Conflict tussen Israël - Palestina en omliggende gebieden

Ik vind het gewoon erg dat de rest van de wereld gewoon niets doet omdat men maar blijft afkomen met "antisemitisme" en het slachtoffersyndroom van de Holocaust.

En blijkbaar is het voor de mensen niet belangrijk genoeg om de pro-Israëlpartijen weg te stemmen. En we hebben er hier ook twee hier in België in de persoon van BDW en zelfs nog meer GLB.

Ik denk niet dat het grootste argument antisemitisme is. Eerder dat de VS op allerlei manieren druk zet op landen en dat het dan maar als troefkaart ingezet wordt.

Ik vind het eigenlijk wel belangrijk dat mensen hun stemgedrag niet lijken aan te passen. Single issue voting is nooit een goed idee.

Ter info, het rapport in kwestie werd 3 weken geleden gepubliceerd. Rusland en Israël werden toegevoegd aan een lijst van landen die gebruik maken van seksueel geweld in oorlogsvoering.

https://www.theguardian.com/world/2026/may/29/un-israel-russia-blacklist-sexual-violence-conflict

The UN verified sexual abuse of 31 Palestinian men, women and children from the Gaza Strip and the occupied West Bank between 2023 and 2025. Israeli attacks included repeated gang-rapes and the use of sexual violence as a form of torture, the report said.

Other violations included rape with objects, attempted rape, attacks on genitals, targeted shooting of genitals, touching of breasts and genitals, forced nudity and threats of rape.
A “systemic lack of accountability” for sexual violence helped create a culture of impunity, the UN said, citing the assault and rape of a detainee from Gaza that was filmed on security cameras and reported to police by Israeli medics.

The prime minister, Benjamin Netanyahu, described the alleged perpetrators as “heroic” and an attempt to prosecute them, which failed, as “criminal”. The victim was never charged or tried and has since been released.

Over the past three years, violence, including rape, extreme hunger and humiliation, has been normalised in Israeli jails. Rights groups say detention centres have become “torture camps” for Palestinians.

Vorige maand publiceerde Nicholas Kristof, Amerikaanse journalist voor CNN en columnist voor de NYT, nog een artikel over het wijdverspreide gebruik van seksueel geweld en verkrachting tegen Palestijnen door Israëlische soldaten en kolonisten.

Alé, Ben-Gvir heeft weer eens beslist om het stille stuk luidop te zeggen. Alé, “stil”... iedereen met oren, ogen en fully functional hersencellen wist dit natuurlijk al langer, maar bon.

Een Israëlische minister die na gevechten met Hezbollah doodleuk post dat “heel Libanon moet branden” en dat duizend Libanese moeders moeten wenen voor elke Israëlische moeder… Telt dit nog altijd als zelfverdedigingsretoriek of kunnen we het eindelijk benoemen voor wat het echt is?

Voorzitter van de Onafhankelijke VN-Onderzoekscommissie is de Indiase jurist Srinivasan Muralidhar. Hij spreekt duidelijke taal met harde woorden: “De Commissie heeft onweerlegbaar bewijs gevonden met betrekking tot de opzettelijke, gerichte moord op Palestijnse kinderen, waaronder, sinds het staakt-het-vuren van oktober 2025, het gebruik van marteling, onmenselijke en vernederende behandeling, inclusief seksueel en gendergerelateerd geweld tegen Palestijnse kinderen.”
Uit de vele getuigenissen en bewijzen komt naar voren dat 2 manieren veelvuldig gebruikt worden bij het viseren van kinderen. “Ten eerste door luchtaanvallen met krachtige explosieven die een groot gebied bestrijken. Ten tweede door quadcopters, drones en sluipschuttergeweren die specifiek gericht zijn op kinderen en hen doden, in hun hoofd en bovenlichaam”, zegt Muralidhar.

Een crimineel regime, wat meer kan je daar nog over zeggen?

Een crimineel regime, wat meer kan je daar nog over zeggen?
Zelfverdediging? Zionisme? WW2...? Beloofde land...? Of misschien het beste van allemaal: Realpolitik!

