Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Lebanese chemists say evidence points to Israel’s use of depleted uranium in attacks
The Syndicate Of Chemists in Lebanon has condemned “the barbaric aggression against civilians in Lebanon”, warning against “the effects of inhaling the dust of the bombings on the southern suburb of Beirut and the rest of the Lebanese regions” from Israeli attacks.
The syndicate found that “the extent of the destruction and the penetration of buildings and land for depths amounting to dozens of metres is evidence of the use of bombs that contain depleted uranium”.
“The use of these types of internationally prohibited weapons, especially in the densely populated capital, leads to massive destruction, and the dust they leave behind causes many diseases, especially when inhaled,” it said in a statement.
(Al Jazeera)
Iran sluit zijn luchtruim, is een aanval van Israël op tilt?
Intussen alweer afgeblazen. Ze zijn toch heel goed aan het nadenken wat ze juist gaan doen ... misschien dat Biden toch ergens nog wat invloed heeft. Of ze voelen zich als een kid in a candy store en willen meerdere vliegen in één klap slaan. Misschien zelfs een decapitation strike op Khamenei?Waar lees je dit?
Qua symboliek zou het niet verbazen dat ze kiezen voor 7 oktober natuurlijk. Al is dat langs de andere kant ook nogal voorspelbaar.
Harris skirts question on whether Netanyahu is ‘close ally’ of US
US Vice President Kamala Harris has skirted a question on whether Netanyahu can be considered a “close ally” of the US, as critics accuse the Israeli PM of stymying Washington’s stated goal of de-escalation in the Middle East.
In an excerpt of an interview with CBS News’s 60 Minutes, Harris was pressed on what the US is doing to get its top ally to end its military offensive in the Gaza Strip and stop its attacks on Lebanon.
Harris, the Democratic candidate in November’s presidential election, said the US has been applying pressure on Israel – as well as on Arab leaders in the region – to reach a Gaza ceasefire deal and would continue to do so.
Harris was then asked if the United States had a “real, close ally” in Netanyahu.
“I think, with all due respect, the better question is, do we have an important alliance between the American people and the Israeli people? And the answer to that question is ‘yes’,” she replied.
The exchange highlights the continued refusal by President Biden’s administration to change tack and curtail its staunch support for Netanyahu’s government as the Israeli military bombards the Gaza Strip and Lebanon. (Al Jazeera)
Niet voor het 1 of ander, en respect voor alle mensen, maar waarom precies respect voor Inge Vrancken voor dit artikel?Respect intussen voor Inge Vrancken van VRT, die vandaag schrijft wat verschillenden hier in dit topic ook al meermaals schreven: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/1...jaar-na-7-10-de-oorlog-die-geen-vrede-zal-br/
Intussen alweer afgeblazen. Ze zijn toch heel goed aan het nadenken wat ze juist gaan doen ... misschien dat Biden toch ergens nog wat invloed heeft. Of ze voelen zich als een kid in a candy store en willen meerdere vliegen in één klap slaan. Misschien zelfs een decapitation strike op Khamenei?
Dit is borderline trolling.Niet voor het 1 of ander, en respect voor alle mensen, maar waarom precies respect voor Inge Vrancken voor dit artikel?
Schrijft ze daar iets moedig, iets origineel, of baanbrekende onderzoeksjournalistiek?
Of 'respect omdat ze mijn mening deelt en de klassieke opinies herhaalt'?
Blijkbaar niet, he. Jij beweert dat quasi iedereen hier radicaal Hamas steunt en Israel verwerpt. Vrancken schrijft al meteen:Niet voor het 1 of ander, en respect voor alle mensen, maar waarom precies respect voor Inge Vrancken voor dit artikel?
Schrijft ze daar iets moedig, iets origineel, of baanbrekende onderzoeksjournalistiek?
Of 'respect omdat ze mijn mening deelt en de klassieke opinies herhaalt'?
Dat valt niet echt met elkaar te rijmen, toch?7 oktober 2023 is de zwartste bladzijde uit de geschiedenis van Israël. Hamas en andere gewapende groeperingen vallen, bloeddorstig en verblind door haat, het zuiden van Israël binnen. Ze moorden en branden huizen plat. Bijna 1.200 mensen komen die dag om het leven. 251 anderen worden ontvoerd en als gijzelaar meegenomen naar Gaza.
Ik vroeg mij oprecht af waarom hij zegt 'respect voor...' waarna een artikel volgt dat gewoon de standaard opinies schrijft die regelmatig in de Vlaamse media verschijnen.Dit is borderline trolling.
Nog interessant wel.VRT ombudsman geeft uitleg bij keuzes voor bepaald taalgebruik.
![]()
Woordenstrijd in mailbox houdt aan: "Zeg dat Hezbollah terroristisch is" versus "zeg dat Israël een terreurstaat is" | VRT NWS Nieuws
Woorden als ‘radicaal’, ‘extremistisch’ en ‘terroristisch’ blijven voor beroering zorgen in onze mailbox, zeker als het over het conflict in het Midden-Oosten gaat. We kregen bij het nieuwsombudsteam sinds 7 oktober vorig jaar 1.200 mails binnen over dit conflict. Daarbij spelen klachten over...www.vrt.be

@Avondland heeft de afgelopen paar jaar al een aantal keer herhaald hoe fascinerend het is om de geschiedenis voor onze ogen te zien geschreven worden, het zijn inderdaad tijden waar de (wereld)maatschappij op een sneltempo door elkaar wordt geschud. Ik ben ook historicus van achtergrond, maar mij bezorgt het toch allemaal veel meer stress, frustratie en wanhoop dan fascinatie.
Ik vind het nochtans redelijk duidelijk wanneer zowel de EU als België een organisatie op de terreur-lijst zet.Goh ja, er zijn minder landen die Hezbollah labelen als terreurbeweging dan dat er landen zijn die Palestina erkennen als staat.
Het is trouwens per definitie flou, omdat er geen consensus is over de definitie van terrorisme.
Definition of terrorism - Wikipedia
en.wikipedia.org
En het feit dat de VRT zo'n zelfreflectie artikel publiceert is enkel maar aan te moedigen.
Palestina wordt dan ook niet erkend door België, noch door geen enkel buurland, noch door de EU of de USA.Goh ja, er zijn minder landen die Hezbollah labelen als terreurbeweging dan dat er landen zijn die Palestina erkennen als staat.
Een search op Palestina geeft wél hits in de laatste 2 weken, en niet als quote maar als spontane benaming door de journalist van het artikel, bv.:"VRT NWS mag wel zeggen dat Hezbollah een terroristische organisatie is, maar dat hoeft niet in elke bijdrage."
--> Neen inderdaad, maar MISSCHIEN toch wel in het artikel met de obituary van de absolute leider van de organisatie, denk je niet?
Edit: Net eens een search gedaan op terreur of terrorist(en): van alle artikels in de laatste 10 dagen is er welgeteld 1 waar Hezbollah genoemd wordt als terroristenorganisatie, nl. in een quote van Netanyahu.
Dan moet je als VRT niet afkomen met "we moeten het toch niet in elk artikel vermelden hé".
Palestina wordt dan ook niet erkend door België, noch door geen enkel buurland, noch door de EU of de USA.
Dat lijkt mij relevant voor de nieuwsdienst van de openbare omroep.
Maar nu je dat vermeldt, was ik eens benieuwd!
Een search op Palestina geeft wél hits in de laatste 2 weken, en niet als quote maar als spontane benaming door de journalist van het artikel, bv.:
"...gevandaliseerd na een betoging voor een staakt-het-vuren in Libanon en Palestina"
"Peter Malcontent, expert Israël-Palestina, heeft in Terzake meer uitleg gegeven."
Nochtans is de VRT zich volgens het artikel van StevenFM zeer bewust van hun woordgebruik.
Dus... des te opvallender toch?Alsof het "aantal hits" van een bepaald woord de voorbije 2 weken ook maar ergens relevant voor is...
De focus ligt bijna volledig op Libanon en Hezbollah nu.
Ok, maar dan merk ik dus op dat Palestina wel gebruikt wordt, maar Hezbollah quasi nooit als terroristenbeweging vernoemd wordt op de vrt.Voor de rest is het toch net een goed teken dat de openbare omroep niet klakkeloos de standpunten van de regering verspreidt.
Nu, moet de VRT per se neutraal proberen zijn?
Daar kan discussie over gevoerd worden, maar ik dacht dat dit in de beheersovereenkomst staat met de overheid.
Nieuwsgebruikers eisen van VRT NWS “neutrale” berichtgeving. Dat lezen we toch vaak in hun mails. Terloops gezegd blijkt uit die mails dat nieuwsgebruikers zelf niet altijd “neutraal” zijn en duidelijk kant kiezen in het Midden-Oostenconflict.
De redactie heeft geen verplichting tot neutraliteit, ze moet wel onpartijdig zijn. Dat betekent onder meer dat alle relevante standpunten aan bod moeten komen. Dat hoeft niet in elk individueel bericht, reportage of uitzending. Dat mag enigszins gespreid in de tijd.
Dus... des te opvallender toch?
Ok, maar dan merk ik dus op dat Palestina wel gebruikt wordt, maar Hezbollah quasi nooit als terroristenbeweging vernoemd wordt op de vrt.
Samen met het onderzoek van Impac over ons onderwijs (dat hier trouwens nogal geruisloos blijft passeren), waarin men de subjectiviteit van oa. ter beschikking gestelde VRT bronnen aanklaagt, begint dat op een stramien te lijken.
Nu, moet de VRT per se neutraal proberen zijn?
Daar kan discussie over gevoerd worden, maar ik dacht dat dit in de beheersovereenkomst staat met de overheid.
Ik vind het wel van belang voor mezelf dat ik in dit conflict de VRT niet echt kan vertrouwen om mij betrouwbaar te informeren.
Zoals ik dat voor de NYTimes ook al minder doe in dit conflict. @StevenFM
En zoals ik al zei, bevindt die poging tot objectiviteit bij nieuwsmedia zich op een schaal.Ik wens je overigens veel succes met het vinden van 'neutrale' bronnen. Anderen hebben je hier ook al proberen te overtuigen dat die niet bestaan, maar je weigert dit blijkbaar pertinent te geloven.