Conflict tussen Israël - Palestina en omliggende gebieden

Stellen dat Israël het meer gemund heeft op burgers in Gaza als Rusland in Oekraïne is wel een pijnlijke.

Vooralsnog geen Israëlische folterkelders in Gaza, of de massale ontvoering en hersenspoeling van een half miljoen Palestijnse kinderen uit de bezette gebieden. Wél een guerilla oorlog in een van de drukste bewoonde gebieden ter wereld. Grozny lijkt mij historisch een betere vergelijking dan als we willen nadenken over hoe een ander leger het zou kunnen aanpakken.

Ik ben het verder niet helemaal eens met wat BDW daar zegt. Maar laat ons wel wezen dat wanneer men als vraagsteller een politicus op dergelijke platte manier aanspreekt op een publiek podium dat we dan sowieso niet vertrokken zijn voor een weloverwogen debat. BDW kruipt in enkele stellingen waarvan hij weet dat ze zullen aanslaan in de soundbites, maar dat was evenzeer de bedoeling van die vraagsteller, dus ja...

Laatst bewerkt:
Stellen dat Israël het meer gemund heeft op burgers in Gaza als Rusland in Oekraïne is wel een pijnlijke.

Vooralsnog geen Israëlische folterkelders in Gaza, of de massale ontvoering en hersenspoeling van een half miljoen Palestijnse kinderen uit de bezette gebieden. Wél een guerilla oorlog in een van de drukste bewoonde gebieden ter wereld. Grozny lijkt mij historisch een betere vergelijking dan als we willen nadenken over hoe een ander leger het zou kunnen aanpakken.
Ik denk dat noch Rusland noch Israël veel inzit met burgerslachtoffers. Het voornaamste verschil lijkt me dat de Oekraïense burgers in de meeste gevallen wel de mogelijkheid hebben om te vluchten van de frontlinie terwijl de Palestijnse burgers zich al twee jaar lang in de frontlinie bevinden.

Overigens heeft Israël ook kampen waar gedetineerden routinematig verkracht en gemarteld worden. Zoek Sde Teiman maar eens op: Palestijnen die anaal gepenetreerd worden met metalen staven, honden die 's nachts worden losgelaten op gevangenen, elektrische stoelen, je kan het zo gek niet verzinnen. Een groepsverkrachting lekte zelfs op video.

Israël is volgens grote consensus van genocide-experts en onafhankelijke commissies schuldig aan het plegen van een genocide, o.a. door een bewust gecreëerde hongersnood. Er zijn verschillende gedocumenteerde voorbeelden van jonge kinderen die gedood zijn door Israëlische snipers, geen collateral damage maar doelgericht vermoord. Israël houdt, net zoals Rusland, duizenden Palestijnen zonder legitieme reden vast in wel degelijk folterkampen: https://www.btselem.org/publications/202408_welcome_to_hell.

Het is negationisme om dit in het licht van alle feiten, rapporten en uitspraken vanwege het Israëlische regime zelf te blijven wegzetten als "gewoon" een guerilla-oorlog. Als je dat vandaag de dag nog altijd uitdraagt, dan is dat wat mij betreft gewoon extremisme ja. Dat politieke leiders als De Wever en Merz zich daar schuldig aan maken, is net ook weer de reden waarom er over dit conflict zoveel protest is. Israël kan doen wat geen enkel ander land ter wereld kan doen, onze leiders blijven ze verdedigen en de feiten ontkennen. Dat is extremisme ja. Israël heeft het recht om zich te verdedigen tegen terrorisme, zoals ieder land. Maar dat geeft geen enkel land het recht om in weerwraak een genocide uit te voeren op een in hoofdzaak onschuldige bevolking, laat staan om haar etnische zuivering te intensiveren in een heel ander gebied dat helemaal niet gelinked is met de terroristen van 7 oktober. Israël is en blijft het enige land in de laatste 100 jaar die zulke extreme misdaden kan uitvoeren zonder zelfs in woorden amper een strobreed in de weggelegd te worden, die integendeel door een groot deel van de Westerse politieke leiders blijven gesteund te worden, waarbij die leiders antivax-gewijs in het beste geval wegkijken van het intussen verpletterende feitelijke bewijs, in het slechtste geval het regelrecht ontkennen. Als het blijven (onder)steunen van een genocidair regime, en daarbij het miskennen, ontkennen, afzwakken of legitimeren van de feiten, het negeren van de consensus onder experten, niet extremistisch is, dan weet ik het ook niet meer.

