Corona: Maatregelen en Updates (persconferentie 03/12)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik heb dat al vaker gezegd, maar dat is toch echt de meest out-of-touch, en wereldvreemde politicus van zijn generatie. En tegelijkertijd druipt de arrogantie en het dedain er van af. Ongelofelijk.
ik snap nog altijd niet dat men die minister president gemaakt heeft, die mag misschien wel bekwaam zijn (alhoewel ik dat ten zeerste betwijfel) maar communicatief maakt die er gewoon altijd een zootje van. Hij mag het nog zo goed bedoelen, hij slaagt er altijd maar weer in van iedereen te schofferen :crazy:

ik geloof dat het politieke steekspel van de afgelopen weken hier ook niet veel goed zal aan gedaan hebben. Ook dat mag men niet vergeten in mijn ogen. Als vanuit de onvrede met de maatregelen en het gejojo meer en meer radicale groeperingen die normaal lijnrecht tegenover elkaar staan elkaar opeens gaan vinden dan ben ik toch bang voor de toekomst. Het zal er misschien wel voor zorgen dat het politieke landschap eindelijk de vernieuwing krijgt die nodig is maar ik geloof toch dat we een tijd met veel te veel extremisme zullen moeten leven en dat het ook enkele jaren onaangenaam zal zijn voor iedereen.

1) in middelbaar is er voor de meeste laatste week echt niets pedagogisch meer hoor.
Voor lagere scholen is dat ook stuk minder dan andere weken (afhankelijk van school tot school)

2) ouders kunnen zelf ook lezen met hun kinderen.

3) het was de keuze om vanaf nu scholen te sluiten tot aan vakantie, 2 weken dicht en dan week open of week dicht voor kerstvakantie. Dan denk ik dat pedagogisch gezien de laatste keuze minste invloed heeft

1) De discussie ging nooit over de middelbare scholen, die worden niet gesloten dus geen idee waarom je die er steeds wil blijven bijsleuren.

2) Laten we de scholen dan afschaffen, het kan toch allemaal thuis. Plots is leerachterstand geen probleem meer? Het zijn ook net de leerlingen die vaak het meest achterstand hebben, die thuis niet geholpen gaan worden. Zelfde raad als aan Jambon: denk toch eens twee keer na voor je er weer iets uit floept dat op niets slaat.

3) En dat denk je dus mis. Voor het basisonderwijs maakt dat geen verschil.

De beslissing om te sluiten op zich slaat ook op niets. Ofwel is het virologisch nodig, en dan was het nu nodig. Niet over twee weken wanneer het ofwel te laat ofwel niet meer nodig is.

1) De discussie ging nooit over de middelbare scholen, die worden niet gesloten dus geen idee waarom je die er steeds wil blijven bijsleuren.

2) Laten we de scholen dan afschaffen, het kan toch allemaal thuis. Plots is leerachterstand geen probleem meer? Het zijn ook net de leerlingen die vaak het meest achterstand hebben, die thuis niet geholpen gaan worden. Zelfde raad als aan Jambon: denk toch eens twee keer na voor je er weer iets uit floept dat op niets slaat.

3) En dat denk je dus mis. Voor het basisonderwijs maakt dat geen verschil.

De beslissing om te sluiten op zich slaat ook op niets. Ofwel is het virologisch nodig, en dan was het nu nodig. Niet over twee weken wanneer het ofwel te laat ofwel niet meer nodig is.
Moesten ze in middelbaar nog les hebben waren die wss ook gesloten maar daar is geen les meer. Alleen examen en rapport

Dus week voor vakantie toe is leerachterstand maar 3 weken toe niet of hoe moet ik uw 3) interpreteren?

En laatste week gaat ook helpen want dat betekend 7d voor kerstavond stoppen de contacten tussen de kinderen grotendeels, voor ze naar oma en opa gaan

Vergeleken met vele (buur)landen zijn de regels hier eigenlijk toch wel nog vrij soepel en los hè.

Of zitten daar ook allemaal onbekwame dictators aan de macht?

Moesten ze in middelbaar nog les hebben waren die wss ook gesloten maar daar is geen les meer. Alleen examen en rapport

Dus week voor vakantie toe is leerachterstand maar 3 weken toe niet of hoe moet ik uw 3) interpretateren?

En laatste week gaat ook helpen want dat betekend 7d voor kerstavond stoppen de contacten tussen de kinderen grotendeels, voor ze naar oma en opa gaan

Leerachterstand is leerachterstand, waar die in het schooljaar ook opgelopen wordt. Er is in het basisonderwijs pedagogisch geen verschil in "meerwaarde" van de week voor het kerstverlof of de week drie weken voor het kerstverlof. Dat is de essentie van de discussie.

De besmettingen liepen de spuigaten uit in het basisonderwijs, niet in het secundair. Dat is de reden waarom de gems gevraagd had om die minstens 10 dagen te sluiten.

Dat het misschien kerst en nieuw veiliger kan maken, dat kan goed zijn, maar gaat niets doen aan de huidige golf die momenteel onze gezondheidszorg doet daveren. Dat is de reden waarom de gems aandrong op een sluiting. Dit is puur een politieke beslissing, doen alsof ze beslissingen durven nemen, alleen heeft het geen enkele virologische, economische of maatschappelijke grond. Als je het niet nodig vond om nu te sluiten, dan heeft het geen enkele zin om over twee weken te sluiten.

Leerachterstand is leerachterstand, waar die in het schooljaar ook opgelopen wordt. Er is in het basisonderwijs pedagogisch geen verschil in "meerwaarde" van de week voor het kerstverlof of de week drie weken voor het kerstverlof. Dat is de essentie van de discussie.

De besmettingen liepen de spuigaten uit in het basisonderwijs, niet in het secundair. Dat is de reden waarom de gems gevraagd had om die minstens 10 dagen te sluiten.

Dat het misschien kerst en nieuw veiliger kan maken, dat kan goed zijn, maar gaat niets doen aan de huidige golf die momenteel onze gezondheidszorg doet daveren. Dat is de reden waarom de gems aandrong op een sluiting. Dit is puur een politieke beslissing, doen alsof ze beslissingen durven nemen, alleen heeft het geen enkele virologische, economische of maatschappelijke grond. Als je het niet nodig vond om nu te sluiten, dan heeft het geen enkele zin om over twee weken te sluiten.
plus men vergeet ook dat het nu niet is dat veel mensen hun grootouders enkel zullen zien met kerst natuurlijk. Imo zal deze week van schoolsluiting er ook wel voor zorgen dat veel kinderen al bij de grootouders zullen zijn.

Maar het gaat om 3 volledige weken toe, 2 volledige weken toe en dan nog een weekje les of enkel de laatste week toe (de week waarin minder pedagogisch gebeurt laten we wel wezen).

Scholen 3 weken toe is halve lockdown want mensen met kinderen kunnen dan maar voor de helft gaan werken (en weinigen hebben nog genoeg vakantiedagen ook)
in welk opzicht vind jij dat die regels soepeler zijn?
Horeca in Nederland bv?

plus men vergeet ook dat het nu niet is dat veel mensen hun grootouders enkel zullen zien met kerst natuurlijk. Imo zal deze week van schoolsluiting er ook wel voor zorgen dat veel kinderen al bij de grootouders zullen zijn.
Dat ligt dan aan het gezond verstand van die ouders :unsure:

Als dat het enige verschil is dat je kan aanhalen, ja, nogal wat strengere regels hoor.

En gelukkig ben je geen ouder, de gemiddelden zouden nogal zakken.
Waarom zou ik alle maatregelen in buurlanden moeten kennen als ik er toch niet kom. Dat is een dat ik onthouden heb, net als voetbal in Duitsland max 15k toeschouwers

Voor de mensen die nog twijfelen aan de druk op de ziekenhuizen staat er een artikel in de Standaard over de ICU in Gent. Van de 70 bedden op ICU zijn er daar 2 vrij. Dat wordt beschouwd als het absolute minimum. Absenteïsme onder verpleegkundigen is heel hoog (8 tot 15%), ze vallen zelf ziek uit, zitten thuis in quarantaine of met een burn-out of ze hebben ontslag genomen om ander werk te starten... Andere afdelingen worden gesloten, gewoon om voldoende volk op ICU te hebben.