Fucking ranzig regime.

Was daarnet het rapport aan het lezen; ongelofelijk wat het IDF daar doet. Blijkbaar zouden ze daar rondvliegen met quadcopters en vanuit die helicopters met snipers babies van 10-dagen oud door het hoofd schieten terwijl ze borstvoeding krijgen. En geen verdwaalde kogel, maar opzettelijk. Volgens de commissie was de bestuurder van de quadcopter in staat om in de tent te kijken en in te schatten dat het doelwit een moeder en een baby was. Om vervolgens enkel de baby in het hoofd te raken.

Na de onthullingen dat het IDF honden traint in het verkrachten op commando, kan ik mij niet inbeelden hoe veel gruwelijker het regime nog kan zakken. Mocht het hier niet zwart op wit staan zou je bijna denken dat het verzonnen is.

Laatst bewerkt:
Was daarnet het rapport aan het lezen; ongelofelijk wat het IDF daar doet. Blijkbaar zouden ze daar rondvliegen met quadcopters en vanuit die helicopters met snipers babies van 10-dagen oud door het hoofd schieten terwijl ze borstvoeding krijgen. En geen verdwaalde kogel, maar opzettelijk. Volgens de commissie was de bestuurder van de quadcopter in staat om in de tent te kijken en in te schatten dat het doelwit een moeder en een baby was. Om vervolgens enkel de baby in het hoofd te raken.

Na de onthullingen dat het IDF honden traint in het verkrachten op commando, kan ik mij niet inbeelden hoe veel gruwelijker het regime nog kan zakken. Mocht het hier niet zwart op wit staan zou je bijna denken dat het verzonnen is.
De vraag is natuurlijk in welke mate die beschuldigingen waarheidsgetrouw zijn. Ik heb niet het hele document gelezen, enkele hoofstukken diagonaal, daar lees ik vooral veel beschuldigingen zonder echte bewijslast.

De vraag is natuurlijk in welke mate die beschuldigingen waarheidsgetrouw zijn. Ik heb niet het hele document gelezen, enkele hoofstukken diagonaal, daar lees ik vooral veel beschuldigingen zonder echte bewijslast.

🥱🥱🥱

“ik lees vooral beschuldigingen zonder echte bewijslast” is wel heel gemakkelijk en zwak. Het rapport is niet gewoon “iemand zegt iets en klaar”. Er wordt gewerkt met patronen, medische getuigenissen, beelden/foto’s, munitietypes, specifieke incidenten, betrokken eenheden, etc. HEt is natuurlijk niet hetzelfde als aan avarage 50 IQ Trump rant op X / TruthSocial dusja...

Fox, out of all shitty Amerikaanse niet-nieuws entertainment sites, linken is ook wat grappig, sorry. Dat artikel is basically: “Israël vindt het rapport een blood libel.” Ja oké, de beschuldigde partij ontkent de beschuldiging. Dat mag mee in de discussie, obviously, maar hoe is dat exact een weerlegging?

Zeker wanneer het niet alleen over één incident gaat, maar over een breder patroon: kinderen als groot deel van de doden, single gunshot wounds, drone/quadcopter-cases, aanvallen op zorg en materniteit, uithongering, verplaatsingen, etc. Op een bepaald moment wordt “allemaal toeval / allemaal Hamas / allemaal bias” ook gewoon een geloofspositie (lees: being delusional, maar dat is geen surprise natuurlijk).

Ik heb je oprecht nog nooit kritisch gezien tegenover Israel. Wat een gave om zo selectief blind te zijn voor zo'n borderline-genocidaal ranzig kolonistisch regime.

🥱🥱🥱

“ik lees vooral beschuldigingen zonder echte bewijslast” is wel heel gemakkelijk en zwak. Het rapport is niet gewoon “iemand zegt iets en klaar”. Er wordt gewerkt met patronen, medische getuigenissen, beelden/foto’s, munitietypes, specifieke incidenten, betrokken eenheden, etc. HEt is natuurlijk niet hetzelfde als aan avarage 50 IQ Trump rant op X / TruthSocial dusja...

Fox, out of all shitty Amerikaanse niet-nieuws entertainment sites, linken is ook wat grappig, sorry. Dat artikel is basically: “Israël vindt het rapport een blood libel.” Ja oké, de beschuldigde partij ontkent de beschuldiging. Dat mag mee in de discussie, obviously, maar hoe is dat exact een weerlegging?

Zeker wanneer het niet alleen over één incident gaat, maar over een breder patroon: kinderen als groot deel van de doden, single gunshot wounds, drone/quadcopter-cases, aanvallen op zorg en materniteit, uithongering, verplaatsingen, etc. Op een bepaald moment wordt “allemaal toeval / allemaal Hamas / allemaal bias” ook gewoon een geloofspositie (lees: being delusional, maar dat is geen surprise natuurlijk).

Ik heb je oprecht nog nooit kritisch gezien tegenover Israel. Wat een gave om zo selectief blind te zijn voor zo'n borderline-genocidaal ranzig kolonistisch regime.
Het zijn dan ook zware beschuldigingen van een bron (de VN) die hier al meerdere malen partijdig heeft opgetreden, die hun "onderzoeken" ga ik niet zonder boe of ba geloven. Zeker niet in tijden dat er zoveel misinformatie rondgaat in een conflict dat zo gepolariseerd is als dat in Israël.

Het zijn dan ook zware beschuldigingen van een bron (de VN) die hier al meerdere malen partijdig heeft opgetreden, die hun "onderzoeken" ga ik niet zonder boe of ba geloven. Zeker niet in tijden dat er zoveel misinformatie rondgaat in een conflict dat zo gepolariseerd is als dat in Israël.
En dus bevestig je wat ik zeg. Kritisch denkvermogen: 0,0. Zware beschuldigingen tegen Israël? “Bron is biased, veel misinformatie, conflict is gepolariseerd, eerst voorzichtig zijn.” Israël ontkent? “Aha, ziede wel, twijfelachtig.”

Niemand zegt dat ge een VN-rapport blind moet geloven en toch doe je alsof “de VN is soms partijdig” genoeg is om een heel rapport al half buiten spel te zetten. Terwijl dat rapport net niet enkel bestaat uit “trust me bro”, maar uit concrete incidenten, patronen, getuigenissen, etc.

Als je dan kritisch wilt zijn, goed, maar zeg dan inhoudelijk wat er niet klopt. Welke case? Welke bron? Welke vaststelling? Welke conclusie is volgens jou niet onderbouwd? Want “VN biased” + link naar Fox waar Israël zelf zegt dat het allemaal blood libel is, is niet bepaald de intellectuele jackpot eh :) .

Het enige waar je voor de eerste keer gelijk in hebt, is dat er veel misinformatie is in dit conflict. Maar Israël heeft zelf ook al genoeg foute, halve of achteraf gecorrigeerde verklaringen gegeven tijdens... vrijwel ALLE oorlogen. Dus waarom zou hun ontkenning dan plots wel als serieuze tegenwaarde tellen, terwijl rapporten, artsen, journalisten, hulporganisaties en VN-onderzoeken altijd eerst door een eindeloze vermoeiende (en no offense, achterlijke) “bias”filter moeten?

Dus wederom 🥱 🥱 🥱

Edit: typos

Laatst bewerkt:
Whut?

Dat Israël een kutregime is, staat buiten kijf. Maar wat is dit? Iets van bron? Of is deze post satire ofzo?

Ik meen mij te herinneren dat jij vorig jaar nogal pro Israël was (ik kan fout zijn).

Whut?

Dat Israël een kutregime is, staat buiten kijf. Maar wat is dit? Iets van bron?

De Onafhankelijke Onderzoekscommissie voor de bezette Palestijnse Gebieden van de VN.

p. 16 paragraaf 59 en 60

Als je dan kritisch wilt zijn, goed, maar zeg dan inhoudelijk zeggen wat er niet klopt. Welke case? Welke bron? Welke vaststelling? Welke conclusie is volgens jou niet onderbouwd?

