Controle op internetgebruik tijdens het werk

Het hangt ook van bedrijf tot bedrijf af. Ik werk voor de O-365 afdeling van een Zweeds voertuigbedrijf als L2 en heb zelfs geen toegang tot de Microsoft environment waarmee je chats en mails kan nalezen. Dat is enkel toegankelijk voor L3/Management en die gaan dat ook enkel maar nakijken als daar effectief een vraag vanuit Security over komt.

Het enige (in deze context) wat ik kan, is mijzelf rechten tot iemand's mailbox geven en zo de mails nakijken, maar geen haar op mijn hoofd dat daar aan denkt. Ik zou mijn job niet willen kwijtspelen.
Rara, welk bedrijf zou dat toch kunnen zijn XD

Zeker, het is een kutsysteem maar het kan. Je emails ook van het werk.

Je persoonlijke gmail niet.

Ga er altijd van uit dat je 0 privacy hebt op werklaptops.
kan wel nooit gebruikt worden als ontslag voor iemand aangezien het een inbreuk is op de privacy heb ik nog gelezen.

Edit: werd al vermeld

Het hangt ook van bedrijf tot bedrijf af. Ik werk voor de O-365 afdeling van een Zweeds voertuigbedrijf als L2 en heb zelfs geen toegang tot de Microsoft environment waarmee je chats en mails kan nalezen. Dat is enkel toegankelijk voor L3/Management en die gaan dat ook enkel maar nakijken als daar effectief een vraag vanuit Security over komt.

Het enige (in deze context) wat ik kan, is mijzelf rechten tot iemand's mailbox geven en zo de mails nakijken, maar geen haar op mijn hoofd dat daar aan denkt. Ik zou mijn job niet willen kwijtspelen.

Loopt SAP nu eindelijk fatsoenlijk op dat bedrijf of is het nog altijd een hoop miserie? (als het scania is)

kan wel nooit gebruikt worden als ontslag voor iemand aangezien het een inbreuk is op de privacy heb ik nog gelezen.

Edit: werd al vermeld
Inderdaad, als een werkgever zich hiermee gaat bezighouden is er al vertrouwensbreuk gepleegd. Dit is eerder de bevestiging meer dan iets anders. Niet de aanzet zelf.

Wat men blokkeert, blokkeert men. Da's proactief van 'hier hou u op 't werk niet mee bezig, da's voor thuis'. Kan ik in komen & is geen vertrouwensbreuk noch privacy issue.

Verder lijkt het mij dat het voldoende is dat je uw werk zoals verwacht oplevert.
Of je dan overdag al eens checkt of uw loon al gestort is (privé!) of een privé afspraak maakt met de dokter, al dan niet via mail (privé) is dan niets van hun zaken of zelfs gewoon eens met uwen aannemer bellen omdat je bezig bent met ***, whatever really.
Mor soit, er komt ook heel wat privé shizzle binnen op mijn werk e-mail adres & I know, moest men écht willen kan een of andere admin er wss ook wel aan.
Over al die jaren heeft er weliswaar nog nooit iemand, noch bij ons, noch bij klanten, lastig gedaan dat je even een privé call neemt of zoiets.

Mor soit, 't hangt allemaal al wel wat af van aan welke manager je dat vraagt zeker.
Je hebt van die Elon Musk types die vinden dat je al uw wakkere uren gewoon moet werken. Vrije tijd is overrated.
Dus dat type zal dan wss ook heel gevoelig zijn als je ook maar 1 minuut met iets anders bezig bent dan het werk.

En dan heb je de laisser faire types die al content zijn als hun volk überhaupt iets doet. Wss gewoon middle managers die het zich niet echt aantrekken.

En uiteraard nog een heel spectrum tussen die 2 uitersten.

Een collega komt al een hele tijd met een ipad naar het werk. Omdat wij 2 schermen op het werk hebben gebruikt hij zijn ipad voor podcasts/muziek.