Er ligt daar trouwens een jonge vrouwelijke vaccinweigeraar. Ze ligt al 95 dagen op ICU, zonder onderliggende aandoeningen. Haar longen zijn door COVID zo fel aangetast, dat ze haar niet van de beademingsmachine durven halen.
Waarschijnlijk heel haar leven verwoest omdat ze meer vertrouwen had in facebookberichten dan in de overheid...
De rest van de familie heeft door haar lijdensweg zich alsnog gevaccineerd...

Waarom zou ik alle maatregelen in buurlanden moeten kennen als ik er toch niet kom. Dat is een dat ik onthouden heb, net als voetbal in Duitsland max 15k toeschouwers
Dan moet ge ook niet zitten meedoen alsof het statement correct als er iemand zegt dat onze regels nogal wat soepeler zijn dan in onze buurlanden. :sarcastic:

Ik ga langs de andere kant licht mijn kar keren hier.
De huidige lichte maatregelen (behalve de scholen) zijn ondanks de huidige daling van de cijfers toch een verdedigbaar idee, tot we de klinische data van Omicron hebben.

Want als die lelijk tegenvallen, kunnen we zo een nieuwe lockdown in februari-maart misschien vermijden en de hospitalisaties wat meer spreiden.

Dan moet ge ook niet zitten meedoen alsof het statement correct als er iemand zegt dat onze regels nogal wat soepeler zijn dan in onze buurlanden. :sarcastic:
Onze cijfers zijn veel slechter
Duitsland nog wat extra: verplicht vaccinatie op komst en niet-essentiële winkels enkel toegankelijk voor 2G

Maar verlicht ons en toon aan dat ze hier veel strenger zijn en totaal onterecht!

Voor de mensen die nog twijfelen aan de druk op de ziekenhuizen staat er een artikel in de Standaard over de ICU in Gent. Van de 70 bedden op ICU zijn er daar 2 vrij. Dat wordt beschouwd als het absolute minimum. Absenteïsme onder verpleegkundigen is heel hoog (8 tot 15%), ze vallen zelf ziek uit, zitten thuis in quarantaine of met een burn-out of ze hebben ontslag genomen om ander werk te starten... Andere afdelingen worden gesloten, gewoon om voldoende volk op ICU te hebben.

Er ligt daar trouwens een jonge vrouwelijke vaccinweigeraar. Ze ligt al 95 dagen op ICU, zonder onderliggende aandoeningen. Haar longen zijn door COVID zo fel aangetast, dat ze haar niet van de beademingsmachine durven halen.
Waarschijnlijk heel haar leven verwoest omdat ze meer vertrouwen had in facebookberichten dan in de overheid...
De rest van de familie heeft door haar lijdensweg zich alsnog gevaccineerd..
Langs de andere kant moeten we ons misschien eens afvragen waarom er velen thuis zitten met een burn out of ander werk zoeken. En ook zouden er eigenlijk 3 bedden vrij moeten zijn als ik je laatste alinea lees.

Onze cijfers zijn veel slechter
Duitsland nog wat extra: verplicht vaccinatie op komst en niet-essentiële winkels enkel toegankelijk voor 2G
En daaruit leid jij af dat ze veel strenger zouden zijn? Ik teken voor verplichte vaccinatie en vrijheidsbeperking voor ongevaccineerden.

in welk opzicht vind jij dat die regels soepeler zijn?
Als dat het enige verschil is dat je kan aanhalen, ja, nogal wat strengere regels hoor.

En gelukkig ben je geen ouder, de gemiddelden zouden nogal zakken.
Nederland:
Sluiting niet-essentiële winkels en diensten (dus ook horeca) om 17u. Essentiële winkels om 20u.
Sporten in groepsverband (i.e. > 4 personen, exclusief instructeur) is tussen 17.00 uur en 05.00 uur niet toegestaan. Dit verbod geldt zowel voor binnen als buitensport en het maakt niet uit of het op een besloten gebied is of op de openbare weg. Het verbod geldt niet voor topsporters

Frankrijk en Duitsland zijn moeilijker te vergelijken. Gezien hun oppervlakte hanteren die meer streekgebonden maatregelen dan nationale. Moet ik ze allemaal opzoeken of zijn volgende voldoende?
Duitsland nationaal:
3G-regel op de werkvloer, dit trouwens enkel voor essentiële beroepen want voltijds telewerk verplicht.
3G-regel voor openbaar vervoer.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan