Wat is jullie advies?

Anna

Banned
Ik ben 27 jaar, enig kind en single. Ik woon nog thuis, maar wil graag het ouderlijk huis verlaten.

Ik besef dat ik een bevoorrechte financiële situatie heb, maar wil geen verkeerde keuzes maken.

Ik heb een afbetaald appartement door erfenis. Het appartement is 11 jaar oud, 80 m2 groot en heeft 2 slaapkamers. Momenteel is dit verhuurd. Ik kan een opzeg doen van 6 maanden om huurder eruit te zetten, maar dan moet ik er zelf nadien 2 jaar in wonen. Helaas is het gelegen op +- 30 minuten rijden enkel (snelweg) van mijn ouderlijk huis. Ik ken ook niemand in deze stad en ken er ook niets.

De gezondheid van mijn ouders is helaas niet zo goed. Daardoor zou ik meermaals per week willen langsgaan naast mijn voltijdse job. Bv. 2x 's avonds na het werk en minimaal 1 weekenddag.

Ik woon nu (ouderlijk huis) op 10 minuten enkel van het werk. Als ik zou verhuizen naar het afbetaalde appartement zal dat +- 35 minuten worden enkel.

Daarnaast heb ik nog een andere optie. Mijn ouders hebben een nieuwbouw appartement gekocht op 5 minuten rijden van mijn werk en 15 minuten van mijn ouders. Ik zou dit van hen kunnen huren aan gewone marktconforme huurprijs. Met mijn inkomen + huurinkomsten zou dit normaal moeten lukken.

Uiteraard kan ik het afbetaalde appartement ook verkopen en hier in de buurt iets kopen mits bijlenen, maar aangezien ik nog nooit ergens anders heb gewoond en zelf ben opgegroeid in een groot huis met tuin vind ik dit wat riskant.

Ondanks dat ik alleenstaande ben, heb ik wel een kinderwens/zorgwens en wil ik deze op mijn 30ste wel gaan invullen als ik (terug) geen partner heb dan. Ook wel goed om rekening mee te houden betreffende afstand.

Ergens lijkt de tweede optie mij het beste. Kort bij mijn ouders en werk, maar het is dan wel niet van mezelf natuurlijk.

Ik merk dat ik het enorm moeilijk vind om de juiste keuze te maken.

Wat is jullie advies hierin?

rare vraag mss op het eerste gezicht, maar wel belangrijk: je vermeldt de gezondheid van je ouders. Is het zo dat ze een ziekte hebben die hun resterende levensduur ernstig zal verminderen?

rare vraag mss op het eerste gezicht, maar wel belangrijk: je vermeldt de gezondheid van je ouders. Is het zo dat ze een ziekte hebben die hun resterende levensduur ernstig zal verminderen?
Nee, ze hebben allebei een (andere) chronische ziekte waarvan je nooit weet hoe dit evalueert natuurlijk. Momenteel redelijk stabiel beiden, maar al minder stabiele periodes gekend.

Het ideale, als je dat kan bespreken met je ouders (en als hun appartement zonder lening is), lijkt me het volgende:

je ouders schenken de blote eigendom van het 2e appartement aan jou. Dat wil zeggen dat jij eigenaar wordt van de woning, maar zij nog altijd het kunnen verhuren aan wie ze maar willen. In de praktijk zou dat jij worden en kan je huur betalen aan je ouders, zodat ze een rendement hebben van hun investering.

Het grote voordeel hiervan is:
- dat jij je kan gedragen als eigenaar en dus verbouwingen kan doen of investeringen kan doen die op lange termijn effectief voor jou zijn
- dat er in de praktijk weinig verandert voor hen
- dat jij bij overlijden van je ouders geen grotere erfenisrechten moet betalen op de woning.

Hoe je dat zélf aanbrengt aan je ouders is natuurlijk iets anders :).

Je kan dit scenario ook bespreken met een notaris op voorhand, want sowieso moet deze verkoop via een notaris geregeld worden.

