De abortuskwestie

Wat vind je van de abortuswetgeving in België?

• Te streng: de termijn moet worden uitgebreid.

Stemmen: 44 35,2%
  • Goed zoals hij is.

Stemmen: 68 54,4%
  • Niet streng genoeg: abortus mag enkel bij medische noodgevallen en verkrachting.

Stemmen: 8 6,4%
  • Moet volledig op de schop: abortus mag nooit een optie zijn.

Stemmen: 1 0,8%
  • Veel te streng: er mag geen termijn staan op abortus.

Stemmen: 4 3,2%

• Totaal aantal stemmers
    125
Velen waaronder mezelf beoordelen een mensenleven niet op basis van nuttigheid. Daar zal alvast een verschil liggen.

Is dat niet gewoon het "won't anyone think of the children" standpunt, met het enige verschil dat je de lijn tussen hoop cellen en kind elders trekt? Want als het gaat om wie het minst met hun leven speelt, is het waarschijnlijk de groep die ze niet het leven wilt ontnemen.

Persoonlijk denk ik dat discussies over abortus in 99% van de gevallen nutteloos is. De ene vindt het leven de andere niet, dat zou het einde van de discussie moeten zijn. Wat heeft het van nut om over vrouwenrechten te spreken als de ene gelooft dat je meisjes afmaakt nog voor ze geboren worden? Of over de moeilijke situatie waar ongewenste kinderen opgroeien alsof het een pro lifer gaat overtuigen dat het dan beter is om een kind het leven te ontnemen.

Over dit onderwerp valt gewoon geen middle ground te vinden.
We hebben gewoon andere definities want het goed doen int leven heeft voor mij niets met nuttigheid te maken. Wel met of iemand gelukkig is in of met zijn/haar leven

En dat tweede: absoluut hé. Gij zijt van mening dat een hoop cellen van 5 dagen oud =leven is. Ik zie niet wat daar leven aan is. En als ge dus niet zeker zijt van een kind, dwingt ge het in een leven door abortus niet als.optie aan te bieden tot een redelijke termijn

Ge maakt trouwens niet gewoon meisjes af voor ze geboren zijn. Als dat uw probleem is dan kunt ge prima wetten maken om dat te verbieden (in België ook geen kans toe, die discussie is al geweest. Het is Schier onmogelijk om voor de legale limiet het geslacht met 100% zekerheid te kennen)

Waarom gebeuren sommige van die aborties zo laat?
Vrouwen die twijfelen, vrouwen die pas later weten dat ze zwanger zijn (er zijn zelfs vrouwen die pas weten dat ze zwanger zijn op het moment dat ze bevallen), handicaps en zeer zelden leven van de moeder in gevaar.

Maar als je de kaart van de US abortus limieten bekijkt ligt de limiet daar tussen 20 - 30 weken en in enkele staten zelfs 30 - 38 weken.

Volgens mij gaat dat niet over mensen die geen kind willen maar over bijvoorbeeld niet levensvatbare kinderen, die worden dan ook geaborteerd .

Een casus uit mijn vrienden kring, een koppel 28 weken ver, komt op de echo uit dat het kind allerlei vlekken op de hersenen had, het zou levensvatbaar zijn bij geboorte maar zou hooguit enkele maanden worden. Ze hebben dan beslist op aanraden van de arts om over te gaan tot abortus.

Er is geen middle ground, maar ik denk wel dat er binnen pro-choice grote verschillen zijn. Ik denk dat binnen de pro-choice (althans hier) niet veel mensen zijn die voor toestanden zijn zoals beschreven werden in het filmpje dat ik postte (het uiteen scheuren van embryos).

Dat hadden de ethisch linkse partijen in België trouwens toegelaten onder het mom van vrouwenrechten had de CD&V het niet tegengehouden... .

Ik denk dat mensen elkaar indelen in de pro choice of pro life groep afhankelijk van de huidige wetgeving en de maatschappelijke consensus wat betreft abortus.

Ik vind dat abortus tot zes/acht weken moet kunnen maar ik zie mijzelf toch als eerder pro life.

Laatst bewerkt:
Volgens mij gaat dat niet over mensen die geen kind willen maar over bijvoorbeeld niet levensvatbare kinderen, die worden dan ook geaborteerd .

Een casus uit mijn vrienden kring, een koppel 28 weken ver, komt op de echo uit dat het kind allerlei vlekken op de hersenen had, het zou levensvatbaar zijn bij geboorte maar zou hooguit enkele maanden worden. Ze hebben dan beslist op aanraden van de arts om over te gaan tot abortus.
Er is volgens mij in België ook geen limiet voor een abortus om medische redenen.

z1mmCDeGsOh-eUZv6yDEapQdgixgDb7O5wi-rHb9Ipc.jpg

Een vasectomie is niet omkeerbaar. Afhankelijk van hoe lang het geleden is (en andere factoren) kan het ongedaan gemaakt worden, maar die percentages zijn dus ver van 100 of zelfs 80%

(Maar ja, op zich geen probleem met het punt. Al is het ook een beetje een dooddoener)

Er is volgens mij in België ook geen limiet voor een abortus om medische redenen.
In principe niet inderdaad. Is dus in principe tot 40w mogelijk maar de ziekenhuizen/centra hebben daar vaak een specifiek protocol voor. In UZGent is er na 24w bijvoorbeeld positief advies van 2 gynaecologen, een neonatoloog en een klinisch geneticus nodig als het om een afwijking bij het kind gaat. Voor medische urgenties bij de vrouw is het ook mogelijk.

Vrouwen die twijfelen, vrouwen die pas later weten dat ze zwanger zijn (er zijn zelfs vrouwen die pas weten dat ze zwanger zijn op het moment dat ze bevallen), handicaps en zeer zelden leven van de moeder in gevaar.
Vergeet een gebrek aan financiële middelen niet. Of state laws die de abortie verplicht uitstellen. Er zijn veel hindernissen die een vrouw kan ondervinden die de abortie ongewenst uitstellen. En veel van die hindernissen kunnen aangepakt worden door een betere en meer toegankelijke gezondheidszorg en informatiecampagnes.

Only 25% of women who lived in states that require an in-person counseling visit before an abortion procedure obtained an abortion within seven weeks after their last menstrual period, compared with 40% of women who lived in states without a waiting period.

Een totaalban gaat de miserie en het aantal late aborties alleen maar verhogen.

In alle staten gelden verschillende regeltjes en dat is deel van het probleem in het brengen van 1 verhaal en boodschap.

Als dan toch 92% van alle abortussen plaatsvinden tot week 13, dat ze het dan net zoals in Belgie verstrengen naar die termijn en de overige 8% uitzonderingen over langere termijn alleen nog maar toelaten om ernstige medische redenen.

In alle staten gelden verschillende regeltjes en dat is deel van het probleem in het brengen van 1 verhaal en boodschap.

Als dan toch 92% van alle abortussen plaatsvinden tot week 13, dat ze het dan net zoals in Belgie verstrengen naar die termijn en de overige 8% uitzonderingen over langere termijn alleen nog maar toelaten om ernstige medische redenen.
Tzou plezant zijn als wij dat kunnen beslissen voor Amerika :p. (inclusief betere toegang tot en betaalbare gezondheidszorg)

Mocht het hooggerechtshof destijds de limiet op 12 weken weken hebben gezet, dan denk ik dat het arrest misschien vandaag nog zou bestaan.

Mocht het hooggerechtshof destijds de limiet op 12 weken weken hebben gezet, dan denk ik dat het arrest misschien vandaag nog zou bestaan.
Waarom? Er is een conservatieve rechter die aangaf dat het misschien beter was om het op 15? weken te zetten maar in the end heeft hij ook gewoon voor afschaffing gestemd. Zelfs dan was het nog 5-4 dankzij de conservatieve hardliners

Als dit het type volk is dat de abortuswetgeving gaat samenstellen, dan weet je wel hoe laat het is.

rapequotes.jpg
Een zoveelste bewijs van het totale morele failliet van de Republikeinse partij. Iedereen die deel wilt uitmaken van een partij die dit soort uitspraken accepteert, is gewoon ongeloofwaardig. Met dit soort mensen wil je toch gewoon niet geassocieerd worden?

Wat ik vooral zie is dat mensen die "pro-abortus" zijn, vooral mensen een keuze laten. Dit terwijl de mensen van het andere kamp een keuze willen opdringen.

Als er iets zou schelen met ons ongeboren "kindje", dan zouden we abortus plegen en het kan alleen maar goed zijn dat we die keuze hebben. Dat andere mensen dat liever niet doen, is ook prima en hun keuze. Ik zie niet in waarom mensen, die vaak ironisch genoeg wel voor de doodstraf zijn, of mensen die in één of andere God geloven, mij moeten meetrekken in hun denkwijze die we normaal ontgroeid moeten zijn.

Dat er bepaalde regels zijn tot wanneer een abortus kan gepleegd worden, is uiteraard een goede zaak. Ik denk dat de wetenschap ver genoeg staat om een ethische grens vast te stellen.

Als dit het type volk is dat de abortuswetgeving gaat samenstellen, dan weet je wel hoe laat het is.

rapequotes.jpg
Ter verdediging van de Republikeinse partij:
1) Dit zijn 6 van de + 35.000.000 leden. Bij veel Vlaamse partijen zal je 6+ mensen vinden die bijvoorbeeld voor de Sharia zijn, dat maakt de rest van die partijen geen Sharia aanhangers
2) Van die zes zijn er een paar degoutant (1 en 6) - zij die verkrachting goedpraten-, maar ook een aantal die wereldvreemd (2), uit de context getrokken (5) en (protestants) religieus zijn (3 en 4). Die laatsten zijn een andere mening, in een democratie moeten we accepteren dat er mensen zijn met een ander idee over hoe de maatschappij in elkaar zit. Zo functioneert een democratie nu eenmaal. Ik ga er ook niet van uit dat de meeste pro-choicers zo denken uit één of ander genot om foetussen dood te maken. Ik denk dat de meeste pro-choicers zo denken uit onwetendheid (daarom dat ik zo hevig ben tegen zij die wel weten hoe het er aan toegaat zoals dokters). Wel de meeste pro-lifers zijn dat ook niet om één of andere verwerpelijke reden of omdat ze verkrachting oké vinden (ik vind dat verkrachting door mannen en vrouwen veel langer en onmiddellijk met een minimum effectieve straf van 10 jaar bestraft moet worden bv.). Stop met zo een absurde zaken te stellen. Het versterkt totaal je argument niet dat je een hele groep van +35.000.000 gaat afrekenen op de degoutante uitspraken van 2 mensen. Dat je uit religieuze reden tegen abortus bent, zelfs bij verkrachting, daar kan je uiteraard niet mee akkoord gaan, maar je bent in essentie toch geen diep slechte mens om zoiets te stellen? https://www.snopes.com/fact-check/personal-foul/

Laatst bewerkt:
Wat ik vooral zie is dat mensen die "pro-abortus" zijn, vooral mensen een keuze laten. Dit terwijl de mensen van het andere kamp een keuze willen opdringen.

Als er iets zou schelen met ons ongeboren "kindje", dan zouden we abortus plegen en het kan alleen maar goed zijn dat we die keuze hebben. Dat andere mensen dat liever niet doen, is ook prima en hun keuze. Ik zie niet in waarom mensen, die vaak ironisch genoeg wel voor de doodstraf zijn, of mensen die in één of andere God geloven, mij moeten meetrekken in hun denkwijze die we normaal ontgroeid moeten zijn.

Dat er bepaalde regels zijn tot wanneer een abortus kan gepleegd worden, is uiteraard een goede zaak. Ik denk dat de wetenschap ver genoeg staat om een ethische grens vast te stellen.
De hevigheid hierrond is juist omdat pro-life dat als leven ziet. We laten mensen ook niet de keuze om al dan niet hun buurman te vermoorden. Neen we dringen de keuze om je buurman niet te vermoorden op. Dat maakt het debat ook zo hevig, omdat er een verschil is tussen zij die iets als leven zien en zij die dat niet zien. Als abortus bovendien nog niet een eigen keuze is van het kindje en juist een heel zwakke factor is in de maatschappij (iedereen hier zal heel hevig reageren als je kindjes iets aandoet), dan krijg je dit hevig debat aan de pro-life zijde. Dit zal je minder hebben met euthanasie. Ik ben ook tegen euthanasie, maar zal minder hevig reageren, omdat dat tenslotte een eigen keuze is voor jezelf en mensen die zelfmoord willen plegen dit uiteindelijk meestal zelf wel zullen doen. Ook al zal ik alles proberen doen om iemand van die keuze te doen afzien, het is en blijft zijn/haar eigen keuze.

Ik denk dat we beiden een common ground kunnen vinden en zeggen dat de situatie waarin men moet gaan denken over een abortus ten allen tijde moet vermijden, dat we kinderen gerust een film over abortus mogen tonen (hoe pijnlijk en zwaar het is) en degelijke seksuele opvoeding moeten geven (die uiteraard samengaat met relationele en gezinsopvoeding).

Terug
Bovenaan