Ik ben het verder niet helemaal eens met wat BDW daar zegt. Maar laat ons wel wezen dat wanneer men als vraagsteller een politicus op dergelijke platte manier aanspreekt op een publiek podium dat we dan sowieso niet vertrokken zijn voor een weloverwogen debat. BDW kruipt in enkele stellingen waarvan hij weet dat ze zullen aanslaan in de soundbites, maar dat was evenzeer de bedoeling van die vraagsteller, dus ja...

Ik heb nergens die vraagsteller verdedigd, integendeel.

Laatst bewerkt:

Herinneren jullie je nog die Israëlische 3D visuals van bunkers en tunnels onder Al-Shifa? Blijken dus gewoon cartoons te zijn zonder enige basis in de realiteit, gemaakt met art assets van commerciële databases en content creators. Propaganda gepresenteerd in de stijl van open source investigations die uiteraard klakkeloos werden overgenomen door Amerikaanse media.

On Oct. 27, 2023, the Israeli army released an animated video claiming to reveal what lay beneath Al-Shifa Hospital, Gaza’s largest medical complex. It showed underground tunnels, bunkers, and a Hamas command room — all depicted through slick 3D graphics.
But no such base was ever discovered. Moreover, the command room featured in the video was not unique; it
had already appeared more than a year earlier in another animation published by the Israeli army, illustrating what it said was a tunnel beneath a UN Relief and Works Agency (UNRWA) school in Gaza. The surrounding streets in the “Al-Shifa” video, meanwhile, were populated with storefronts from a commercial 3D asset pack — replete with fictional establishments like “Fabio’s Pizzeria,” “Andre’s Bakery,” and “Revolution Bike Shop.”
The Israeli army presents these videos as intelligence-derived illustrations. But in reality, many of the environments they depict are, at least in part, borrowed from artists far removed from the battlefield.Our analysis of the army’s animations found that more than half contained 3D assets taken from third-party sources. Over 50 different third-party assets were identified in total, which were replicated hundreds of times across animations of sites ranging from Gaza to Iran.A parking lot from Washington state, scans from a boat-building workshop in Scotland, and commercial storefront kits from the video game industry — all of these have been inserted, without credit, into animations presented as “illustrations” of Hamas bunkers or Iranian weapons facilities.
The Israeli army has also made use of 3D assets uploaded to the internet by the Scottish Maritime Museum under an unrestricted Creative Commons license. Workbenches, cabinets, and an electricity box — uploaded as part of a photogrammetry project relating to a 2019 boat-building workshop — have been identified in animations depicting underground missile factories in Syria and Iran.
In some cases, the “illustration” goes one step further, with fabricated environments replacing real places. In September 2024, the army published an animation depicting houses in southern Lebanon that it claimed were concealing missiles. Our investigation identified the area that the video zooms in on from a satellite image to be the outskirts of the village of Yater.

Yet a visit to the village last week found that no such buildings or streets exist in this area — and not because they were destroyed by the Israeli army, which bombed only a handful of sites in Yater. Indeed, the houses in the video are entirely fabricated, featuring antennas sourced from at least three unique models in Hubert’s “Antenna Kit” asset pack, which was published to his Patreon in March 2021.
The power of these animations lies primarily in how they circulate. Animations are released in lockstep with Israel’s public messaging — sometimes after a strike, sometimes immediately before one, and often to pre-emptively signal that an area might be targeted. The clip will typically be pushed across the army’s Telegram, YouTube, Facebook, X, and Instagram channels, and may be paired with a press conference by the IDF Spokesperson.

Faced with breaking developments and a shortage of verified imagery, international media outlets will invariably opt to use these ready-made visuals, in many cases amplifying them uncritically. They fill airtime, illustrate complex operations, and give the impression of insider knowledge.
In a Hebrew language video posted to the army’s TikTok account after the June 2025 attack on Iran, soldiers from the unit describe having worked for almost a month under what they call “prime-minister-level secrecy” to produce illustrations justifying the airstrikes. A nuclear scientist was brought in to explain how centrifuges functioned so that animators could recreate them in 3D. By the time the strike order was given, the animations were already finished.

One soldier explains: “They simply told us, ‘There will likely be an attack on Iran and we need to be ready, and you are responsible for [making] the messaging for a video. Simplify everything: what’s going to happen, who is being attacked, what is being attacked, the locations, why.’”

“We conducted ourselves in secret every day as if the attack were happening tomorrow,” another soldier recounts in the TikTok. “When they finally told us, ‘We’re attacking Iran today,’ we understood the magnitude of it. And 30 hours later our products were everywhere … We translated everything into different languages. CNN and other really influential channels in the United States broadcast what we made.”
Experts have compared the aesthetics of the army’s burgeoning animation campaign with the fields of visual and open-source investigations, which are becoming increasingly popular for covering areas where traditional reporting can be difficult.

Ah, hoeveel keer gaan we deze verwijten nog moeten lezen? Echt waar, vanwaar komt die behoefte op mensen die zich zorgen maken over een volk dat een genocide ondergaat continue proberen zwart te maken?

*knip
Het gaat helemaal niet over de mensen die bezorgd en empathisch zijn. Het gaat vooral over een selecte groep amokmakers die nu bewust sabotageacties gaan uitvoeren net onder het mom van de 'empathie' maar gewoon een anti westerse houding aannemen.

Ik ben nu eens gaan verder graven. Hier vind je hun pamflet met betrekking tot de acties in europa.
https://stuut.info/Des-groupes-d-ac...s-unissent-leurs-forces-contre-l-Empire-7999?

Als je dan eens verder gaat kijken naar die groepen die vermeld staan zoals code rouge kan je echt wel de vraag stellen of het nu uit 'empathie' is of gewoon uit een anti westers/ communistisch driver.
Die code rouge is ondertekend door een groep die zich 'gauche anticapitaliste' noemt en volgens hun wiki toch wel stevig tegen de marxistische/ trotskistische ideologie aanschurkt.

Het was daarop dat ik doelde met 'De Wever slaat nagels met koppen'. Ik gaf ook maar een reply op de acties bij acelor mittal. Misschien heb je die nuance gemist of heb ik ze niet duidelijk geformuleerd. Het ging me allezins ook niet over of israel nu de boeman is of niet en hoe de belgische regering zich gehandhaafd heeft tijdens deze oorlog.

Hij heeft volgens mij 100% gelijk dat die betogingen eerder dienen om het westerse systeem te ondermijnen wat natuurlijk goed uitkomt voor een rusland/china, hoogtswss aangezwengeld door echokamers en een vleugje online indoctrinatie.

Laatst bewerkt:

Denk als hamas niet ontwapent, men Israël weer het excuus geeft om er volop voor te gaan.... Ben benieuwd of alle gijzelaars (levend/dood) zullen terug gebracht worden.

Denk als hamas niet ontwapent, men Israël weer het excuus geeft om er volop voor te gaan.... Ben benieuwd of alle gijzelaars (levend/dood) zullen terug gebracht worden.
Ja dit is toch ook niet bemoedigend. Had het deze morgen ook gelezen. Wat een fucked up situatie voor de palestijnen is dit toch.

Dat is zoals voorspeld. Zolang de Palestijnen geen enkele garantie krijgen dat hun recht op zelfbeschikking door Israël gerespecteerd zal worden, geen enkele garantie op een levensvatbare Palestijnse staat naast Israël, dan gaat er gewapend verzet blijven en gaan we de cyclus tot in den treure blijven herhalen.

Als je echt wil dat Hamas en co ontwapenen en ontbinden, dan zal je daar een levensvatbare Palestijnse staat tegenover moeten stellen, met ook terugtrekking uit de illegaal gekoloniseerde gebieden in de Jordaan en een oplossing voor Jeruzalem.

Laatst bewerkt:
Nee, De Wever staat hier absoluut aan de foute kant van de geschiedenis. We mogen Vooruit, CD&V en Les Engagés dankbaar zijn dat zij, onder druk van het middenveld., de premier verplicht hebben een bocht te maken.
Over de rest van je post zou ik nog willen discussiëren, maar hier ben ik het dus totaal niet mee eens. Het is de Israëlische regering die aan de foute kant van de geschiedenis staat. Als jij vindt dat wanneer de premier die regering 'moreel ontspoord' noemt, hij daarmee niet ver genoeg gaat, dan kan ik dat begrijpen (ikzelf zou er 'bende ordinaire oorlogsmisdadigers' aan toegevoegd hebben), maar dat zet hem daarom toch niet meteen aan diezelfde foute kant van de oorlogsmisdadigers. Een beetje serieus blijven aub.

Herinneren jullie je nog die Israëlische 3D visuals van bunkers en tunnels onder Al-Shifa? Blijken dus gewoon cartoons te zijn zonder enige basis in de realiteit, gemaakt met art assets van commerciële databases en content creators. Propaganda gepresenteerd in de stijl van open source investigations die uiteraard klakkeloos werden overgenomen door Amerikaanse media.
VRT pikt het nu ook op.

