Conflict tussen Israël - Palestina en omliggende gebieden

Men kan zeker nog zwaarder druk zetten. Je discussieert hier toch ook maar om te discussiëren he. Straddle zijn punt is dat de druk wss opgevoerd als worden en jij maakt er een verongelijkte post op en doet alsof ie zegt dat het nu niet al vreselijk is. Straddle heeft gewoon gelijk
Neen, zoals @Smodge ook al aangeeft discussieer ik hier omdat keer op keer de feiten (zwaar) worden geminimaliseerd en genegeerd. Ik kan niet tegen die desinformatie.

Kan het nog erger? Ja, natuurlijk, alles kan altijd nog erger. Maar buiten industriële uitroeiing kan je de "druk" op de Palestijnen echt niet veel meer opvoeren. Hun huizen zijn verwoest - quasi de gehele bevolking is ontheemd -, de hele infrastructuur van Gaza is verwoest - van scholen tot ziekenhuizen en van landbouwgrond tot waterzuiveringsinstallaties; zelfs hun begraafplaatsen moeten er aan geloven -, de bevolking van Gaza is overgeleverd aan humanitaire hulp voor voeding, water, geneesmiddelen, ... en die zijn zeer schaars. Bijna de hele bevolking leeft in een mate van hongersnood. Er is geen enkele Palestijn meer in Gaza die niet minstens iemand verloren heeft aan Israëlische kogels of bommen, of die omgekomen is door de door Israël veroorzaakte ontbering. Ongeveer de helft van alle slachtoffers in Gaza zijn kinderen. Israël heeft het afgelopen anderhalf jaar zowat elke m² in Gaza al beschoten, het gebied is al anderhalf jaar quasi afgesloten van de wereld, ze bezetten het al anderhalf jaar. En in tegenstelling tot de meeste andere conflicten in de wereld, heeft de Palestijnse bevolking niet eens de mogelijkheid om het geweld en de ontbering te ontvluchten. Ze zitten er vrij letterlijk gevangen.

Dus dan is het toch maar normaal dat wij ons afvragen wat je denkt te bereiken met meer 'druk', wanneer de bevolking nu al in de grootste hel op aarde leeft? Vanaf een bepaald moment zit je met serieuze diminishing returns hoor. Tenzij je pleit voor totale ontmenselijking en overgaat tot industriële uitroeiing van de Palestijnen in Gaza, is het duidelijk dat je Hamas niet met geweld gaat verslaan. Zowat alle kopstukken zijn gedood, quasi elke vierkante centimeter van Gaza is het afgelopen anderhalf jaar beschoten en onderzocht geweest, en ondertussen is de nieuwe generatie militanten van Hamas al weer even groot als de lichting pre-escalatie. Dat bevestigt wat velen onder ons al van bij het begin voorspelden: het geweld van Israël zorgt er alleen maar voor dat de voedingsbodem voor verzet, haat en radicalisatie bij de Palestijnen nog rijker wordt. Het is er al de hel op aarde, meer "druk" gaat dat niet plots doen omkeren.

Er zouden veel meer slachtoffers vallen zonder die safe zones, nu waren er migratiestromen van +100.000 mensen van noord naar zuid en terug, als ze die stromen niet zo massaal hadden georganiseerd waren er waarschijnlijk veel meer slachtoffers gevallen. De toevoer van hulpmiddelen is beperkt, maar het gaat wel nog altijd om honderden vrachtwagens vol middelen. Die wapenlevering van 8 miljard klopt, maar daar hangen voorwaarden aan vast (qua types artillerie) en Israël kon evengoed een veelvoud daarvan afnemen (wat onder Trump bijv. waarschijnlijker zou zijn).

De situatie is er niet goed, maar het kan nog altijd stukken erger. Een levering van zwaardere artillerie en geen communicatie over welke gebieden gebombardeerd worden zou het huidige slachterofferaantal al x10 kunnen doen gaan. Een volledige stopzetting van hulpmiddelen gaat zich ook laten voelen.
Je ziet nu toch zelf ook aan de reactie van Hamas dat ze dit niet zien zitten?

