Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Zeker, het is een kutsysteem maar het kan. Je emails ook van het werk.Wat met Teams chats? Kunnen jullie die ook inkijken?
Zeker, het is een kutsysteem maar het kan. Je emails ook van het werk.
Je persoonlijke gmail niet.
Ga er altijd van uit dat je 0 privacy hebt op werklaptops.
Grote bedrijven monitoren veel."kunnen meelezen"Gebruiken kunnen ze het dan toch niet echt om iemand buiten te gooien, aangezien ze tegen mij dingen verteld hebben via Teams dat leads niet graag zouden lezen.
Wel disgusting dat ze dat kunnen meelezen, maar ik had al een vermoeden dus stuur vaak via Whatsapp naar collegas als het over gevoelige materie gaat.
Oh man, don't... get me started.Bij ons (groot privébedrijf) is Spotify geblokkeerd wanneer we op het hoofdkantoor netwerk zitten, bij thuiswerk werkt het wel. Als gevolg zitten velen gans de dag muziek te streamen via Youtube want dat werkt wel. Dat verbruikt toch een veelvoud aan data?? Of is data tegenwoordig zo goedkoop dat dat geen argument is?
Hier ook geen probleem om met persoonlijke zaken bezig te zijn zolang ge uw werk goed doet.
We boeken al eens een vergaderzaal met groot scherm om vanaf half 5 naar het einde van een Tourrit te kijken.
Gebruiken kunnen ze het dan toch niet echt om iemand buiten te gooien, aangezien ze tegen mij dingen verteld hebben via Teams dat leads niet graag zouden lezen.
Wel disgusting dat ze dat kunnen meelezen, maar ik had al een vermoeden dus stuur vaak via Whatsapp naar collegas als het over gevoelige materie gaat.
Als je non stop slechte feedback verkrijgt en men kan hard maken dat je via teams echt "heel ongehoorde of verschrikkelijke" zaken doet dan kan dit mogelijks gebruikt worden voor ontslag op staande voet. Maar er moet een sterke aanleiding zijn waarom je die traffic zou inkijken en kunnen / mogen gebruiken voor 'ontslag'."kunnen meelezen"
Kijk, alles wat je op je laptop van het werk doet is wettelijk ingekaderd eigendom van je werkgever. Als programmeur bvb is elke regel code die schrijft eigendom van je werkgever.
Alle tools die je gebruikt van het werk, vallen daar onder. En het is niet zo dat de werkgever dat na elke dag op't gemak eens mag nalezen van iedereen. Je hebt daar echt sterke "probable cause" voor nodig, zelfs de tool die dat toestaat op teams is niet gewoon "lees maar, hier is alles". Verder zijn die berichten beschermd onder privacywetten dat deze niet als bewijs mogen dien behalve in heel strikte omstandigheden. Het is niet "zwart/wit".
Google vat het mooi samen:
Admins can typically perform these actions through eDiscovery or Compliance tools to search for messages for legal, investigative, or policy reasons. However, they cannot simply read every message without a valid purpose.
Gebruiken kunnen ze het dan toch niet echt om iemand buiten te gooien, aangezien ze tegen mij dingen verteld hebben via Teams dat leads niet graag zouden lezen.

Dit dus. Het kan allemaal, maar in veel gevallen is er al vertrouwensbreuk als je die procedure begint en is het gewoon "de laatste nagel" ipv de echte reden dat je buitenvliegt.Als ik dat lees, is dat wel een hele procedure omdat op te vragen bij MS wat je stuurt in een MS Teams chat.
Dus er moet echt wel iets "gebeurd" zijn tegen dat men zover gaat. (In de zin, iemand heeft bewust gevoelige data gelekt en men wil achterhalen via welke weg.)
![]()
Conduct an eDiscovery investigation of content in Microsoft Teams
Learn about conducting an eDiscovery investigation of content in Microsoft Teams.learn.microsoft.com
Als ik dat vluchtig lees, kunnen ze zelfs recuperen wat je aan copilot vraagt.
Moet wel natuurlijk iemand al die moeite doen. Ik denk eigenlijk als iemand "niet aan het werken" is dat er genoeg manieren zijn om die buiten te smijten zonder naar zijn logs of teams chats te bekijken.![]()
natuurlijk, op die artsen examens konden ze zelfs zien hoeveel tabbladen werden geopend. Dat is wat mij betreft nog ietsje moeilijker dan achterhalen welke search iemand doet.Als ik dat vluchtig lees, kunnen ze zelfs recuperen wat je aan copilot vraagt.
