Conflict tussen Israël - Palestina en omliggende gebieden

Realiteit: de Israëlische blokkade heeft Gaza enorm verarmd en zorgde voor de ideale condities om de populatie te radicaliseren. Gebrek aan drinkbaar water, gebrek aan gezondheidszorg, gebrek aan elektriciteit, enorme werkloosheid en armoede, noem maar op.
Het is je misschien ontgaan, maar die populatie was al volledig geradicaliseerd voor de blokkade.
Met als dieptepunt de aanslagen van 7 oktober.

Ze konden nog een thuis opbouwen, trouwen, studeren, feesten, naar het strand gaan, op restaurant gaan eten, ... Alles welliswaar binnen afgesloten grenzen, maar het was er echt wel leefbaar. Nu schiet daar niets meer van over.

Dat het er nu slechter is, dat staat vast, maar je schetst toch wel een héél rooskleurig beeld van het leven in Gaza voor 7 oktober hoor.
Los daarvan is er een verschil tussen "het is leefbaar" en "ze kunnen een normale maatschappij uitbouwen".

Maar die discussie kan je ergens in het begin van het topic wel terugvinden. ik ga er alvast niet opnieuw aan beginnen. Er was toen zelfs iemand die vond dat de Palestijnen maar een economie op basis van IT services moesten uitbouwen ofzo :unsure:
Ik ga wel dit Amnesty International rapport nog eens aanbevelen: https://www.amnesty.org/en/documents/mde15/5141/2022/en/

Het is je misschien ontgaan, maar die populatie was al volledig geradicaliseerd voor de blokkade.
Met als dieptepunt de aanslagen van 7 oktober.
Even serieus, dus volgens sommigen was Gaza vóór 7 oktober gewoon 'leefbaar' en hebben de mensen daar niks te klagen? Geboren worden in die omstandigheden, geen enkele kans op een betere toekomst...

Straks ga je ons hier nog wijs maken dat ze Israël moeten bedanken.

Even serieus, dus volgens sommigen was Gaza vóór 7 oktober gewoon 'leefbaar' en hebben de mensen daar niks te klagen? Geboren worden in die omstandigheden, geen enkele kans op een betere toekomst...

Eigenlijk helpt het wel om dat te lezen, want dan weet je direct wie je hier niet meer serieus hoeft te nemen.

Op de Westelijke Jordaanoever was het waarschijnlijk ook wel leefbaar voor de Palestijnen. Alleen hopen dat als je "een thuis opbouwt" er niet plots een joodse kolonist komt opeisen dat je vertrekt, en zo niet je laat oppakken of afknallen door het leger. :sarcastic:
Nee nee, allemaal leefbaar, gewoon zien dat je de volgende lijst met overtredingen in rekening neemt als Palestijn (als jood hoeft dat allemaal niet natuurlijk): https://en.wikipedia.org/wiki/Israeli_Military_Order

Het was daar leefbaar, niet ideaal, maar wel leefbaar. Zeker geen openluchtgevangenis, er was een economie met nog jobs en universiteiten/scholen, een lange strook strand/zee en volkse feesten en voldoende eten.

Als Israël erin slaagt om Hamas te neutraliseren mogen ze hen idd bedanken. Het is Hamas die ze naar het huidige verwoestte Palestina heeft geleid, ik hoop van harte dat ze in de toekomst verder doen zonder Hamas en terug een toekomst opbouwen.

De enige houdbare lange termijn optie is een interne revolutie in Libanon/Iran/Gaza en het (opnieuw) omarmen van een democratische samenleving in plaats van zich te onderwerpen aan oude mannen met baarden die zich beroepen op toxische religieuze waanbeelden over hoe een samenleving er moet uit zien. Dat streven verdient vanuit het Westen m.i. onze volledige steun (en die krachten zijn er eeffectief al aanwezig).

Een interne revolutie in Iran zou een gewenst scenario zijn, maar vooraleer dat gebeurt, toch even alles wat met ontwikkeling nucleaire wapens te maken heeft, plat bombarderen aub. Nu is het moment daar. We weten waarschijnlijk niet exact hoe ver ze zitten, maar better safe than sorry voor dit soort zaken. Als ze daarna verder willen leven met hun middeleeuwse moraal, mij goed, maar dan zonder atoombommen graag. In het andere geval, moest een revolutie lukken, moet je ook weer rekening houden met de daaropvolgende potentiële interne destabilisatie; ook liefst zo weinig mogelijk wapens dan daar.

Een interne revolutie in Iran zou een gewenst scenario zijn, maar vooraleer dat gebeurt, toch even alles wat met ontwikkeling nucleaire wapens te maken heeft, plat bombarderen aub. Nu is het moment daar. We weten waarschijnlijk niet exact hoe ver ze zitten, maar better safe than sorry voor dit soort zaken. Als ze daarna verder willen leven met hun middeleeuwse moraal, mij goed, maar dan zonder atoombommen graag. In het andere geval, moest een revolutie lukken, moet je ook weer rekening houden met de daaropvolgende potentiële interne destabilisatie; ook liefst zo weinig mogelijk wapens dan daar.
Niet te ver van de Russen, dus wie weet staan daar vroeg of laat toch B83-bommetjahz.

Maar alle gekheid op een stokje: een interne revolutie is niet evident in Iran. Alle macht, al het kapitaal ligt in de handen van de elite. Je kan van buitenaf een revolutie proberen aan te porren, maar dat is geen garantie op succes en het is dan wel héél gemakkelijk om de revolutie te beschouwen als iets van buitenlandse agenten.

Ik zet mijn hoop op dat vlak in op de jongere generatie die de Revolutie niet actief hebben meegemaakt. De oudere generatie die dit wel heeft meegemaakt is wel teleurgesteld in de uitkomst van de revolutie, maar er ontbreekt wilskracht om tegen het regime te vechten. Dat heb ik ondervonden toen ik daar met mensen aan de praat geraakte. Er is wel een mondige stedelijke elite, maar dat is uiteindelijk ook maar een minderheid. Als daar een revolutie uitbreekt moet je er ook voor zorgen dat je de arme, conservatieve bevolking iets kunt aanbieden.

Het is een héél fier volk - en terecht gezien de lange geschiedenis die ze hebben én ook kénnen. Zowel jong als oud kent de gedichten van Hafez en Ferdowsi vanbuiten. Ze eren allen hun tradities, die teruggaan tot ver voor de Islamitische verovering op de eens zo machtige Sassaniden. Er zit zoveel potentieel in dat land, dat helaas gebukt gaat onder enerzijds enorme sancties en anderzijds een repressief regime.

Khamenei is intussen 90 jaar geworden. Misschien dat zijn opvolger iets gematigder zal zijn? Of pragmatischer.

Het was daar leefbaar, niet ideaal, maar wel leefbaar. Zeker geen openluchtgevangenis, er was een economie met nog jobs en universiteiten/scholen, een lange strook strand/zee en volkse feesten en voldoende eten.
Zulke uitspraken bewijst gewoon hoe delusional je bent en oprecht nog nooit een Palestijn hebt gesproken in het echte leven.

Dit gaat toch wat te ver hoor Straddle.
Een complete strook strand/zee waar je officieel maar 10km ver mag op straffe van dood.
En zelfs in die 10km viseerde men heel de tijd vissers door ze weg te jagen met het waterkanon, hun motor te vernielen of zelfs de boten in beslag te nemen.

Ik zet mijn hoop op dat vlak in op de jongere generatie die de Revolutie niet actief hebben meegemaakt. De oudere generatie die dit wel heeft meegemaakt is wel teleurgesteld in de uitkomst van de revolutie, maar er ontbreekt wilskracht om tegen het regime te vechten. Dat heb ik ondervonden toen ik daar met mensen aan de praat geraakte. Er is wel een mondige stedelijke elite, maar dat is uiteindelijk ook maar een minderheid. Als daar een revolutie uitbreekt moet je er ook voor zorgen dat je de arme, conservatieve bevolking iets kunt aanbieden.

Het is een héél fier volk - en terecht gezien de lange geschiedenis die ze hebben én ook kénnen. Zowel jong als oud kent de gedichten van Hafez en Ferdowsi vanbuiten. Ze eren allen hun tradities, die teruggaan tot ver voor de Islamitische verovering op de eens zo machtige Sassaniden. Er zit zoveel potentieel in dat land, dat helaas gebukt gaat onder enerzijds enorme sancties en anderzijds een repressief regime.

Khamenei is intussen 90 jaar geworden. Misschien dat zijn opvolger iets gematigder zal zijn? Of pragmatischer.
Ik wist inderdaad dat jij er ook geweest bent. Ik heb er in augustus 2015 een maand rondgetrokken. Het meest vriendelijke volk op het Euraziatische continent: het begon al aan de grens met Azerbeidzjan waar ik als (~niet Amerikaanse~) toerist een voorkeursbehandeling kreeg en de lange rij wachtenden mocht skippen en het eindigde misschien met die jongeman die mij per sé gratis naar de luchthaven van Shiraz wilde brengen zodat ik geen taxi zou moeten betalen. Maar dit terzijde nam ik toch afscheid van dat land met een zeer vreemd gevoel. Quasi elke jonge mens die ik daar gesproken heb, had als grootste aspiratie proberen te ontsnappen uit het land. Ook de totale hypocrisie: eens de 4 deuren van de kamer dicht, trekken ze Allah door hun reet, maar o wee in het openbaar. Dit volk verdient veel beter van hun leiders.
De Mossad en andere inlichtingendiensten zullen er wel genoeg handlangers hebben om te voorkomen dat ze te ver geraken met hun nucleair programma of om zo nodig concrete aanwijzingen te geven voor militaire strikes.