Ik heb echt geen zin om deze "discussie" nogmaals te voeren. Er is je in het verleden al meermaals op gewezen dat het valselijk is om te beweren dat Israël die evacuatiestromen heeft georganiseerd. De Palestijnen zijn op de vlucht geslagen. Er is je ook al meermaals op gewezen dat de evacuatiebevelen van Israël vaak veel te laat en te gebrekkig worden gecommuniceerd, zodat de Palestijnen (en Libanezen) niet op tijd kunnen evacueren, dat wanneer er corridors worden gemarkeerd door het Israëlisch leger, vluchtende Palestijnen alsnog beschoten worden en dat zogenaamde safe zones alsnog voortdurend gebombardeerd worden. Dat er ook heel veel bombardementen en beschietingen plaatsvinden zonder waarschuwingen. De humanitaire hulp die binnendruppelt in Gaza is een druppel op een hete plaat, en wordt actief gedwarsboomd door Israël.

"De situatie is er niet goed" is het grootste understatement van de eeuw. Het is er hel op aarde. Kan het erger? Altijd. Maar zoals boven al uitgelegd, wat ga je er mee bereiken? Buiten van een mogelijke genocide een zekere maken? Op de bevolking gaat het niet veel indruk maken, want zij hebben nu al niets meer - als zij al op de hoogte zijn van de dreigementen van Trump. En na anderhalve jaar hel op aarde is de bereidheid tot verzet geen sikkepit afgenomen. Nog meer dood en verderf gaat daar niets aan veranderen, tenzij je effectief voor die volledige genocide gaat. Het reële aantal doden ligt nu al een pak hoger dan wat er gerapporteerd kan worden. Dat is zo voor de rechtstreekse doden, dat is al helemaal zo voor de onrechtstreekse die nu helemaal niet worden meegeteld. Je weet dat goed genoeg. Begin al eens met dat te erkennen, vooraleer je vermenigvuldigingen uit je gat trekt die je op geen enkele manier kan hardmaken.

Speech van Blinken gisteren

We have long made the point to the Israeli Government that Hamas cannot be defeated by a military campaign alone – that without a clear alternative, a post-conflict plan and a credible political horizon for the Palestinians, Hamas, or something just as abhorrent and dangerous, will grow back.

That’s exactly what’s happened in northern Gaza since October 7th. Each time Israel completes its military operations and pulls back, Hamas militants regroup and re-emerge because there’s nothing else to fill the void. Indeed, we assess that Hamas has recruited almost as many new militants as it has lost. That is a recipe for an enduring insurgency and perpetual war.

Wat een verrassing zeg.

Ik ben alvast blij dat het ophoudt, voor alle onschuldige mensen die mee het slachtoffer zijn geworden van dit vreselijke conflict.
Dit conflict zal blijven oprispen met de regelmaat van de klok, maar hopelijk is dit een klein lichtpunt voor iedereen die diep in de miserie zit.

Israel krijgt over een periode van 6 weken 33 van de resterende (100?) gijzelaars terug.

In ruil komt er een staakt-het-vuren, laat Israel meer dan 1000 Palestijnse gevangenen vrij (waaronder een deel dat tot levenslang werd veroordeeld voor terrorisme, meen ik te begrijpen uit een artikel op CBS) en is er een akkoord voor grootschalige humanitaire hulp in Gaza.
Terroristen die binnen de kortste keren ongetwijfeld weer het volk in Gaza zullen opzwepen en iets op poten zullen proberen zetten.

Wat een rare deal. Zeker gezien de luxepositie waarin Israel zich bevindt.
Best raar dat ze hiermee akkoord gaan, hoe groot de druk van de VS ook was/is.

