Crypto - Nieuws en algemene discussie

Daar zal geen haai naar kraaien.

sharkchicken.jpg

Ik heb in 2013 nog een btc gekocht met cash geld van iemand op 9lives lol, omdat het toen op Kraken toen weken duurde om authenticated te geraken. Dat was dan juist tijdens de grote bullrun voor de MtGox crash.
En toen heb ik nog zitten minen ook , een projectje met een paar maten, die coins natuurlijk veel te vlug verkocht achteraf gezien. Maar toen ging dat om verwaarloosbare bedragen. In die tijd waren er enkel een handvol nerds met bitcoins bezig. In 2014 dacht ik dat btc dood was en in 2017 ben ik daar weer ingesukkeld :)

Niet van mij maar wat denken jullie dat de fiscus zou taxeren in het volgende geval?:

Stel nu bv. dat je 10 bitcoins in 2016 gekocht hebt. In 2018 verkoop je ze eventjes naar ETH om naar een andere beurs te sturen, om dan terug BTC te kopen op die andere beurs. Dan hodl je ze op die beurs tot nu, en nu wil je gaan cashen op je rekening. Hoe gaat de fiscus dit taxeren?

Voor mij is dat een voorbeeld van brave huisvader.

in 2016 was pakweg 600€de stuk dus 6.000 EURO. Hij zal zijn huis niet verkocht hebben om dit te kunnen kopen of geleend hebben om dit te kopen.
In 2018 heeft hij eigenlijk een meerwaarde gerealiseerd. (BTC verkocht voor ETH)
In 2018 verkoopt hij ETH voor BTC op die andere beurs. Laten we stellen dat dat de prijzen niet veranderd zijn dus dat er geen meerwaarde is gerealiseerd.
in 2021 verkoopt hij de BTC voor euro's. (hier ook een meerwaarde gerealiseerd.)

Ik zie hier niet veel speculatiefs aan. Het is niet omdat er veel winst is behaald dat het daarom speculatie is.

Belangrijkste is dat hij het traject kan bewijzen.
1) de aankoop van BTC in 2016 met zijn geld,
2) trade 1, BTC voor ETH
3) het verzenden van ETH van het ene platform naar de andere
4) de tweede trade in 2018.) ETH voor BTC
5) derde trade: BTC voor EUR

want hij heeft plots 400.000 euro op zijn rekening :p.

(Ik vermoed dat hij dat dit niet gedaan heeft binnen een vennootschap? Want dat is natuurlijk anders.)

In mijn geval heb ik wel veel gehandeld, maar eerder emotioneel en zo goed als altijd verlieslatend (buy high, sell low). Kan wel met bepaalde periodes een 100tal buy en sell orders zijn.

Echter heb ik minder crypto dan ik in 2018 heb aangekocht. Valt dit nog onder goede huisvader?

Nog een kleine aanvulling. Ik heb wel al een behoorlijke winst. Ik ben van plan om mijn inleg, die nu in stablecoins staat, uit te cashen. Kan ik dit kosteloos doen of moet ik hier ook voor een controle vrezen?

Ik zie hier niet veel speculatiefs aan. Het is niet omdat er veel winst is behaald dat het daarom speculatie is.
Het grote probleem is dat de fiscus crypto a priori als een inherent speculatief product beschouwt, een beetje alsof je naast je normale beleggingen ook nog wat poker of roulette zou spelen en die winsten dan gaat beschouwen als onderdeel van je bredere portfolio.

Dit strookt natuurlijk niet met de realiteit en als je niet te zot doet en goed documentatie bijhoudt heb je heel wat argumenteren om aan te voeren dat het wel degelijk over goed huisvaderschap gaat, maar je hebt geen enkele garantie dat zij dat ook zo gaan zien en het daarbij zullen laten. Dus ofwel gebaar je u van den domme en ga je indien nodig naar de rechtbank om je gelijk te halen als de fiscus lastig doet, ofwel haal je je winsten beetje bij beetje af om onder de radar te vliegen. Maar als ze je dan op het spoor komen wordt het natuurlijk een pak moeilijker om te zeggen dat je dacht dat je niets verkeerd deed en riskeer je een boete.

Andere opties zijn een ruling aanvragen (kost enkele duizenden EUR en trekt natuurlijk de aandacht dus enkel aan te raden bij grote winsten), of gewoon betalen.

In mijn geval heb ik wel veel gehandeld, maar eerder emotioneel en zo goed als altijd verlieslatend (buy high, sell low). Kan wel met bepaalde periodes een 100tal buy en sell orders zijn.