Jouw persoonlijk appartement is verhuurd. Als daar zou gaan inwonen, vallen die inkomsten weg.
Als je het appartement van jouw ouders huurt en je kunt dat betalen met jouw huurinkomsten, ben je ook break even en even duur uit als in situatie 1. Plus het geld dat je hen betaald hebt aan jouw ouders, zul je later waarschijnlijk terug erven.

Ik zou dus het appartement huren van jouw ouders, want dan woon je waar je graag zou willen wonen. Op termijn kan je dan nog steeds een huis in jouw buurt zoeken als er een kind en/of partner bij komt.

Het ideale, als je dat kan bespreken met je ouders (en als hun appartement zonder lening is), lijkt me het volgende:

je ouders schenken de blote eigendom van het 2e appartement aan jou. Dat wil zeggen dat jij eigenaar wordt van de woning, maar zij nog altijd het kunnen verhuren aan wie ze maar willen. In de praktijk zou dat jij worden en kan je huur betalen aan je ouders, zodat ze een rendement hebben van hun investering.

- dat jij je kan gedragen als eigenaar en dus verbouwingen kan doen of investeringen kan doen die op lange termijn effectief voor jou zijn
- dat jij bij overlijden van je ouders geen grotere erfenisrechten moet betalen op de woning.

Je kan dit scenario ook bespreken met een notaris op voorhand, want sowieso moet deze verkoop via een notaris geregeld worden.
Bedankt voor je antwoord! Dit is al eens ter sprake gekomen dat dit een mogelijkheid is voor hen. Ik ga het zeker nog eens verder bespreken met hen, maar ergens voelt dit zo ‘verwend’ terwijl ik al een eigen appartement in bezit heb maar de afstand is gewoon niet ideaal.

Bedankt voor je antwoord! Dit is al eens ter sprake gekomen dat dit een mogelijkheid is voor hen. Ik ga het zeker nog eens verder bespreken met hen, maar ergens voelt dit zo ‘verwend’ terwijl ik al een eigen appartement in bezit heb maar de afstand is gewoon niet ideaal.
Zolang je er op staat de marktconforme huur te betalen, is daar niks verwend aan.

Jouw persoonlijk appartement is verhuurd. Als daar zou gaan inwonen, vallen die inkomsten weg.
Als je het appartement van jouw ouders huurt en je kunt dat betalen met jouw huurinkomsten, ben je ook break even en even duur uit als in situatie 1. Plus het geld dat je hen betaald hebt aan jouw ouders, zul je later waarschijnlijk terug erven.

Ik zou dus het appartement huren van jouw ouders, want dan woon je waar je graag zou willen wonen. Op termijn kan je dan nog steeds een huis in jouw buurt zoeken als er een kind en/of partner bij komt.
De marktconforme huur hier is wel wat duurder dan mijn huurinkomsten maar ik wil dat er wel voor betalen. Afstand doet toch ook veel. Of zouden jullie zo’n 30 minuten rijden van ouders én werk gaan wonen in het afbetaalde appartement?

Er is geen verkeerde keuze. De juiste keuze is de keuze waar jij achter staat.

Of dat nu is door nog bij uw ouders te blijven wonen. Op uw eentje te gaan wonen op 30minuten of door dit op 5 minuten te doen.

30 minuten enkel is niet het einde van de wereld. Indien bedrijfswagen kost het ook niets extra. Anders kan je die kost eventueel afwegen tov wat je anders met die tijd zou doen of...
Sowieso kan je het ook bekijken als dat je op die dagen rechtstreeks van het werk naar uw ouders gaat, en dan is het niets extra. Potentieel overnacht je er ook.

Financieel meest voordelige als je alleen wil wonen is schenking van dat nieuwbouwappartement en daar wonen. Als uw ouders dat zien zitten.

Indien dat een no go is, kun je even kijken naar een pandwissel, maar daar heb ik geen idee van de kosten.
Hebben uw ouders echter dat nieuwbouwappartement niet gekocht voor hun eigen eens dat het ouderlijke huis te groot voor hen is ? Waardoor ze daar minder happig voor zijn?

Het punt is echter dat wij niet kunnen bepalen wat de juiste keuze is voor U. Dat kan enkel jij bepalen.

Voor hetzelfde geld staat het alleen wonen u toch ook niet aan. Dus voor ik iets definitiefs zou doen, zou ik het eerst even uitproberen. Momenteel heb je de luxe dat je potentieel die nieuwbouw kan gebruiken om de wateren te testen. Of dat nu 30minuten is of 5. Zo een groot verschil maakt dat nu ook niet echt.

Sowieso heeft elk nadeel ook zijn voordeel. Als je kortbij woont dan kunnen de ouders ook al wat sneller binnenvallen. Woon je wat verder, dan kan dat al wat minder spontaan gebeuren. Dat staat mee in die afweging. Al is dat geen garantie dat het zo verloopt.

De marktconforme huur hier is wel wat duurder dan mijn huurinkomsten maar ik wil dat er wel voor betalen. Afstand doet toch ook veel. Of zouden jullie zo’n 30 minuten rijden van ouders én werk gaan wonen in het afbetaalde appartement?
Ik denk dat het duidelijk is dat je dicht bij jouw ouders wil wonen. En dat zou ik ook in die situatie doen. Jouw huurinkomsten zullen allesinds wel een groot deel van de huur afdekken zeker?

Als je dan nog de case kan uitwerken die JPV voorstelt, zit je helemaal goed.

Er is geen verkeerde keuze. De juiste keuze is de keuze waar jij achter staat.

Of dat nu is door nog bij uw ouders te blijven wonen. Op uw eentje te gaan wonen op 30minuten of door dit op 5 minuten te doen.

30 minuten enkel is niet het einde van de wereld. Indien bedrijfswagen kost het ook niets extra. Anders kan je die kost eventueel afwegen tov wat je anders met die tijd zou doen of...
Sowieso kan je het ook bekijken als dat je op die dagen rechtstreeks van het werk naar uw ouders gaat, en dan is het niets extra. Potentieel overnacht je er ook.

Financieel meest voordelige als je alleen wil wonen is schenking van dat nieuwbouwappartement en daar wonen. Als uw ouders dat zien zitten.

Indien dat een no go is, kun je even kijken naar een pandwissel, maar daar heb ik geen idee van de kosten.
Hebben uw ouders echter dat nieuwbouwappartement niet gekocht voor hun eigen eens dat het ouderlijke huis te groot voor hen is ? Waardoor ze daar minder happig voor zijn?

Het punt is echter dat wij niet kunnen bepalen wat de juiste keuze is voor U. Dat kan enkel jij bepalen.

Voor hetzelfde geld staat het alleen wonen u toch ook niet aan. Dus voor ik iets definitiefs zou doen, zou ik het eerst even uitproberen. Momenteel heb je de luxe dat je potentieel die nieuwbouw kan gebruiken om de wateren te testen. Of dat nu 30minuten is of 5. Zo een groot verschil maakt dat nu ook niet echt.

Sowieso heeft elk nadeel ook zijn voordeel. Als je kortbij woont dan kunnen de ouders ook al wat sneller binnenvallen. Woon je wat verder, dan kan dat al wat minder spontaan gebeuren. Dat staat mee in die afweging. Al is dat geen garantie dat het zo verloopt.
Bedankt voor je antwoord. Ik zal toch moeten wennen aan dat alleen wonen. Kan moeilijk nog jaren bij mijn ouders blijven wonen.

Ook al ben ik het hier niet noodzakelijk mee oneens, maar wel het vermelden waard is dat het schenken van een naakte eigendom op die leeftijd wel wat invloed kan hebben op bouwplannen later. Enig eigen bezit is op vlak van BTW en registratierechten veel een factor die bepaalt of je wel of niet onder een verlaagd stelsen kan kopen/bouwen.

Zeker op die leeftijd iets om in de gaten te houden aangezien er vermoedelijk nog wel bouwplannen gaan zijn ook.

Kan moeilijk nog jaren bij mijn ouders blijven wonen.

Als dat voor jou en je ouders in orde is, het is niet dat je moet verhuizen.

Er zijn ook nog mogelijkheden genre kangoeroewoning, containers, verbouwingen ... mijn kapper en zijn vrouw zijn bij één van hun dochters ingetrokken (zij is 40, 2 kinderen + partner) - ouders hebben de aanbouw gefinancierd en de ruimte was er. Ik zie de dochter nog regelmatig en voor hen werkt de combo ouders/kinderen/kleinkinderen prima bvb.

Ook al ben ik het hier niet noodzakelijk mee oneens, maar wel het vermelden waard is dat het schenken van een naakte eigendom op die leeftijd wel wat invloed kan hebben op bouwplannen later. Enig eigen bezit is op vlak van BTW en registratierechten veel een factor die bepaalt of je wel of niet onder een verlaagd stelsen kan kopen/bouwen.
Gezien ze enkel naakte eigenaar is, is er geen probleem op vlak van registratierechten. Wat betreft BTW zou ik niet direct weten wat het hebben van een tweede eigendom een verschil maakt.

Zeker op die leeftijd iets om in de gaten te houden aangezien er vermoedelijk nog wel bouwplannen gaan zijn ook.
Die "vermoedelijk" zeg je omdat je denkt dat een groot deel van de mensen bouwt in hun leven?

Gezien ze enkel naakte eigenaar is, is er geen probleem op vlak van registratierechten. Wat betreft BTW zou ik niet direct weten wat het hebben van een tweede eigendom een verschil maakt.

Die "vermoedelijk" zeg je omdat je denkt dat een groot deel van de mensen bouwt in hun leven?
ok, die laatste mag je schrappen, maar als je je post begint met 'ik besef dat ik in een bevoorrechte financiële situatie zit als enig kind met reeds een eigendom, nog een eigendom van mijn ouders" en dus op termijn ook een erfenis, dan is de kans groot dat er nog een eigen huis gekocht of gebouwd gaat worden.

Voor BTW is het hebben van een naakte eigendom verkregen door schenking, ook al is hij maar gedeeltelijk, een verhinderend bezit om te genieten van de 6% BTW regeling bij sloop en heropbouw. Dus ook als je een nieuwbouw koopt van een promotor.
Als het enkel je eigen appartement is in volle eigendom verkoop je dat heel makkelijk (indien nodig), bij een appartement waarvan je enkel de naakte eigendom hebt is dat al wat moeilijker.

Vandaar dus mijn toevoeging, denk al eens over de gevolgen op lange(re) termijn.

Bedankt al voor al jullie antwoorden.

Ja ik twijfel tussen het appartement huren van mijn ouders, maar gezien dit nieuwbouw is, is dit best wel duur, maar volgens mij geeft huren van je ouders ook wel enige flexibiliteit naar inrichting, huisdieren,…

Anderzijds kan ik (wat goedkoper) ook wel een appartement huren op de huurmarkt gewoon, maar twijfel of dit een goede keuze is, aangezien ze je daaf op elk moment kunnen uitzetten met termijn van 6 maanden. Iets dat als ik van mijn ouders huur toch eerder in onderling overleg zal gebeuren zodat ik iets meer tijd heb, moest dit ooit het geval zijn.

Anderzijds is gaan wonen in het afbetaalde appartement ook nog altijd een optie, maar heb echt moeite met de afstand (30 minuten rijden enkel) en het feit dat ik daar niemand ken. Ik voel me zo ‘verwend’ dat ik eigenlijk een afbetaald appartement heb, maar dat ik het niet echt zie zitten om daar te wonen.

Terug
Bovenaan