De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Hier wordt het laden op het werk + laadkaart (waarschijnlijk Dats24, geen idee als het goed is of niet). Misschien dan nog kijken voor prive laadkaart als backup. VAA wordt gecompenseerd met nettovergoeding.

O ja, misschien nog een nuttige tip: qua autotesten/recensies vind ik dat Autogefühl vaak veel meer zinnige dingen zegt in zijn video's dan de meeste testers van automagazines. Je moet er wel 20 minuten voor over hebben, maar vond ik altijd nuttig om te weten waar ik extra op moest letten bij testritten.

O ja, misschien nog een nuttige tip: qua autotesten/recensies vind ik dat Autogefühl vaak veel meer zinnige dingen zegt in zijn video's dan de meeste testers van automagazines. Je moet er wel 20 minuten voor over hebben, maar vond ik altijd nuttig om te weten waar ik extra op moest letten bij testritten.

Thomas pakt die reviews dan ook zeer goed aan. Hij deed vroeger kortere video's maar de kijkers hadden het liever uitgebreider. Ik heb ook op hem vertrouwd om mijn wagen te kiezen (in combinatie met een testrit). En dat zal bij de volgende ook weer het geval zijn. Eén van de betere autoreviewers die er zijn op YouTube.

Ook net Autogefuhl eens opgezocht voor de Enyaq. Zegt inderdaad wel meer nuttige zaken dan de meeste autoreviewers. En hij is blij met de auto, oef (al ga ik wel corporate hebben en geen sportline).

Thomas pakt die reviews dan ook zeer goed aan. Hij deed vroeger kortere video's maar de kijkers hadden het liever uitgebreider. Ik heb ook op hem vertrouwd om mijn wagen te kiezen (in combinatie met een testrit). En dat zal bij de volgende ook weer het geval zijn. Eén van de betere autoreviewers die er zijn op YouTube.

Sowieso de reviewer die de meest relevante reviews maakt. Gaat veel meer in detail op de dingen die er voor een eigenaar toe doen.

Idd staat ook bovenaan mijn lijstje van reviewers. En op plaats 2 heb ik dan Matt Watson van Carwow. Hij focust op andere zaken en zijn filmpjes zijn ook gewoon wat leuker.

Vandaag de link naar onze configurator gekregen, wat een teleurstelling. Met een TCO van 850 euro kan ik zelf geen pover geconfigureerde Skoda Elroq krijgen of iX1 zonder opties. Rij momenteel met een ID.3 inloop wagen en zelf die valt niet binnen budget (in dezelfde uitvoering). Wat het nog zuurder maakt is dat het bedrijf waar ik werk heel hoge fleet korting krijgt, maar dat is toch niet merkbaar in de prijzen. Fleet manager is een derde partij die totaal geen transparantie naar ons toe biedt voor de TCO berekening, hun configurator is ook gigantisch buggy en staat vol fouten. Ik denk dat ik 30 euro opleg en voor een model Y standard ga gaan, binnen budget spreekt niets mij aan...

Vandaag de link naar onze configurator gekregen, wat een teleurstelling. Met een TCO van 850 euro kan ik zelf geen pover geconfigureerde Skoda Elroq krijgen of iX1 zonder opties. Rij momenteel met een ID.3 inloop wagen en zelf die valt niet binnen budget (in dezelfde uitvoering). Wat het nog zuurder maakt is dat het bedrijf waar ik werk heel hoge fleet korting krijgt, maar dat is toch niet merkbaar in de prijzen. Fleet manager is een derde partij die totaal geen transparantie naar ons toe biedt voor de TCO berekening, hun configurator is ook gigantisch buggy en staat vol fouten. Ik denk dat ik 30 euro opleg en voor een model Y standard ga gaan, binnen budget spreekt niets mij aan...
Toevallig Cronos categorie 1? Zij hebben een heel hoge TCO. Daarom mag je nooit vergelijken tussen bedrijven met die TCO.

Bij wordt er nochtans met dagvergoedingen gewerkt. Dat is al jaren zo. Wie op de baan moet, krijgt een dag vergoeding.
Dat kan, maar ik weet niet of dat nu echt standard practice is? Enfin, uiteindelijk zijn allemaal die nettovergoedingen op het eind van de maand 1 grote pot nat wel. Bij ons noemen ze het beestje representatievergoeding en dat is gewoon een flat fee per maand afhankelijk van je hay lvl.

‘t is te zien wat je profiel is hé.

Als het effectief cat 1 is bij Cronos, dan heb je én geen ervaring én geen masterdiploma. Bij ons, ook Cronos, starten de schoolverlaters met een bachelor al in CAT2.

Mocht ik als ongediplomeerde 22-jarige snuiter een andere werkgever hebben gezocht omdat ik “maar” een Tesla Y kreeg, ik werd in een zottenhuis gestoken.