Een kritiek over de casus waar ik hier boven naar verwees:

Take the report’s own marquee example, set out in its paragraphs 59-60: a ten-day-old baby allegedly shot through the head by an Israeli “quadcopter” while breastfeeding inside a tent in the Nuseirat camp in April 2024. The Commission’s reasoning, in its own words, is that because it happened in daylight, the drone operator “would have been able to see inside the tent” – and from that single inference it concludes the baby was deliberately targeted. For this to be true, a drone would have had to hover at ground level, see through canvas, pick out a 35-centimetre infant’s head, and fire a precision shot, all based on a photo of a bullet, with no chain of custody, no ballistics analysis, and no witness who even claims to have seen a drone. The same pattern recurs case after case: a family account, a doctor’s guess about which weapon caused a wound, and a conclusion of premeditated murder. Nothing connecting the dots.

Bron: Jonathan Sacerdoti in The Spectator

Jouw bedenkingen?

De Onafhankelijke Onderzoekscommissie voor de bezette Palestijnse Gebieden van de VN.

p. 16 paragraaf 59 en 60

Een kritiek over de casus waar ik hier boven naar verwees:

Bron: Jonathan Sacerdoti in The Spectator

Jouw bedenkingen?
I mean, ik ging eingelijk niet verder lezen na
What it produces instead, according to a detailed rebuttal by the watchdog UN Watch, is a chain of assumptions dressed up as findings.
Ik denk dat we hier al eens een discussie hebben gehad over de UN Watch, een organisatie die quasi als bestaansreden heeft om VN-kritiek op Israël te counteren. Dus ik vind het ook gek dat je een opiniestuk linkt dat grotendeels hierop steunt.

Heb het toch even doorgenomen en ik kan quasi maar één verdedigbaar punt vinden, en zelfs daarvan maakt hij imo een veel te grote conclusie van. Ja, voor sommige ndividuele cases, zoals die baby in de tent, kan je vragen stellen over hoe hard de forensische onderbouwing publiek wordt aangetoond: chain of custody, wie heeft geschoten, etc. Dat is op zich geen domme kritiek tbh. Maar nadien werden mijn hersenen pudding door de gekke logica -> En dus is het geen bewijs -> en dus doet de VN aan propaganda -> en dus is het "gewoon" oorlog/chaos/Hamas. I mean... wat een mega zwakke opiniestuk is dat?

De zwakte ligt hem ook net, as always als het over Israel gaat, in hun bewijstlat. "Toon 1 soldaat die EXACT wist dat dit een burgerkind is en die het kind doodde for no purpose other than killing the child... Ja hallo? Dat is hetzelfde als zeggen: "Ik wil nu zwart op wit een papiertje zien waar Netanyahu oppert voor een genocide.." Yeah... no... Leg de lat anders NOG hoger. Zo bewijs je letterlijk bijna NOOIT systematisch geweld of intentie, maar zoals ik hier al voor de 878ste keer zal neertypen: intentie wordt afgeleid uit patronen, herhaling, kennis van risico’s, gebruikte wapens, context, bevelen, verklaringen en gedrag achteraf.

Dat “Hamas gebruikt minderjarigen van 16” is echt zo’n achterlijk argument geworden. Dat kan relevant zijn bij bepaalde tieners, ja. Dat zal ook zeker gebeuren of eens gebeurd zijn. Zal ik zeker niet ontkennen. Maar wat verklaart dat bij een baby van 10 dagen? Of een kleuter? Of kinderen in tentenkampen? Of kinderen die hout verzamelen? Je kan niet elke case oplossen met “Hamas gebruikt burgers” alsof dat automatisch alle verantwoordelijkheid wegneemt. Plus, zelfs hun eigen voorbeeld van die 16-jarige is eigenlijk een debiele verdediging. “Anyone crossing the line is a terrorist, no exceptions, no civilians” is niet bepaald een geruststellende regel eh. Klinkt in mijn oren eerder als: we hebben de categorie burger gewoon afgeschaft zodra iemand in een bepaalde zone loopt.

