Conflict tussen Israël - Palestina en omliggende gebieden

Ik wil de discussie vermijden die de schuldige is aan deze escalatie want dan zitten we weer in een paginalange discussie. Iedereen heeft daar boter op zijn hoofd en daar wil ik het nu bij laten.

Ik wil de discussie vermijden die de schuldige is aan deze escalatie want dan zitten we weer in een paginalange discussie. Iedereen heeft daar boter op zijn hoofd en daar wil ik het nu bij laten.

Ja als we verder terug gaan in de tijd, absoluut. Ik heb het enkel over de recente escalatie, waarbij het feit dat Iran ballistische raketten heeft afgevuurd richting Israël het kantelpunt is van een proxy-oorlog naar een rechtstreekse oorlog. Ik neem aan dat Iran ook gewoon bewust was van het feit dat Israël altijd zou reageren daarop, en dat ze dus een rechtstreeks conflict initiëren.

Dat Iran milities als Hezbollah en Hamas bewapent, die op hun beurt vechten tegen Israël, is toch iets anders dan rechtstreeks raketten te gaan afvuren. Dat is alsof de VS plots Hezbollah in Libanon zouden beginnen bombarderen.

4 november en gebeurt er eigenlijk nog iets significants in de regio buiten het feit dat Israël bommen en raketten blijft droppen in Gaza en Libanon? Dat offensief in Zuid-Libanon lijkt nooit echt van start te zijn gegaan?

4 november en gebeurt er eigenlijk nog iets significants in de regio buiten het feit dat Israël bommen en raketten blijft droppen in Gaza en Libanon? Dat offensief in Zuid-Libanon lijkt nooit echt van start te zijn gegaan?
Lijkt mij dat een constante barrage van bommen en raketten wel genoeg is, moet er meer gebeuren? Dat gezegd zijnde heeft Israël een dag of 2 geleden toch nog 2 Hezbollah-leiders uitgeschakeld en blijven Hezbollah ook hun aanslagen in Israël voortzetten.

De wereldse persdienst wacht echter op de uitslag van de Amerikaanse presidentsverkiezingen. Deze zijn "belangrijker" dan (proxy-)oorlogen in het Midden-Oosten of de rand van Europa.

Laatst bewerkt:
Ik ben benieuwd of we een impact in het Israël-Palestina conflict gaan zien nu Trump herverkozen is.
Trump heeft zich in het verleden al meer pro-Israël uitgelaten dan Biden, we zullen zien of dit een impact gaat hebben op het lokale conflict.

Ik ben benieuwd of we een impact in het Israël-Palestina conflict gaan zien nu Trump herverkozen is.
Trump heeft zich in het verleden al meer pro-Israël uitgelaten dan Biden, we zullen zien of dit een impact gaat hebben op het lokale conflict.
Die zal wel een "vredesplan" naar voor brengen.

Trump the Peacemaker.

Het woord 'deportatie' is ondertussen gevallen.

De vraag is hoe gemakkelijk Israël mensen als 'terrorist' gaat labelen. Neem nu het scenario dat kolonisten op de Westelijke Jordaanoever land gaan opeisen. De Palestijnse inwoner verzet zich - en dat kan zo banaal zijn als een kind dat met een steen gooit. Plak er het label 'terrorist' op en deporteer de ganse familie naar Gaza - waar ze overigens nooit meer weg zullen geraken.

Dat is een hypothetisch scenario, maar als je kijkt hoe gemakkelijk Palestijnen in de Israëlische cel beland zijn in het verleden lijkt het me zeer plausibel dat we dit soort zaken gaan zien.

Ik vrees dat Netanyahu & co onder Trump helemaal hun zin gaan kunnen beginnen doen ginder. Bibi lijkt me intelligent genoeg om Trump op de juiste manier te bespelen om zijn zin te krijgen.

WTF. Dat je zou zeggen een terrorist tot daar toe (wat ook niet correct is naar de onschuldige Gazanen toe), maar de familie?
Dit bevestigt nogmaals wat voor een openluchtgevangenis de Gazastrook is (eerst onofficieel maar nu dus officieel)

Ik vrees dat met Trump als president niemand nog Netanyahu in zijn weg gaat staan om zijn goesting daar te doen.

Ondertussen gaat de genocide en etnische zuivering gewoon door onder het mom van ‘zelfverdediging’. Maar ja, we blijven blijkbaar volhouden dat het IDF 'zo min mogelijk slachtoffers probeert te maken'.

Walgelijk.

Ondertussen gaat de genocide en etnische zuivering gewoon door onder het mom van ‘zelfverdediging’. Maar ja, we blijven blijkbaar volhouden dat het IDF 'zo min mogelijk slachtoffers probeert te maken'.

Walgelijk.

De persaandacht was wat verzwakt, maar het drama gaat inderdaad gewoon door.

Op De Standaard liveblog lees je weer dingen als
- de VS die hun eigen opgelegde deadline (meer noodhulp anders gedaan met steun) in de vuilbak gooien
- in Libanon worden door het IDF volledige dorpen gesloopt om een bufferzone te maken
- "De nieuwe Israëlische minister van Defensie Israël Katz wil aanvallen op Iraanse nucleaire infrastructuur."
- en
De radicaal-rechtse Israëlische minister van Financiën Bezalel Smotrich wil delen van de Palestijnse Westelijke Jordaanoever annexeren. Hij heeft de bevoegde instanties opgedragen om het komende jaar de nodige infrastructuur voor te bereiden voor een dergelijke stap, meldde de krant Jerusalem Post.
"De tijd is gekomen om soevereiniteit uit te oefenen over de Westelijke Jordaanoever", zei Smotrich naar aanleiding van de verkiezingsoverwinning van Donald Trump. Die deed tijdens zijn eerste ambtstermijn veel concessies aan Israël, zoals het erkennen van de annexatie van de Golanhoogte.

