De Afspraak / Terzake / De Zevende Dag / Pano

Het opwerpen van het christelijke is niet alleen als tegengewicht, maar ook omdat het VB gewoon een ouwbollige partij is die met nostalgische weemoed naar het verleden terugblikt waarbij de jaren '50 hun ideaal is. Vlaanderen is heden op papier katholiek maar praktiserend atheïstisch. Zelfs de meeste 60+ers lopen er niet meer warm van om iedere zondag naar de kerk te gaan.

Het Vlaamse canon is nuttig en nodig. Het is het bindmiddel dat op basis van onze geschiedenis onze Vlaamse identiteit, waarden, normen en cultuur capteert. Je kan nog zoveel beweren als je wil dat Vlaamse cultuur niet bestaat 'want diversiteit' maar eigenlijk klopt dat niet. Het is niet omdat cultuur veranderbaar is, heterogeen is of bepaalde elementen deelt met andere culturen, dat ze niet bestaat. Het is de unieke mix van alle mogelijke kenmerken die de Vlaamse identiteit typeert tot wat het nu is.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik begrijp die canon ergens wel, als historicus. Het gaat daarin zaak zijn om de canon los te koppelen van een door de politiek opgelegde identiteit. Ons grondgebied is nu eenmaal een regio die bol staat van cultuur en geschiedenis en ook al is het vanuit historisch opzicht een haast onbegonnen taak om met de nodige nuance duiding te brengen in ons verleden, kan een canon wel helpen door kapstokken te presenteren. Een canon schotelt de geschiedenis voor als een boeiend verhaal dat duidelijk en helder is. Dat de geschiedenis véél meer omvat dan wat in een canon wordt gepresenteerd moet daarbij wel vermeld worden, maar vanuit die hapklare brok kan je, indien je bent geïnteresseerd, op zoek gaan naar die nuance. Een canon kan helpen door die eerste stappen in de nuance bij te lichten.

In het secundair onderwijs wordt de geschiedenis ook vaak voorgesteld in duidelijk afgebakende periodes "oudheid", "middeleeuwen", "nieuwe tijd", "nieuwste tijd" of krijg je termen als de "industriële revolutie" voorgeschoteld. Als je dieper in de historische wetenschap duikt weet je dat die afbakeningen arbitrair zijn, maar je hebt die wel nodig om structuur te brengen in het verleden. Mijn devies hierin is: gebruik die hokjes aanvankelijk als houvast en begin, zodra je die hokjes leert kennen, nadien pas met de nuance en grijstinten.
Lijkt me dat het deel in het vet cruciaal is en ook omgekeerd is aan wat de bedoeling is. Verder ga ik akkoord met jou maar lijkt het me neer te komen op mensen een beter historisch besef te geven, en dus vertrouwder te maken met de geschiedenis. Dat lijkt me, net zoals mensen meer financiële of wetenschappelijke basis te geven, nogal moeilijk aangezien het moment daarvoor meestal samenvalt met de "alles is stom" periode van de puberteit :)

Om verder in te pikken op identiteit zoals @Sir.Killalot aanhaalt, ik voel me gewoon Europees/Belgisch/Vlaams tegelijkertijd. Wat ik bedoel is dat ik me nooit Europees gevoeld heb tot ik in de VS leefde en de cultuurverschillen zag. Ik zei daar ook steevast dat ik Belg was; alsof iemand daar boodschap heeft aan de tegenstelling Vlaanderen/Wallonië. Als ik in Spanje ben voel ik me eerder Belgisch, en in Wallonië valt mij op dat ik Vlaams ben zeker. Je zoekt toch altijd naar kleine verschillen denk ik dan. Je kan altijd verder gaan opdelen maar wat ik niet echt begrijp is die "trots" om het een of het ander te zijn. Je trots achter een bepaalde vlag scharen is eens leuk voor de voetbal misschien, maar het is niet centraal voor mijn identiteit.

Je helemaal met iets vereenzelvigen, zij het een vlag, een voetbalploeg, of een politieke partij, is voor mij -excuses- ook meer iets voor de wat kortzichtigere medemens.