Tbh is dit gewoon één giga pro-Israëlische lezing die elk gat of onzekerheid gebruikt om de bredere conclusie onmogelijk te maken. Heeft niets met weerleggen te maken. Heb ook eens doorgeklikt op zijn andere opiniestukken... Tja...

Israel is en blijft een ranzig, racistisch, kolonistisch ethnostate... But hey, ze hebben teminste "democratie".

De zwakte ligt hem ook net, as always als het over Israel gaat, in hun bewijstlat. "Toon 1 soldaat die EXACT wist dat dit een burgerkind is en die het kind doodde for no purpose other than killing the child... Ja hallo? Dat is hetzelfde als zeggen: "Ik wil nu zwart op wit een papiertje zien waar Netanyahu oppert voor een genocide.." Yeah... no... Leg de lat anders NOG hoger. Zo bewijs je letterlijk bijna NOOIT systematisch geweld of intentie, maar zoals ik hier al voor de 878ste keer zal neertypen: intentie wordt afgeleid uit patronen, herhaling, kennis van risico’s, gebruikte wapens, context, bevelen, verklaringen en gedrag achteraf.

Ik ga niet akkoord met jouw visie op die bewijslast. Ik denk dat genocides en oorlogsmisdaden uit het verleden eerder aantonen dat bewijsmateriaal overdadig aanwezig was, ook wanneer de dader na de feiten probeerde het bewijsmateriaal te vernietigen. Of het nu gaat over de Holocaust, Rwanda, Srebrenica of ISIS, rechtbanken voelen zich eerder verplicht om enkel het meest vernietigende bewijs te selecteren uit een onmetelijke hoeveelheid getuigenissen, zowel van slachtoffers als daders, forensisch bewijs én documenten die niets aan de verbeelding over lieten, zo dat de uitspraak niet 30 jaar op zich liet wachten.

Zijn daar uitzonderingen op mogelijk, misschien. Maar ik ga zeker niet akkoord dat dit de normale gang van zaken is. Een handvol forensisch onweerlegbare cases waar intentie duidelijk aan te tonen is, is allesbehalve een abnormaal rekwest.

Uiteindelijk moet je maar voor je zelf de vraag stellen wat waarschijnlijker is; dat een Westers, democratisch land, zijn soldaten aanstuurt om babies door het hoofd te schieten en verkrachtingshonden te trainen, of dat VN-commissies en NGO's niet meer in staat zijn om objectieve en betrouwbare berichtgeving te bieden over dit conflict.

Ik ga niet akkoord met jouw visie op die bewijslast. Ik denk dat genocides en oorlogsmisdaden uit het verleden eerder aantonen dat bewijsmateriaal overdadig aanwezig was, ook wanneer de dader na de feiten probeerde het bewijsmateriaal te vernietigen. Of het nu gaat over de Holocaust, Rwanda, Srebrenica of ISIS, rechtbanken voelen zich eerder verplicht om enkel het meest vernietigende bewijs te selecteren uit een onmetelijke hoeveelheid getuigenissen, zowel van slachtoffers als daders, forensisch bewijs én documenten die niets aan de verbeelding over lieten, zo dat de uitspraak niet 30 jaar op zich liet wachten.

Zijn daar uitzonderingen op mogelijk, misschien. Maar ik ga zeker niet akkoord dat dit de normale gang van zaken is. Een handvol forensisch onweerlegbare cases waar intentie duidelijk aan te tonen is, is allesbehalve een abnormaal rekwest.

Uiteindelijk moet je maar voor je zelf de vraag stellen wat waarschijnlijker is; dat een Westers, democratisch land, zijn soldaten aanstuurt om babies door het hoofd te schieten en verkrachtingshonden te trainen, of dat VN-commissies en NGO's niet meer in staat zijn om objectieve en betrouwbare berichtgeving te bieden over dit conflict.
Ik vroeg me al af waarom je plots over dat rapport begon.

