kernonderdeel van de Israëlische samenleving wordt beschouwd, laat alleen maar zien hoe het een koloniale en etnocratische staat is. Dit maakt elke bewering van gelijkheid tussen burgers ongeloofwaardig.

Of is gelijkheid geen essentieel onderdeel van een democratie?

Wat een absolute masterclass van Israël. Ik ben sprakeloos.

Op anderhalve week tijd het volledig leiderschap van Hezbollah geëlimineerd, duizenden actieve leden geneutraliseerd (dood of verminkt voor het leven), en honderden raketinstallaties en munitiedepots met de grond gelijkt gemaakt. Er blijft niets over.

Wie had dat een maand geleden gedacht?

En zeggen dat Hezbollah door vrijwel iedereen werd aanzien als een heel capabele en machtige regionale oorlogsmachine. Niet dus…

Iran zal zich ook goed verslikt hebben. De kans is toch wel heel groot dat ze zich nu gedeisd houden. Als ze nog maar durven hinten op een echte reactie, weten ze wat de gevolgen zijn.

Jesus, dat ging inderdaad héél snel. Nu hopen dat het niet meer gaat escaleren daar.
Wellicht wel. Ze schieten nog altijd richting Israël. Als ze Hezbollah nog meer vakkundig willen neutraliseren, zal een grondoffensief nodig zijn om een bufferzone in te richten. Tenzij ze toch inbinden en een poging doen om zichzelf heruit te vinden.

Hoe we het draaien of keren, laten we geen illusies maken. Wie heeft gelijk, wie is onschuldig, waarom gebeurt dit allemaal? Het heeft allemaal geen zin. Wij zitten in een RTS simulatie gelijk Age of Empires. Het is de ene groep spelers tegen de andere. Israël gesteund door het westen (VS, Frankrijk, etc.) tegen het oosten. En dan spreek ik over steun op alle aspecten: politiek, financieel, militair, inlichtingen, … Laten we geen moraal ridders spelen, de wereld is nu eenmaal zoals het is, namelijk een jungle. De sterksten overleven en schrijven geschiedenis. Alle discussie daarrond is helaas nutteloos, even nutteloos als de VN.

Een jaar geleden beging Mossad zijn grootste flater sinds ??? en dan heb je dit. De primus van de klas accepteert geen falen.
Ongetwijfeld (te?) veel focus op Hezbollah en Hamas was verwaarloosd ofzo? Zoals iemand hier al opperde: Hezbollah infiltreren en neutraliseren leek precies een eitje, als je ziet wat ze nu op 1 week tijd hebben bewerkstelligd.

Orna Mizrahi, a senior researcher at the Tel Aviv-based think tank Institute for National Security Studies and former intelligence analyst for the Israeli military and prime minister’s office, noted that Nasrallah was sometimes a “voice of reason,” interested in engaging Israel in a war of attrition and holding the militant group back from using the full force of their formidable arsenal against Israel.

Nasrallah’s death could prompt some less senior members of Hezbollah to unleash much stronger weapons than have been used in the nearly yearlong exchange of hostilities between Hezbollah and Lebanon, she said. The biggest question mark right now, though, is how Iran will respond, said Mizrahi.

Ik heb ook mijn twijfels of dit iets gaat veranderen. Zeker op langere termijn. But let's see.

Wat een absolute masterclass van Israël. Ik ben sprakeloos.

Op anderhalve week tijd het volledig leiderschap van Hezbollah geëlimineerd, duizenden actieve leden geneutraliseerd (dood of verminkt voor het leven), en honderden raketinstallaties en munitiedepots met de grond gelijkt gemaakt. Er blijft niets over.

Wie had dat een maand geleden gedacht?

En zeggen dat Hezbollah door vrijwel iedereen werd aanzien als een heel capabele en machtige regionale oorlogsmachine. Niet dus…

Iran zal zich ook goed verslikt hebben. De kans is toch wel heel groot dat ze zich nu gedeisd houden. Als ze nog maar durven hinten op een echte reactie, weten ze wat de gevolgen zijn.

"Er blijft niets over" - dat zou ik nu toch ook niet direct denken. Ik vermoed dat er nog wel wat terreuracties van Hezbollah gaan volgen de komende maanden. De top is misschien weggeveegd, maar vergeet niet dat Hezbollah rond de 60.000 strijders zou hebben.