Lijkt me dat het deel in het vet cruciaal is en ook omgekeerd is aan wat de bedoeling is. Verder ga ik akkoord met jou maar lijkt het me neer te komen op mensen een beter historisch besef te geven, en dus vertrouwder te maken met de geschiedenis. Dat lijkt me, net zoals mensen meer financiële of wetenschappelijke basis te geven, nogal moeilijk aangezien het moment daarvoor meestal samenvalt met de "alles is stom" periode van de puberteit :)

Om verder in te pikken op identiteit zoals @Sir.Killalot aanhaalt, ik voel me gewoon Europees/Belgisch/Vlaams tegelijkertijd. Wat ik bedoel is dat ik me nooit Europees gevoeld heb tot ik in de VS leefde en de cultuurverschillen zag. Ik zei daar ook steevast dat ik Belg was; alsof iemand daar boodschap heeft aan de tegenstelling Vlaanderen/Wallonië. Als ik in Spanje ben voel ik me eerder Belgisch, en in Wallonië valt mij op dat ik Vlaams ben zeker. Je zoekt toch altijd naar kleine verschillen denk ik dan. Je kan altijd verder gaan opdelen maar wat ik niet echt begrijp is die "trots" om het een of het ander te zijn. Je trots achter een bepaalde vlag scharen is eens leuk voor de voetbal misschien, maar het is niet centraal voor mijn identiteit.

Je helemaal met iets vereenzelvigen, zij het een vlag, een voetbalploeg, of een politieke partij, is voor mij -excuses- ook meer iets voor de wat kortzichtigere medemens.
Bij momenten is de roes van die vereenzelviging iets waar iedereen zich mee kan identificeren: als de Rode Duivels het goed doen op het EK zal dat gevoel héél sterk aanwezig zijn. Maar bij de overwinning volgt de catharsis en wordt de aandacht en vereenzelviging afgezwakt. Het zal dan een mooie herinnering zijn. Je hebt natuurlijk mensen die daarin blijven. Is dat kortzichtig? Misschien. Niet mijn probleem, tenzij die mensen menen dat ze vanuit hun bastion anderen mogen toetakelen omdat ze een andere mening hebben.

Het opwerpen van het christelijke is niet alleen als tegengewicht, maar ook omdat het VB gewoon een ouwbollige partij is die met nostalgische weemoed naar het verleden terugblikt waarbij de jaren '50 hun ideaal is. Vlaanderen is heden op papier katholiek maar praktiserend atheïstisch. Zelfs de meeste 60+ers lopen er niet meer warm van om iedere zondag naar de kerk te gaan.

Het Vlaamse canon is nuttig en nodig. Het is het bindmiddel dat op basis van onze geschiedenis onze Vlaamse identiteit, waarden, normen en cultuur capteert. Je kan nog zoveel beweren als je wil dat Vlaamse cultuur niet bestaat 'want diversiteit' maar eigenlijk klopt dat niet. Het is niet omdat cultuur veranderbaar is, heterogeen is of bepaalde elementen deelt met andere culturen, dat ze niet bestaat. Het is de unieke mix van alle mogelijke kenmerken die de Vlaamse cultuur typeert tot wat het nu is.
Kan jij dan eens uitleggen wat die normen en waarden zijn die ons als Vlamingen/Belgen binden? Ik heb er mijn visie al op gegeven, en afgaande op onze postgeschiedenis delen wij twee naar mijn gevoel niet dezelfde culturele identiteit hoor, laat staan dezelfde normen en waarden.

Ik kan achter een canon staan als het louter tot doel heeft om ons historisch bewustzijn op te waarderen. Wat jij beschrijft is een propagandamiddel dat net het tegenovergestelde wilt bereiken. De geschiedenis als dienstmaagd van de politiek.

Ik voel me eerst en vooral Belg en dan West-Vlaming. Maar met Vlaanderen heb ik (met alle respect) geen hol.
Eigenlijk liever geen monarchie (macht door geboorte is mijn ding zo niet) maar de republiek is ondertussen al zo gepolariseerd dat ik me er al minder aan stoor precies.

