Conflict tussen Israël - Palestina en omliggende gebieden

Hamas had een even goed een einde daaraan kunnen maken, als ze de gijzelnemers eerder hadden laten gaan. Ze hebben die ontvoerde kleuters, kinderen, vrouwen en oudere mensen nu al meer dan een jaar gegijzeld, na hun slachtpartij op 7 oktober 2023. Je kan die context niet zomaar wegeschuiven alsof dat irrelevant is.
De blokkade is al lopende vanaf de jaren '90.

De blokkade is al lopende vanaf de jaren '90.
Ik had het over de recente events, sinds de inval van Israël in Gaza om de gijzelnemers te bevrijden. In de periode daarvoor was er veel meer toegang van goederen en diensten en geen blokkade zoals we in het afgelopen jaar gezien hebben.

Hamas had een even goed een einde daaraan kunnen maken, als ze de gijzelnemers eerder hadden laten gaan. Ze hebben die ontvoerde kleuters, kinderen, vrouwen en oudere mensen nu al meer dan een jaar gegijzeld, na hun slachtpartij op 7 oktober 2023. Je kan die context niet zomaar wegeschuiven alsof dat irrelevant is.
Als je denkt dat je een “gotcha” moment te pakken hebt… Ik ga je moeten teleurstellen.

Mensen zoals ik, die de Palestijnse kwestie misschien iets serieuzer nemen, hebben altijd kritiek gehad op de walgelijkheden van Hamas. Hun acties op 7 oktober zijn volledig verwerpelijk, daar is geen discussie over. Het verschil is dat ik, in tegenstelling tot jou, verder kan nadenken dan alleen die dag en het bredere plaatje wél meenemen. Jij blijft hangen bij: “Whatever de VS/Israël zegt, dat zal de waarheid wel zijn! Want het Westen, democratie, Trump, President Musk, en zo verder…”

Hoe noem je wat Israël daarna heeft gedaan? Ook een slachtpartij? Oorlogsmisdaad? Genocide? Of gebruik je de goedpratende terminologie: “zelfverdediging”? Of beter nog: “collateral damage,” want ja, dat is nu eenmaal hoe oorlog werkt. *shrug*. Het gemak waarmee sommigen die duizenden doden onder Palestijnse burgers ,inclusief kinderen, relativeren is walgelijk.

Misschien is het tijd om eens rapporten en studies te lezen over hoe Israël de blokkade, de bezetting en de humanitaire crisis in Gaza decennialang heeft voortgezet. Kijk eens naar rapporten van Amnesty International of Human Rights Watch over de apartheidspolitiek en systematische onderdrukking. Of gewoon: scroll door Instagram. Dagelijks worden beelden gedeeld die de hele wereld laten zien wat daar gebeurt. Elke dag. Free to watch!

Wat je níét gaat doen, is hier onwaarheden vertellen of het verhaal zodanig spinnen alsof Israël de “good guys” zijn in dit conflict. Het is niet zo zwart-wit, en dat weet je zelf ook.

Tot zover, je “gotcha”.

Laatst bewerkt:
Als je denkt dat je een “gotcha” moment te pakken hebt… Ik ga je moeten teleurstellen.

Mensen zoals ik, die de Palestijnse kwestie misschien iets serieuzer nemen, hebben altijd kritiek gehad op de walgelijkheden van Hamas. Hun acties op 7 oktober zijn volledig verwerpelijk, daar is geen discussie over. Het verschil is dat ik, in tegenstelling tot jou, verder kan nadenken dan alleen die dag en het bredere plaatje wél meenemen. Jij blijft hangen bij: “Whatever de VS/Israël zegt, dat zal de waarheid wel zijn! Want het Westen, democratie, Trump, President Musk, en zo verder…”