Misschien proberen ze zoveel mogelijk gijzelaars te recupereren alvorens de rest van de deal (fase 2, 3) op te blazen en het werk af te maken. Of misschien is er achter de schermen een veel belangrijker akkoord beklonken tussen de VS en Israel waar wij niets van afweten (bvb. zware concessies van Israel richting Hamas maar wel groen licht van de VS voor een Israelische aanval op de Iraanse nucleaire faciliteiten en om het regime omver te werpen)

Ik zeg hier trouwens niet "Israel goed of Israel slecht". Uiteraard is de situatie voor de bevolking in Gaza dramatisch, en is deze deal een zegen voor hen.
Het is alleen een bizarre, want heel onevenwichtige, deal. Het soort deal waarvan je zou denken dat Israel het zou sluiten als het op alle fronten aan het verliezen was.

Wat is het werk afmaken precies, en in welke wereld is dit een onevenwichtige deal? Gaza is tot as herleid, en zal ook onder deze al-dan-niet tijdelijke staakt het vuren een openluchtgevangenis blijven.

Israël heeft anderhalf jaar gruwelijk thuis gehouden in Gaza, met oorlogsmisdaden bij de vleet en zelfs een mogelijke genocide. Je moet het nu echt niet op een paar vrijgelaten Hamas-terroristen steken als blijkt dat de Palestijnen straks terug uit zijn op wraak.

Wat is het werk afmaken precies, en in welke wereld is dit een onevenwichtige deal? Gaza is tot as herleid, en zal ook onder deze al-dan-niet tijdelijke staakt het vuren een openluchtgevangenis blijven.

Israël heeft anderhalf jaar gruwelijk thuis gehouden in Gaza, met oorlogsmisdaden bij de vleet en zelfs een mogelijke genocide. Je moet het nu echt niet op een paar vrijgelaten Hamas-terroristen steken als blijkt dat de Palestijnen straks terug uit zijn op wraak.

Ik heb de belangrijkste voorwaarden van de deal opgelijst. Als jij dat als evenwichtig beschouwt, zijn we uitgepraat. De 33 gijzelaars vs 1000 gevangenen zegt al genoeg.

Dat Gaza tot as herleid is, spreek ik nergens tegen.
Dat Israel zwaar het gaspedaal heeft ingedrukt evenmin.

Dat verandert allemaal niets aan het feit dat het een bizarre deal is. Wat heeft Israel hierbij te winnen?
Als het akkoord een permanente bufferzone rond heel Gaza had voorzien (waar concrete plannen voor waren), kon men nog discussieren over evenwichtig of niet.
Maar nu krijgt Israel niets, buiten 33 gijzelaars vs. meer dan 1000 Palestijnen en een algemeen staakt-het-vuren + geleideilijke volledige terugtrekking.
Make it make sense.
Mijn kleine teen zegt mij dat Bibi & co achter de schermen iets beters hebben kunnen onderhandelen met de VS (e.g. Iran). Anders is dit pure dommigheid en (politieke) zelfmoord.

Edit: Grote druk (inclusief bedreigingen inzake geldstromen) van Trump + een volledige normalisatie van de relatie met de golfstaten, is natuurlijk de meest logische piste. Maar toch... Zo'n ommezwaai had ik van Israel niet direct verwacht.

Ik heb de belangrijkste voorwaarden van de deal opgelijst. Als jij dat als evenwichtig beschouwt, zijn we uitgepraat. De 33 gijzelaars vs 1000 gevangenen zegt al genoeg.

Dat verandert allemaal niets aan het feit dat het een bizarre deal is. Wat heeft Israel hierbij te winnen?
Als het akkoord een permanente bufferzone rond heel Gaza had voorzien (waar concrete plannen voor waren), kon men nog discussieren over evenwichtig of niet.
Maar nu krijgt Israel niets, buiten 33 gijzelaars vs. meer dan 1000 Palestijnen en een algemeen staakt-het-vuren + geleideilijke volledige terugtrekking.
Make it make sense.
Mijn kleine teen zegt mij dat Bibi & co achter de schermen iets beters hebben kunnen onderhandelen met de VS (e.g. Iran). Anders is dit pure dommigheid en (politieke) zelfmoord.

Edit: Grote druk (inclusief bedreigingen inzake geldstromen) van Trump + een volledige normalisatie van de relatie met de golfstaten, is natuurlijk de meest logische piste. Maar toch... Zo'n ommezwaai had ik van Israel niet direct verwacht.