Bij momenten is de roes van die vereenzelviging iets waar iedereen zich mee kan identificeren: als de Rode Duivels het goed doen op het EK zal dat gevoel héél sterk aanwezig zijn. Maar bij de overwinning volgt de catharsis en wordt de aandacht en vereenzelviging afgezwakt. Het zal dan een mooie herinnering zijn. Je hebt natuurlijk mensen die daarin blijven. Is dat kortzichtig? Misschien. Niet mijn probleem, tenzij die mensen menen dat ze vanuit hun bastion anderen mogen toetakelen omdat ze een andere mening hebben.
Het probleem dat ik daarmee heb is dat men zich meestal vereenzelvigd met een idee/vereenvoudiging van een zaak, in plaats van met de werkelijke zaak en alle nuances. Mensen die 100% één partij steunen zien zichzelf vaak allerlei bochten verdedigen, ook al gaan die soms in tegen hun origineel idee. De Vlaamse nationaliteit zoals die vaak wordt verkocht is ook wel wat geromantiseerd, in de eerste plaats als een soort wij/zij verhaal ten opzichte van Wallonië. Mij allemaal ok hoor, je kan niet alles kapotrelativeren, en ik ben zelf van rond Brussel dus ik volg veel mensen in hun grieven tegenover Franstaligen (en vooral de politiek). Maar me daar helemaal mee vereenzelvigen, neen, dat houdt vaak ook in dat je over bepaalde dogma's niet mag nadenken.

Kan jij dan eens uitleggen wat die normen en waarden zijn die ons als Vlamingen/Belgen binden? Ik heb er mijn visie al op gegeven, en afgaande op onze postgeschiedenis delen wij twee naar mijn gevoel niet dezelfde culturele identiteit hoor, laat staan dezelfde normen en waarden.

Ik kan achter een canon staan als het louter tot doel heeft om ons historisch bewustzijn op te waarderen. Wat jij beschrijft is een propagandamiddel dat net het tegenovergestelde wilt bereiken. De geschiedenis als dienstmaagd van de politiek.
Het heeft geen zin om voorbeelden van gemeenschappelijke waarden en normen op te noemen wanneer mensen zo al te kennen geeft dat hun persoonlijke visie of moreel superioriteitsgevoel in de weg zal staan om die toe te geven.
Het feit dat iedereen hier, ongeacht zijn eigen visie en interpretaties, zich kan vinden in wat Abou Jahjah zegt, bewijst dat die gemeenschappelijke onderliggende waarden en normen wel bestaan.

Ieder volk heeft een identiteit, en het benadrukken van die identiteit via een canon versterkt de samenhorigheid. Het afdoen van een canon als politiek instrument, is net zo goed propaganda van politici die een heterogene samenleving zonder gemeenschappelijke waarden of normen als hun ideaal zien. Dat is exact het tegenovergestelde van waar het VB voor pleit, maar exact even radicaal/extreem.

Ik ben niet opgegroeid in een cultuur die terroristen verheerlijkt for starters. Die niet aanzet tot leedvermaak wanneer iemand moet onderduiken omwille van zijn mening.

Hoe TvG 'zijn' Vlaamse cultuur omschrijft met een biologische component, met huidskleur als drager van die cultuur, dat staat haaks op hoe ik opgevoed ben en in het leven sta.

Gelijke rechten, plichten, kansen, begrip en respect ongeacht welke huidskleur, gender, geaardheid, middelen, beperkingen of afkomst je hebt. Dat zijn waarden en normen die, afgaande op hun posts, lang niet alle posters hier delen.

Ik kijk niet naar de wereld door een bril van fake news en complottheorieën, voor mij wonen daardoor een aantal forumleden op een totaal andere wereld. Er zijn hier verschillende leden die zich er over verwonderen dat niet iedereen tijdens de piek van de coronacrisis minstens 20 knuffelcontacten had. Die stoefen dat ze één keer vrijwilligerswerk zijn gaan doen in een vaccinatiecentrum louter om sneller een vaccin te bemachtigen, of wat zitten te stoefen over hun verkeersovertredingen. Dat zijn mensen die niet dezelfde normen en waarden delen als mij hoor.

Dat we dezelfde taal spreken en naar dezelfde tv-programma's kijken, dat is voor mij maar een detail.
Helemaal met je betoog eens.

Over hetgeen ik in het vet heb gezet: daar wringt het schoentje. Soms lijkt het alsof de slinger in de gelijkheid te ver doorslaat en bepaalde minderheden zo bevoordeeld worden dat ze niet meer gelijk behandeld worden maar "beter". En ik dat dat veel mensen tegen de borst stoot.

Ik ga zeker niet altijd mee in dat betoog maar ik snap het wel. Als iemand klaagt dat er op een school alleen maar halal maaltijden worden aangeboden denk ik ook: da's gewoon de makkelijkste weg, who cares. Maar ergens snap ik het wel: in plaats van een gelijke behandeling, geef je gewoon de grootste en "moeilijkste" groep zijn zin. Ik lig er niet wakker van maar genoeg mensen vinden dat wel een issue.
De Zwarte Pieten discussie is nog zo ééntje: ik snap het probleem met het figuur Zwarte Piet. Maar ik snap ook de 60 jarige die wordt aangevallen omdat hij aan een traditie wil vasthouden die hij al zijn hele leven heeft gekend.

En dat is waar het VB op teert: elk klein ding wordt zo opgeblazen. De kleine ontevredenheden worden een grote brok frustratie en dat wordt dan allemaal afgeschoven op een zondebok: de migrant/allochtoon/whatever.

Het simpelste om dat op te lossen lijkt me te luisteren naar die kleine frustraties en die mensen niet weg te schuiven.

Het heeft geen zin om voorbeelden van gemeenschappelijke waarden en normen op te noemen wanneer mensen zo al te kennen geeft dat hun persoonlijke visie of moreel superioriteitsgevoel in de weg zal staan om die toe te geven.
Ah, the easy way out. Natuurlijk. Soit, het is niet omdat ik het me niet kan voorstellen, dat ik er niet voor open sta of er niet oprecht nieuwsgierig naar ben. Maar als je zit te beweren dat jij en ik dezelfde normen en waarden delen, dat wij dezelfde culturele identiteit hebben, dan verwacht ik op zijn minst dat je die normen en waarden kan benoemen. En niet door wat vaagheden te prevelen.

Ah, the easy way out. Natuurlijk. Soit, het is niet omdat ik het me niet kan voorstellen, dat ik er niet voor open sta of er niet oprecht nieuwsgierig naar ben.
Je insinueerde net nog dat lang niet alle posters hier zijn voor gelijke rechten, plichten, kansen, begrip en respect ongeacht welke huidskleur, gender, geaardheid, middelen, beperkingen of afkomst je hebt.

Wie zo moreel superieur over anderen denkt, kiest zelf voor de easy way out.

Het probleem dat ik daarmee heb is dat men zich meestal vereenzelvigd met een idee/vereenvoudiging van een zaak, in plaats van met de werkelijke zaak en alle nuances. Mensen die 100% één partij steunen zien zichzelf vaak allerlei bochten verdedigen, ook al gaan die soms in tegen hun origineel idee. De Vlaamse nationaliteit zoals die vaak wordt verkocht is ook wel wat geromantiseerd, in de eerste plaats als een soort wij/zij verhaal ten opzichte van Wallonië. Mij allemaal ok hoor, je kan niet alles kapotrelativeren, en ik ben zelf van rond Brussel dus ik volg veel mensen in hun grieven tegenover Franstaligen (en vooral de politiek). Maar me daar helemaal mee vereenzelvigen, neen, dat houdt vaak ook in dat je over bepaalde dogma's niet mag nadenken.
Of hoe ze de guldensporenslag romantiseren en zelfs er een taalstrijd van maken.

Merendeel gebruikt zelfs de 'goedendag' verkeerd.