Hoe noem je wat Israël daarna heeft gedaan? Ook een slachtpartij? Oorlogsmisdaad? Genocide? Of gebruik je de goedpratende terminologie: “zelfverdediging”? Of beter nog: “collateral damage,” want ja, dat is nu eenmaal hoe oorlog werkt. *shrug*. Het gemak waarmee sommigen die duizenden doden onder Palestijnse burgers ,inclusief kinderen, relativeren, is walgelijk.
Ik noem dat een militaire ingreep waarbij ze gematigd te werk gegaan zijn met het oog op zo weinig mogelijk burgerslachtoffers (de infrastructuur hebben ze idd niet gespaard). Als je ziet dat die Hamas strijders zich altijd tussen de burgerbevolking bevonden en zelfs onder ziekenhuizen of in kleuterscholen zaten, dan lijkt het me een enorm moeilijke job om zo weinig mogelijk burgerslachtoffers te maken, zeker met de bevolkingsdichtheid in Gaza. Elk slachtoffer is er uiteraard één te veel, maar je moet wel de bevolkingsdichtheid van Gaza en de werkwijze van Hamas (burgers als human shield gebruiken), mee in rekening brengen.
Vergeet ten slotte ook niet dat het IDF daar niet voor de lol is binnengevallen, Hamas had ze weinig alternatieve keuzes gelaten na de slachtpartij van 7 oktober 2023.

Ik had het over de recente events, sinds de inval van Israël in Gaza om de gijzelnemers te bevrijden. In de periode daarvoor was er veel meer toegang van goederen en diensten en geen blokkade zoals we in het afgelopen jaar gezien hebben.
Je reageert op @Smodge die het had over de blokkade die al véél langer loopt dan 7 oktober. Ik weet dat je graag alles laat beginnen en eindigen bij 7 oktober maar dat is een loopje nemen met de geschiedenis.

Ik noem dat een militaire ingreep waarbij ze gematigd te werk gegaan zijn met het oog op zo weinig mogelijk burgerslachtoffers (de infrastructuur hebben ze idd niet gespaard). Als je ziet dat die Hamas strijders zich altijd tussen de burgerbevolking bevonden en zelfs onder ziekenhuizen of in kleuterscholen zaten, dan lijkt het me een enorm moeilijke job om zo weinig mogelijk burgerslachtoffers te maken, zeker met de bevolkingsdichtheid in Gaza. Elk slachtoffer is er uiteraard één te veel, maar je moet wel de bevolkingsdichtheid van Gaza en de werkwijze van Hamas (burgers als human shield gebruiken), mee in rekening brengen.
Vergeet ten slotte ook niet dat het IDF daar niet voor de lol is binnengevallen, Hamas had ze weinig alternatieve keuzes gelaten na de slachtpartij van 7 oktober 2023.
“Militaire ingreep. Gematigd te werk gegaan”? Ik weet niet hoe hard ik nog met mijn ogen kan rollen. We hebben het over meer dan 15.000 doden, waaronder duizenden vrouwen en kinderen. De VN, Amnesty International en andere organisaties noemen dit niet “gematigd,” maar disproportioneel en mogelijk oorlogsmisdadig. Hele wijken en vluchtelingenkampen zijn met de grond gelijk gemaakt. Hoe noem je dat “gematigd,” behalve als je de slachtoffers compleet negeert?

Dat Hamas zich tussen burgers bevindt, is al jaren bekend, maar dat ontslaat Israël niet van hun plicht om burgers te beschermen. Dat is geen mening, dat is internationaal recht. Het is ondertussen wel duidelijk in deze thread dat internationaal recht onbelangrijk en irrelevant is.

En ja, ze hebben ziekenhuizen, VN-scholen en schuilplaatsen gebombardeerd waarvan ze wisten dat er burgers waren. Zelfs als Hamas daar zit, mag dat nooit een excuus zijn om honderden onschuldige mensen te doden. Dat is geen “collateral damage,” dat is een bewuste keuze.

“geen alternatieven na 7 oktober”: Israël koos ervoor om Gaza collectief te straffen. Punt. Ze hebben gekozen voor brute militaire kracht, met alle gevolgen van dien voor miljoenen gewone Palestijnen.

Begrip voor Israël en hun moeilijke situatie? 100% terecht. Maar waar blijft jouw begrip voor de mensen in Gaza? Zij zitten al jarenlang vast in een openluchtgevangenis, zonder hoop op een toekomst. Als je dat niet meeneemt in je oordeel, blijf je steken in een heel eenzijdig verhaal.

