Conflict tussen Israël - Palestina en omliggende gebieden

Ben je het zelf niet beu keer op keer dezelfde misleidende dingen te posten?
Niemand beweert dat de aanval van Hamas en Israëls “militaire operatie” (lees: oorlogsmisdaden) identiek zijn, maar de vergelijking gaat over de impact op burgers en de proportionaliteit van geweld. Het internationale recht zegt dat militaire acties proportioneel moeten zijn en onderscheid moeten maken tussen burgers en strijders. Het hoge aantal Palestijnse burgerdoden is hier toch bewijs van? Of niet?
Ik vind van niet, zeker als je de bevolkingsdichtheid van Gaza en de human-shield praktijken van Hamas in rekening brengt. Elk burgerslachtoffer is er één teveel natuurlijk, maar ik zie echt niet in hoe het IDF Hamas zou kunnen bestrijden en tegelijkertijd minder burgerslachtoffers zou kunnen maken. Dan zouden ze elk Hamas kwartier moeten mijden, dat kan natuurlijk ook niet.

Je geposte bronnen zijn eveneens enorm eenzijdig. Israëlische claims, waarbij de bronnen het IDF is? Hard pass. Toon me onafhankelijke bronnen.
Wikipedia en NYT zijn enorme éénzijdige bronnen?

Israël heeft tot nu toe weinig concrete consequenties ondervonden hoor. De militaire steun van de VS en andere westerse landen blijft grotendeels intact, en VN-resoluties die oproepen tot een staakt-het-vuren worden regelmatig door de VS geblokkeerd. Israël opereert dus met aanzienlijke vrijheid, ondanks internationale kritiek. Dus “internationaal afgerekend”? Yeah… no.
Zo simpel ligt het niet hoor, ze hebben wereldwijd al heel wat kritiek moeten incasseren t.g.v. hun militaire ingreep. De VS blijft achter ze staan (ze hebben gemeenschappelijke belangen en ze staan ook achter de strijd tegen terrorisme), dat klopt. Maar andere landen spelen hier ook een rol hoor.

Ik vind van niet, zeker als je de bevolkingsdichtheid van Gaza en de human-shield praktijken van Hamas in rekening brengt. Elk burgerslachtoffer is er één teveel natuurlijk, maar ik zie echt niet in hoe het IDF Hamas zou kunnen bestrijden en tegelijkertijd minder burgerslachtoffers zou kunnen maken. Dan zouden ze elk Hamas kwartier moeten mijden, dat kan natuurlijk ook niet.
Dus met andere woorden: Israël mag gewoon doen wat het wil omdat Gaza dichtbevolkt is? Lekker makkelijk seg… Je negeert compleet het internationaal recht en de verplichtingen die Israël heeft om burgers te beschermen, en probeert oorlogsmisdaden goed te praten. Want dat zijn het, los van wat Hamas doet of het zogenaamde gebruik van human shields.

Ik ga niet meer mee in die “elke burger is er één te veel” praat, als je het daarna toch weer helemaal probeert te relativeren.
Wikipedia en NYT zijn enorme éénzijdige bronnen?
Sorry ik bedoelde de gebruikte bronnen binnen de artikels. Als het IDF je bron is, dan is je perspectief by default eenzijdig ja.
Zo simpel ligt het niet hoor, ze hebben wereldwijd al heel wat kritiek moeten incasseren t.g.v. hun militaire ingreep. De VS blijft achter ze staan (ze hebben gemeenschappelijke belangen en ze staan ook achter de strijd tegen terrorisme), dat klopt. Maar andere landen spelen hier ook een rol hoor.
Ze hebben kritiek moeten incasseren? Oh no… poor Israël! Waar blijven de echte gevolgen dan? Of vind je dat er geen consequenties hoeven te zijn? Tot nu toe heeft Israël gewoon vrij spel gehad, en de steun van de VS blijft stevig overeind.

Lol, de steun van de VS is cruciaal voor Israëls militaire operaties. Het veto dat de VS herhaaldelijk in de VN heeft gebruikt, is een duidelijk signaal dat Israël weinig tot geen beperkingen ondervindt.

Andere landen praten veel, maar durven amper stappen te zetten, laat staan sancties opleggen. Het blijft bij waarschuwingen en symbolische acties, terwijl Israël gewoon doorgaat. Veel blabla, weinig actie.

Maar goed, Israël heeft pretty much al jaren basically foreign policy van de VS gedicteerd, dus… Als je echt denkt dat de VS een neutrale en moreel superieure speler is, dan moet je misschien wat beter kijken naar hun track record als het om Israël gaat.