Zo onmogelijk is het dus niet.
Uit datzelfde artikel

Scott is een van de slechts 40.000 blanken in Zambia, een land met ruim 14 miljoen inwoners. Hij moet Zambia binnen drie maanden naar nieuwe presidentsverkiezingen leiden. Zelf kan hij daar niet aan deelnemen. De Zambiaanse grondwet schrijft immers voor dat ook de ouders van de president in het land geboren moeten zijn, een restrictie die voor andere Zambiaanse politici niet geldt.

Zo ruimdenkend is het dus allemaal niet hé. De ouders van die man zijn in de jaren 20 uit Schotland naar daar getrokken en er dus niet geboren. Dat is 100 jaar geleden.

Ik reageer in de toekomst wel niet meer op mensen die mijn posts in 7 stukjes uit elkaar halen om er dan met één zinnetje op te reageren.

Biologische kenmerken kunnen uiteraard een onderdeel vormen van een cultuur, de vraag is of je daar moet naar streven of daar integendeel tegen moet strijden. Net omdat je daarmee per definitie mensen fundamenteel uitsluit. Of dat nu gaat om huidskleur, haarkleur, kleur van ogen, gender, ... de personen die niet de biologische kenmerken hebben, worden per definitie gedegradeerd tot tweederangsburgers. Er is geen enkele mogelijkheid voor hen om 'toe te treden' tot de ware groep van culturele dragers. Dat is dus een cultuur die inherent discriminatoir is.

Je moet mensen niet uit gaan sluiten of discrimineren op basis van biologische kenmerken, maar als je in andere threads op dit forum artikels leest over Zweedse blondines die nog slechts 20% van de bevolking in hun wijk uitmaken, die hun haar zwart verven uit angst voor lastig gevallen worden of zelfs verkracht door "minderheden" van migranten. Wie zijn dan de tweederangsburgers?

Zelfs al vind je uit ideologisch standpunt - net als ik - dat louter biologische kenmerken zoals huidskleur of zelfs haarkleur er niet toe doen, en dat daar niet op gediscrimineerd mag worden, dan blijf je met de realiteit zitten dat de meerderheid van de migranten die aanspoelen op de kusten van Middellandse Zee niet alleen een andere cultuur hebben, maar ook een ander uiterlijk en dat voor simpele mensen die zaken wel met elkaar verbonden worden. Het draagt bijvoorbeeld bij aan een gevoel van vervreemding wanneer mensen vaststellen dat wanneer er meer en meer migranten in je wijk wonen, je jezelf minder en minder herkent in de "ander". Tel daarbij nog andere culturele gebruiken, symbolen van fundamentalistische relgies, ...

De bioloog in mij denkt eerder: ah leuk, meer genetische diversiteit, komt je populatie ten goede, en kenmerken gaan zelden echt verloren maar kunnen wel zeldzamer worden. De realiteit met een culturele bovenlaag erbovenop is echter veel complexer.

Je bent hier weer nogal aan het generaliseren. Ter 'linkerzijde' is daar ook veel discussie over. Je hebt groepen die mordicus strijden tegen de zaken die je opnoemt, maar of ik die links zou noemen ... De bezorgdheid bij vele, andere groepen is eerder dat minderheidsgroepen niet de plek krijgen in de maatschappij die ze verdienen, en het daarom wenselijk is dat op zijn minst de rollen die minderheden uitbeelden ook door die minderheden gespeeld worden. In de wereld waar velen bij linkerzijde naar streven, is dat echter allemaal niet nodig.

En natuurlijk mag je zeggen dat de Europese cultuur van oorsprong een blanke cultuur is. Of dat historisch accuraat is, is een ander paar mouwen. En of je er moet naar streven om die cultuur zo te behouden is zoals hierboven al uitgelegd al helemaal discutabel.

Veel discussie over... maar het eindresultaat lijkt toch vooral plooien naar politieke correctheid te zijn wanneer het aankomt op whitewashing - waar ik overigens ook vaak bedenkingen bij heb - of Scarlett Johansson die een transgender rol aanvaardt, maar ondertussen wél Anne Boleyn laten spelen door een zwarte actrice. Als dat geen poging is tot de Europese geschiedenis te trachten herschrijven weet ik het ook niet meer.

Ik ben Tom Van Grieken niet, de toekomst van Europa moet zeker niet 100% blank zijn of zelfs niet "dominant" blank. Ik zou wel graag een einde zien aan de facto segregatie. Ik heb er ook geen probleem mee dat de gemiddelde Belg over 100 jaar een wat meer Mediterrane teint heeft omdat we generaties gastarbeiders hebben gehad. Maar migratie-aantallen moeten behapbaar blijven: zowel qua integratie op cultureel niveau als idealiter ook meer gemengde huwelijken. Dat is ze op dit moment niet.

Je hoeft geen schuldgevoel te hebben. Wie je dat aanpraat, dwaalt. Het is wel belangrijk dat je beseft dat je binnen ons land nog steeds bepaalde privileges hebt wanneer je behoort tot de bevolkingsgroep der blanke mannen, en dat we wel heel veel gelijkheid hebben op papier, maar dat de realiteit nog steeds allesbehalve in het voordeel is van de minderheidsgroepen die hier wonen. Wat er wordt gevraagd is om begrip en respect te hebben voor de grieven van die minderheidsgroepen. Dat wil niet zeggen dat al die grieven terecht zijn, of dat hun voorgestelde oplossingen de weg vooruit zijn. Soms integendeel. Zonder wederzijds begrip en respect komen we nergens.

Jij kent mijn leven niet, zoveel privilege's heb ik echt niet gehad. Goede ouders, dat wel. Daar stopt het wel zowat. Enorm veel pech de laatste jaren en verschillende offers gebracht om te (over)leven zonder in armoede te belanden. Uiteraard zijn er zonder twijfel mensen die het nog erger hebben. Maar altijd maar aannemen dat je omdat je blank bent dat je geprivilegieerd bent... lijkt mij eerder racistisch.

Niets mis mee.

Van wie 'mogen' ze dat? En waarom zou Europa haar culturele eigenheid verliezen? Los van de huidskleuren wel te verstaan.

Van wie? Extreem-links met een soft migratiebeleid en V.N. die massamigratie aanmoedigen.
Concrete voorbeelden? Ik denk dan bijvoorbeeld aan de 9-lives discussie over scholen die exclusief Halal-maaltijden serveerden, ook aan niet-moslim kinderen.

Het is maar hoe je dat citaat leest natuurlijk. Dat ongebreidelde massamigratie disruptief is voor de ontvangende samenleving, dat gaat niemand betwisten. Dat we er moeten naar streven om vluchtelingen terug een veilige thuis in eigen land te bieden ook. Daar dromen de meeste vluchtelingen uiteindelijk ook van. De Dalaï Lama verwijst daar trouwens ook niet naar huidskleur he.

Maar het gebeurt niet of nauwelijks, dat lijkt mij in sommige gevallen ook niet realistisch. Syriërs terugsturen naar Syrië terwijl dat land half kapotgeschoten is en de rest geregeerd wordt door een dictator die de burgeroorlog gewonnen heeft?
Wil je mijn "clash of cultures visie op het Syrië conflict?" Christelijke Syriërs hadden we gerust zoveel mogelijk naar Europa kunnen halen want die zijn nu éénmaal niet veilig meer in het Midden-Oosten, terwijl we de moslims in het Midden-Oosten opvangen. Alleen moet Europa daarbij natuurlijk zelf kunnen beslissen wie ze naar hier halen, en niet iedereen die in een bootje vanuit een veilig land (Turkije) naar hier komt ook nog asiel gaan geven.

Maar economische migranten zou je wél moeten terugsturen, die komen misschien uit een minder leuk land, maar de harde realiteit is dat we die onmogelijk allemaal kunnen opvangen. Daarvoor is er géén draagvlak en ook geen economische draagkracht.