Een eenzijdig verhaal vol inconsistente herhalende spinsels.

Laatst bewerkt:
Je reageert op @Smodge die het had over de blokkade die al véél langer loopt dan 7 oktober. Ik weet dat je graag alles laat beginnen en eindigen bij 7 oktober maar dat is een loopje nemen met de geschiedenis.
Dus voor jou is er geen wijziging geweest qua blokkade of toevoer van middelen voor de recente inval de situatie van het afgelopen (pakweg) half jaar? Ik meende nochtans dat jij hier al verschillende keren gepost hebt dat er geen toereikende aanvoer van middelen en medicatie was richting Gaza, was dat dan incorrect?

@Smodge

De discussie begon met iemand's voorspelling dat de vrijgelaten terroristen de Palestijnen terug in handen van Hamas zouden duwen. En de reactie van @Sir.Killalot dat Israël dit zelf gezocht heeft door dat ze Gaza met de grond gelijk maakte en door de oorlogsmisdaden die ze daar pleegden.

Het enige dat ik opperde is dat ik ook Hamas opnieuw de macht zie grijpen, gewoon niet als een soort reactie op de dood en vernieling die Israël zaaide. Ten eerste is Hamas even goed de architect van die open gevangenis waar de bevolking van Gaza in leefde. Ten tweede heeft Hamas eveneens het bloed van het Palestijnse volk aan haar handen (terecht opgemerkt door @Smodge bovenaan). Dus waarom zouden de Palestijnen in godsnaam opnieuw voor een groepering als Hamas kiezen?

Simpel: omdat ze successen boeken tegen Israël. Niet ondanks maar dankzij wat ze bereikten op 7 oktober.

Maar goed, blijkbaar ga ik de mist in omdat ik uitspraken maak over Palestijnen die ik niet kan hard maken. Wel, de enige veronderstelling die ik maak over de Palestijnen is dat ze slim genoeg zijn om te weten waar ze de verantwoordelijkheid moeten leggen en anderzijds dat het een trots volk is dat bereid is om grote offers te brengen. En dus denk ik dat Hamas of een gelijkaardige organisatie ook succes zal boeken in de West Bank.

En naar gelang ik ook kreeg toegeworpen dat ik de West Bank niet mag vergelijken met Gaza en ik veronderstellingen maak die op niets gebaseerd zijn: https://apnews.com/article/israel-h...artime-views-a0baade915619cd070b5393844bc4514

Laatst bewerkt:
“Militaire ingreep. Gematigd te werk gegaan”? Ik weet niet hoe hard ik nog met mijn ogen kan rollen. We hebben het over meer dan 15.000 doden, waaronder duizenden vrouwen en kinderen. De VN, Amnesty International en andere organisaties noemen dit niet “gematigd,” maar disproportioneel en mogelijk oorlogsmisdadig. Hele wijken en vluchtelingenkampen zijn met de grond gelijk gemaakt. Hoe noem je dat “gematigd,” behalve als je de slachtoffers compleet negeert?
Ik zeg toch nergens dat ik ze negeer? Ik zeg wel dat ik het in perspectief plaats van de bevolkingsdichtheid en Hamas haar werkwijze om zich onder de Gazaanse bevolking te verstoppen en ze als human shield te gebruiken.

Dat Hamas zich tussen burgers bevindt, is al jaren bekend, maar dat ontslaat Israël niet van hun plicht om burgers te beschermen. Dat is geen mening, dat is internationaal recht. Het is ondertussen del duidelijk in deze thread dat internationaal recht onbelangrijk is en irrelevant.

En ja, ze hebben ziekenhuizen, VN-scholen en schuilplaatsen gebombardeerd waarvan ze wisten dat er burgers waren. Zelfs als Hamas daar zit, mag dat nooit een excuus zijn om honderden onschuldige mensen te doden. Dat is geen “collateral damage,” dat is een bewuste keuze.
En wat moeten ze daar dan wel doen volgens jou? Dat ziekenhuis gewoon laten staan en Hamas haar gang daar laten gaan, omdat er ook onschuldige burgers rondlopen?

