Wat doen in mijn plaats?

Misschien je eigen post nog eens lezen. In de openingspost stonden deze 2 vragen. Eerst dit:

Maar erna ook dit, nadat je je toekomstplannen uitlegde:

Dusja, je hebt ook gevraagd wat mensen zouden doen in jouw plaats i.v.m. je toekomstplannen. Dan moet je niet verbaasd zijn dat ze dat ook doen...

En dan verder:

Dus je kent er. Meerdere zelfs. Maar een studio of co-housing is blijkbaar te min voor jou. Of een stad zoals Tienen ook blijkbaar:

En op je ingesteldheid is al meermaals commentaar gekomen en advies errond, dat je gewoon negeert. En dan maar "ik ken niemand" en "maar het is zo duur" en "daar wil ik niet wonen" en ...
Het ging dus, om de duidelijkheid, alleen omtrent het aspect van de spaarcenten. Mijn woonsituatie in het komende jaar is niet het beste idee, maar waarvoor ik wel al lang heb gekozen. Mijn uitstelgedrag werkt hierbij in het voordeel van de spaarboek.

Ik heb gezegd dat ik het absoluut niet zie zitten om in een studio of co-housing te wonen, en waarom verhuizen naar een andere stad weinig voordeel met zich meebrengt (zie vervoer). Dat ik in Tienen nog niet wil doodvallen blijf ik achter staan, maar dat staat los van deze discussie.

En nogmaals, mijn vraag gaat puur over het financieel aspect waar ik ook goede antwoorden op heb gekregen. Dat die discussie hier is uitgelopen heb ik niet om gevraagd, en zeker niet het projecteren van uw eigen gevoel hieromtrent.

ik snap niet dat mensen hier nog termijnrekeningen naar voor schuiven?

de beste momenteel volgens spaargids: 1,925% netto,voor 7 jaar vast te zetten :rolleyes:

dan ga je toch gewoon voor die groeirekeningen van maximaal 500 a 600 per maand, en zet je daar bij verschillende banken elke maand dat maximale bedrag op? lijkt me beter, en netto hogere rente.

ik snap niet dat mensen hier nog termijnrekeningen naar voor schuiven?

de beste momenteel volgens spaargids: 1,925% netto,voor 7 jaar vast te zetten :rolleyes:

dan ga je toch gewoon voor die groeirekeningen van maximaal 500 a 600 per maand, en zet je daar bij verschillende banken elke maand dat maximale bedrag op? lijkt me beter, en netto hogere rente.

Ja, en als je 50k hebt, wat doe je dan ondertussen met die 49.5k na je eerste storting ? 20 groeirekeningen openen op al je familieleden hun naam ?

Of gewoon 10y je cash 0 laten opbrengen terwijl je beetje per beetje naar de groeirekening overschrijft ?

Ja, en als je 50k hebt, wat doe je dan ondertussen met die 49.5k na je eerste storting ? 20 groeirekeningen openen op al je familieleden hun naam ?

Of gewoon 10y je cash 0 laten opbrengen terwijl je beetje per beetje naar de groeirekening overschrijft ?
Die brengen altijd iets op he.
Zelfs op de basic spaarrekening al gauw 1.4 procent.
En ondertussen kan je maandelijks naar groeirekeningen doen..

Toch crappy advies om geld dat je short-term nodig hebt in een ETF te steken. Soms gaat de beurs naar beneden. En soms blijft die paar jaar onder zijn vorige piek.

Als je snel aan je geld moet kunnen, moet je er snel aan kunnen zonder verlies...

Toch crappy advies om geld dat je short-term nodig hebt in een ETF te steken. Soms gaat de beurs naar beneden. En soms blijft die paar jaar onder zijn vorige piek.

Als je snel aan je geld moet kunnen, moet je er snel aan kunnen zonder verlies...
Als je er snel aan moet dan doe je er ook niks mee eh. Op een spaarrekening moet het er ook even op blijven staan eer het opbrengt.

Als je er snel aan moet dan doe je er ook niks mee eh. Op een spaarrekening moet het er ook even op blijven staan eer het opbrengt.
Het gaat toch helemaal niet over “niks doen met je geld”. Het gaat gewoon over het verschil tussen iets dat liquide is en iets dat kan zakken wanneer jij het net wil verkopen. Als je geld op korte termijn nodig hebt, dan is beleggen gewoon een dom idee, hoe goed ETF’s op lange termijn ook zijn.

Ja, maar je kunt er snel aan als het moet.