Een beetje rare conclusie gezien de rest van je post. Natuurlijk hangt cultuur samen met afkomst, maar dat is nog iets anders dan huidskleur. Iemand die hier net voet aan wal heeft gezet, is uiteraard nog geen Europeaan. Maar in een cultuur waar huidskleur een drager is van de cultuur, is iemand met een Maghrebijns uiterlijk die hier al tien generaties woont en volledig geïntegreerd en ingeburgerd is, die christelijk gedoopt is en wat wil je nog allemaal ... die persoon gaat in zo'n cultuur desondanks nooit aanzien worden als een drager van de cultuur. Terwijl een Australiër die hier vijf jaar woont, wel zo aanzien zal worden.

Laten we wel wezen, de problemen die mensen hebben met slecht geïntegreerde mensen met migratieroots, dat zijn doorgaans géén voorbeeldige Maghrebijnse mensen die christelijk gedoopt zijn, perfect de landstalen spreken en hun kinderen daar thuis ook in opvoeden, etc. Enkel racisten pur sang zouden daar nog problemen mee hebben. Dat die nog bestaan betreur ik ook.

De realiteit is één van decennia partners blijven gaan zoeken in het "thuisland", kinderen niet fatsoenlijk op te voeden in de landstalen, vasthouden aan fundamentalistische religieuze visies en hun symbolen, jongetjes opvoeden tot "prinsjes" met nauwelijks tot geen respect voor vrouwelijke leerkrachten, ...
Er zijn gehele wijken in Brussel waar hulpdiensten niet meer veilig kunnen komen zonder politiebegeleiding.
Dat zijn géén wijken van Australiërs mocht je dat denken.

Ik ben het niet eens dat je je eigenheid niet kan behouden met de huidige migratie-aantallen. Dat valt nog altijd mee, wij kunnen dat nog altijd dragen. Dat er serieus werk gemaakt moet worden voor een geïntegreerd integratiebeleid, daar ben ik het wel volmondig mee eens. En dat we werk moeten maken van het stabiliseren van de landen van oorsprong, zodat vluchtelingen terug veilig naar huis kunnen, ook.

En verder ... ik ben biologisch een oervlaming. Blank, blond, blauwe ogen. Vlaamse roots tot in de oneindigheid (granted, 300 jaar geleden ook wel wat Engels bloed binnengekomen). Maar wat ik de afgelopen maand heb gezien, is het mij wel weer heel erg duidelijk geworden dat ik totaal niet dezelfde cultuur, dezelfde normen en waarden, deel als een groot deel van onze bevolking. Ook al zijn die net als mij dragers van een aantal van die specifieke biologische kenmerken.

Tja, de cijfers spreken je tegen: de kostprijs van migratie is immens en niet winstgeven de eerste generaties als je studies uit Nederland bekijkt en ook in België (maar daar werd natuurlijk een andere draai aan gegeven met foute vergelijkingen) de bevolking staat er blijkbaar ook enorm kritisch tegenover als je naar de peilingen kijkt en het succes van (extreem-)rechts.

Geef mij maar een Australisch migratiemodel: wij kiezen wie wel of niet naar hier komt. Illegale migratieroute = geen thuis in Europa.
Geen nulmigratie maar wél behapbare aantallen en deftige selectiecriteria. Deens model qua sociale zekerheid.

Laatst bewerkt:
Twee korte opmerkingen hier:

1. Over het katholieke binnen VB en andere extreem-rechtste partijen binnen Europe zou ik iedereen dit artikel eens aanraden

De titel (en het artikel zelf ook een beetje) is nogal dramatisch, maar het is wel interessant om te zien hoe de verschillende nationalistische partijen van Europa gebonden worden door oa extreem conservatieve katholieke organisaties.

2. Ik vind het een beetje vreemd hoe hier wordt gediscussieerd over (Vlaamse) culturele identiteit en dat niemand hier aanhaalt hoe onze samenleving de voorbije decennia compleet veramerikaniseerd is. Dat land heeft met zijn cultuur imperialisme sinds de tweede wereldoorlog zo'n enorme verandering in culturen overal ter wereld doorgevoerd, ook in België/Vlaanderen. Een voorbeeld hiervan is de heel Amerikaanse invulling van vrijheid van meningsuiting die tegenwoordig hier wordt gehanteerd: wij hadden volgens mij toch niet die 'je mag letterlijk alles zeggen' invulling daarvan (re: haatspraak, negationisme, godslastering, .. waren hier toch decennia-lang 'normaal' ?) Niet dat ik dat wil aanklagen ofzo + het is dan ook slechts 1 voorbeeld in een cultuur die compleet veranderd is door externe invloeden.
Maar in een discussie over 'de Vlaamse identiteit' valt het me wel op dat enkel buitenlandse immigranten (een meestal van een specifieke afkomst) als 'dreiging' worden gezien door mensen als TVG.

Je insinueerde net nog dat lang niet alle posters hier zijn voor gelijke rechten, plichten, kansen, begrip en respect ongeacht welke huidskleur, gender, geaardheid, middelen, beperkingen of afkomst je hebt.

Wie zo moreel superieur over anderen denkt, kiest zelf voor de easy way out.
Proof me wrong he. Ik kom tenminste uit voor mijn standpunten en probeer ze te verduidelijken en te argumenteren. Het enige dat jij doet is wat excuses zoeken om niet inhoudelijk te moeten reageren en ondertussen nog met wat verwijten te strooien.

Zo ruimdenkend is het dus allemaal niet hé. De ouders van die man zijn in de jaren 20 uit Schotland naar daar getrokken en er dus niet geboren. Dat is 100 jaar geleden.
Domme regel imo, daar niet van. Maar die gaat toch even goed op voor pakweg een zwarte met Keniaanse ouders?
Of omgekeerd: een blanke Zimbabwaan, wiens ouders daar geboren zijn kan toch perfect preisdent worden?

Die laatste zin interpreteer ik trouwens als: dat dat alleen geldt voor het ambt van president. Voor een minister is dat niet van toepassing en bijgevolg kan de beste man wel minister worden.

Proof me wrong he. Ik kom tenminste uit voor mijn standpunten en probeer ze te verduidelijken en te argumenteren. Het enige dat jij doet is wat excuses zoeken om niet inhoudelijk te moeten reageren en ondertussen nog met wat verwijten te strooien.
Wanneer je argument is dat 'gelijke rechten, plichten, kansen, etc ...' geen gemeenschappelijke waarden en normen zijn terwijl dit alleen maar gebaseerd is op de insinuatie dat lang niet alle posters hier zo over denken en/of dat die niet eerlijk voor hun standpunten zouden uitkomen is dat zelf een niet-inhoudelijk verwijt.

Domme regel imo, daar niet van. Maar die gaat toch even goed op voor pakweg een zwarte met Keniaanse ouders?
Of omgekeerd: een blanke Zimbabwaan, wiens ouders daar geboren zijn kan toch perfect preisdent worden?

Die laatste zin interpreteer ik trouwens als: dat dat alleen geldt voor het ambt van president. Voor een minister is dat niet van toepassing en bijgevolg kan de beste man wel minister worden.
Klopt.

Wanneer je argument is dat 'gelijke rechten, plichten, kansen, etc ...' geen gemeenschappelijke waarden en normen zijn terwijl dit alleen maar gebaseerd is op de insinuatie dat lang niet alle posters hier zo over denken en/of dat die niet eerlijk voor hun standpunten zouden uitkomen is dat zelf een niet-inhoudelijk verwijt.
We kunnen hier nog even als kleuters met de vinger wijzen naar elkaar, of je kan inhoudelijk antwoorden op mijn vraag natuurlijk en aantonen welke normen en waarden we volgens jou delen als 'Vlaamse' cultuur.

We kunnen hier nog even als kleuters met de vinger wijzen naar elkaar, of je kan inhoudelijk antwoorden op mijn vraag natuurlijk en aantonen welke normen en waarden we volgens jou delen als 'Vlaamse' cultuur.
Ik heb toch net gezegd dat 'gelijke rechten, plichten, kansen, etc ...' gemeenschappelijke waarden en normen zijn?

Terug
Bovenaan