“geen alternatieven na 7 oktober”: Israël koos ervoor om Gaza collectief te straffen. Punt. Ze hebben gekozen voor brute militaire kracht, met alle gevolgen van dien voor miljoenen gewone Palestijnen.

Begrip voor Israël en hun moeilijke situatie? 100% terecht. Maar waar blijft jouw begrip voor de mensen in Gaza? Zij zitten al jarenlang vast in een openluchtgevangenis, zonder hoop op een toekomst. Als je dat niet meeneemt in je oordeel, blijf je steken in een heel eenzijdig verhaal.
Voor de honderdste keer: ik vind de situatie in Gaza ook betreurenswaardig, ik zou ook liefst hebben dat hun normale leven terugkeert of dat ze het daar opbouwen tot een leefbare regio. Maar laat ons wel in gedachten houden dat hun politici/Hamas de huidige miserie over ze hebben afgeroepen en dit perfect hadden kunnen vermijden.
Als je dan bijv. kijkt naar Oekraïners die worden gebombardeerd omdat Rusland haar territorium wilt uibreiden, dan zit je met een regio en mensen die daar nooit om gevraagd hadden en dit nooit op geen enkele manier uitgelokt hadden. Voor Gaza kan ik niet hetzelfde zeggen.

Dus voor jou is er geen wijziging geweest qua blokkade of toevoer van middelen voor de recente inval de situatie van het afgelopen (pakweg) half jaar? Ik meende nochtans dat jij hier al verschillende keren gepost hebt dat er geen toereikende aanvoer van middelen en medicatie was richting Gaza, was dat dan incorrect?
Dat de situatie verslechterd is, betekent niet dat de situatie daarvoor goed was, zoals elke internationale hulporganisatie je zou kunnen vertellen.

En in die "openluchtgevangenis" zijn de levensomstandigheden ronduit slecht. Door de blokkade is het personenverkeer en de handel met Israël zo goed als stilgevallen. Omdat Israël ook de toegang tot landbouwgrond en visgebieden beperkt, kan de Gazastrook amper zelf voedsel produceren. Door de instelling van de bufferzone, waar niet aan landbouw mag worden gedaan, wordt het verlies aan voedselproductie op zowat 75.000 ton per jaar geschat.

Het resultaat is dat volgens de Verenigde Naties zowat 80 procent van de bevolking afhankelijk is van internationale hulp. Ongeveer 1 miljoen mensen (ongeveer de helft van de bevolking) heeft elke dag voedselhulp nodig.
Ook aan drinkwater is er een tekort. Het kraantjeswater is te zout en vervuild om van te drinken. Gemiddeld heeft een inwoner van de Gazastrook minder dan 100 liter water per dag ter beschikking om te drinken, te wassen, te koken en te baden, de minimumgrens die door de Wereldhandelsorganisatie werd bepaald. Na de gevechten dit weekend heeft Israël de watertoevoer volledig afgesloten.
De Gazastrook krijgt ook zowat elke dag met stroomonderbrekingen te kampen. Er is één elektriciteitscentrale. De meeste stroom krijgt het van Israël en ook een beetje uit Egypte. Maar alles samen is dat maar goed voor de helft van wat Gaza nodig heeft. Dit jaar was er gemiddeld 13 uur stroom per dag, blijkt uit cijfers van het VN-Agentschap voor de Coördinatie van Humanitaire Zaken (OCHA).
De Verenigde Naties hebben ongeveer 20 instellingen opgericht waar gezondheidszorg wordt verleend. Maar een aantal daarvan zijn tijdens vorige conflicten met Israël door het Israëlische leger vernield. En net als andere ziekenhuizen lijden ook de medische centra van de VN onder een tekort aan materiaal en medicijnen.

Maar goed, dit argument is hier ook al tot in het oneindige gevoerd door jou. Jij vindt dat de Palestijnen in Gaza voor 7 oktober niet te klagen hadden, iets dat tegengesproken wordt door elke internationale hulp- en mensenrechtenorganisatie. Je bent daar ook al voor op de vingers getikt dus ik ga het hierbij laten.

Ik meng me hier niet meer in de discussie, maar vind het wel opvallend dat de meesten al op lange termijn aan het denken zijn.

In mijn ogen zijn we nog bijlange zo ver niet. Fase 1 van het staakt-het-vuren duurt in principe 6 weken, tijdens dewelke men mondjesmaat langs beide kanten gevangenen/gijzelaars zal vrijlaten (in totaal 33 Israëliërs van de 98 in totaal).
Op dag 16 zou men beginnen onderhandelen over fase 2.

Ik zie dat nog vrij snel terug ontsporen allemaal.

Ik meng me hier niet meer in de discussie, maar vind het wel opvallend dat de meesten al op lange termijn aan het denken zijn.

In mijn ogen zijn we nog bijlange zo ver niet. Fase 1 van het staakt-het-vuren duurt in principe 6 weken, tijdens dewelke men mondjesmaat langs beide kanten gevangenen/gijzelaars zal vrijlaten (in totaal 33 Israëliërs van de 98 in totaal).
Op dag 16 zou men beginnen onderhandelen over fase 2.

Ik zie dat nog vrij snel terug ontsporen allemaal.
Ik denk dat ook. De horrorverhalen van de ontvoerden zullen wel breed uitgesmeerd worden in de pers.

Vandaag verklaart Hamas dat Israël er niet in is geslaagd "zijn agressieve doelstellingen" in Gaza te realiseren. "Israël slaagde er alleen in om oorlogsmisdaden te plegen die de mensheid onteren", luidt een mededeling van Hamas, volgens AFP.

Het is belachelijk dat een organisatie van genocidaire gijzelnemers het woord mensonterend gebruikt, maar ze hebben verder wel volkomen gelijk.

Vandaag verklaart Hamas dat Israël er niet in is geslaagd "zijn agressieve doelstellingen" in Gaza te realiseren. "Israël slaagde er alleen in om oorlogsmisdaden te plegen die de mensheid onteren", luidt een mededeling van Hamas, volgens AFP.

Het is belachelijk dat een organisatie van genocidaire gijzelnemers het woord mensonterend gebruikt, maar ze hebben verder wel volkomen gelijk.
Mochten ze een atoombom op de Gazastrook hebben gegooid, dan nog zou Hamas komen claimen dat Israël hen niet klein heeft gekregen, ik zou daar niet teveel aandacht aan besteden. Van een groepering die zulke genocidaire aanslagen pleegt al meer dan jaar kleuters van een paar jaar oud ontvoert moet je niet al te veel redelijkheid verwachten.

Mochten ze een atoombom op de Gazastrook hebben gegooid, dan nog zou Hamas komen claimen dat Israël hen niet klein heeft gekregen, ik zou daar niet teveel aandacht aan besteden. Van een groepering die zulke genocidaire aanslagen pleegt al meer dan jaar kleuters van een paar jaar oud ontvoert moet je niet al te veel redelijkheid verwachten.
Hamas: Genocidaire aanslag.
Israël: Daar is absoluut niets genocidaire aan! The numbers don’t support it! Het is een militaire operatie! Zelfverdediging!

Maar Israël is natuurlijk wel redelijk want ze “waarschuwen” en “ze gaan gematigd te werk met het oog op zo weinig mogelijk burgerslachtoffers”.

Laatst bewerkt door een moderator:
deze post negeert de oorlogsmisdaden waarvoor Israël aangeklaagd wordt
Hamas: Genocidaire aanslag.
Israël: Daar is absoluut niets genocidaire aan! The numbers don’t support it! Het is een militaire operatie! Zelfverdediging!
Die twee kan je toch onmogelijk vergelijken? Je kan de IS terroristen in Europa (cfr. de Bataclan aanslag of de bommen op Zaventem) nu toch ook niet vergelijken met het Belgische of het Franse leger dat de strijd met IS aanging in Syrië?

Op 7 oktober 2023 heeft Hamas een slachtpartij begaan, volledig gericht op onschuldige burgers en ze hebben zoveel dodelijk slachtoffers gemaakt als ze konden. Het IDF heeft dit nooit gedaan, zij hebben hun strijd altijd gericht op de terroristische organisatie Hamas, niet op onschuldige burgers. Daar zit een wereld van verschil tussen.

