De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Heeft iemand een idee hoeveel Tesla uitspaart door geen parkeersensoren in hun auto's te steken?
$114

$114

Eigenlijk triestig als je dat in verhouding zet met de klachten van de kopers...

Emotionele rollercoaster van de afgelopen 14 dagen, rant incoming :p

Eerste ervaring met bestelling nieuwe bedrijfswagen.

Ik kreeg begin November nieuws dat mijn nieuwe wagen, Peugeot 308SW Hybrid GT, dit jaar nog geleverd zou worden.
Dit kwam als een complete surprise want bij bestelling eind 2022 zeiden ze "reken maar ten vroegste op zomer 2024".
Dus ik super blij natuurlijk, al beginnen afspreken met de garage voor eventuele ophaling, expertise van oude wagen, afspreken met Leaseplan voor tankkaart, afspreken met werkgever voor slimme laadkabel etc...

Voorlaatste week van November zegt de garage mij "we hebben een chassisnummer en uw wagen staat al op transport naar België".
Ok, nice, ik bel naar Leaseplan hoe het nu verder zou verlopen, zij vermelden mij dat de documenten ook naar de garage op weg zijn voor inschrijving. Dubbel nice.

Laatste week November telefoontje van de garage "dag M, goed nieuws, uw wagen is toegekomen, wij gaan nu vragen aan Leaseplan om de documenten op te maken voor inschrijving."
"Tiens," zeg ik, "Ze hadden mij gezegd dat deze reeds verstuurd waren naar jullie."
"Ja nee, dat zijn andere documenten, ..." veel extra vijven en zessen. Ok soit.

Eind die week telefoon "uw nummerplaten zijn nu aangevraagd, we verwachten die volgende week ergens binnen te hebben."
Ik denk allez top, zal nu niet lang meer zijn, duurt maar 2-3 werkdagen zeker?
Ondertussen zijn we deze week woensdag, nog geen nieuws, ik veronderstel dat de administratieve reutemeteut wat vertraging veroorzaakt...

Dan plots woensdag rond de middag een mailtje van Leaseplan: "Goed nieuws, nummerplaten worden vandaag verstuurd naar de garage"
Ok, ik bel naar de garage om te vragen of we eventueel vrijdag of zaterdag kunnen afspreken voor ophaling, want die verzending zal zo lang wel niet duren zeker.
Garage zegt "ja, oei, we zijn al woensdag, weet niet of dat nog voor deze week zal zijn meneer..."
Uiteindelijk afgesproken dat ik gewoon vrijdag eens bel om te vragen hoe of wat.

Finally, gisteren, vrijdag, de dag van de waarheid. Rond 11u bel ik de garage "En? Al nieuws?"
"Ik heb fantastisch nieuws voor u M, uw platen zijn hier, en we willen u de geste doen dat je er morgen mag omkomen, dan rijdt gij hier weg met uw gloednieuwe wagen"
*apengelach.mp3*

Ik natuurlijk massa's blij, direct bellen om alles af te spreken voor huidige wagen, mijn pa bellen om te vragen of hij mee wil.

Nog geen 15min. later, telefoon garage...

"Ja M, we zitten met een probleem... we zijn de wagen aan het poetsen en we komen tot de constatatie dat de elektrische koffer niet werkt."
"We hebben hem efkes uitgelezen en er is nu blijkbaar een terugroepactie voor die serie 308SW's omdat de koffers defect zijn."

Ik verzin dit niet, "ja morgen ophalen zal dus niet lukken... we gaan er volgende week in vliegen om te repareren en houden u op de hoogte."

Ik kom zot.

Sorry voor 't muurtje tekst.

Ik begrijp niet goed waarom jij je overal mee zit te moeien? Dat is toch de taak van LP om dat allemaal op te volgen? Zij zullen u wel contacteren wanneer de wagen klaar is, en DAN kan jij naar de garage bellen voor een afspraak.

Uw "zot komen" ligt grotendeels aan uzelf vind ik.
Wel, zoals vermeld, 't is de eerste keer dat ik door het proces ga van een auto bestellen e.d.
Er werd mij ook nooit deftig uitgelegd wie waarvoor verantwoordelijk is en wat wanneer moet gebeuren.

Maar point taken, ik veronderstel dat de werknemer er voor veel minder tussen zit dan ik initieel dacht.

Ik begrijp niet goed waarom jij je overal mee zit te moeien? Dat is toch de taak van LP om dat allemaal op te volgen? Zij zullen u wel contacteren wanneer de wagen klaar is, en DAN kan jij naar de garage bellen voor een afspraak.

Uw "zot komen" ligt grotendeels aan uzelf vind ik.
Bwa als je uitkijkt naar de auto kan je wel het proces versnellen door er zelf achter te zitten hoor.
Als hij er niet achter had gezeten was het misschien pas voor januari geweest.

Bwa als je uitkijkt naar de auto kan je wel het proces versnellen door er zelf achter te zitten hoor.
Als hij er niet achter had gezeten was het misschien pas voor januari geweest.
Maar nu weet hij dus wel dat zijn nieuwe auto defect van de fabriek is gekomen. Dat had ik dan liever toch niet geweten.

Hier sterk aan het twijfelen tssn IX2 en IX3. IX2 heeft nieuwer moderner interieur en is wat goedkoper. IX3 is ruimer, bij IX2 zit ik met hoofd tegen plafond op achterbank.
Denk IX3, maar de wat oudere software maakt het moeilijk.

Software kan in principe wel ge-update worden in de toekomst, anderzijds: hoe vaak ga je op de achterbank zitten?

Collega van me heeft de IX3, da’s wel een tank van een auto.

Software kan in principe wel ge-update worden in de toekomst, anderzijds: hoe vaak ga je op de achterbank zitten?

Collega van me heeft de IX3, da’s wel een tank van een auto.

Qua principe heb je gelijk, maar sommige software versies bij BMW kunnen niet meer ge-update worden, bv. de vorige generatie idrive (8 geloof ik) wordt niet geupgrade naar 8.5 of 9
Al hoeft dat niet noodzakelijk een nadeel te zijn, bij die oudere versies heb je soms nog meer fysieke knoppen zoals voor verwarming :)

Het is toch wel heel duidelijk een ander segment vind ik. In een iX1 heb je het gevoel in een compact wagentje te zitten, in een iX3 is dat toch al helemaal anders.

Op papier, en op basis van de looks (exterieur) zou ik ook twijfelen maar als je ze back to back rijdt is er wel echt geen vergelijk.

Ik zou niet echt twijfelen over de looks... De iX2 extremiseert verder het BMW-design van de laatste jaren dat ik echt niet kan pruimen. De 5 is in hetzelfde bedje ziek, maar de iX2 trekt het nog wat verder door.
Ik kan me echt niet voorstellen wat BMW dacht toen ze dit uittekenden:

BMW_iX2_2024-01.jpg

Maar: dat is natuurlijk HEEL subjectief en persoonlijk.

Terug
Bovenaan