Smodge
Well-known member
Je ziet toch zelf hoop ik wat mijn punt hier keer op keer is?Op basis van het aanwezige bewijsmateriaal lijken mij dit de lichtst mogelijke beschuldigingen. Het enige dat ik misschien zou nuanceren is dat dit Hamas reduceert tot louter een genocidale terreurbeweging terwijl het meer is dan dat. Maar het is niet omdat er positievere elementen aanwezig zijn dat Hamas plots stopt een islamistische antisemitische terreurgroep te zijn. Maar ik snap jouw punt, ik ga gewoon niet akkoord dat het bewijsmateriaal meer bewegingsruimte toelaat.
Reminder ook dat ik het IDF niet vrijspreek als een soort onschuldige strijdmacht los van wat ongelukkige uitschuivers. Disproportionele aanvallen en collectieve afstraffing lijken mij allemaal zeer plausibele aantijgingen. Het lijkt mij vooral ook niet tegenstrijdig met wat we weten over de Israëlische cultuur en politiek. Maar op basis van enkele getuigenissen en een verzameling los geïnterpreteerde casussen concluderen dat Israël de gerichte uitroeiing van kinderen nastreeft daar verlies je mij dan wel.
Bij Hamas lees je patroon + ideologie + daden wel als intentie. Terecht trouwens. Daar zeg je niet: “misschien waren het losse ontsporingen” of “we moeten de minst zware beschuldiging kiezen”. Maar bij Israël gebeurt exact hetzelfde soort redeneren plots niet meer. Dan worden disproportioneel geweld, collectieve bestraffing, straffeloosheid, ontmenselijkende ministers, uithongering, verplaatsing, kinderen als “suspects”, etc . allemaal apart geknipt en voorzichtig naar de minst zware uitleg geduwd.
Nogmaals, mijn punt is niet dat Hamas onschuldig is of dat Israël automatisch schuldig is aan elke zwaarste aanklacht. Mijn punt is dat je bij Hamas perfect begrijpt hoe patroon en ideologie intentie kunnen aantonen, maar bij Israël plots bijna een super secret intern beleidsdocument verwacht voor je verder wilt gaan dan “oei, disproportioneel”.