Het IDF heeft dit nooit gedaan, zij hebben hun strijd altijd gericht op de terroristische organisatie Hamas, niet op onschuldige burgers. Daar zit een wereld van verschil tussen.
Mwoa. Als ze toevallig/“toevallig” een school of ziekenhuis platleggen, wordt dat raprap onder de mat geveegd of “jaja, maar er heeft daar een terrorist door die kelder gewandeld… ooit…”

Die twee kan je toch onmogelijk vergelijken? Je kan de IS terroristen in Europa (cfr. de Bataclan aanslag of de bommen op Zaventem) nu toch ook niet vergelijken met het Belgische of het Franse leger dat de strijd met IS aanging in Syrië?

Op 7 oktober 2023 heeft Hamas een slachtpartij begaan, volledig gericht op onschuldige burgers en ze hebben zoveel dodelijk slachtoffers gemaakt als ze konden. Het IDF heeft dit nooit gedaan, zij hebben hun strijd altijd gericht op de terroristische organisatie Hamas, niet op onschuldige burgers. Daar zit een wereld van verschil tussen.
Die vergelijking slaat echt nergens op. Niemand zegt dat 7 oktober geen horror was, maar dat betekent niet dat Israël zomaar carte blanche krijgt om duizenden Palestijnse burgers te doden en alles plat te bombarderen onder het mom van zelfverdediging. Ja, Hamas pleegde een terreuraanslag op burgers, en dat is volledig verwerpelijk, ranzig en gruwelijk.

Israël voert al maanden een militaire campagne die duizenden onschuldige levens heeft gekost en hele wijken heeft weggevaagd. Dat kun je toch niet afdoen als “zelfverdediging” zonder de bredere context mee te nemen?

En als Israël zich écht alleen op Hamas richt, hoe verklaar je dan al die burgerslachtoffers? Waarom worden VN-schuilplaatsen, ziekenhuizen en hele woonwijken geraakt? Zelfs Amnesty en Human Rights Watch zeggen dat Israël veel te ver gaat en dat dit mogelijk oorlogsmisdaden zijn. Dat is geen mening, dat is gewoon wat onafhankelijke rapporten laten zien.

Niemand zegt dat Hamas en Israël hetzelfde zijn, maar het punt is dat je beide partijen aan dezelfde standaard moet houden. Als je Hamas veroordeelt (100% terecht), dan moet je Israël ook verantwoordelijk houden voor de disproportionele vernietiging en de duizenden doden. Zelfverdediging betekent niet dat je alles en iedereen kunt vernietigen zonder consequenties.

Die vergelijking slaat echt nergens op. Niemand zegt dat 7 oktober geen horror was, maar dat betekent niet dat Israël zomaar carte blanche krijgt om duizenden Palestijnse burgers te doden en alles plat te bombarderen onder het mom van zelfverdediging. Ja, Hamas pleegde een terreuraanslag op burgers, en dat is volledig verwerpelijk, ranzig en gruwelijk.

Israël voert al maanden een militaire campagne die duizenden onschuldige levens heeft gekost en hele wijken heeft weggevaagd. Dat kun je toch niet afdoen als “zelfverdediging” zonder de bredere context mee te nemen?
Ik doe het niet af als "zelfverdediging", het is een militaire ingreep met zelfverdediging als ruimer doel waarbij de infrastructuur van de Gaza strook niet gespaard wordt. Maar je kan het langs geen kanten vergelijken met de terroristische aanval van Hamas op 7 oktober, die knal op dezelfde lijn ligt als de moordaanslagen in Bataclan of de bomaanslagen in de Brusselse metro's die als doel hadden om zoveel mogelijk onschuldige slachtoffers te maken.

En als Israël zich écht alleen op Hamas richt, hoe verklaar je dan al die burgerslachtoffers? Waarom worden VN-schuilplaatsen, ziekenhuizen en hele woonwijken geraakt?
Omdat Hamas zich verstopt onder de Gazaanse burgerbevolking en hen als human shield gebruikt om zich te verstoppen voor het IDF. Ze weten dat het IDF en Israël internationaal wordt afgerekend op het aantal burgerdoden en haar bewegingsruimte hier beperkt is. Er zijn al verschillende kwartieren van Hamas gevonden in o.a. kleuterscholen en ziekenhuizen, dit is iets wat je in andere conflicten (bijv. Rusland-Oekraïne) niet terugziet. Vandaar dat burgerslachtoffers hier onvermijdelijk zijn, daarvoor zou Israël de strijd tegen Hamas in haar geheel moeten staken (en de veiligheid van haar eigen bevolking riskeren).