Een complete strook strand/zee waar je officieel maar 10km ver mag op straffe van dood.
En zelfs in die 10km viseerde men heel de tijd vissers door ze weg te jagen met het waterkanon, hun motor te vernielen of zelfs de boten in beslag te nemen.

Exact dezelfde discussie over de quote van Straddle is hier een paar pagina's geleden al gepasseerd. Ik kan die quote wel volgen. Gezien de omstandigheden was er binnen hun Gazaanse bubble nog een vrij normaal leven mogelijk. Alles werd ook gewoon binnengesmokkeld via die tunnels.

Ik had het over wat er zich binnen die strook afspeelde, niet over de afmetingen ervan.
Het toegelaten visterrein is een stuk groter dan dat hoor (link). En ja, daarbuiten zijn de grenzen gecontroleerd, anders werden er wapens van buitenaf naar binnen gesmokkeld.

Ik wist inderdaad dat jij er ook geweest bent. Ik heb er in augustus 2015 een maand rondgetrokken. Het meest vriendelijke volk op het Euraziatische continent: het begon al aan de grens met Azerbeidzjan waar ik als (~niet Amerikaanse~) toerist een voorkeursbehandeling kreeg en de lange rij wachtenden mocht skippen en het eindigde misschien met die jongeman die mij per sé gratis naar de luchthaven van Shiraz wilde brengen zodat ik geen taxi zou moeten betalen. Maar dit terzijde nam ik toch afscheid van dat land met een zeer vreemd gevoel. Quasi elke jonge mens die ik daar gesproken heb, had als grootste aspiratie proberen te ontsnappen uit het land. Ook de totale hypocrisie: eens de 4 deuren van de kamer dicht, trekken ze Allah door hun reet, maar o wee in het openbaar. Dit volk verdient veel beter van hun leiders.
De Mossad en andere inlichtingendiensten zullen er wel genoeg handlangers hebben om te voorkomen dat ze te ver geraken met hun nucleair programma of om zo nodig concrete aanwijzingen te geven voor militaire strikes.
Het is inderdaad een héél gespleten situatie. Achter gesloten deuren ben ik daar ook op een cocktailfeestje beland met uit Irak geïmporteerde cognac dat uit de VS kwam, waar loeiharde housemuziek werd gespeeld en vrouwen rondliepen in zeer korte rokjes.

Het regime is hypocriet, want ze gedogen het wel. Bij momenten. Soms komt er weer een president van de harde lijn aan de macht en dan kan de zedenpolitie weer uitrukken. Veel hangt ook af van je connecties. Kerel bij wie ik couchsurfte rookte wiet en vroeg of ik een grietje wou scoren, maar zijn nonkel was een invloedrijke nonkel dus die kon zich dat wel permitteren.

Bij de protesten bij Mahsa Amini dacht ik even dat het regime ging kraken, maar ze zijn taaier dan we denken. Veel taaier. Het regime zit daar nog zeer stevig gebeiteld.

In theorie 600.000 Basij-vrijwilligers direct oproepbaar en 25 miljoen Basij-reserves. Op een land van bijna 90 miljoen inwoners.

Het een apartheidsregime noemen roept beelden op die op dat vlak niet overeenkomen met wat er echt gebeurt.
Neen, het is allemaal zo erg niet. Daarom dat het ICJ deze zomer nog vaststelde dat Israël zich schuldig maakt aan raciale segregatie en apartheid in de Westbank en West-Jeruzalem. Een VN-studie uit 2017 stelde hetzelfde vast. Een onderzoek van Amnesty International uit 2021 deed hetzelfde. De Israëlische mensenrechtenorganisaties B'tselem en Yesh Din rapporteerden er ook al over. Voormalig Israëlische ministers als Shulamit Aloni en Yossi Sarid noemden het Israëlische beleid apartheid. Voormalig Israëlisch procureur-generaal Michael Benyair zei het al in 2002 en zei het nog eens in 2022. Ook Israëlisch topdiplomaat Alon Liel noemde Israël in 2013 al een apartheidsstaat. Amiram Levin, voormalig generaal, zei het vorig jaar nog. Tamir Pardo, voormalig hoofd van de Mossad, zei hetzelfde.