Dus met andere woorden: Israël mag gewoon doen wat het wil omdat Gaza dichtbevolkt is? Lekker makkelijk seg… Je negeert compleet het internationaal recht en de verplichtingen die Israël heeft om burgers te beschermen, en probeert oorlogsmisdaden goed te praten. Want dat zijn het, los van wat Hamas doet of het zogenaamde gebruik van human shields.
Ze mogen niet doen wat ze willen en dat doen ze ook niet, ze nemen net veel voorzorgsmaatregelen om te zorgen dat het slachtofferaantal zo beperkt mogelijk blijft (cfr. de grootschalige volksverplaatsingen vooraleer ze een regio militair gingen neutraliseren). Ze hebben wel een verplichting naar hun eigen volk toe om hun veiligheid te garanderen en niet bloot te stellen aan de barbaarse daden van Hamas, dat moeten ze balanseren met hoe ver ze gaan in de strijd tegen Hamas in de Gazastrook.

Ze hebben kritiek moeten incasseren? Oh no… poor Israël! Waar blijven de echte gevolgen dan? Of vind je dat er geen consequenties hoeven te zijn? Tot nu toe heeft Israël gewoon vrij spel gehad, en de steun van de VS blijft stevig overeind.

Lol, de steun van de VS is cruciaal voor Israëls militaire operaties. Het veto dat de VS herhaaldelijk in de VN heeft gebruikt, is een duidelijk signaal dat Israël weinig tot geen beperkingen ondervindt.
Zoals hierboven al uitgelegd, de VS is een bondgenoot van Israël met dezelfde gemeenschappelijke belangen (o.a. de strijd tegen terrorisme). Het zou niet in hun belang zijn om zware druk op Israël uit te oefenen om ze de wapens te doen neerleggen.

Reeds uitvoerig besproken standpunten
Zoals al herhaaldelijk gevraagd: het wel/niet genocide verhaal levert opnieuw geen nieuwe inzichten op in deze thread. De discussie werd al meermaals gevoerd en moet dus niet opnieuw vanaf 0 beginnen. Het kan hier verder gaan over ontwikkelingen in het conflict zonder dezelfde fundamentele vraag wie de meeste schuld treft steeds opnieuw op te rakelen.

richtlijn
Een kleine toevoeging op de richtlijnen voor dit topic, op basis van feedback. Zoals vaak gemeld is een discussie over de historische schuld of waar het conflict precies begonnen is niet meer gewenst tenzij het om echt nieuwe informatie zou gaan. Net als de discussie over of het nu overduidelijk genocide is, of overduidelijk niet. Opnieuw, tenzij het om echt nieuwe informatie zou gaan. Daarover is al veel te veel gezegd zonder verder te komen. Dat jaagt gewoon mensen weg, zeker als de argumenten al weerlegd zijn (dan is het gebrekkige argumentatie).

Daar voegen we de discussie rond oorlogsmisdaden en burgerslachtoffers nog aan toe. Het ronduit ontkennen of negeren van de mogelijkheid van oorlogsmisdaden en het viseren van burgers als doelwitten in een oorlog, voorstellen als vaststaand feit dat het niet gebeurt, is geen goede grond voor een discussie. Het is aannemelijk dat het wel is gebeurd voor oa het Internationaal Gerechtshof, dus gelieve daar niet telkens terug van start te beginnen in een discussie.

Intussen lijkt de berichtgeving te kloppen dat Netanyahu Smottrich gepaaid heeft met de Westelijke Jordaanoever om de wapenstilstand in Gaza te steunen. Heel wat kolonisten vrijgelaten, hen nog meer gesteund in hun geweld tegen de Palestijnen en een militaire actie in Jenin gestart.

Allez, de aanzet gegeven.
Trump heeft over deze kwestie al gepraat met de Jordaanse koning Abdoellah II en zal vandaag ook bellen met de Egyptische president Abdel Fattah al-Sisi. "Ik zou willen dat Egypte en Jordanië mensen opvangen", klonk het.
Trump weet ook niet dat Jordanië al jarenlang miljoenen vluchtelingen opvangt?

Allez, de aanzet gegeven.

Trump weet ook niet dat Jordanië al jarenlang miljoenen vluchtelingen opvangt?
Wat een prachtig idee, dat men daar nog niet eerder op gekomen is :sarcastic:
Misschien moeten volgende week alle Oekraieners verhuizen om de oorlog daar te stoppen.
Ik denk dat Trump nogal veel niet weet.

Een miljoen Palestijnen in Egyptische vluchtelingenkampen steken en alles is opgelost.
't Is niet alsof er daar een paar 10 tot 100 duizend verder verzet gaan plegen nadat hun nog meer onrecht aangedaan is en er zo een oorlog tussen Egypte en Israël kan ontstaan..
Of dat het moslimbroederschap aan macht zou winnen en heel Egypte kan destabiliseren.

