Ik ga hier niet opnieuw beginnen discussiëren over Al-Shifa, maar ik hoop dat je dat hele wikipedia artikel eens doorgenomen hebt i.p.v. enkel die luchtfoto te bekijken. (geef mij trouwens 5 minuten tijd en ik maak zo'n tekening voor eender welk Belgisch ziekenhuis) Het allergrootste probleem daar was dat er geen enkele vorm van (bij benadering) neutrale observatie meer aanwezig was. Het IDF zegt x, nou ja, prima, als je het IDF gelooft.
De discussie ging over de verplichting om wel of niet bewijs te leveren alvorens je een ziekenhuis aanvalt. Jouw mening (corrigeer me indien ik mis zit) is dat Israël dit niet hoeft te doen omdat hun vijand ook oorlogsmisdaden pleegt.
Ik denk dat er hier een misverstand bestaat.
Israël moet inderdaad aantonen dat het gegronde redenen had om aan te nemen dat het ziekenhuis ook een militaire functie had.
Dat betekent echter niet dat het dat bewijs volledig publiek moet maken op dat moment, aangezien dat classified intelligence kan zijn die ze nog nodig kunnen hebben daarna.
In uw eigen wikipedia artikel en Nytimes staat ook dat de US ervan overtuigd is dat dat ziekenhuis gebruikt werd door Hamas.
Dat is omdat die intelligence gedeeld werd door Israël aan de US.
Dat Israël zijn intelligence methoden niet publiek gaat delen met de UN, lijkt mij de logica zelve aangezien die niet betrouwbaar zijn.
Je kan het oneens zijn dat we 'maar moeten vertrouwen op de US', maar dat is de realiteit van oorlog.
Tanks en geopolitieke veiligheid tellen, niet imaginaire regels.
En al zeker niet in een conflict met een non-state actor.
Daarna toonde Israël trouwens genoeg beelden van tunnels(-ingangen, ruimtes) onder en rond het ziekenhuis.
Alsook de later gevonden videobeelden van 7 oktober waar gewapende terroristen gewoon binnenstormen met gijzelaars, en dokters die dat doodnormaal schijnen te vinden.
Allemaal nog niet genoeg natuurlijk voor een bepaalde groep ('ja ok militaire zaken, maar dat toont geen command center aan!!').
En zoals we in dit topic al zagen worden zelfs de eliminatie van Haniyeh en Nasrallah bekritiseerd, of wordt de gerichte aanval via Hezbollah-beepers direct gelabeld als oorlogsmisdaad.
Allicht dat Israël dan zelfs de moeite niet meer neemt om publiek zaken te gaan onderbouwen.
We zullen dus de USA moeten vertrouwen.