Het gaat dan vooral over de situatie in de Westelijke Jordaan, het is stuitend hoe hard de Israëlische misdaden hier worden geminimaliseerd, en je moet toch ongelofelijk naïef zijn om te geloven dat met wat Israël doet in Gaza en de Westelijke Jordaan, het wel zal meevallen met de behandeling van de Palestijnse bevolking in Israël zelf? In een rapport over de inhumane behandeling van duizenden Palestijnen opgesloten door Israël, vaak zonder proces, wordt ook aangehaald dat Palestijnen met een Israëlisch paspoort dezelfde behandeling ondergaan. Hier ook een database met alle discriminerende wetten tegen de Arabische inwoners van Israël. Zie ook de wet van 2018, die Israël officieel definieert als een Joodse staat.

Exact dezelfde discussie over de quote van Straddle is hier een paar pagina's geleden al gepasseerd. Ik kan die quote wel volgen. Gezien de omstandigheden was er binnen hun Gazaanse bubble nog een vrij normaal leven mogelijk. Alles werd ook gewoon binnengesmokkeld via die tunnels.
Het leven gaat altijd voort, dat zie je in elk conflict en in elke ramp. In Oekraïne gingen ze bij de start van de invasie tussen de bombardementen door ook nog gewoon op café. De menselijke veerkracht is iets wonderlijks, maar dat maakt die situaties er niet minder schrijnend of onleefbaar op.

In 2022 was net niet de helft van de bevolking van Gaza werkloos, onder de 30 jaar meer dan 60%. 80% van de bevolking leefde onder de armoedegrens, en een even groot deel van de bevolking moest beroep doen op humanitaire hulp. Meer dan 60% van de bevolking leefde van voedselhulp. 80% van het opgepompte water was niet drinkbaar, elektriciteit was er de helft van de dag niet beschikbaar. Door de massale overbevolking van het gebied en de vernietigingen van woningen bij de opeenvolgende conflicten waren de woonomstandigheden van velen verschrikkelijk. Hier een video van een Palestijns "huis":

En intussen opletten dat je niet te dicht bij de grens komt, want je werd zonder pardon afgeschoten. Zelfs al was je maar een kind aan het spelen op het strand.

De Palestijnen konden zeer moeilijk Gaza uit, werden bewust economisch klein gehouden door Israël door bvb het afsluiten van water en elektriciteit, grensovergangen, het tegenhouden van het bouwen van (lucht)havens, ...

En intussen was Hamas aan de macht, met een corrupt en autoritair regime.

Maar neen, 't viel daar al bij al wel mee zenne.

Kan je eens concreet antwoorden op de vraag waar we bovenop de huidige 3-5 miljard om de begroting te herstellen, recurrent 6 miljard extra vandaan halen ipv altijd te vervallen in vage zinsneden zoals 'heft in handen nemen' of 'leven is geen ponykamp'?

Met een staatsapparaat van 1,6 miljoen man is dat een zeer gekke vraag in dit land. De efficiëntiewinsten liggen voor het oprapen.

Meer dan 60% van de bevolking leefde van voedselhulp. 80% van het opgepompte water was niet drinkbaar,
Ik neem dit ene zinnetje er even tussen om commentaar op te geven.
Merk op dat de EU al verschillende keren waterpijpleidingen heeft gesubisidieerd hier en dat ze vijwel meteen opgegraven werden door Hamas om ze te gebruiken als materieel voor hun raketlanceerders. Hamas maakte geen geheim daarvan, ze stoeften er zelfs over met een hele video:

Maar dat is opnieuw zeker de fout van Israël?

Ik neem dit ene zinnetje er even tussen om commentaar op te geven.
Merk op dat de EU al verschillende keren waterpijpleidingen heeft gesubisidieerd hier en dat ze vijwel meteen opgegraven werden door Hamas om ze te gebruiken als materieel voor hun raketlanceerders. Hamas maakte geen geheim daarvan, ze stoeften er zelfs over met een hele video:

Maar dat is opnieuw zeker de fout van Israël?

Dat zegt hij toch niet? Sterker nog, in zijn post staat ook dit:

En intussen was Hamas aan de macht, met een corrupt en autoritair regime.

Er is werkelijk niemand die beweert dat Hamas een zegen is voor de Palestijnen, integendeel zelfs. Maar je kan de daden van Israël toch niet gaan goedpraten of verdedigen met telkens een "ja maar, en Hamas dan?". Het Palestijnse volk gaat helaas gebukt onder beide regimes.

Onderzoek van Brown University schat dat er intussen minstens 120.000 mensen gestorven zijn, zowel direct als indirect, door de oorlog in Gaza.

Terug
Bovenaan