Sinds twee weken ben ik dit ook beginnen te doen en de B1 en A1 heeft hier niets over gezegd. Alles op mijn schermen is bezet met mijn werk dus het is wel enorm handig om een klein extra scherm te hebben voor dit.

Een collega komt al een hele tijd met een ipad naar het werk. Omdat wij 2 schermen op het werk hebben gebruikt hij zijn ipad voor podcasts/muziek.

Sinds twee weken ben ik dit ook beginnen te doen en de B1 en A1 heeft hier niets over gezegd. Alles op mijn schermen is bezet met mijn werk dus het is wel enorm handig om een klein extra scherm te hebben voor dit.
Zitten jullie dan op geruime afstand van elkaar? want als iedereen een andere zender op zet, lopen die geluiddstromen toch wel erg in elkaar? of zetten jullie oortjes of koptelefoon op?

Muziek begrijp ik best nog wel. maar podcasts, daar moet je toch actief naar luisteren en op concentreren? :crazy: ik zou het niet kunnen, combineren met mijn werk.

Als ik dat lees, is dat wel een hele procedure omdat op te vragen bij MS wat je stuurt in een MS Teams chat.
Dus er moet echt wel iets "gebeurd" zijn tegen dat men zover gaat. (In de zin, iemand heeft bewust gevoelige data gelekt en men wil achterhalen via welke weg.)

Of je kan het gewoon uit de backup halen :p

Zitten jullie dan op geruime afstand van elkaar? want als iedereen een andere zender op zet, lopen die geluiddstromen toch wel erg in elkaar? of zetten jullie oortjes of koptelefoon op?

Muziek begrijp ik best nog wel. maar podcasts, daar moet je toch actief naar luisteren en op concentreren? :crazy: ik zou het niet kunnen, combineren met mijn werk.

Wij zitten op een eiland van 6. En iedereen heeft een headset, maar niet iedereen heeft iets op de achtergrond opstaan.

Ik persoonlijk heb een draadloze jabra waar ik 2x verbindingen heb. Ene met de ipad de andere met mijn computer.

Van werk hangt echt af van persoon tot persoon. Voor mijn maandelijkse dossier moet ik meestal gerechtelijke documenten vragen aan de verzekeringsmaatschappij en dan de berekening maken. Op die momenten kan ik gerust een podcast of een documentaire opzetten omdat ik altijd dezelfde regels moet toepassen.

Als ik met complexe dossiers bezig ben is het gewoon muziek. Wanneer ik in vonnissen moet gaan zoeken achter informatie moet ik wel aandachtig zijn dat ik de juiste informatie pak.

Ik heb ook een collega die (betaald) uren brieven opvouwt om naar burger te sturen. De ebox wordt nog niet gebruikt en die heeft dagen dat hij tussen de 50 a 100 brieven moet sturen. Dat is allemaal 1 voor 1 uitprinten, opvouwen, in de brief steken en naar de postdienst brengen. Die zet dan meestal gewoon youtube op en kijkt gewoon een vlog of docu.

Vroeger hadden wij jobstudenten en die deden een maand lang niets anders dan dit soort werk. Maar door besparingen hebben wij dit jaar geen studenten gekregen en moeten wij dat zelf doen.

Efficiëntie is bij de overheid op sommige vlakken echt ver zoek.

Dat is mijn punt: hoe is cybersecurity erop vooruit gegaan als mensen ipad meepakken naar het bureau om dan met de wifi shit te streamen.

iPads waar wss 1001 shady apps van de kids op staan, sure, veilig.

Ipv... je laat de spotify/apple music/whatever streaming app toe op de professional beveiligde pc.

Vroeger hadden wij jobstudenten en die deden een maand lang niets anders dan dit soort werk. Maar door besparingen hebben wij dit jaar geen studenten gekregen en moeten wij dat zelf doen.

My god, ale 1) wat een werk voor die mens en gewoon 2) een jobstudent zal toch nog steeds goedkoper zijn dan die collega.
Maar als die mens geen ander dringend werk heeft dan is het inderdaad een besparing :wtf:

Dat is mijn punt: hoe is cybersecurity erop vooruit gegaan als mensen ipad meepakken naar het bureau om dan met de wifi shit te streamen.

Ipv... je laat de spotify/apple music/whatever streaming app toe op de professional beveiligde pc.
Da's niet noodzakelijk een probleem eh. Gewoon ne 'visitors' WiFi & da ding kan pretty much nergens aan dat relevant is.
Idem voor elk van die tientallen of honderden bezoekers die diezelfde WiFi mogen bezigen.

Op zich niet de eerste klant waar men op de interne WiFi, die in 't domein zit, MAC adres filtering steekt.

Of die gasten nu streamen of gewoon af en toe eens HLN lezen op hunne GSM maakt op zich niet uit eh.
Als de telefoon access heeft op corporate WiFi omdat je kan inloggen met uw AD user, dan maakt het niet uit welke app je wanneer en hoe vaak/lang bezigt.
Om maar te stellen dat het weinig verschil maakt of nu specifiek Spotify of whatever zou toelaten zijn, want iedereen wil z'n telefoon wss gewoon op WiFi zetten (al was het maar om hunne Facebook te checken & de vele foto's op Insta binnen te trekken zonder data te bezigen).

Ik heb ook een collega die (betaald) uren brieven opvouwt om naar burger te sturen. De ebox wordt nog niet gebruikt en die heeft dagen dat hij tussen de 50 a 100 brieven moet sturen. Dat is allemaal 1 voor 1 uitprinten, opvouwen, in de brief steken en naar de postdienst brengen. Die zet dan meestal gewoon youtube op en kijkt gewoon een vlog of docu.

Man, als kind ben ik vroeger nog mee geweest naar mijn ma haar werk, en heb ik dat ook nog gedaan. Als je een stapel enveloppen had moest je die in een machine steken die ze dan door de machine haalde 1 per 1 en de lijm nat maakte met een rollertje. Wij zetten die machine dan op volle snelheid met geplooide en gescheurde enveloppen als gevolg. Wij in een breuk en ons ma een inzinking rijker :lol:

Het is niet dat wij op de wifi zitten van werk, hotspot via de telefoon of in mijn geval 4g op de ipad en zo zitten wij op internet.

Persoonlijke toestellen op het wifi netwerk is niet toegelaten.

Ik heb een shortcut naar de crypto topic staan en als ik die aanklik dan zegt hij blocked. Als ik de gewone URL van het forum invoer dan geraak ik er wel op (crypto topic nog niet getest), zeer vreemd.
Ahja en redlights werkt ook niet :p Ik had op een ander forum op iets geklikt dat doorgelinkt werd naar redlights en dat ging ook op blocked, brak het koude zweet me wel ff uit toen :p

Het is niet dat wij op de wifi zitten van werk, hotspot via de telefoon of in mijn geval 4g op de ipad en zo zitten wij op internet.

Persoonlijke toestellen op het wifi netwerk is niet toegelaten.
Zou mij verbazen moest er geen gastennetwerk zijn? Alsof er nooit bezoekers in je gebouw zijn die een internetverbinding nodig hebben.

Zou mij verbazen moest er geen gastennetwerk zijn? Alsof er nooit bezoekers in je gebouw zijn die een internetverbinding nodig hebben.

Er is een guest netwerk maar daar mogen wij blijkbaar niet op. Op zich geen probleem ik heb een ongelimiteerd data abonnement.

Maar is besef maar al te goed dat ze enorm lacks zijn in ons internet gebruik. En voor sommige is het ook vriendjespolitiek met de IT.

Bv: wij hebben hier ancients die de whatsapp app niet eens de browser maar de app op hun computer hebben gekregen. Dat moet ik niet eens vragen want dan lachen ze mij vierkantig uit maar de oude generatie heeft dat er nog op gekregen.

Terug
Bovenaan