Nu goed, in deze thread zijn er al vele voorbeelden gepost die gelijkaardig gedrag aanhalen, bv. Hind Rajab, getuigenissen van dokters, verkrachtingen van Palestijnse gedetineerden en ga zo maar door.

Ik heb me die vraag al lang geleden gesteld en na 3 jaar onafgebroken gruwelheden te zien passeren, weet ik ook wat het antwoord is.

Ik geef trouwens ook mee dat de Amerikaanse journalist en tweemalig Pulitzer-prijs winnaar Nicholas Kristof tot gelijkaardige bevindingen kwam in zijn onderzoek 'The Silence That Meets The Rape of Palestinians'.

Je vergelijkt eindvonnissen na jaren onderzoek met een onderzoeksrapport tijdens/na een lopend conflict. Holocaust, Rwanda en Srebrenica zijn niet “ontdekt” via één rapport terwijl alles nog bezig was. Die bewijsmassa is achteraf opgebouwd: documenten, daders, kampen, massagraven, getuigen, onderschepte communicatie, processen, archieven, etc. Je doet nu een beetje alsof dat allemaal vanaf dag één properkes beschikbaar was. Historisch gezien gewoon te simpel.

Een VN-commissie werkt ook niet met dezelfde standaard als een strafrechtbank. Die werken vaak met “reasonable grounds”, niet met “beyond reasonable doubt”. Lijkt mij geen klein detail. Zo’n rapport is obviously geen strafvonnis, maar een onderzoeksbevinding die later door rechtbanken kan worden getoetst. Wat mij vrij belangrijk lijkt. Dus waarom je de lat ineens verschuift naar “rechtbankproof of niets”, is mij een raadsel (alé not really tbh).

Intentie hoeft trouwens ook niet alleen uit een schriftelijk bevel of één “aha gotchu”-smoking gun te komen. Internationale rechtspraak erkent dat intentie ook uit patronen kan worden afgeleid: schaal, herhaling, selectie van slachtoffers, gebruikte middelen, publieke verklaringen, blokkades, leefomstandigheden, enz. Maar bon, ik wil de genocide discussie hier niet weer volledig opentrekken.
En “Westers” en “democratisch” zijn zeker geen magische immuniteit tegen oorlogsmisdaden hoor ;). Democratische staten kunnen ook folteren, gevangenen mishandelen en achteraf liegen. Dat zegt niet dat elke claim automatisch klopt, maar het is ook geen bewijsfilter in de andere richting.

Wat je vooral doet, is de discussie zo grotesk mogelijk framen: “wat is waarschijnlijker, dat een Westers democratisch land baby’s laat executeren en verkrachtingshonden traint, of dat VN/NGO’s biased zijn?” Ja, zo geformuleerd klinkt je antwoord natuurlijk vanzelfsprekend, maar dat is gewoon de discussie zodanig molden dat je conclusie er al in verwerkt zit.

De keuze is niet: of Israël heeft letterlijk een officieel beleid “schiet baby’s door het hoofd”, of de VN/NGO’s zijn onbetrouwbaar. Het rapport is veel breder dan dat hé: kinderen gedood en verwond, sniper/quadcopters, kinderen als “suspects”, aanvallen in burgerzones, uithongering, zorginfrastructuur, etc... Dan pak je dus de meest extreme voorbeelden, zet die samen in één karikatuur uiteraard, en gebruikt DAT dan om het bredere patroon verdacht te maken. Als je denkt dat dat een kritische lezing is van het rapport... Ik ga je moeten teleurstellen. Het enige wat je doet, is de meest comfortabele versie van de aanklacht aanvallen.

En dat is exact, zoals altijd al, mijn punt: alles wat Israël beschuldigt moet blijkbaar bijna op Neurenberg niveau bewezen zijn nog vóór we het serieus willen nemen, terwijl “Israël is Westers/democratisch en de VN is biased” al genoeg is om serieus twijfel te zaaien.

Dit is geen neutrale bewijslast hé ... Puur één partij een gigantisch voordeel geven nog voor het gesprek begint.