Echter heb ik minder crypto dan ik in 2018 heb aangekocht. Valt dit nog onder goede huisvader?
Lol, imo (!) al zeker niet. Gegokt en verloren. :')

Het grote probleem is dat de fiscus crypto a priori als een inherent speculatief product beschouwt, een beetje alsof je naast je normale beleggingen ook nog wat poker of roulette zou spelen en die winsten dan gaat beschouwen als onderdeel van je bredere portfolio.

Dit strookt natuurlijk niet met de realiteit en als je niet te zot doet en goed documentatie bijhoudt heb je heel wat argumenteren om aan te voeren dat het wel degelijk over goed huisvaderschap gaat, maar je hebt geen enkele garantie dat zij dat ook zo gaan zien en het daarbij zullen laten. Dus ofwel gebaar je u van den domme en ga je indien nodig naar de rechtbank om je gelijk te halen als de fiscus lastig doet, ofwel haal je je winsten beetje bij beetje af om onder de radar te vliegen. Maar als ze je dan op het spoor komen wordt het natuurlijk een pak moeilijker om te zeggen dat je dacht dat je niets verkeerd deed en riskeer je een boete.

Andere opties zijn een ruling aanvragen (kost enkele duizenden EUR en trekt natuurlijk de aandacht dus enkel aan te raden bij grote winsten), of gewoon betalen.

Als er ooit iemand de goesting heeft om op zoek te gaan naar rechtzaken naar aanleiding van het belasting van FX-trading. FX-trading is ook niet bepaald conform brave huisvader

(Natuurlijk: wie heeft er grote winsten behaald met FX-trading? :p)

Ik heb een aanvraag gevonden op fisconet van crypto:

De meerwaarden die zullen worden verwezenlijkt op de cryptomunten zijn geen beroepsinkomsten overeenkomstig artikel 23, §1 van het WIB 92 en zijn het gevolg van verrichtingen van normaal beheer van een privévermogen waardoor de meerwaarden evenmin belastbaar zijn in de zin van artikel 90, 1° WIB92.

De beslissing wordt enkel gepubliceerd in de taal waarin de aanvraag werd ingediend.

I. Objet de la demande

1. La demande vise à obtenir la confirmation du Service des Décisions Anticipées (ci-après « SDA ») que les gains réalisés par le Demandeur lors de la vente future des bitcoins (crypto-monnaie) en sa possession ne seront pas imposables :

1.1. au titre de revenus professionnels ;

1.2. au titre de revenus divers au sens de l'article 90, 1° du Code des impôts sur les revenus de 1992 (ci-après « CIR92 »), dans la mesure où ils résultent d'opérations qui s'inscrivent dans le champ de la gestion normale du patrimoine privé du Demandeur.

II. Description des faits et de l'opération envisagée

2. Monsieur X, est diplômé depuis 2016 en architecture d'intérieur. Il est actuellement sans emploi et a suivi des études en cours du soir en développement web

3. Monsieur X a acheté en 2013 avec son épargne personnelle ses premiers bitcoins. Il a effectué 3 achats en 2013 à des particuliers pour un montant total de XX,XX € :

3.1. Le 16/02/2013 un achat de X,XX BTC (soit une valeur de XX,XX €)

3.2. Le 02/04/2013 un achat de X,XX BTC (soit une valeur de XX,XX €)

3.3. Le 05/04/2013 un achat de X,XX BTC (soit une valeur de XX,XX €)

4. Plus aucun achat de Bitcoins n'a été fait depuis jusqu'à ce jour.

5. Monsieur X a communiqué au SDA le tableau suivant dans lequel il a répondu à une liste de 17 questions établies par le SDA dans le cadre des demandes liées au régime fiscal applicable aux cessions de crypto-monnaies
De meerwaarden die zullen worden verwezenlijkt op de cryptomunten zijn geen beroepsinkomsten overeenkomstig artikel 23, §1 van het WIB 92 en zijn het gevolg van verrichtingen van normaal beheer van een privévermogen waardoor de meerwaarden evenmin belastbaar zijn in de zin van artikel 90, 1° WIB92.

De beslissing wordt enkel gepubliceerd in de taal waarin de aanvraag werd ingediend.

I. Objet de la demande

1. La demande vise à obtenir la confirmation du Service des Décisions Anticipées (ci-après « SDA ») que les gains réalisés par le Demandeur lors de la vente future des bitcoins (crypto-monnaie) en sa possession ne seront pas imposables :

1.1. au titre de revenus professionnels ;

1.2. au titre de revenus divers au sens de l'article 90, 1° du Code des impôts sur les revenus de 1992 (ci-après « CIR92 »), dans la mesure où ils résultent d'opérations qui s'inscrivent dans le champ de la gestion normale du patrimoine privé du Demandeur.

II. Description des faits et de l'opération envisagée

2. Monsieur X, est diplômé depuis 2016 en architecture d'intérieur. Il est actuellement sans emploi et a suivi des études en cours du soir en développement web

3. Monsieur X a acheté en 2013 avec son épargne personnelle ses premiers bitcoins. Il a effectué 3 achats en 2013 à des particuliers pour un montant total de XX,XX € :

3.1. Le 16/02/2013 un achat de X,XX BTC (soit une valeur de XX,XX €)

3.2. Le 02/04/2013 un achat de X,XX BTC (soit une valeur de XX,XX €)

3.3. Le 05/04/2013 un achat de X,XX BTC (soit une valeur de XX,XX €)

4. Plus aucun achat de Bitcoins n'a été fait depuis jusqu'à ce jour.

5. Monsieur X a communiqué au SDA le tableau suivant dans lequel il a répondu à une liste de 17 questions établies par le SDA dans le cadre des demandes liées au régime fiscal applicable aux cessions de crypto-monnaies

Nuja, deze kan wel tellen als buy and hold strategie :p

Laatst bewerkt:
Het lijkt precies of mensen hebben hier stress om geld te verdienen. 😁
Focus nu op het op tijd winst nemen op de exchange. Wie weet heb je zelfs geen winst omdat je te laat verkoopt. ;) Zolang de winst maar enkele honderden of duizenden euro's bedraagt, hoef je je sowieso geen zorgen te maken. Daar zal geen haai naar kraaien.
kwn, ik denk dat ik het gewoon ga laten staan voor de moment. 3.2k is nog niet echt de moeite

in 2016 was pakweg 600€de stuk dus 6.000 EURO. Hij zal zijn huis niet verkocht hebben om dit te kunnen kopen of geleend hebben om dit te kopen.
In 2018 heeft hij eigenlijk een meerwaarde gerealiseerd. (BTC verkocht voor ETH)
In 2018 verkoopt hij ETH voor BTC op die andere beurs. Laten we stellen dat dat de prijzen niet veranderd zijn dus dat er geen meerwaarde is gerealiseerd.
in 2021 verkoopt hij de BTC voor euro's. (hier ook een meerwaarde gerealiseerd.)

Belangrijkste is dat hij het traject kan bewijzen.
1) de aankoop van BTC in 2016 met zijn geld,
2) trade 1, BTC voor ETH
3) het verzenden van ETH van het ene platform naar de andere
4) de tweede trade in 2018.) ETH voor BTC
5) derde trade: BTC voor EUR

want hij heeft plots 400.000 euro op zijn rekening :p.

(Ik vermoed dat hij dat dit niet gedaan heeft binnen een vennootschap? Want dat is natuurlijk anders.)
Begrijp ik goed dat, als je dit niet kunt doen omdat je teveel trades op teveel platforms gedaan hebt, en je betaalt je 33%, dat je ook safe zit?

Begrijp ik goed dat, als je dit niet kunt doen omdat je teveel trades op teveel platforms gedaan hebt, en je betaalt je 33%, dat je ook safe zit?

Ik begrijp de zin niet eens.

"safe zit"? Wat bedoel je met veilig zijn? veilig zijn van welke dreiging?
wat bedoel je met "dit niet kunt doen"? De nodige bewijsstukken produceren?

Het is niet omdat je iets aangeeft als diverse inkomsten van 33%, dat de fiscus niet kan zeggen van "die diverse inkomsten, die horen belast te zijn als beroepsinkomsten voor deze redenen".

Bijvoorbeeld:
In de categorie van diverse inkomsten heb je iets specifiek over de meerwaarde op de verkoop van een onroerend goed binnen een bepaalde periode. Deze is belast aan 16,5%. (Voor de volledige uitleg: zelf op te zoeken :p)
Maar dat betekent niet dat de verkoop van een onroerend goed binnen die periode altijd belast is in deze categorie. Dit kan ook belast worden als speculatieve inkomsten (aan 33%) omdat er bepaalde elementen zijn die daarop wijzen of als beroepsinkomsten (marginaal tarief) naargelang de situatie.

De vraag is dan ook, moet je u van den domme laten en wachten tot ze er zelf over beginnen, of dat zelf aangeven? Ik zou ook geen slapende honden wakker willen maken als het niet nodig is. Ze zullen u maar al te graag zien komen en 33% laten dokken.

Stel dat bitcoin binnen een week 60-80K staat, dan ga ik toch eens cashen denk ik, want stel dat we geen 100K halen tijdens deze bullrun dan is het zonde geweest om er niet van te profiteren. Ge kunt natuurlijk uw euro's nog wat op een exchange laten staan voor eventueel een dip te kopen nadien, als die er komt.

Laatst bewerkt:
De vraag is dan ook, moet je u van den domme laten en wachten tot ze er zelf over beginnen, of dat zelf aangeven? Ik zou ook geen slapende honden wakker willen maken als het niet nodig is. Ze zullen u maar al te graag zien komen en 33% laten dokken.

Stel dat bitcoin binnen een week 60-80K staat, dan ga ik toch eens cashen denk ik, want stel dat we geen 100K halen tijdens deze bullrun dan is het zonde geweest om er niet van te profiteren. Ge kunt natuurlijk uw euro's nog wat op een exchange laten staan voor eventueel een dip te kopen nadien, als die er komt.
Over hoeveel geld spreken we dan?

misschien 20-30K ofzo. Eigenlijk nog geen idee. Ik heb dat geld ook niet direct nodig ...
Moest BTC nu +-100K doen, dan zal ik zeker eens cashen. Wellicht voor dat BTC 100K hit want er zal heel veel resistance zijn op dat level. Ik zou niet willen tegenkomen dat we in de volgende bearmarket zitten zonder iets verkocht te hebben.

Laatst bewerkt:
Ik kan dus nog steeds geen storting doen op Binance...
Telkens ik crypto wil kopen met bankstorting krijg ik de foutmelding "Sorry. Deze functie is tijdelijk uitgeschakeld omdat je persoonlijke gegevens niet zijn geaccepteerd. Probeer het opnieuw met een ander betalingskanaal.".

Heb mijn identiteit opnieuw moeten laten verifiëren aangezien ik lang niet meer was aangemeld op Binance.
Mijn persoonlijke gegevens zijn geverifieerd maar mijn adresgegevens nog niet. Kan het hieraan liggen?
Als dit in orde is kan ik het volgende: "Verhoog de stortingslimieten voor bepaalde fiatkanalen".

Nog iemand dit gehad?

Telkens ik crypto wil kopen met bankstorting krijg ik de foutmelding "Sorry. Deze functie is tijdelijk uitgeschakeld omdat je persoonlijke gegevens niet zijn geaccepteerd. Probeer het opnieuw met een ander betalingskanaal.".

Heb mijn identiteit opnieuw moeten laten verifiëren aangezien ik lang niet meer was aangemeld op Binance.
Mijn persoonlijke gegevens zijn geverifieerd maar mijn adresgegevens nog niet. Kan het hieraan liggen?
Als dit in orde is kan ik het volgende: "Verhoog de stortingslimieten voor bepaalde fiatkanalen".

Nog iemand dit gehad?
Hebt ge geen facial recognition moeten doen?
Denk dat 't daaraan ligt nee?

Nog iemand dit gehad?
Je moet inderdaad je adres verifiëren.
Factuur van de watergroep opsturen of iets dergelijks waar uw adres en naam duidelijk op staan.

misschien 20-30K ofzo. Eigenlijk nog geen idee. Ik heb dat geld ook niet direct nodig ...
Moest BTC nu +-100K doen, dan zal ik zeker eens cashen. Wellicht voor dat BTC 100K hit want er zal heel veel resistance zijn op dat level. Ik zou niet willen tegenkomen dat we in de volgende bearmarket zitten zonder iets verkocht te hebben.

Je kant perfect anoniem bitcoins verkopen voor cash via een Bitcoin ATM. Hieronder een filmpje van hoe dit werkt:

Zo'n ATM van Shitcoinsclub is bijvoorbeeld in Antwerpen te vinden.
Dus als je totaal geen risico wil lopen, haal je die 20-30k gewoon cash af en betaal je in winkels alles cash vanaf dat moment. :p
Als de machine niet genoeg kan uitbetalen, kan je later terugkomen om met je QR code de rest af te halen. Ze zeggen zelf dat het volledig anoniem is indien gewenst. Je betaalt wel een premium t.o.v. exchanges, dus check wel eerst dat die niet te hoog is. Anders kan je beter gewoon belastingen betalen.

Terug
Bovenaan