Trump denkt duidelijk 10 stappen vooruit, etnische zuivering en eeuwige vrede ligt om de hoek. 😐

Een miljoen Palestijnen in Egyptische vluchtelingenkampen steken en alles is opgelost.
't Is niet alsof er daar een paar 10 tot 100 duizend verder verzet gaan plegen nadat hun nog meer onrecht aangedaan is en er zo een oorlog tussen Egypte en Israël kan ontstaan..
Of dat het moslimbroederschap aan macht zou winnen en heel Egypte kan destabiliseren.

Trump denkt duidelijk 10 stappen vooruit, etnische zuivering en eeuwige vrede ligt om de hoek. 😐
Good for business. Enfin, het militair-industrieel complex.

Good for business. Enfin, het militair-industrieel complex.

Onmogelijk, Musk heeft nog zo gezegd dat het profiteren van oorlogen voorbij is.
Die 2 gaan de nobelprijs voor de vrede krijgen. (volgens sommigen..)

Vraag me ook af hoe de Free Palestine mensen zich nu voelen.
Opgezweept om de democraten te boycotten en perfect gedaan wat de anti-palestijnse en anti-westerse machten wouden.
Divisies uitbuiten, opkloppen, en mensen lopen er blind in. 🥲

Vraag me ook af hoe de Free Palestine mensen zich nu voelen.
Opgezweept om de democraten te boycotten en perfect gedaan wat de anti-palestijnse en anti-westerse machten wouden.
Divisies uitbuiten, opkloppen, en mensen lopen er blind in. 🥲
Je doet nu alsof mensen zich door fake nieuws hebben laten opzwepen en niet dat de Biden administratie mee schuldig is aan een genocide die bij mensen afschuw en verontwaardiging heeft opgewekt.

Je doet nu alsof mensen zich door fake nieuws hebben laten opzwepen en niet dat de Biden administratie mee schuldig is aan een genocide die bij mensen afschuw en verontwaardiging heeft opgewekt.
Neen, maar ze wisten evengoed dat het onder een president als Trump nog veel erger zou worden. Zoals overal snap ik dat mensen kwaad zijn op het gevoerde beleid, maar welke zin heeft het om dan maar een vrijgeleide te geven aan een partij of persoon waarvan je weet dat het alleen maar nog slechter zal worden?

Neen, maar ze wisten evengoed dat het onder een president als Trump nog veel erger zou worden. Zoals overal snap ik dat mensen kwaad zijn op het gevoerde beleid, maar welke zin heeft het om dan maar een vrijgeleide te geven aan een partij of persoon waarvan je weet dat het alleen maar nog slechter zal worden?
Veel erger, hoezo dan? Onder de Biden administratie is de hele Gazastrook tot as herleid met meer dan 100.000 doden en levenslang trauma voor de volgende generaties. Ik denk dat de mensen voorlopig al blij zijn met die ceasefire, die er overigens gekomen is door Trump. Verder maak ik me daar weinig illusies over.

Er waren talloze redenen om voor Harris/Biden te stemmen maar Gaza was er daar absoluut geen van.

Veel erger, hoezo dan? Onder de Biden administratie is de hele Gazastrook tot as herleid met meer dan 100.000 doden en levenslang trauma voor de volgende generaties. Ik denk dat de mensen voorlopig al blij zijn met die ceasefire, die er overigens gekomen is door Trump. Verder maak ik me daar weinig illusies over.

Er waren talloze redenen om voor Harris/Biden te stemmen maar Gaza was er daar absoluut geen van.
Dat moet je tegen mij niet zeggen hé. De wapenstilstand is er inderdaad onder invloed van Trump, maar niet omdat hij inzit met de Palestijnen hé. Intussen is het gank in de Westelijke Jordaan, hoeven we ons geen illusies te koesteren dat wanneer Israël toch voortzet in Gaza Trump hen minder zal steunen dan Biden en heb je een president die openlijk pleit voor het deporteren van de Palestijnse bevolking - ten opzichte van eentje die toch nog enigszins Israël tot "matiging" opriep.

Met Hezbollah in de touwen, de val van Assad in Syrië, Iran dat een tandeloze tijger lijkt te zijn, Rusland dat andere katjes te geselen heeft en Trump aan de macht in de VS is een vrije Palestijnse staat verder van huis dan ooit. Het zal me niet verbazen als beide gebieden tegen het einde van Trumps legislatuur (terug) officieel geannexeerd worden door Israël.

Gaza noch de West Bank werden ooit geannexeerd door Israël.

Als Trump Egypte of Jordanië kan overtuigen om haar grenzen open te stellen en opvang te voorzien vind ik dat toch een positieve evolutie. Egypte is medeverantwoordelijk voor het dichttimmeren van Gaza. Dat er zo druk van die ketel kan komen kan enkel aangemoedigd worden.

Dat natuurlijk onder voorbehoud dat die migratie vrijwillig is en dat terugkeer op afzienbare tijd mogelijk is.

Terug
Bovenaan