Ik denk niet dat de (serieuze) kritiek voornamelijk stelt dat het Israelische leiderschap uitdrukkelijke bevelen geeft aan de soldaten om oorlogsmisdaden uit te voeren en bv quota's oplegt om kinderen te doden.

Het is eerder dat, en hoe het voor mij uit dat rapport ook naar voor komt, enderzijds het Israelische leiderschap zeer weinig doet om geweldadige execessen in te perken. Er worden meerdere incidenten in dat rapport besproken waar er na het incident in kwestie geen onderzoek gebeurde.

39. The Commission is not aware of any formal investigation initiated by the Israeli
security forces against those responsible, similar to other attacks which have not been
investigated to date, underscoring a systemic impunity relating to the killing of
Palestinians including children. By maintaining that the children killed were “suspects”,
the Israeli security forces have deflected responsibility to Palestinian children, portraying
them as “terrorists” rather than casualties. Such tactics by the Israeli security forces serve
to distort the factual narrative and further marginalize affected children and their families.

En anderzijs zeer opruiende taal gebruikt ten opzichte van de Palestijnen (zie Ben Gvir bv) en zo een soort van onofficiële permissiestructuur creëert waarbij IDF soldaten bijna vrij spel krijgen om misdaden te begaan.

Je moet zo dus je soldaten niet rechtstreeks aansturen : er zitten genoeg opgefokte mannen in je leger die wel wreedheden zullen begaan als je ze dat gewoon laat doen.

Laatst bewerkt:
Nu goed, in deze thread zijn er al vele voorbeelden gepost die gelijkaardig gedrag aanhalen, bv. Hind Rajab, getuigenissen van dokters, verkrachtingen van Palestijnse gedetineerden en ga zo maar door.

Ik heb me die vraag al lang geleden gesteld en na 3 jaar onafgebroken gruwelheden te zien passeren, weet ik ook wat het antwoord is.

Als je je die vraag lang geleden gesteld hebt, heb ik je dat in deze thread toch nooit zien doen. Je bent iemand die hier de meest redelijke en onderbouwde bijdragen levert, maar ik denk niet dat ik je ooit vragen heb zien stellen ten aanzien van de bronnen die Israël bekritiseren.

Hierboven deel ik een fragment uit een artikel dat zich kritisch uit ten aanzien van dit VN-verslag; Smodge en Solide bieden weerwoord; jij gaat er niet echt op in. Je haalt wel enkele andere casussen aan, maar daar mee laat je heel wat dingen onbesproken. Je hoeft mij niet te vertellen dat het IDF zich schuldig maakt aan oorlogsmisdaden, dat weet ik ook al lang.

Ik vind het wel opmerkelijk dat een VN-commissie het noodzakelijk acht om zulke zwakke casussen te gebruiken om een land van een uitzonderlijke oorlogsmisdaad te beschuldigen. Maar dat doet bij jou geen alarmbel rinkelen klaarblijkelijk?

Laatst bewerkt:
En “Westers” en “democratisch” zijn zeker geen magische immuniteit tegen oorlogsmisdaden hoor ;). Democratische staten kunnen ook folteren, gevangenen mishandelen en achteraf liegen. Dat zegt niet dat elke claim automatisch klopt, maar het is ook geen bewijsfilter in de andere richting.
Een Westers en democratisch land is vast en zeker in staat om oorlogsmisdaden te plegen, zo naïef ben ik ook niet. Mijn mening is eerder dat het in een vrij land onmogelijk is om een clandestien genocidaal beleid uit te voeren.

De VN-commissie heeft verder inderdaad niet dezelfde standaard als een strafrechtbank, maar het zijn wel zij die nu bezig zijn met het materiaal te verzamelen voor een uiteindelijk proces.

Het klopt niet dat ik enkel geloof zou hechten aan wat een commissie beweert als ze over uiterst waterdicht, onbetwistbaar bewijsmateriaal zouden bezitten. De bedenking die ik heb is dat wat ze nu naar voorschuiven een effectieve rechtszaak niet zou overleven. Maar ik ben geen expert internationale rechtspraak dus het kan zijn dat ik mij daar schromelijk in vergis.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan