D
Deleted member 95
Guest
Dat was voor de uitvinding van muntgeld thans wel betrekkelijk normaal.Er is een reden dat we niet rondlopen met een halve kilo goud in onze zak en daar bij elke transactie een paar gram af raspen.

Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Dat was voor de uitvinding van muntgeld thans wel betrekkelijk normaal.Er is een reden dat we niet rondlopen met een halve kilo goud in onze zak en daar bij elke transactie een paar gram af raspen.

Moeten we niet in globale emissies ipv in kWh/twh? Als die energie op een verantwoorde manier opgewekt is, maakt de hoeveelheid toch niet echt uit?Ik volg u volledig in het punt van de store of value, dat is ook wat ik bedoel met de analogie naar goud.
Maar de energieconsumptie van het proof of work principe wordt niet onderuit gehaald door het feit dat ge het kunt plaatsen waar ge wilt. Want het blijft gewoon een inefficient en pervers systeem. Of uw kWh nu 1 ct staat of 30 ct, het minen van BTC verbruikt momenteel ongeveer 77 TWh. Dat komt al in de buurt van het totale stroomverbruik van België (83TWh).
1 BTC transaactie kost ongeveer 650kWh, als ik dat vergelijk met mijn privé situatie dan kan ik daar een volledige wintermaand een compleet huis mee verwarmen.
Opnieuw, dat lost ge niet op door ergens een gigantische solar & wind farm te zetten met een hangar vol ASICs, want dat verbruik blijft gewoon bestaan. Het creëren van die infrastructuur kost energie en geld, het draaiend houden ervan eveneens.
On average spenderen miners 60% van hun revenue aan stroomkosten, tel daar de kost van uw ASIC bij en de realiteit is dat het minen van BTC an sich een sunk cost tot zelfs een loss leader is. Ze MOETEN het dus hebben van de stijging van de waarde van de crypto, dat ziet ge ook heel goed wanneer er block halving gebeurt bovenop de normale difficulty increase. "oude" ASIC's worden van dag op dag waardeloos omdat ze meer verbruiken dan wat ze genereren waardoor ze van het net worden afgekoppeld.
Dat BTC ideaal is om large sum transfers te doen, dat klopt. Maar dan hebt ge daarnaast wel nog een ander platform nodig voor daily spending. Er is een reden dat we niet rondlopen met een halve kilo goud in onze zak en daar bij elke transactie een paar gram af raspen.
Zelfs toen was dat niet normaal want de gemiddelde mens zat gewoon 1 koe tegen 4 varkens te ruilen. Die waren te arm om goud/zilver te hebbenDat was voor de uitvinding van muntgeld thans wel betrekkelijk normaal.![]()

Of die energie verantwoord opgewekt wordt maakt weinig uit. Moest bitcoin er niet zijn zou die milieuvriendelijke energie voor iets anders gebruikt worden en zo milieu vervuilende bronnen uit de markt prijzen.Moeten we niet in globale emissies ipv in kWh/twh? Als die energie op een verantwoorde manier opgewekt is, maakt de hoeveelheid toch niet echt uit?
Je kan het minen van BTC vergelijken met een half miljoen auto's op de baan jaarlijks. Dat is nog steeds minder dan 0.01% van de globale emissies. En dat is dan vandaag, waar we nog niet voldoende overgestapt zijn naar hernieuwbare bronnen. Dat kan over 10-20-30 jaar gerust evengoed naar 0.001% gaan (ik zeg maar wat)
Die 0.01% is voor mij niet genoeg om te zeggen dat het geen bestaansrecht meer zou hebben.
Zeker, ik wil niets liever dan dat het asap zo milieuvriendelijk mogelijk wordt. De berekening is niet nutteloos, het is PoWOf die energie verantwoord opgewekt wordt maakt weinig uit. Moest bitcoin er niet zijn zou die milieuvriendelijke energie voor iets anders gebruikt worden en zo milieu vervuilende bronnen uit de markt prijzen.
Die energie wordt verbruikt om op zich nutteloze berekeningen te maken. Dat daarmee bitcoin in stand gehouden wordt, oke goed. Bitcoin heeft zeker bestaansrecht, maar je kan er niet om heen dat het voor de hele wereld positiever zou zijn moest het achterliggende protocol milieuvriendelijker zijn.

Ge kunt bijna 800.000 visa transacties doen voor 1 transactie op de BTC blockchain (641kWh).Het argument van het hoge energieverbruik bij bitcoin vind ik niet correct. Tuurlijk verbruikt het minen van bitcoin veel energie, maar het bankensysteem up & running houden wereldwijd kost véél meer energie. Dan kunnen we het bankensysteem voor mijn part beter afschaffen.![]()
Bron?Het argument van het hoge energieverbruik bij bitcoin vind ik niet correct. Tuurlijk verbruikt het minen van bitcoin veel energie, maar het bankensysteem up & running houden wereldwijd kost véél meer energie. Dan kunnen we het bankensysteem voor mijn part beter afschaffen.![]()
Ik denk niet dat er ooit nog iemand een pizza gaat durven betalen met bitcoin hoor.Ge kunt bijna 800.000 visa transacties doen voor 1 transactie op de BTC blockchain (641kWh).
In de drukke periodes doet BCC ongeveer 19.000 betalingen per uur.
Kunt ge u al inbeelden dat mensen in de winkel gaan betalen met Bitcoin? Qua snelheid en efficiëntie kunnen we al even goed terug naar de postwissel gaan dan.

Daar moeten 2nd layer oplossingen voor komen op termijn. We hoeven niet iedere transactie permanent on-chain te hebben, tzal nogal een log geval worden.Ge kunt bijna 800.000 visa transacties doen voor 1 transactie op de BTC blockchain (641kWh).
In de drukke periodes doet BCC ongeveer 19.000 betalingen per uur.
Kunt ge u al inbeelden dat mensen in de winkel gaan betalen met Bitcoin? Qua snelheid en efficiëntie kunnen we al even goed terug naar de postwissel gaan dan.

Die enorme hoeveelheid hash power is ook meteen 1 van de sterke punten van Bitcoin hè, dit maakt het quasi onmogelijk om een 51% attack uit te voeren, wat voor een grote veiligheid zorgt.Ik volg u volledig in het punt van de store of value, dat is ook wat ik bedoel met de analogie naar goud.
Maar de energieconsumptie van het proof of work principe wordt niet onderuit gehaald door het feit dat ge het kunt plaatsen waar ge wilt. Want het blijft gewoon een inefficient en pervers systeem. Of uw kWh nu 1 ct staat of 30 ct, het minen van BTC verbruikt momenteel ongeveer 77 TWh. Dat komt al in de buurt van het totale stroomverbruik van België (83TWh).
1 BTC transaactie kost ongeveer 650kWh, als ik dat vergelijk met mijn privé situatie dan kan ik daar een volledige wintermaand een compleet huis mee verwarmen.
Opnieuw, dat lost ge niet op door ergens een gigantische solar & wind farm te zetten met een hangar vol ASICs, want dat verbruik blijft gewoon bestaan. Het creëren van die infrastructuur kost energie en geld, het draaiend houden ervan eveneens.
On average spenderen miners 60% van hun revenue aan stroomkosten, tel daar de kost van uw ASIC bij en de realiteit is dat het minen van BTC an sich een sunk cost tot zelfs een loss leader is. Ze MOETEN het dus hebben van de stijging van de waarde van de crypto, dat ziet ge ook heel goed wanneer er block halving gebeurt bovenop de normale difficulty increase. "oude" ASIC's worden van dag op dag waardeloos omdat ze meer verbruiken dan wat ze genereren waardoor ze van het net worden afgekoppeld.
Er bestaat bv al het Lightning netwerk dat als een tweede laag boven op Bitcoin draait, dat instant payments kan uitvoeren (soort van smart contracts waarbij niet elke transactie direct op de legder moet geschreven worden). Maar tot op heden is dat nog niet echt van de grond gekomen.Dat BTC ideaal is om large sum transfers te doen, dat klopt. Maar dan hebt ge daarnaast wel nog een ander platform nodig voor daily spending. Er is een reden dat we niet rondlopen met een halve kilo goud in onze zak en daar bij elke transactie een paar gram af raspen.