De waanzin mag stoppen hé. Op die leeftijd/ervaring is élke auto een zegen.

Ik vind het echt maf om te lezen hoe "entitled" mensen zich soms wanen als het over salariswagens gaat. Ik misgun niemand zijn auto, voor de duidelijkheid. Maar ik denk dat velen niet beseffen wat het particulier bezitten van een auto inhoudt (aankoop, onderhoud, schrik voor kosten, etc) en hoeveel je ontzorgd wordt met een salariswagen.

Master

Als het effectief cat 1 is bij Cronos, dan heb je én geen ervaring én geen masterdiploma. Bij ons, ook Cronos, starten de schoolverlaters met een bachelor al in CAT2.

Mocht ik als ongediplomeerde 22-jarige snuiter een andere werkgever hebben gezocht omdat ik “maar” een Tesla Y kreeg, ik werd in een zottenhuis gestoken.

Ik snap je punt, echter heb ik een master Burgerlijk Ingenieur. Geen starter zonder diploma dus. AI engineer in de bancaire sector trouwens.

Akkoord. Mijn eerste bedrijfswagen een jaar of 8 geleden was een basic Renault Clio. Momenteel rijd ik, bij dezelfde werkgever, met een BYD Seal met 500+ pk.

Ik heb natuurlijk geen idee van de situatie van @Outrageoussearch. Ik ging er misschien onterecht van uit dat hij in een vergelijkbare situatie zat als ik, maar voor hetzelfde geld is hij inderdaad een starter. Als ongediplomeerde 22-jarige starter zou ik ook niet verwachten dat ge überhaupt een functie met bedrijfswagen zou kunnen versieren.

edit: dan blijf ik bij mijn standpunt. Als AI engineer in de bancaire sector, met een master burgerlijk ingenieur, zou ge gemakkelijk meer moeten kunnen krijgen dan (nog niet eens) een Model Y Standard. Allemaal goed en wel, dankbaar zijn enz., maar wie gaat er willens en wetens voor (veel) minder werken dan hij elders kan krijgen voor dezelfde functie?

Laatst bewerkt:
Ik vind het echt maf om te lezen hoe "entitled" mensen zich soms wanen als het over salariswagens gaat. Ik misgun niemand zijn auto, voor de duidelijkheid. Maar ik denk dat velen niet beseffen wat het particulier bezitten van een auto inhoudt (aankoop, onderhoud, schrik voor kosten, etc) en hoeveel je ontzorgd wordt met een salariswagen.
Dat besef ik maar al te goed, aangezien ik zelf meerdere jaren particulier met mijn eigen auto heb gereden vooraleer ik een bedrijfswagen kreeg. Mijn vrouw heeft ook haar eigen auto aangezien zij als leerkracht geen mogelijkheid heeft tot bedrijfswagen.

Dat verandert niks aan de competitiviteit op de arbeidsmarkt en niet-conforme loonvoorwaarden (within reason en afhankelijk van functie en diploma, uiteraard).

Ik snap jullie reacties, ik voel mezelf ook als een zagend verwend kind. Ik weet ook wat een voorrecht het is om een bedrijfswagen te mogen krijgen. Echter voelt het wel heel zuur aan dat die TCO zo hoog is. Ik had wat voorbeelden gevraagd van auto’s binnen budget op voorhand maar daar wisten ze alleen maar op te zeggen dat het afhankelijk is van de deals op het moment.

Het hangt er ook allemaal van af wat je loon is. Liever een hoog loon met goedkope auto dan laag loon en een dikke auto als starter.
Ja en nee. Als je bijvoorbeeld enkele kinderen moet kunnen vervoeren met nog wat bagage op regelmatige basis, kan het zijn dat er geen opties zijn onder een bepaalde TCO. Als het dan niet toegelaten is (voldoende) bij te passen om een passende wagen te kunnen leasen, is het soms interessanter om wat minder loon met een hoger TCO budget te krijgen ipv andersom...

Ja en nee. Als je bijvoorbeeld enkele kinderen moet kunnen vervoeren met nog wat bagage op regelmatige basis, kan het zijn dat er geen opties zijn onder een bepaalde TCO. Als het dan niet toegelaten is (voldoende) bij te passen om een passende wagen te kunnen leasen, is het soms interessanter om wat minder loon met een hoger TCO budget te krijgen ipv andersom...
Gohja, je hoorde dat vaak enkele jaren geleden dat de grote spelers gretig gebruik maakten van de IP ruling om een eerder laag brutoloon te geven, maar met een (eerder) competitieve netto overschot & dit bovenop een wagen van een klasse hoger dan de concurrentie.

Vele jonge mensen waren toch overtuigd om aan een lager loon te werken om dan met een blinkende BMW 1/2 naar huis te bollen elke avond.
En ergens, wete ... als starter die nog op Hotel Mama zit, kan dat allemaal eh.

Terug
Bovenaan