Inderdaad.natuurlijk, op die artsen examens konden ze zelfs zien hoeveel tabbladen werden geopend. Dat is wat mij betreft nog ietsje moeilijker dan achterhalen welke search iemand doet.
Tja misschien lag het internet effectief af, maar hebben ze gewoon via hun gsm een hotspot opgezet, en op de 5G internet gezeten van hun gsm...Inderdaad.
Maar oprechte vraag als IT'er: waarom the fuck was het publieke internet bereikbaar op die pc's waar het examen op afgelegd werd?? Dat is toch ongelooflijk dat niemand eens stilstond en dacht van "ej, misschien moeten we dan afzetten tijdens het examen". Ik ga ervan uit dat het examen afgelegd werd op de universiteit zelf en niet "remote"?
op remote locaties (een 70-tal). IT-lokalen van middelbare scholen e.d. blijkbaar.Inderdaad.
Maar oprechte vraag als IT'er: waarom the fuck was het publieke internet bereikbaar op die pc's waar het examen op afgelegd werd?? Dat is toch ongelooflijk dat niemand eens stilstond en dacht van "ej, misschien moeten we dan afzetten tijdens het examen". Ik ga ervan uit dat het examen afgelegd werd op de universiteit zelf en niet "remote"?
Dan... is mijn argument eenvoudig: je moet er dan van uitgaan dat de informatie zal opgezocht worden of door chatGPT zal gedraaid worden.op remote locaties (een 70-tal). IT-lokalen van middelbare scholen e.d. blijkbaar.
De examenserver, waar het examen op stond, moest bereikbaar zijn.
Waarom in een firewall niet gewoon ingesteld wordt "connectie naar examenserver-ip: accept", "al de rest: drop" snap ik wel niet goed.

100% akkoord. Mijn mond viel open (vrij letterlijk, ik denk zelfs dat ik eventjes naar mijn radio geroepen heb) toen ik in de auto dat interview hoorde plaatsvinden met de commissievoorzitter, toen die aan het uitleggen was dat die PC's het internet op konden.Dan... is mijn argument eenvoudig: je moet er dan van uitgaan dat de informatie zal opgezocht worden of door chatGPT zal gedraaid worden.
Als je niet in een gecontroleerde examen-ruimte zit, moet uw examen dat in rekening brengen. Als je ervan uitgaat dat "er wel op toegezien worden", ben je naief.
natuurlijk, op die artsen examens konden ze zelfs zien hoeveel tabbladen werden geopend. Dat is wat mij betreft nog ietsje moeilijker dan achterhalen welke search iemand doet.
Inderdaad, in de EU is dat normaal gezien redelijk strikt gereguleerd. Wij wouden eens metrics bijhouden over user behavior in een interne applicatie (voor product insights, niet voor performance reviews), en dat mocht enkel als de data volledig geanonimiseerd werd. Ik kan me moeilijk indenken dat een random IT medewerker zonder grondige aanleiding een vrijgeleide zou krijgen om in de persoonlijke chats of emails van medewerkers te duiken.Tjah kunnen en mogen is natuurlijk iets anders... Ik kán morgen ook een bank instappen met een masker en proberen om daar enkele tienduizenden euro's buit te maken, dat kán iedereen proberen... Mag natuurlijk niet zomaar.
Idem met deze discussie, je internetgebruik mag ietwat gecontroleerd worden maar enkel om te controleren of de werknemer niet bepaalde zaken doet die tegen de regels zijn. Op voorhand moet er dan ook nog eens iets van vermeld staan in de arbeidsovereenkomst dat dit kan (alsook de hoe en de wanneer) en indien er wordt gecontroleerd zijn er ook nog eens bepaalde spelregels die gevolgd moeten worden.
Dus jah... Uiteraard kan de IT'er meestal alles zien wat je doet, net zoals allicht je ISP dat standaard ook kan.
Vooral zaken als mails/privégesprekken via Teams/... zijn zeer gevoelig. Zelfs de werkmails mag je in sé niet zomaar gaan aflezen, al zijn die 100% zakelijk.
Ergens maar gelukkig natuurlijk ook, de doorsnee IT'er zal er geen moer om geven wat je kink is, er moet echter maar eens een IT'er zijn die de onthaalmedewerkster begint te monitorren omdat die 's morgens vriendelijk glimlacht en hij tot z'n oren verliefd is of de IT'er die de mails van zijn bazen begint te doorbladeren.