Corona: Maatregelen en Updates (persconferentie 03/12)

Status
Niet open voor verdere reacties.
wordt daar eigenlijk over gestudeerd op scholen ? Over corona ? Ik heb geen kinderen ,dus ik vraag het gewoon maar even .

Iets dat de wereld twee jaar lang de wereld domineert, zal en moet zeker wel geregeld aan bod komen in de lessen he.
Zelfs mijn kleuter van nog geen vier "leert" over corona in de eerste kleuterklas.

Iets dat de wereld twee jaar lang de wereld domineert, zal en moet zeker wel geregeld aan bod komen in de lessen he.
Zelfs mijn kleuter van nog geen vier "leert" over corona in de eerste kleuterklas.
Helaas komen de kindjes uit de kleuterklas wel met nogal wat cowboyverhalen naar huis.
"Je mag niet hoesten, want dan worden alle andere kinderen thuis."
"Rikkie (de klaspop) zit in quarantaine. Maar wat is dat, quarantaine?" (en dan moet ge iets gaan uitleggen over een pop die niet mee nr huis mag over't weekend omdat die het weekend ervoor bij een nu ziek getest kind was :sarcastic: )

Helaas komen de kindjes uit de kleuterklas wel met nogal wat cowboyverhalen naar huis.
"Rikkie (de klaspop) zit in quarantaine. Maar wat is dat, quarantaine?" (en dan moet ge iets gaan uitleggen over een pop die niet mee nr huis mag over't weekend omdat die het weekend ervoor bij een nu ziek getest kind was :sarcastic: )
Tja hoe individuele leerkrachten (in de kleuterklas) dat invullen zal niet altijd helemaal optimaal zijn. En vooral, wat je als ouder te horen krijgt als interpretatie door de kleuter zal ook niet 100% zijn zeker. Dat 2de lijkt me eigenlijk geen slechte manier om quarantaine te kaderen.

TUI speelt met opvallende aanbiedingen in op de extra week kerstvakantie voor leerkrachten en kinderen uit de basisschool. “Wie boekt in de week van 17 december, valt in het ultralaag seizoen, met de laagste prijzen van het hele jaar. Het geeft de kans om te reizen tegen een budget dat meer dan de helft lager ligt dan tijdens de officiële kerstvakantie”
Het mag, maar ik denk niet dat dit de bedoeling is van die afkoelingsweek

Maar dat geldt natuurlijk voor zowat alles wat ze zien en horen in de klas he :)

De achterlijkheid van sommige mensen kent toch gewoon geen grenzen.

Komt een bericht op de WhatsAppgroep van de voetbal van de zoon:

xxx zijn klas moet 7 dagen in quarantaine omdat er 2 kindjes positief getest zijn, wat nu met de voetbal?

not sure if serious....

not sure if serious....

don't underestimate stupidity of people

2 dagen geleden dit gehoord van collega :

kindje in kleuterklasje van haar kindje kwam met pamper naar school omdat ze diarree had.
Moeder van dat kindje werkt in creche dat gesloten was wegens te veel besmettingen.

not sure if serious....
Zo verassend?

Ik heb een zware hoest, koorts, lopende neus, keelpijn.
Dus moet mij laten testen.
Suggereert mijn werk dat ik overdrijf en anderen wel verkouden komen werken. Dat ze mij desnoods in een aparte ruimte kunnen zetten.
Vorige verkoudheid vroegen ze of ik in afwachting van testresultaten toch niet wou komen werken, maar dan gewoon mijn masker zou ophouden aan mijn bureau.

Velen vegen hun voeten eraan. Sommigen zijn natuurlijk bang voor ontslag of moeilijkheden op werk als ze zich zouden houden aan de regels.

Zo verassend?

Ik heb een zware hoest, koorts, lopende neus, keelpijn.
Dus moet mij laten testen.
Suggereert mijn werk dat ik overdrijf en anderen wel verkouden komen werken. Dat ze mij desnoods in een aparte ruimte kunnen zetten.
Vorige verkoudheid vroegen ze of ik in afwachting van testresultaten toch niet wou komen werken, maar dan gewoon mijn masker zou ophouden aan mijn bureau.

Velen vegen hun voeten eraan. Sommigen zijn natuurlijk bang voor ontslag of moeilijkheden op werk als ze zich zouden houden aan de regels.

Daaruit leid ik af dat ge in principe sowieso ook al gewoon van thuis uit zou kunnen werken?

Zou zeker mogelijk zijn, behalve dat de werkgever beweert dat dit niet kan.
Ze willen dat iedereen elke dag aanwezig is.

Ik word er gek van hoe laks bedrijven hiermee omspringen.

Vorige week leerling die hoogrisico was van besmette leerling in quarantaine. Wanneer hij terug naar school komt, komt hij met frisse coupe naar school. Ik vraag wanneer hij naar kapper is gegaan. ‘Ah, in die quarantaine hè!’ Kill me.

Onderzoek met combinatie datasets van Sciensano en RSZ in de maand november:
Jh1Czcz.jpg

Dat valt toch niet te rijmen met de genomen maatregelen op de 3 Overlegcomités nadien?