Deze morgen hoorde ik op de radio dat -laten we ervan uitgaan dat die bronnen correct zijn- Trump zijn afgevaardigde bij die onderhandelingen direct een lijn heeft getrokken. Te nemen of te laten, punt. Iets wat de Biden-administratie niet lukte of durfde zou de Trump-administratie wel gedaan hebben gekregen. Als het allemaal klopt natuurlijk. M'n gedacht is ook dat Israël in ruil groen licht heeft gekregen om iets te doen met Iran.

Israel krijgt over een periode van 6 weken 33 van de resterende (100?) gijzelaars terug.

In ruil komt er een staakt-het-vuren, laat Israel meer dan 1000 Palestijnse gevangenen vrij (waaronder een deel dat tot levenslang werd veroordeeld voor terrorisme, meen ik te begrijpen uit een artikel op CBS) en is er een akkoord voor grootschalige humanitaire hulp in Gaza.
Terroristen die binnen de kortste keren ongetwijfeld weer het volk in Gaza zullen opzwepen en iets op poten zullen proberen zetten.

Wat een rare deal. Zeker gezien de luxepositie waarin Israel zich bevindt.
Best raar dat ze hiermee akkoord gaan, hoe groot de druk van de VS ook was/is.
Ik heb hier ook gemengde gevoelens bij, ze hadden het huidige beleid nog maanden kunnen volhouden, maar dan was de kans om die gegijzelden vrij te krijgen miniem geweest. Er schoot nu ook nog maar weinig van Hamas over op militair vlak om nog tegen te blijven vechten.

Misschien proberen ze zoveel mogelijk gijzelaars te recupereren alvorens de rest van de deal (fase 2, 3) op te blazen en het werk af te maken. Of misschien is er achter de schermen een veel belangrijker akkoord beklonken tussen de VS en Israel waar wij niets van afweten (bvb. zware concessies van Israel richting Hamas maar wel groen licht van de VS voor een Israelische aanval op de Iraanse nucleaire faciliteiten en om het regime omver te werpen)
Dit denk ik ook en Iran is nu ook het grotere gevaar. Zelfs als Hamas zich hergroepeerd over 6 maanden, dan zal Israël niet aan de zijlijn blijven kijken.

Hamas heeft op 7 oktober meer dan duizend onschuldige (jonge) mensen in koelen bloede afgemaakt, meer dan 200 personen gegijzeld, voortdurend raketten afgevuurd en in burgerkleding gevochten vanuit ziekhuizen, scholen, moskeëen, ... Hun acties hebben over hun hele regio dood en verderf gezaaid, met tienduizenden dode Palestijnen als gevolg. Moet je nu blij zijn als er met die mannen een deal wordt gemaakt?

Allé, als daarmee dit conflict kan stoppen tot daar aan toe, maar ik zou hier nu niet voor gaan juichen.

Make it make sense.

Ik denk dat richting Hamas de grootste doelstellingen van Israël het uitschakelen van Hamas en het terugkrijgen van de gijzelaars was. Hamas is min of meer uitgeschakeld, dat zal op zijn minst enkele jaren duren voor die Israël weer kunnen bedreigen. Die gijzelaars vrij krijgen is echter moeilijker en daar is het militaire luik niet succesvol gebleken. Dat alle gijzelaars nu vrij zullen komen is geen klein ding. Dit was de grote (en enige) troefkaart die Hamas had tegen Israël. Je zou van hen ook kunnen zeggen dat ze veel te toegefelijk geweest zijn, want wat winnen ze hiermee? een paar jaar rust van Israël? Zo'n voordeel gaan ze waarschijnlijk nooit meer hebben tegen Israël en conflicten komen er zeker wel nog. Dat ze dit willen opgeven toont aan hoe hard ze met hun rug tegen de muur staan.

Daar staan inderdaad wel 1000 Palestijnen tegenover maar het is veel makkelijker om voor Israël om weer 1000 Palestijnen op te pakken dan dat het voor Hamas is om Israëliërs gevangen te nemen. Bovendien is heel de strategie van Hamas gebaseerd op het absoluut niet te kijken naar het leed van hun eigen mensen. Als je met zo'n tegenpartij een op dat vlak evenwichtige deal wilt onderhandelen dan ga je je ook tot dat niveau moeten verlagen.

Laatst bewerkt:
Hamas heeft op 7 oktober meer dan duizend onschuldige (jonge) mensen in koelen bloede afgemaakt, meer dan 200 personen gegijzeld, voortdurend raketten afgevuurd en in burgerkleding gevochten vanuit ziekhuizen, scholen, moskeëen, ... Hun acties hebben over hun hele regio dood en verderf gezaaid, met tienduizenden dode Palestijnen als gevolg. Moet je nu blij zijn als er met die mannen een deal wordt gemaakt?

Allé, als daarmee dit conflict kan stoppen tot daar aan toe, maar ik zou hier nu niet voor gaan juichen.
Gaan we na honderden pagina's alweer die kant op?

Israël heeft sinds 1948...

Nuttig.

Gaan we na honderden pagina's alweer die kant op?

Israël heeft sinds 1948...

Nuttig.

Tja, komt er wel na deze reactie:

Dus de ene kant mag wel zijn bandje op repeat afspelen, maar als iemand anders dan de andere kant belicht dan gaan we alweer die kant op.
Denk dat het topic veel meer met dit soort reacties volstaat van verschillende leden dan met berichten als die van Straddle.

Allee, eigenlijk zie ik vooral jouw reactie als weinig nuttig. Dit debat is, net als het conflict, er ééntje van een ideologische loopgravenoorlog dus natuurlijk ga je constant dezelfde discussies krijgen dat is nu eenmaal eigen aan dit conflict dat al 80 jaar aansleept.

Dus ja, nuttig.

Dus de ene kant mag wel zijn bandje op repeat afspelen, maar als iemand anders dan de andere kant belicht dan gaan we alweer die kant op.
Denk dat het topic veel meer met dit soort reacties volstaat van verschillende leden dan met berichten als die van Straddle.

Allee, eigenlijk zie ik vooral jouw reactie als weinig nuttig. Dit debat is, net als het conflict, er ééntje van een ideologische loopgravenoorlog dus natuurlijk ga je constant dezelfde discussies krijgen dat is nu eenmaal eigen aan dit conflict dat al 80 jaar aansleept.

Dus ja, nuttig.
Als de “de andere kant belichten” een synoniem is om keer op keer de oorlogsmisdaden van Israël te minimaliseren met “… maar het kan erger hoor!” of “… maar 7 oktober!”.

Yeah, nuttig inderdaad!

Geef mij maar @Sir.Killalot zijn repetitief antwoorden, die trouwens vaak ook gestaafd zijn met rapporten en cijfers, dan wat “… but what about October 7th” geroep.

Daar komt ook grotendeels de frustratie van hoor. Het bewust negeren van feiten, terwijl voldoende mensen hier al het tegendeel bewezen hebben.

Deze thread is maar 1 van de zovele waar dit systematisch gebeurt. Het is grappig en opvallend dat het juist diezelfde mensen zijn die tevreden zijn dat factchecking wordt afgeschaft. Dubieus.

De gijzelaars zorgen voor de druk op de Israëlische regering. De Palestijnse doden en de druk van buitenaf leggen ze naast zich neer. Vrijgelaten gijzelaars = minder druk, dus vermoedelijk is dat een van de redenen dat ze akkoord gaan. Hamas is helemaal niet sterker dan ooit. Ze zijn kapot en verslagen. Ligt er echter een goede fond klaar voor een nieuwe generatie? Zeker wel. Maar die zijn nog niet gevechtsklaar.

Trouwens op elke pagina dat ik lees hier zie ik mensen die naast elkaar discussiëren omdat ze niet willen begrijpen wat de andere zegt. Daarom blijf ik hier meestal weg :-)

De gijzelaars zorgen voor de druk op de Israëlische regering. De Palestijnse doden en de druk van buitenaf leggen ze naast zich neer. Vrijgelaten gijzelaars = minder druk, dus vermoedelijk is dat een van de redenen dat ze akkoord gaan. Hamas is helemaal niet sterker dan ooit. Ze zijn kapot en verslagen. Ligt er echter een goede fond klaar voor een nieuwe generatie? Zeker wel. Maar die zijn nog niet gevechtsklaar.

Trouwens op elke pagina dat ik lees hier zie ik mensen die naast elkaar discussiëren omdat ze niet willen begrijpen wat de andere zegt. Daarom blijf ik hier meestal weg :)
Goh, achter de schermen kunnen we maar gokken wat nu de werkelijke deal is. Qua optics ziet dit er wel uit als een afgang voor Israël en als ik de comments her en deer lees is het Israëlisch volk er niet echt tevreden mee.

Dus ja, nuttig.
Ik vind het ontstellend om dit soort berichten te lezen eerlijk gezegd. Ik reageer op de stelling dat de vrijgelaten Hamas-terroristen binnen de kortste keren het Palestijnse volk zouden opzetten om opnieuw agressie tegen Israël te plegen. Hoe verwacht jij eigenlijk dat de Palestijnse bevolking in Gaza na de feiten van het afgelopen anderhalf jaar naar Israël kijkt? No hard feelings? Daar hoeven echt geen vrijgelaten Hamas-terroristen stokebrand spelen om de komende jaren de gevoelens van haat en revanchisme jegens Israël op te stoken. Dat heeft Israël zelf gezaaid door aan de lopende band oorlogsmisdaden uit te voeren en een mogelijke genocide. En ook na dit bestand blijft Gaza een openluchtgevangenis met geen enkel zicht op tegemoetkoming aan het zelfbeschikkingsrecht van de Palestijnse bevolking. Ik vind het absurd dat je zoiets in vraag gaat stellen.

Dat Hamas hierin ook verantwoordelijkheid heeft, heb ik nooit ontkend. Zowel in de escalatie, als in het grote aantal slachtoffers aan Palestijnse zijde. Dat de Israëliërs ook recht hebben op revanchistische gevoelens na de aanslagen van 7 oktober en de hele voorgeschiedenis, dat zij het recht hebben om zich te verdedigen, dat heb ik ook altijd erkend en verdedigd. Ook de Israëliërs gaan evident niet reageren met 'no hard feelings' na zo'n gruwelijke aanslag. Ik heb altijd gesteld dat de verantwoordelijken voor die aanslagen gestraft moeten worden. Dus ben ik blij dat er een deal met Hamas wordt gemaakt? Neen, er is niets om blij te zijn, de verantwoordelijken voor het geweld aan beide kanten gaan (zeker aan Israëlische kant, de top van Hamas is intussen al 5 keer gesneuveld) vrijuit en er is niets in het akkoord dat enige hoop geeft op een toekomst waarbij de Palestijnen en Israëliërs duurzaam samen kunnen leven. Het enige waar we blij over kunnen zijn is dat er voor de Palestijnse bevolking even wat ademruimte komt. Maar een hoopvolle toekomst gaan die niet tegemoet, en ook dat zal opnieuw een voedingsbodem voor wraak en haat worden.

De cyclus herhaalt zich al bijna een eeuw, er zijn er hier verschillende leden gepasseerd over de duur van deze oorlog die het extreme geweld van Israël steunden uit de gedachte dat Hamas zo voor eens en voor altijd in de kiem gesmoord kon worden. Dat extreem geweld de cyclus zou kunnen doorbreken. Alleen is extreem geweld al veel langer de modus operandi van Israël in de strijd tegen de Palestijnen, en wist iedereen met een beetje historisch en logisch inzicht dat je op deze manier de cyclus van haat en revanchisme alleen maar zou vastbetonneren in de volgende generaties. Het is intriest om dan te zien dat een mogelijke genocide later, waarbij de twee grote doelstellingen van Israël niet behaald zijn (het redden van de gijzelaars enerzijds, de dreiging van Hamas voor eens en voor altijd wegnemen anderzijds), het inzicht bij die leden nog altijd niet gekomen is. Neen, als er straks opnieuw geweld is, zal dat zijn door de vrijgelaten terroristen en niet door de nietsontzienende oorlog van het afgelopen anderhalf jaar. Dan doen we verontwaardigd over het feit dat de Palestijnen meer mensen terugkrijgen uit Israëlische gevangenissen, dan de Israëliërs terugkrijgen uit de tunnels van Hamas - zonder dat daarbij dan eens de morele vraag wordt gesteld waarom Israël in staat is om duizenden Palestijnen te ruilen, waarbij ook tientallen kinderen. Dan gaan we nog eens afkomen met "jamaar, 7 oktober", alsof dat uitwist wat Israël het afgelopen anderhalf jaar heeft uitgevoerd. Alsof dat ook maar op enige manier mijn stelling ontkracht of zelfs maar enigzins tegenspreekt dat je het niet op de vrijgelaten gevangenen moet steken die stokebrand zouden kunnen gaan spelen als er straks weer wraakacties vanuit de Palestijnen komen.

7 oktober is een gitzwarte dag in de menselijke geschiedenis, maar de manier waarop Israël het afgelopen anderhalf jaar wraak heeft genomen op het Palestijnse volk garandeert een toekomstige nieuwe 7 oktober. Ze waren en zijn volledig in hun recht om de verantwoordelijken van de aanslagen te straffen, om hun bevolking te verdedigen en om hun gijzelaars te redden. Maar Israël heeft een overweldigend machtsoverwicht ten opzichte van de Palestijnen en een waanzinnig veelvoud aan internationale steun, waardoor zij wel de voornaamste sleutel in handen hebben om de cyclus te doorbreken. Dat hebben ze niet gedaan, integendeel. En ik zie nog altijd geen enkele beweging bij de Israëlische machthebbers om naar een duurzaam samenlevingsmodel met de Palestijnen te bewegen, integendeel. En uiteraard moet dat van beide kanten komen. Elke raket, al wordt ze onderschept, elke aanslag, vanuit de Palestijnen toe bemoeilijkt dat proces. Maar dat wil niet zeggen dat de reactie van Israël het afgelopen anderhalf jaar niet verkeerd was, niet disproportioneel was, en er niet voor zal gezorgd hebben dat de Israëlische bevolking de komende jaren op beide oren kan slapen. Dat wil niet zeggen dat de Israëliërs (en hun Westerse bondgenoten) niet meer mogelijkheden hebben om de cyclus te doorbreken dan de Palestijnen.

Laatst bewerkt:
IHoe verwacht jij eigenlijk dat de Palestijnse bevolking in Gaza na de feiten van het afgelopen anderhalf jaar naar Israël kijkt? No hard feelings?

Ik verwacht dat noch de Palestijnen noch de Israëli's dat (ooit) gaan doen. Maar als we een oplossing willen gaat iemand dat moeten doen

Ik verwacht dat noch de Palestijnen noch de Israëli's dat (ooit) gaan doen. Maar als we een oplossing willen gaat iemand dat moeten doen
Ik acht de kans, ook na deze wapenstilstand, nog altijd veel groter dat dit conflict eindigt met een etnische zuivering van de Palestijnse gebieden en een annexatie van die gebieden door Israël, dan dat er een duurzame, vredevolle samenleving tussen Palestijnen en Israëliërs komt. Een scenario zoals in Noord-Ierland zie ik niet meer gebeuren.

De middelen om tot zo'n vreedzame samenleving te komen, liggen wel in hoofdzaak bij de Israëliërs. Zij hebben de meeste mogelijkheden om de cyclus op lange termijn te doorbreken, maar dat zal niet zonder offers en zonder slachtoffers zijn. Ik snap perfect de terughoudendheid om daaraan te beginnen. Maar de cyclus gaat nu al bijna een eeuw mee, het is nog maar eens duidelijk geworden dat grote vergeldingsoorlogen en zware onderdrukking van het Palestijnse volk ook niet zorgen voor duurzame vrede en veiligheid voor de Israëlische bevolking. Ze blijven maar tegen dezelfde steen schoppen. Het werkt niet.

Terug
Bovenaan