Corona: Maatregelen en Updates (persconferentie 03/12)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Wel ik vind het toch wat vreemd dat heel de vaccinatiecampagne nog steeds voor een groot deel op vrijwilligers draait en mensen die amper iets in return krijgen.

Er zijn nu mensen die over de grens in Frankrijk of Duitsland hun boosterprik gaan halen omdat het daar op dit moment nog veel makkelijker kan...

Het Europees Geneesmiddelenbureau heeft ondertussen ook al geoordeeld dat een boosterprik al kan vanaf 3 maanden na het tweede shot dus met die "we moeten 6 maanden wachten" kan men nu ook niet meer schemeren.

Gewoon doctors wat minder laten betalen en wat van de financiering verschuiven.

Overigens is het ziekenhuis probleem, uiteraard, commonutair. Veel waalse ziekenhuizen hun tekorten worden bijgepast door de gemeente. 0 incentive om te fixen. In Vlaanderen zijn de marges ook dun, maar veel gezonde.

57% gevaccineerd met AZ in de VK en te weinig met boostershots.
AZ zou geen bescherming meer geven tegen omicron.

Hmm ik kwam net deze grafiek tegen. Een analyse van immuniteit per leeftijdsgroep in England. Eigenlijk kan je stellen quasi iedereen van >15 jaar reeds ofwel een vaccinatie heeft gekregen of besmet is geraakt. Slechts een paar percent van de volwassen bevolking heeft geen enkele immuniteit. Een heel groot deel heeft zelfs 3 prikken gekregen of reeds 3 prikken plus een infectie doorlopen.

FGR0KJbXMBAa-zV

Personeel én vrijwilligers. Belangrijk om even aan te stippen vind ik, de maatschappij vraagt heel veel voor iets waar ze weinig geld voor over heeft. Terecht dat die Kerstvakantie nemen, je kan niet eisen dat ze dan ook beschikbaar zijn - dan moeten we ze maar betalen.
Net dat vind ik nog het grootste probleem in deze ganse crisis (en daar buiten ook eigenlijk hoor). We zitten met zijn allen in de miserie maar o wee als diegenen die ons daar uit kunnen helpen betaald zouden moeten worden.

Hmm ik kwam net deze grafiek tegen. Een analyse van immuniteit per leeftijdsgroep in England. Eigenlijk kan je stellen quasi iedereen van >15 jaar reeds ofwel een vaccinatie heeft gekregen of besmet is geraakt. Slechts een paar percent van de volwassen bevolking heeft geen enkele immuniteit. Een heel groot deel heeft zelfs 3 prikken gekregen of reeds 3 prikken plus een infectie doorlopen.

FGR0KJbXMBAa-zV

om in perspectief te zetten naar echte cijfers

She said there are still more than five million people in England who have yet to receive a single dose of vaccine – a “significant” number.

Huisartsen: we staan onder veel te hoge druk, we kunnen het niet meer aan, we hebben voor niks nog tijd.
Politiek: ok, we kijken hoe we jullie kunnen helpen. We laten de apothekers jullie helpen vaccins zetten.
Huisartsen: jamaar zo niet he, we willen gewoon kunnen doen wat we willen, kan iemand anders hetgeen we niet willen doen niet doen?
:sarcastic: :sarcastic: :sarcastic:

Huisartsen: we staan onder veel te hoge druk, we kunnen het niet meer aan, we hebben voor niks nog tijd.
Politiek: ok, we kijken hoe we jullie kunnen helpen. We laten de apothekers jullie helpen vaccins zetten.
Huisartsen: jamaar zo niet he, we willen gewoon kunnen doen wat we willen, kan iemand anders hetgeen we niet willen doen niet doen?
Nee ze wouden niet meer alleen moeten testen ganse dagen. Wat gaan die apothekers doen als er een probleem opduikt na vaccinatie? Die zijn daar helemaal niet voor opgeleid en hebben daar geen kennis voor

Nee ze wouden niet meer alleen moeten testen ganse dagen. Wat gaan die apothekers doen als er een probleem opduikt na vaccinatie? Die zijn daar helemaal niet voor opgeleid en hebben daar geen kennis voor
Verpleegkundigen mogen het vaccin zetten maar apothekers zouden dit niet kunnen?

Probleem na vaccinatie? Naar de spoed brengen. Hoeveel keer komt er iets voor waar het spoed ingrijpen van een dokter een verschil kan maken?

Er zit toch ook geen dokter naast elke patient die een antibiotics pakt. Daar gaan er ook mensen scheef op, allergisxhe reactie etc.

Lijkt me toch gewoon een kwestie te zijn van te Willen bij de dokters.

Naar ik begreep van de huusarts in de familie komt er nabije toekomst zelfs een aparte vaccinatie Riziv code zodat dat soort consultaties kan toegelaten worden door andere job titels. Dus ja. Moet wel wat consequent blijven als dokter.

As usual in de gezondheidszorg zal het wel iets met centen te maken hebben.... test duurt te lang voor wat ze er voor krijgen. Vaccinatie is easy money. 30 euro voor 5 min werk.

Probleem na vaccinatie? Naar de spoed brengen. Hoeveel keer komt er iets voor waar het spoed ingrijpen van een dokter een verschil kan maken?

Er zit toch ook geen dokter naast elke patient die een antibiotics pakt. Daar gaan er ook mensen scheef op, allergisxhe reactie etc.

Lijkt me toch gewoon een kwestie te zijn van te Willen bij de dokters.

Naar ik begreep van de huusarts in de familie komt er nabije toekomst zelfs een aparte vaccinatie Riziv code zodat dat soort consultaties kan toegelaten worden door andere job titels. Dus ja. Moet wel wat consequent blijven als dokter.

As usual in de gezondheidszorg zal het wel iets met centen te maken hebben.... test duurt te lang voor wat ze er voor krijgen. Vaccinatie is easy money. 30 euro voor 5 min werk.
Ze willen druk op huisartsen verlichten door vaccins door apotheek te laten zetten maar huisartsen mogen het zelf niet eens (volgens artikel)? Dus dat verhaal van RIZiV houdt dan ook geen steek

Heb collega die zijn vriendin op spoed werkt. 2 weken geleden kwam daar iemand aan met boostervaccin bij om ze te laten zetten want volgens haar huisarts kon ze er allergisch op reageren. Andere prikken waren gewoon in vaccinatiecentrum gezet :laugh:
En hoe ze aan die spuit kwam is ook een raadsel

Dokters vragen obviously niet om hulp bij het behandelen van hun eigen patiënten. Ze zouden niets liever doen als enkel dat.

De angel zit in de (nog steeds) zeer hoge administratieve last. Neem die eerst weg.

Wel ik vind het toch wat vreemd dat heel de vaccinatiecampagne nog steeds voor een groot deel op vrijwilligers draait en mensen die amper iets in return krijgen.
Op veel plaatsen word je gewoon betaald als medische Vpk 50€ per uur en arts en apotheker 85€+-. Stewards inderdaad enkel vrijwilligersvergoeding maar ook daar vullen ze vlot de shiften in.

Hier moet je doorgeven wanneer je kan werken maar ze verdelen het en je krijgt belange niet alles wat je ingeeft (vb 6 shiften wensen/kunnrn en er 2 of 3 krijgen). Denk eerder dat het personeel dat er dagelijks is (verantwoordelijken voor centrum) eens vakantie willen? Ik wil gerust werken in de kerstvakantie en met mij heel wat anderen ...

Laatst bewerkt:
Toch nog een positief bericht: In Zuid-Afrika heeft men nog steeds de indruk dat de omicron variant een minder zwaar ziektebeeld geeft én dat mensen minder lang in het ziekenhuis blijven. Bovendien lijken tests uit te wijzen dat anti-lichamen van gevaccineerden 70% werkzaam zouden zijn.
Gecombineerd met onze huidige zeer sterke deltavariant golf en de boostercampagne gaan we dit misschien nog wel kunnen afblokken.
Omdat ze genezen zijn en naar huis mogen of omdat ze sterven?

Gewoon doctors wat minder laten betalen en wat van de financiering verschuiven.

Overigens is het ziekenhuis probleem, uiteraard, commonutair. Veel waalse ziekenhuizen hun tekorten worden bijgepast door de gemeente. 0 incentive om te fixen. In Vlaanderen zijn de marges ook dun, maar veel gezonde.
Openbare ziekenhuizen zijn federale instellingen, toch? Daar heeft de gemeente toch niets bij te zien? Daarbij, Vlaamse ziekenhuizen smijten ook gewoon met geld, hoor. Overheid past dat even goed bij.

Toch nog een positief bericht: In Zuid-Afrika heeft men nog steeds de indruk dat de omicron variant een minder zwaar ziektebeeld geeft én dat mensen minder lang in het ziekenhuis blijven. Bovendien lijken tests uit te wijzen dat anti-lichamen van gevaccineerden 70% werkzaam zouden zijn.
Gecombineerd met onze huidige zeer sterke deltavariant golf en de boostercampagne gaan we dit misschien nog wel kunnen afblokken.
Ik vraag me af, stel dat omikron minder zwaar is maar meest besmettelijk waardoor het dominant wordt. Betekent dit dan dat het virus gewoon een "griepje" wordt of kan er uit deze variant ineens een ergere variant ontstaan?
Wel een beetje jammer dat ze van deze hele crisis geen gebruik hebben gemaakt om vanuit de overheid openlijk een gezonde levensstijl te promoten.
Ik denk dan aan de afschaffing van de btw op gezonde producten zoals fruit, groenten, etc en een verhoging van de btw op "minder" gezonde producten, affiches en tv-clips in het genre van "sport je ook mee?", meer subsidies voor sportclubs, etc.
Body positivity is in se heel mooi ideaal (alleen al omdat er zoveel mensen rondlopen met een lichamelijke handicap, huidziekte, etc), maar in de praktijk wordt het quasi enkel gebruikt om te verdoezelen hoe ronduit ongezond dikke mensen zijn.

Je moet de pubmeds maar openklikken om het leuke effect van obesitas (en z'n comorbiditeiten) op corona te lezen.
Enfin.
Of, mensen willen helemaal niet gezond leven? Te lui of geen tijd om te sporten, liever fastfood dan groenten en fruit,... 't Is niet omdat iets goedkoper is dat mensen gaan omschakelen, er is een reden dat vettig eten verslavend is

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan