Het verlaten van het geboortekanaal of elke andere mijlpaal hier opgeworpen zijn allemaal rationele non-argumenten. Da's net het probleem van de discussie, er is geen rationele termijn, voor geen enkel van beide posities, maar waar je die grens trekt heeft wel enorme consequenties. I
Ik kan het daar echt niet mee eens zijn spijtig genoeg. Er zijn meerdere duidelijk te rationaliseren mijlpalen/grenzen en ethiek is een rationele discipline.
De bevruchting (want daar zijn de gameten samengesmolten en is de blueprint van het toekomstige leven volledig aanwezig). De innesteling, want zonder baarmoeder zou er geen leven kunnen zijn. En tot slot de geboorte waarbij de foetus een baby wordt want de navelstreng is als 'levenskoord' niet meer aanwezig.
Hoewel ik het niet eens ben met mensen die 1 van die 2 eerste posities innemen kan ik dat wel begrijpen.
Het is namelijk rationeel om te stellen dat voor jou de bevruchting het begin van het leven is. En als je dan "sanctity of life" predikt dan is een logische consequentie dat je tegen abortus bent.
Tussen de innesteling en de geboorte is er gewoon een embryo/foetus die voedingsstoffen binnentrekt via de moeder en verder groeit/ evolueert. Tijdens deze fase de vrucht afdrijven is het stopzetten van dat proces.
Ik zou nooit bij mezelf een abortus doen, maar ik zou het zeker niet kunnen vanaf de dag dat ik de foetus voel stampen,... Maar dat is een emotionele grens en geen rationele.
Mja, dat vind ik persoonlijk onethisch. Heel primair in de bevalling kan er ik er nog ergens inkomen, maar vlak voor de geboorte gaat het echt niet om een hoopje cellen dat niet te vergelijken valt met een menselijk wezen.
Ja OK, tijdens de bevalling is natuurlijk wel echt extreem geredeneerd. Maar in ethiek/ filosofie moet je de consequenties van je redenering ook durven aanvaarden. Maar in de praktijk denk ik echt niet dat het voorkomt op 39 weken, tenzij in een situatie waarin een vrouw echt niet anders kan...
Mja, dat vind ik persoonlijk onethisch. Heel primair in de bevalling kan er ik er nog ergens inkomen, maar vlak voor de geboorte gaat het echt niet om een hoopje cellen dat niet te vergelijken valt met een menselijk wezen.
Maar dan is er iemand ongeneselijk ziek of zijn er zware pijnen bij. Bij abortus is er daar geen sprake van, daar wilt gewoon de moeder het kind niet en wilt ze de geboorte verhinderen. Een betere vergelijking met abortus zou zijn dat je de keuze zou moeten maken tussen je (groot)ouders in huis nemen en ze onderhouden voor 18 jaar of ze laten inslapen.
Akkoord, niet de beste vergelijking allicht. Mij ging het om het proces waarin je ingrijpt. In mijn referentiekader is de evolutie naar leven ingezet vanaf de innesteling. Op welke week je dan ingrijpt om dat traject naar leven actief stop te zetten vind ik ethisch niet verschillend. Je doodt in beide situaties een foetus. Maar in mijn optiek doodt je geen mens...
We kunnen eeuwig discussieren over wanneer je vindt dat je nog abortus mag plegen.
Maar dat is toch net het interessante van dit soort discussiefora. Je kan je eigen positie eens aftoetsen aan die van anderen en je eigen standpunt in vraag stellen. Overtuigen de argumenten van anderen mij om te veranderen of niet....
Het meerderheidsstandpunt is in ieder geval evolutief in de geschiedenis. Net zoals dat van slavernij, homoseksualiteit,... Enkele generaties verder zou men allicht wat wij hier neerpennen als onbegrijpelijk omschrijven

.