Niemand zegt dat Hamas en Israël hetzelfde zijn, maar het punt is dat je beide partijen aan dezelfde standaard moet houden. Als je Hamas veroordeelt (100% terecht), dan moet je Israël ook verantwoordelijk houden voor de disproportionele vernietiging en de duizenden doden. Zelfverdediging betekent niet dat je alles en iedereen kunt vernietigen zonder consequenties.
Uiteraard betekent het dat niet, en je kan gerust zeggen dat ze botweg en bruusk te werk gaan in de Gaza regio. Maar ze gelijkstellen met Hamas slaat nergens op, als ze hun praktijken zouden volgen dan zaten we nu met 2 miljoen dode Gazanen.

Ik doe het niet af als "zelfverdediging", het is een militaire ingreep met zelfverdediging als ruimer doel waarbij de infrastructuur van de Gaza strook niet gespaard wordt. Maar je kan het langs geen kanten vergelijken met de terroristische aanval van Hamas op 7 oktober, die knal op dezelfde lijn ligt als de moordaanslagen in Bataclan of de bomaanslagen in de Brusselse metro's die als doel hadden om zoveel mogelijk onschuldige slachtoffers te maken.
Ben je het zelf niet beu keer op keer dezelfde misleidende dingen te posten?
Niemand beweert dat de aanval van Hamas en Israëls “militaire operatie” (lees: oorlogsmisdaden) identiek zijn, maar de vergelijking gaat over de impact op burgers en de proportionaliteit van geweld. Het internationale recht zegt dat militaire acties proportioneel moeten zijn en onderscheid moeten maken tussen burgers en strijders. Het hoge aantal Palestijnse burgerdoden is hier toch bewijs van? Of niet?
Omdat Hamas zich verstopt onder de Gazaanse burgerbevolking en hen als human shield gebruikt om zich te verstoppen voor het IDF. Ze weten dat het IDF en Israël internationaal wordt afgerekend op het aantal burgerdoden en haar bewegingsruimte hier beperkt is. Er zijn al verschillende kwartieren van Hamas gevonden in o.a. kleuterscholen en ziekenhuizen, dit is iets wat je in andere conflicten (bijv. Rusland-Oekraïne) niet terugziet. Vandaar dat burgerslachtoffers hier onvermijdelijk zijn, daarvoor zou Israël de strijd tegen Hamas in haar geheel moeten staken (en de veiligheid van haar eigen bevolking riskeren).
Je geposte bronnen zijn eveneens enorm eenzijdig. Israëlische claims, waarbij de bronnen het IDF is? Hard pass. Toon me onafhankelijke bronnen.

Israël heeft tot nu toe weinig concrete consequenties ondervonden hoor. De militaire steun van de VS en andere westerse landen blijft grotendeels intact, en VN-resoluties die oproepen tot een staakt-het-vuren worden regelmatig door de VS geblokkeerd. Israël opereert dus met aanzienlijke vrijheid, ondanks internationale kritiek. Dus “internationaal afgerekend”? Yeah… no.
Uiteraard betekent het dat niet, en je kan gerust zeggen dat ze botweg en bruusk te werk gaan in de Gaza regio. Maar ze gelijkstellen met Hamas slaat nergens op, als ze hun praktijken zouden volgen dan zaten we nu met 2 miljoen dode Gazanen.
Stop met die hypothetische argumenten zonder feitelijke basis. Je minimaliseert opnieuw opzettelijk het aantal doden en de impact van Israëls acties door een extreem scenario als vergelijking te gebruiken. Het is begint enorm vermoeiend te worden.

Feit is dat Israël wel degelijk massale bombardementen uitvoert die hele wijken vernietigen en duizenden burgers doden, wat neerkomt op collectieve bestraffing.

Terug
Bovenaan