Ik ben alvast zeer benieuwd wat Trump zijn strategie is m.b.t. Israël en vooral, want daar komt het eigenlijk op neer, m.b.t. Iran.
Als het IDF zo mag blijven doorgaan van de VS, dan gaan er nog zware escalaties zijn door en tegen Iran.

Trump gaat gewoon meegaan met wat Netanyahu hem zal voorstellen. In zijn eerste termijn was zijn tweestatenoplossing ook al overweldigend in het voordeel van Israël.

Ik ben alvast zeer benieuwd wat Trump zijn strategie is m.b.t. Israël en vooral, want daar komt het eigenlijk op neer, m.b.t. Iran.
Als het IDF zo mag blijven doorgaan van de VS, dan gaan er nog zware escalaties zijn door en tegen Iran.
Ik lees vandaag in de krant dat Trump van plan is Marco Rubio de rol van buitenlandse zaken toe te bedelen.
Zijn visie op het huidige conflict is alvast duidelijk:

Sluit ook nauw aan bij mijn persoonlijke visie, het is hier geen kwestie waarbij Israël zomaar voor een ceasefire moet opteren, Hamas moet gewoon per direct verslagen worden. Zij verstoppen zich achter de burgerbevolking en zijn de hoofdverantwoordelijke voor het grote aantal burgerslachtoffers. Laten we hopen dat het onder Rubio en Trump Hamas snel verslagen wordt.

Ik lees vandaag in de krant dat Trump van plan is Marco Rubio de rol van buitenlandse zaken toe te bedelen.

Sluit ook nauw aan bij mijn persoonlijke visie, het is hier geen kwestie waarbij Israël zomaar voor een ceasefire moet opteren, Hamas moet gewoon per direct verslagen worden. Zij verstoppen zich achter de burgerbevolking en zijn de hoofdverantwoordelijke voor het grote aantal burgerslachtoffers. Laten we hopen dat het onder Rubio en Trump Hamas snel verslagen wordt.

Op korte termijn betekent dit dus dat Israël volledig hun gang mag gaan van de VS.

Maar ik doelde op de langetermijnvisie. Indien Israël volledig hun gang mag gaan, dan laat je het conflict in de bredere regio ook gewoon verder escaleren.

Het IDF heeft ondertussen trouwens 2 maanden geleden al gezegd dat Hamas militair verslagen is. Beetje vreemd wel.
Wat met Hezbollah? Wat met Iran? Ze krijgen Hamas al niet uitgeroeid, dus hoeveel decennia oorlog wil men om ook die partijen te bekampen?

Zijn ze nog steeds niet verslagen? Zelfs niet na alle ‘collateral damage’ en het doden van vrouwen en kinderen? Onbegrijpelijk.
Wat betekent ‘verslagen’ eigenlijk? Gaza is inmiddels één grote puinhoop van steen en puin. Wanneer is Hamas precies ‘verslagen’?

Wat is het einddoel?

Op korte termijn betekent dit dus dat Israël volledig hun gang mag gaan van de VS.
Ja, daar lijkt het op, in praktijk moet dit wel nog bevestigd worden. Dit zou zich kunnen uiten in meer wapenleveringen of sterker militair materieel dat Israël ter beschikking krijgt om zich te verdedigen. Onder Biden kregen ze ook militaire middelen, maar er hingen voorwaarden aan vast die nu mogelijks niet meer van belang gaan zijn.

Zijn ze nog steeds niet verslagen? Zelfs niet na alle ‘collateral damage’ en het doden van vrouwen en kinderen? Onbegrijpelijk.
Wat betekent ‘verslagen’ eigenlijk? Gaza is inmiddels één grote puinhoop van steen en puin. Wanneer is Hamas precies ‘verslagen’?
Zolang Hamas die ontvoerde burgers nog gevangen houdt kan er onmogelijk sprake zijn van een overwinning, dit betekent dat ze nog actief zijn als terroristische groepering.

Pakkende getuigenis van de gerenommeerde chirurg Nizam Mamode over zijn ervaringen in Gaza aan het Britse parlement.

Responding to evidence from Professor Mamode, Committee Chair Sarah Champion said:

“The examples Professor Mamode gave us today were profound and deeply chilling. On this evidence, the UK needs to take seriously the prospect of international humanitarian law having been egregiously broken in Gaza.

“The supposedly safe area in which he worked was neither a ‘safe’ nor a ‘humanitarian’ zone, he said, with more than one million people crammed into an increasingly small area. He recalled operating on patients without access at times to basic medical supplies like swabs or sterile gloves.

“Professor Mamode told us that he has worked in a number of dangerous conflict zones, including the Rwandan genocide. Yet still he had never seen anything on the scale of what he saw in Gaza. This view was no outlier; it was also that of his experienced colleagues, one of whom had travelled to Ukraine several times.

“He saw children with sniper injuries to the head, children shot by drones – evidence, he said, of targeting by the Israeli military. He told the Committee he was aware of five armoured UN convoys, used to travel into and out of Gaza, shot at by Israeli forces.

“But the conflict’s devastating direct impact on the population is just the tip of the iceberg. Professor Mamode informed us that many of the ancillary services that existed before the war – very good hospitals, staffed by very good medics – have been destroyed.

“The Committee will do all we can to act on Professor Mamode’s extraordinary testimony and ensure his experiences are heard loud and clear. If leaders are not yet listening, they should be by now.”

Terug
Bovenaan