Iran lijkt weer iets meer een blaffende hond die niet bijt. Khamenei is naar verluid zelfs naar een beveiligde locatie gebracht, wat dus betekent dat ze schrik hebben dat Israël zelfs de leider van Iran zou durven/kunnen liquideren nu. Ik blijf me wel afvragen of Iran misschien iets grootschalig van plan is op langere termijn.

"Er blijft niets over" - dat zou ik nu toch ook niet direct denken. Ik vermoed dat er nog wel wat terreuracties van Hezbollah gaan volgen de komende maanden. De top is misschien weggeveegd, maar vergeet niet dat Hezbollah rond de 60.000 strijders zou hebben.

Iran lijkt weer iets meer een blaffende hond die niet bijt. Khamenei is naar verluid zelfs naar een beveiligde locatie gebracht, wat dus betekent dat ze schrik hebben dat Israël zelfs de leider van Iran zou durven/kunnen liquideren nu. Ik blijf me wel afvragen of Iran misschien iets grootschalig van plan is op langere termijn.
Iran, of liever: het regime, riskeert alles op het spel te zetten als het iets doet. Niet voor niets zit er een Amerikaanse vloot in Bahrein.

Ik vraag mij vooral af met wat Israël (of de VS?) gedreigd heeft dat Iran 180 graden van koers is veranderd. Sinds de aanval van Iran op Israël heeft Israël eigenlijk nog meer geëscaleerd terwijl Iran (zelfs met woorden) veel milder lijkt te zijn geworden.
In ieder geval beter zo.

Ik vraag mij vooral af met wat Israël (of de VS?) gedreigd heeft dat Iran 180 graden van koers is veranderd. Sinds de aanval van Iran op Israël heeft Israël eigenlijk nog meer geëscaleerd terwijl Iran (zelfs met woorden) veel milder lijkt te zijn geworden.
In ieder geval beter zo.
Het is niet alleen Iran, heel de regio (behalve Turkije maar die dreiging is weinig geloofwaardig) reageert heel mild op wat de grootste opflakkering van het conflict in decennia is. Vroeger gingen er nu heel wat landen op zijn minst staan dreigen Israël iets aan te doen.

Ik denk dat dat misschien nog eerder de doodsteek kan zijn van Hezbollah, net zoals Hamas moesten die het ook wat hebben van de dreiging van de Arabische landen die achter hen stonden waardoor Israël altijd wat moest opletten, al waren ze op zichzelf duidelijk kleiner. Ik weet niet of een Hezbollah in de huidige constellatie nog kan blijven bestaan, toch niet in de vorm dat ze nu bestaan, met Israël dat er hard op inhakt en zonder merkbare steun.

Je moet al wel naïef zijn te denken dat er geen verzet meer zal zijn als Hamas en Hezbollah uitgeschakeld zijn.
Het (gewapend) verzet zal alleszins sterk verminderd zijn toch. Er zal altijd wel wat verzet zijn, ik veronderstel dat Israël dat ook wel weet, maar het verzet zal alleszins veel kleiner, veel minder gevaarlijk en eigenlijk ook gewoon veel minder relevant zijn. Dusja, doel bereikt.

Het (gewapend) verzet zal alleszins sterk verminderd zijn toch. Er zal altijd wel wat verzet zijn, ik veronderstel dat Israël dat ook wel weet, maar het verzet zal alleszins veel kleiner, veel minder gevaarlijk en eigenlijk ook gewoon veel minder relevant zijn. Dusja, doel bereikt.
Op korte termijn dan toch. Maar nog altijd geen blijvende vrede en betaald met heel veel onschuldig vergoten bloed.

En dat allemaal om Netanyahu te doen zegepralen.

Zonder Netanyahu en de voorafgaande gebeurtenissen was 7 oktober 2023 misschien niet eens gebeurd.

Op korte termijn dan toch. Maar nog altijd geen blijvende vrede en betaald met heel veel onschuldig vergoten bloed.

En dat allemaal om Netanyahu te doen zegepralen.

Zonder Netanyahu en de voorafgaande gebeurtenissen was 7 oktober 2023 misschien niet eens gebeurd.
Mja, dat kan je niet weten :p

Het is ook niet Netanyahu alleen toch. Hij staat zelf ook onder druk van de rechtse kant van zijn regering en het lijkt er toch ook wel op dat de Israëlische bevolking geen problemen heeft met het militair optreden op zich, ze willen enkel ook asap hun gijzelaars terug. Maar op militair vlak boeken ze toch wel grote overwinnigen.

Terug
Bovenaan