StevenFM
Well-known member
Dat Trump niets inzit met de Palestijnen, is wel duidelijk ja. Alleen zie ik niet hoe dat onder de Democraten anders zou zijn. 2022 was reeds het jaar met het meeste nieuwe Israëlische settlements op de Westelijke Jordaanoever en in 2023 zag je nog eens een drastische stijging. 2024 zal ongetwijfeld wel het nieuwe recordjaar worden eens de cijfers er zijn. Buiten wat performatief gedoe zoals sancties op enkele kolonisten is daar nooit actie tegen ondernomen of druk op uitgevoerd. Net zoals Biden/Harris weigerde druk uit te oefenen op Israël om een ceasefire deal te aanvaarden. Geld en wapens bleven naar Israël stromen. Van Biden weten we trouwens ook dat hij als vice-president Netanyahu's verdere kolonisatieplannen verdedigde binnenin de Obama administratie. Dus wat is het wezenlijke verschil dan?Dat moet je tegen mij niet zeggen hé. De wapenstilstand is er inderdaad onder invloed van Trump, maar niet omdat hij inzit met de Palestijnen hé. Intussen is het gank in de Westelijke Jordaan, hoeven we ons geen illusies te koesteren dat wanneer Israël toch voortzet in Gaza Trump hen minder zal steunen dan Biden en heb je een president die openlijk pleit voor het deporteren van de Palestijnse bevolking - ten opzichte van eentje die toch nog enigszins Israël tot "matiging" opriep.
Met Hezbollah in de touwen, de val van Assad in Syrië, Iran dat een tandeloze tijger lijkt te zijn, Rusland dat andere katjes te geselen heeft en Trump aan de macht in de VS is een vrije Palestijnse staat verder van huis dan ooit. Het zal me niet verbazen als beide gebieden tegen het einde van Trumps legislatuur (terug) officieel geannexeerd worden door Israël.
Voor de Palestijnense bevolking zie ik weinig hoop, noch met de Republikeinen noch met de Democraten aan het roer. De enige hoop die ik heb is dat Trump meer interesse heeft in een deal met Saudi Arabië om de normalisatiegesprekken van de Abraham akkoorden terug op te starten, wat toch zijn stokpaardje was tijdens zijn eerste termijn. Die man heeft toch enkel interesse in commerciële deals, Biden handelt vooral vanuit zuiver ideologische overwegingen.
Eens die Palestijnen de grens over zijn, komen ze nooit nog binnen. Dat weet ook elk buurland. Het blokkeren van het Palestijnse terugkeerrecht is een van de fundamenten van de Israëlische democratie.Gaza noch de West Bank werden ooit geannexeerd door Israël.
Als Trump Egypte of Jordanië kan overtuigen om haar grenzen open te stellen en opvang te voorzien vind ik dat toch een positieve evolutie. Egypte is medeverantwoordelijk voor het dichttimmeren van Gaza. Dat er zo druk van die ketel kan komen kan enkel aangemoedigd worden.
Dat natuurlijk onder voorbehoud dat die migratie vrijwillig is en dat terugkeer op afzienbare tijd mogelijk is.