Oké, andere dingen zijn meningen. Dit is geen mening, dit is factueel onjuist.
Als je zegt dat het leven begint bij conceptie, is alle anticonceptie behalve het condoom abortus. Daar kun je het niet 'niet mee eens zijn'. Dat is een feit. Dat is de exacte werking van de anticonceptie. Ik snap dat het niet in de kraam past en dan moeilijker wordt om de stelling te verdedigen dat het (recht op) leven begint bij conceptie, maar dat doet niks af aan de objectieve waarheid ervan. Alle bewijzen zijn gegeven. IVF zou niet beperkt zijn, maar onmogelijk. Zoals jij denkt dat het werkt, werkt het namelijk niet.
ik heb hier toch al tien keren het omgekeerde gezegd: anticonceptie is geen abortus omdat het idee rond het verhinderen van de innesteling zeer onzeker is/gefalsifieerd is in sommige gevallen. Als jouw pil het effect heeft dat 5% van de gevallen minder ontvankelijk is voor innesteling, 5% meer ontvankelijk en het bij 90% juist niets doet is dat geen abortuspil. Je kan dan evenwel marketing gewijs gaan zeggen dat de pil het het baarmoederslijmvlies (in sommige gevallen) minder ontvankelijk maakt omdat dat een extra beschermlaag is tegen zwangerschap (en dus beter voor de verkoop). De discussie rond baarmoederslijmvlies is over de jaren heen geëvolueerd. Eerst moest het dun zijn, dan dik en nu kijken ze naar de samenstelling. Conclusie, we weten nog niet 100% hoe dat werkt en er zijn geen sterke aanwijzingen dat het een abortief effect heeft (buiten misschien de koperspiraal). De primaire werking van die anticonceptiva werkt op het tegenhouden van de eisprong (hormonaal) en zaadcellen (koperspiraal). Het zou ergens in heel kleine percentages kunnen, maar we weten dat niet. We weten wel met zekerheid dat de anticonceptiva bij effectieve zwangerschap geen kwaad kan tegenover de embryo/foetus, dus ook daar zie je dat als er al een effect zou zijn op het slijmvlies, dat dat zeer marginaal is. Bij een fundamentele werking op dat slijmvlies zou je verhoogde kansen op een miskraam zien lijkt mij... en die zijn er dacht ik (voor zover ik heb gelezen niet)
Zelfs al heeft de pil, net als andere medicatie (hypothetisch voorbeeld dafalgan) een abortief effect, als die er al is, is die 1 zo minimaal en 2 wordt niet gebruikt ten behoeve van abortieve doeleinden maar om de conceptie te verhinderen. En moest dat toch effectief iets verhoofd zijn: We gaan toch niet gaan zeggen moest Dafalgan (opnieuw hypothetisch) nu abortief blijken in 1% van de gevallen dat alle vrouwen die Dafalgan namen abortussen hebben gepleegd? Dat was nooit het doel van hun pil inname. Hetzelfde geldt voor andere zaken met een hoger abortief effect (zoals Chemo). Abortus is een (medische) procedure die je ondergaat met als doel de vrucht af te drijven.
Nu, ik denk dat we hier een discussie voor dokters aan het voeren zijn die wij eigenlijk niet kunnen/zouden moeten voeren.
Wat jij eigenlijk gebruikt zijn radicale pro-life argumenten die anticonceptie zien als abortus.
Als je je vorige definitie hanteert van 'geen schade aan het kind toebrengen waar het geen zeggenschap in heeft', is roken en drinken tijdens de zwangerschap ook verboden, is rauw vlees eten ook verboden. En dan kun je je afvragen waar die grens komt te liggen, zoals ik al zei: Is dan de baby laten luisteren naar muziek verplicht? En wanneer stopt die "geen schade aan het kind toebrengen"? Want dan mag je plots ook 'foute' opvoeding gaan bestraffen. Opnieuw een onhoudbare definitie, maar je gaat er niet op in. Je noemt het randgevallen, maar het is het logische gevolg van je definitie.
Die definitie heb ik letterlijk NOOIT gebruikt, dat is iets dat je mij weer voorwerpt dat ik niet heb gezegd. Abortus= vrucht bewust afdrijven met dat doel. Maar er is wel een case om roken en drinken te verbieden/sterk af te raden tijdens een zwangerschap, niet in het minst voor de gezondheid van het kind. Maar dat is geen abortus, tenzij je een half vat leegzuipt met het doel de vrucht af te drijven. Het doel is belangrijk. Opnieuw het voorbeeld van chemo (dat ik hier al pagina's eerder heb gepost trouwens), als je chemo neemt doe je dat niet om de vrucht af te drijven, maar om van kanker te genezen. Je doel is dan niet om dat kind te aborteren met chemo (hoop ik toch).
Edit omdat de mods het vroegen: hier is een link met allerlei artikels en uitspraken die mijn case bevestigen.
http://sblog.s3.amazonaws.com/wp-co...YSICIANS-FOR-REPRODUCTIVE-HEALTH-et-al....pdf Ik herhaal opnieuw, de farmaceutische industrie gooit er een hele boel effecten bij louter om zichzelf in te dekken/marketing. Bij deze is het dus een bevestigde claim dat er op zijn minst een wetenschappelijke discussie is dat anticonceptiva (en dan vooral de hormonale) geen wezenlijke impact heeft. De meest recente inzichten bevestigen vooral mijn claim. Dank u wel Stan om alvast die waarschuwing boven mijn post weg te halen! On the record: één of andere site zonder degelijke wetenschappelijke referenties of een bijsluiter is niet hetzelfde als wetenschappelijke studies zoals waar in dit artikel naar verwezen wordt. Het is wat jammer dat je die niet had bekeken.
Bijkomende link met info:
https://rewirenewsgroup.com/article...g-prolife-misconceptions-about-contraception/
"
What gets pro-lifers so worked up is that they insist on believing that a fertilized egg can be stopped from implanting in the womb.
First off, hormonal contraceptives stop fertilization. What if, through some extraordinary, unknown, and seemingly unknowable process, an egg got fertilized? The researchers
consider the question and report , “
No direct evidence exists showing that implantation is prevented by progestin-only methods” and “The evidence does not support the theory that the usual mechanism of action of IUDs is destruction of fertilized ova in the uterus,” say the authors. After reviewing all the research available on the modes of action of all contraceptives in question the authors summarize their report by explaining that “
Even though the precise mechanism of action of modern contraceptive is not yet fully known, scientific evidence suggests the main mechanisms of action for each method. Inhibition of ovulation and effects on the cervical mucus are the primary mechanisms of the contraceptive action of hormonal methods. Evidence indicates that the primary mechanism of action of IUDs is the prevention of fertilization.”"
“
All of these methods, directly or indirectly, have effects on the endometrium [the lining of the uterus] that might prevent implantation of a fertilized ovum,” the researchers acknowledge.
But as they quickly point out, “So far, no scientific evidence has been published supporting this possibility.” There’s just no evidence that any birth control method prevents a fertilized egg from attaching to the womb, even though that’s the basis for the pro-life claims.