Ik veronderstel dat je er wel van uitgaat dat ik niet lieg?
Waarom zou ik denken dat je liegt? Wat een tenenkrullend artikel zeg.

Ik zeg dat niet om zomaar blind te kappen op alles wat uiterst links is. Op dezelfde website lees ik een opiniestuk van een PVDA-parlementslid uit Brussel, over de situatie daar. Met de inhoud daarvan ben ik het evenmin eens, maar het is zowaar neutraler van toon dan het artikel hierboven en de opinie zelf is tenminste volwassen geformuleerd en voorzien van argumenten.

Als een opiniestuk van een PVDA-parlementslid meer journalistieke waarde heeft dan uw 'reportage', mag je jezelf geen journalist noemen imo.

e: ik zie nu net dat die man zelfs hoofredacteur is. :rofl:

Laatst bewerkt:
De ironie is dat hier mensen de factor onze premier 'aan de foute kant van de geschiedenis' plaatsen en met hun logica een extremist noemen omdat hij het dogmatische taalgebruik niet wilt hanteren.

De definitie en grens van gematigdheid en extremisme is er ook één waar je over kan debatteren.

De ironie is dat hier mensen de factor onze premier 'aan de foute kant van de geschiedenis' plaatsen en met hun logica een extremist noemen omdat hij het dogmatische taalgebruik niet wilt hanteren.
Ik vind nu niet dat wat in Gaza gebeurt een genocide noemen, of Netanyahu een oorlogsmisdadiger, onder 'dogmatisch' taalgebruik valt, maar dat is inderdaad ook waar ik op doel. Die woorden niet in de mond nemen maakt je niet automatisch medeplichtig, nog minder als je ziet wat er wél gezegd en gedaan wordt.

Ik vind nu niet dat wat in Gaza gebeurt een genocide noemen, of Netanyahu een oorlogsmisdadiger, onder 'dogmatisch' taalgebruik valt, maar dat is inderdaad ook waar ik op doel. Die woorden niet in de mond nemen maakt je niet automatisch medeplichtig, nog minder als je ziet wat er wél gezegd en gedaan wordt.
Dat is het probleem met de echokamers, links en rechts: het is allemaal nogal snel zwart en wit en als je een grijstint durft te opperen en afwijkt van de "Partijlijn" ben je fout bezig.

"Hamas blijft aandringen op vrijlating Palestijnse leiders"

Begint er naar uit te zien dat "Hamas" zijn "belofte" niet gaat waarmaken morgen.

De definitie en grens van gematigdheid en extremisme is er ook één waar je over kan debatteren.
Dogmatisch taalgebruik? :laugh:. Ja, hoe durven mensen dat woord toch te gebruiken hé?! Het is niet dat onafhankelijke commissie na commissie vaststelt dat er een genocide is, dat dat intussen ook al lang de consensus onder experten is, en elke mensenrechtenorganisatie op aarde er al veel eerder voor waarschuwde.

Dat een eerste minister uit geopolitieke overwegingen zich er voor hoedt om het woord te gebruiken is laf, maar ergens nog begrijpelijk. Als het daarom is, en niet puur ideologisch. Want dat begrip kan ik echt niet meer opbrengen voor mensen die louter omwille van ideologische redenen zonder enige feitelijke tegenargumenten al die experten en commissies blijven tegenspreken. Dat zijn de wappies all over again.

Het zijn zij en enkel zij die de wetenschappelijke consensus en de conclusies van al die verschillende onafhankelijke commissies tegenspreken die hier in dogma's praten. Wanneer de feiten er niet toe doen, wanneer experten en wetenschappelijke consensus keer op keer moedwillig genegeerd worden, dan zit je in de wereld van de dogma's, en van het extremisme.

Het ergste is dat het mij nog altijd echt niet duidelijk is waarom. Ik snap niet waarom onze politieke leiders en veel te veel inwoners van het Westen zo weinig Israël in de weg willen leggen, in die mate dat ze regelrecht weigeren de werkelijkheid te erkennen al worden ze er dagelijks mee om de oren geslagen met de feiten ter plaatse, de consensus onder de experten, enzovoort. Bondgenoot of niet, de EU is volgens mij strenger voor Orban dan voor Netanyahu, terwijl die laatste een gezochte oorlogsmisdadiger is en hoofd van een genocidair regime. Hell, onze politici vinden het veel makkelijker om kwaad te praten over onze machtigste bondgenoot, Trump, en te erkennen dat het fout loopt in de VS, dan over Netanyahu en zijn regime.

Terug
Bovenaan