Conflict tussen Israël - Palestina en omliggende gebieden

Iran’s foreign minister lands in Lebanon​

Iran’s Foreign Minister Abbas Araghchi landed in Beirut, Lebanese state media report, just hours after Israeli air strikes hit the airport’s perimeter.
“An Iranian plan has landed at the Rafik Hariri International Airport with Foreign Minister Abbas Araghchi on board,” the Lebanese National News Agency said.
It is the first visit by a top Iranian official since an Israeli strike killed Hezbollah chief Hassan Nasrallah in Beirut last week.
Araghchi is set to meet Lebanon’s caretaker Prime Minister Najib Mikati and speaker of parliament Nabih Berri, who is a close ally of Iran-backed Hezbollah, according to his schedule. (Al Jazeera liveblog)

Allez, heeft Iran nu zelf het doelwit voor Israël op een presenteerblaadje gelegd?

Ben jij in het echte leven ook altijd zo'n positivist?
Positivist-realist. Draait goed uit.
maar dan een Iran dat als regionale grootmacht een eigen koers vaart in plaats van, zoals bij de Shah, opnieuw zijn karretje te hangen aan Washington.
Ik hoop dat het volledig zijn kar aan de USA en Europa hangt, want inderdaad veel potentieel.
Het zou jammer zijn om dat potentieel te verbrassen door aan de kar aan Rusland of China te hangen. (En aan een kar hangen moet je zowat in deze wereld)

Ik blijf erbij: het oprichten van de staat Israël is de grootste vergissing uit de 20e eeuw.
Vanuit westerse bril bekeken volledig het tegendeel.
Anders was heel die regio waarschijnlijk een soort Iraanse superstaat, met een radicale Ayatollah aan de macht, geallieerd met Rusland en China.

Ik blijf erbij: het oprichten van de staat Israël is de grootste vergissing uit de 20e eeuw.
Maar wat was het alternatief geweest: Blijvende Europese koloniale overheersing? De joodse inwoners onder Arabisch bewind laten leven? Er zijn zeker zaken die beter hadden gekund hadden maar het was ergens wel een logische evolutie. Bovendien zijn zowat alle staten die we daar hebben laten oprichten nog veel slechter uitgedraaid, allemaal dictatoriale regimes die zware misdaden tegen hun bevolking begaan. Als Israël niet was opgericht dan was het meest waarschijnlijke alternatief dat het gebied nu deel was van Syrië, Jordanië en/of Egypte, ik denk dat dat de geschiedenis ook niet beter gemaakt had.

Positivist-realist. Draait goed uit.

Ik hoop dat het volledig zijn kar aan de USA en Europa hangt, want inderdaad veel potentieel.
Het zou jammer zijn om dat potentieel te verbrassen door aan de kar aan Rusland of China te hangen. (En aan een kar hangen moet je zowat in deze wereld)
Ik mag hopen dat de EU eindelijk eens een eigen visie uitwerkt in plaats van ligt te luieren onder de paraplu van Uncle Sam.
Vanuit westerse bril bekeken volledig hou tegendeel. Anders was heel die regio waarschijnlijk een soort Iraanse superstaat, met een radicale Ayatollah aan de macht, geallieerd met Rusland en China.
Dat is wel een héél bijzondere lezing van de postkoloniale Midden-Oosterse wereld. Je kan onmogelijk weten hoe de verstandhoudingen van Iran zouden zijn geweest mocht Israël niet bestaan. In Iran heeft de CIA Mossadeq, die de oliesector wou nationaliseren, van de troon gestoten bij Operatie Ajax met behulp van diezelfde bazaarnozems uit Teheran die Khomeini aan de macht heeft gekregen. Er zijn immens veel variabelen die je totaal van de kaart veegt (met in bijzonder de postkoloniale context en het opkomende Arabische nationalisme in het kader van het ontstaan van Israël) en je overschat de macht van Iran over het Midden-Oosten.

Het Midden-Oosten zonder Israël had misschien een sektarisch wespennest geweest dat, net als postkoloniaal Afrika, een perifeer gebied bleef waar Grootmachten een Great Game 2.0 speelden. Of helemaal niet.

Laatst bewerkt:
Ik mag hopen dat de EU eindelijk eens een eigen visie uitwerkt in plaats van ligt te luieren onder de paraplu van Uncle Sam.
Maar dat doet Europa al!

De visie is om 300 miljard minder aan defensie uit te geven, waardoor Amerikanen hard moeten werken en innoveren om onze wereldwijde handel te beschermen, terwijl wij zotte sociale vangnetten kunnen uitdelen aan onze mensen, zodat we tijd hebben om tijdens onze gezapige werkdag vanuit onze Europese filosofische moraliteitsstoel op internetforums de Amerikanen de les te spellen over hoe ze hun zaken best aanpakken.

Onze kwaliteitskrant De Standaard schreef een postuum artikel met korte biografie van Nasrallah.

De titel: "Hassan Nasrallah, de geestelijke die van Hezbollah een regionale speler maakte"
De rest van het artikel lijkt te gaan over een gevierd politicus van arme komaf die raketten afvuurde op Israël nadat er duizenden Palestijnse burgerdoden vielen in Gaza.
Het woord terreur of terrorist komt niet in het artikel voor.

Op 1 of andere manier kan ik mij niet van een bepaalde indruk ontdoen, maar dat ligt waarschijnlijk aan mij.
Heel flauw zonder citaten… ik heb het net ook gelezen en het gaat over guerilla-aanvallen, een gevreesd man, een radicale leider, een strijd voor God, martelaarsdood, de terreuraanvallen door Hamas die gesteund worden door Hezbollah (dus het woord terreur zit er wel in), steun aan Syrië… duidelijk genoeg waar het over gaat, toch? Doe dan toch niet alsof er braaf wordt gesproken van een lieve politicus, omdat je dat gewoon wílt zien omdat het in je kraam past. Dat is maar een vuil spelletje.

Dit is een objectief stuk over de man en zijn visie. Dat jij wat meer pathetiek en minder objectiviteit wil, kan, maar je beweer het omgekeerde.

Maar dat doet Europa al!

De visie is om 300 miljard minder aan defensie uit te geven, waardoor Amerikanen hard moeten werken en innoveren om onze wereldwijde handel te beschermen, terwijl wij zotte sociale vangnetten kunnen uitdelen aan onze mensen, zodat we tijd hebben om tijdens onze gezapige werkdag vanuit onze Europese filosofische moraliteitsstoel op internetforums de Amerikanen de les te spellen over hoe ze hun zaken best aanpakken.
Alleen daarom al hoop ik dat Trump de verkiezingen wint.

Heel flauw zonder citaten… ik heb het net ook gelezen en het gaat over guerilla-aanvallen, een gevreesd man, een radicale leider, een strijd voor God, martelaarsdood, de terreuraanvallen door Hamas die gesteund worden door Hezbollah (dus het woord terreur zit er wel in), steun aan Syrië… duidelijk genoeg waar het over gaat, toch? Doe dan toch niet alsof er braaf wordt gesproken van een lieve politicus, omdat je dat gewoon wílt zien omdat het in je kraam past. Dat is maar een vuil spelletje.

Dit is een objectief stuk over de man en zijn visie. Dat jij wat meer pathetiek en minder objectiviteit wil, kan, maar je beweer het omgekeerde.
'Guerrilla', 'martelaar', en het woord terreuraanval gaat over Hamas.

Als dat objectief is, agree to disagree dan :-)

En gelijk hebben ze.

De terroristen-proxies van Iran (Hamas en Hezbollah) staan met de rug tegen de muur en zijn gedecapiteerd.
Iran moet nu met de billen bloot kiezen tussen confrontatie (waar regime change een zeer realistisch gevolg van zou kunnen zijn) of inbinden en voluit voor toenadering met het Westen kiezen (wat onder Khamenei onmogelijk is volgens mij, maar misschien komt daar een deus ex machina bij kijken).
Je zou gek moeten zijn om dat momentum nu te blokkeren en die terroristen de kans te geven zich te herpakken.

Zoals ik voorheen al zei: dit zou wel eens kunnen uitdraaien op radicaal positieve omwenteling in het hele midden-oosten.
Laten we hopen voor het Iraanse volk, Libanon, Israël, en alle burgers van de regio.
Dat heb ik nog al gehoord, ja.

Het enige wat dit soort forever wars bewerkstelligen is geld in het laatje brengen voor de wapenlobby en miserie veroorzaken voor de gewone burger. En natuurlijk Netanyahu uit de gevangenis houden. De Palestijnse kwestie is inherent een politiek probleem en dat los je niet op met de hamer. Het idee dat het deze keer anders zal zijn, dat alle bloedvergieten nu wel tot een langetermijnoplossing en stabiliteit zullen leiden, is pure fantasie. Eerder imperialistische megalomanie dan realisme.

'Guerrilla', 'martelaar', en het woord terreuraanval gaat over Hamas.

Als dat objectief is, agree to disagree dan :)
Als de maatstaf voor objectiviteit dan gewoon je eigen Groot Gelijk is, kan je dat ook gewoon zeggen hoor. Kunnen we die discussie over objectiviteit en neutraliteit achter ons laten.

Alleen daarom al hoop ik dat Trump de verkiezingen wint.
Die zegt (en toonde het al op 6 januari) letterlijk dat hij de democratie en de instituties gaat vergiftigen.

Hopen op Trump omdat je denkt dat hij een bepaald issue zal oplossen is, zeker als Europeaan, zoals uw eigen auto perte totale tegen een muur kwakken omdat je ontgoocheld bent dat uw zetelverwarming niet meer werkt.

Als de maatstaf voor objectiviteit dan gewoon je eigen Groot Gelijk is, kan je dat ook gewoon zeggen hoor. Kunnen we die discussie over objectiviteit en neutraliteit achter ons laten.
Nogmaals, als je als Belgische krant niet eens vermeldt dat het de leider van een terroristische groepering betreft, vind ik dat vreemd.

Dat is een mening.

Die zegt (en toonde het al op 6 januari) letterlijk dat hij de democratie en de instituties gaat vergiftigen.

Hopen op Trump omdat je denkt dat hij een bepaald issue zal oplossen is, zeker als Europeaan, zoals uw eigen auto perte totale tegen een muur kwakken omdat je ontgoocheld bent dat uw zetelverwarming niet meer werkt.
Europa kan twee kanten uitgaan: op zijn gat blijven zitten en hopen dat Uncle Sam de kastanjes uit het vuur blijft halen. Of verantwoordelijkheid nemen en investeringen durven doen in de eigen defensie en grondstoffen durven delven op eigen bodem. Niet dat autarkie het einddoel is, want de wereld blijft meer dan ooit verbonden en we zien met Noord-Korea wat je met autarkie kan bereiken.

Dat het niet plezierig wordt met Trump aan het stuur ga ik niet ontkennen. Maar met Harris kunnen we weer een dutje gaan doen, want West-Europa is het Center Parcs van een wereld die meer en meer in vlam komt te staan.

Het enige wat dit soort forever wars bewerkstelligen is geld in het laatje brengen voor de wapenlobby
En de farmaceutische industrie niet vergeten!

Ik vrees dat ik uw nieuwe favoriete bron toch ga skippen.

"Jewish currents is an American progressive news site whose content reflects the politics of the Jewish left.

The magazine was first published in November 1946 by the Morning Freiheit Association under the name Jewish Life and was associated with the Communist Party USA.

Its editorial voice, led by contributors such as Peter Beinart, is strongly critical of Israel and advocates positions such as the Palestinian right of return."

Hezbollah begint (net zoals Hamas) haar bevolking op te offeren voor haar oorlog/strijd tegen Israël. Net zoals Gaza is de burgerbevolking daar dan de dupe van.
Dat is ook weer een speciale redenering. Zo zou je kunnen zeggen dat de onschuldige slachtoffers van 7 oktober ook de dupe zijn van het beleid van Netanyahu, die sinds november 2022 in een zeer rechtse coalitie aan het stuur staat en in die hoedanigheid in een escalerende campagne voerde tegen Palestijnen door onteigeningen, gewelddadige onderdrukking, willekeurige arrestaties en het bevorderen van de illegale nederzettingen in de Westelijke Jordaanoever.

Dat is ook weer een speciale redenering. Zo zou je kunnen zeggen dat de onschuldige slachtoffers van 7 oktober ook de dupe zijn van het beleid van Netanyahu, die sinds november 2022 in een zeer rechtse coalitie aan het stuur staat en in die hoedanigheid in een escalerende campagne voerde tegen Palestijnen door onteigeningen, gewelddadige onderdrukking, willekeurige arrestaties en het bevorderen van de illegale nederzettingen in de Westelijke Jordaanoever.
Neen, want zonder de gebeurtenissen van 7 oktober zou het IDF de Gazastrook niet tot puin herleid hebben. Dat is het directe gevolg van de gebeurtenissen van 7 oktober die de catalyst waren voor de huidige toestand van de Gazastrook. Je kan discussiëren of er een aanleiding was waardoor die catalyst heeft plaatsgevonden, maar het blijven die events van 7 oktober die tot tienduizenden doden en een Gaza in puin hebben geleid.

Neen, want zonder de gebeurtenissen van 7 oktober zou het IDF de Gazastrook niet tot puin herleid hebben. Dat is het directe gevolg van de gebeurtenissen van 7 oktober die de catalyst waren voor de huidige toestand van de Gazastrook. Je kan discussiëren of er een aanleiding was waardoor die catalyst heeft plaatsgevonden, maar het blijven die events van 7 oktober die tot tienduizenden doden en een Gaza in puin hebben geleid.
Dat is waar, zonder die drieste terreurdaad was Israël misschien "gewoon" blijven doorgaan met het willekeurig terroriseren van Palestijnse burgers en het uitbouwen van illegale nederzettingen. Business as usual.

Dat het niet plezierig wordt met Trump aan het stuur ga ik niet ontkennen.
Waarom zo'n understatement gebruiken?

Het enige dat ons onderscheidt van kutplaatsen om te wonen, zijn democratie en instituties die de vrijheid en inspraak van het volk waarborgen.
En dat is wat hij expliciet wil verzwakken door het naar zijn hand te zetten.

Dat is niet 'onplezierig'. Dat is potentieel katastrofaal op lange termijn, omdat het de US betreft.
Al de rest zou compleet in het niets moeten vallen voor een rationele kiezer als een presidentskandidaat die absolute fundamenten niet respecteert.

Terug
Bovenaan