Goed. Ik heb momenteel ook geen spaargeld. Ik heb 3000 cash op mijn zichtrekening en misschien 1000 of 2000 links en rechts in Bolero in verschillende rekeningen. Maar ik verdien excessief veel. Als ik max 30d wacht heb ik veel cash. Ik krijg ook continu wel wat dividenden links en rechts. Dus voor 95% van de gevallen van 'cash nodig', heb ik de cash wel snel.

MAAR. Volgend jaar heb ik veel cash uitgaven. Er komt een nieuw tuinhuis, er komt een hottub en ik ga mijn bedrijfswagen prive overnemen. Alles samen 40k of zo. Normaal gezien zou ik met de cash uit loon en dividenden er moeten raken. Maar ik ga het niet riskeren. Want ik wil daar niet met mijn broek op mijn enkels staan. Ik ga ook wat obligaties kopen met de eindejaarspremie en geen ETF. En wat cash op de zichtrekening. Better safe than sorry, bro.

Termijnrekeningen met verschillende einddata. Bij vrijgave, investeren.

Ik had dat kunnen doen met een schenking die ik enkele jaren geleden kreeg en dan was dat zeer mooi gestegen op de dag dat ik het nodig had, want ik wou het gebruiken voor een renovatie aan mijn huis. Met hindsight was dat een heel goede beslissing geweest. Zonder hindsight was dat een wilde gok die ook heel slecht kon uitdraaien. Soms kan je geld beter even laten staan op een spaarrekening. Inflatie knabbelt er een klein beetje aan en het levert niets op, maar het staat er wel veilig.

Ik had dat kunnen doen met een schenking die ik enkele jaren geleden kreeg en dan was dat zeer mooi gestegen op de dag dat ik het nodig had, want ik wou het gebruiken voor een renovatie aan mijn huis. Met hindsight was dat een heel goede beslissing geweest. Zonder hindsight was dat een wilde gok die ook heel slecht kon uitdraaien. Soms kan je geld beter even laten staan op een spaarrekening. Inflatie knabbelt er een klein beetje aan en het levert niets op, maar het staat er wel veilig.

Alles op de spaarrekening gewoon laten staan is gewoon wel echt de slechte keuze. Je kan perfect geld in een termijnrekening stoppen voor 1-2-3 maand. Alles is beter dan het gewoon op de bank te laten staan hoor. Naar het mislopen rendement moet je niet kijken had je het toen geinvesteerd, dat is correct. Echter termijnrekening kan gewoon perfect veilig op zeer korte termijn. Is letterlijk gratis geld dat je anders laat liggen.

Alles op de spaarrekening gewoon laten staan is gewoon wel echt de slechte keuze. Je kan perfect geld in een termijnrekening stoppen voor 1-2-3 maand. Alles is beter dan het gewoon op de bank te laten staan hoor. Naar het mislopen rendement moet je niet kijken had je het toen geinvesteerd, dat is correct. Echter termijnrekening kan gewoon perfect veilig op zeer korte termijn. Is letterlijk gratis geld dat je anders laat liggen.
Zal wel afhankelijk zijn om hoeveel geld het gaat en hoe lang je het laat staan. Ik had het alleszins op vrij korte termijn weer nodig, dus wou er op dat moment geen te zotte dingen mee doen en had het gewoon geparkeerd. Achteraf bekeken was zo'n langetermijnrekening inderdaad wel de moeite waard geweest.

waar dan in godsnaam?

ik zie er slechts 1tje van 6 maand, en die brengt minder op dan de groeirekeningen.
al de rest is voor jaren vast.

Over wat voor rendementen spreken we bij die termijnrekeningen, netto?
De Essential spaarrekening (max €25k, maar wel one-shot mogelijkheid) van MeDirect geeft bv 1,3% basis + 0,3 getrouwheid. En dat is geld dat alla minuut beschikbaar is, het enige wat je mogelijks verliest is 0,3% getrouwheid. Is dat zo dramatisch veel slechter dan een termijnrekening?

Je kan je op den duur afvragen of je zo'n hele wildgroei van constructies moet beginnen maken voor een halve procent op jaarbasis.

waar dan in godsnaam?

ik zie er slechts 1tje van 6 maand, en die brengt minder op dan de groeirekeningen.
al de rest is voor jaren vast.
Bij KBC kan ik ook 1,2 en 3 maand kiezen in hun app, maar dat brengt niet meer op dan een spaarrekening.
0.4% bruto, 0.28% netto

Terug
Bovenaan