Onderzoek met combinatie datasets van Sciensano en RSZ in de maand november:
Jh1Czcz.jpg

Dat valt toch niet te rijmen met de genomen maatregelen op de 3 Overlegcomités nadien?
Artikel achter paywall. Afgaand op je screenshot trekt de journalist verkeerde conclusies, maar het kan ook zijn dat je het doet.
Maar zoals al eerder gezegd:
RSZ geeft enkel cijfers vrij voor clusteronderzoek. Deze beschikken enkel over de link positieve covid test via rijksregisternummer naar plaats tewerkstelling en enkel werknemers. Het gaat dus enkel over officiëel ingeschreven mensen.
De cijfers van de werknemers alleen zijn in geen geval te extrapoleren naar de sector. Zo zeggen besmettingen bij werknemers in horeca niks over cliënteel, of bij crêches niets over de kinderen. En zegt overigens niets over de plek van besmetting.

Ohja, en de journalist of onderzoeker maakt wel enkele sprongetjes...
Dit zijn de cijfers van RSZ:
pCiyasx.png

Bron

En in dat document staat natuurlijk ook wel de waarschuwing die ik hierboven ook al geef:
Each company is classified by sector of its main activity (as attributed by the RSZ-ONSS), which are identified by the NACE code. This standard code classifies workplaces into 21 main sectors and then in subcategories for which the specificity depends on the chosen granularity (which can have up to 943 subcategories). However, although some companies or self-employed workers may be active in more than one sector, only one NACE number associated with the main activity is used in the analysis. This limitation is particularly important to consider for employees within national education. Because a vast majority of schools provide both primary and secondary education, the employees will be registered as working in “Secondary education” even when in reality they are primary school teachers.

Further, since the link of the cases is only identified at the level of the company, no information is available on the type of the job of the index case (e.g., administrative work in metal industry will be registered under metal industry). Further, information on the exact employment location is not always available and/or accurate (e.g., information on telework or temporary unemployment is not available).

Finally, the actual source of infection (in particular: at the workplace or elsewhere) cannot be traced back from this database. Thus, the size and extent of the database allows us to obtain a clear and precise picture of the level of infection within a given sector, without link to the source and circumstances of infection.

Blijkbaar nemen veel vaccinatiecentra een week verlof tussen kerst en nieuwjaar. Toch in Limburg volgens onderstaand artikel. Sense of urgency enzo op een moment dat we juist veel sneller zouden moeten gaan.

Artikel achter paywall. Afgaand op je screenshot trekt de journalist verkeerde conclusies, maar het kan ook zijn dat je het doet.
RSZ geeft enkel cijfers vrij voor clusteronderzoek. Deze beschikken enkel over de link positieve covid test via rijksregisternummer naar plaats tewerkstelling en enkel werknemers. Het gaat dus enkel over officiëel ingeschreven mensen.
De cijfers van de werknemers alleen zijn in geen geval te extrapoleren naar de sector. Zo zeggen besmettingen bij werknemers in horeca niks over cliënteel, of bij crêches niets over de kinderen. En zegt overigens niets over de plek van besmetting.

pCiyasx.png

Bron

En in dat document staat natuurlijk ook wel de waarschuwing die ik hierboven ook al geef:
De journalist bouwt z'n artikel op op basis van een onderzoek van Lode Goderis die lid is van de GEMS en Goderis zelf geeft uitleg bij de conclusies. Dus geen idee waarom ik aan de cijfers zou moeten twijfelen?

Blijkbaar nemen veel vaccinatiecentra een week verlof tussen kerst en nieuwjaar. Toch in Limburg volgens onderstaand artikel. Sense of urgency enzo op een moment dat we juist veel sneller zouden moeten gaan.

Ik stel voor dat je jezelf als vrijwilliger aanbiedt dan.
Maar ze hebben vooral ook medisch personeel nodig, dat misschien minder tijd vrij heeft die periode en misschien ook eens verlof wilt nemen?

pCiyasx.png

Bron

In de creches raakten 3840 personen besmet per 100.000 'inwoners'. Maar er werken maar 28073 mensen in de creches.
Dus dat "de meeste besmettingen zich voordeden in creches" is gewoon niet waar.
Dit had moeten geformuleerd worden als "wie in creches werkte had het meeste kans op besmetting".
De grootste absolute impact van heel die tabel is zonder twijfel de middelbare school.
Maar dat wordt niet eens vermeld in dat artikel van die journalist.

Laatst bewerkt:
De journalist bouwt z'n artikel op op basis van een onderzoek van Lode Goderis die lid is van de GEMS en Goderis zelf geeft uitleg bij de conclusies. Dus geen idee waarom ik aan de cijfers zou moeten twijfelen?
Lees eerste 3 woorden van de post die je quote.

En had je ff op mijn bron geklikt, had je boven schoon als mede-auteur Lode Godderis zien staan. Ik weet ook niet welke uitleg hij geeft sinds het artikel achter paywall zit. Dus als je er een discussie over wilt voeren/vraag over wilt stellen, gelieve ook een beetje meer uitleg te geven dan een link naar een artikel die niet iedereen kan lezen...

En ik trek de cijfers niet in twijfel, wel de conclusies die getrokken worden door de journalist of door jou.

In de creches raakten 3840 personen besmet per 100.000 'inwoners'. Maar er werken maar 28073 mensen in de creches.
Dus dat "de meeste besmettingen zich voordeden in creches" is gewoon niet waar.
Dit had moeten geformuleerd worden als "wie in creches werkte had het meeste kans op besmetting".
De grootste absolute impact van heel die tabel is zonder twijfel de middelbare school.
Maar dat wordt niet eens vermeld in dat artikel van die journalist.
Exact mijn punt dus, verkeerde conclusies trekken uit data en/of verkeerd verwoorden. Maar, wederom, achter paywall dus geen idee of de journalist of @NemesisBE dit doet (al vermoed ik de journalist, zoals ik ook al eerder zei.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan