De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Ee2Qjlh.jpg
g0V3QTY.jpg

Afgelopen woensdag mocht ik mijn nieuwe bedrijfswagen gaan ophalen.
Peugeot 308SW GT Hybrid, quasi full option met uitzondering van een pano-dak.
Voorlopig wacht ik nog op mijn laadpas die achterkomt, wat hopelijk het verbruik ietwat zal temperen.
Puur op naft kom ik makkelijk aan 9-10L/100km.
Qua looks weet ik dat hij wat verdelend is, zeker in dit kleur.
De meesten vinden hem ofwel super mooi ofwel verschikkelijk lelijk.

Al bij al zeer tevreden mee, sommige controls zoals A/C en cruise control zijn wat wennen, maar dat komt wel veronderstel ik.
Comfort is zeker in orde, is ook de eerste automaat waar ik mee rijd, wat in de files zeer welgekomen is.
Uiteindelijk 1jr. en 1 maand op gewacht, wat sneller was dan de 1,5j.+ initieel voorspeld door de garage.

Volgende maand ermee op reis naar Italië, benieuwd wat dat zal geven!

Ee2Qjlh.jpg
g0V3QTY.jpg

Voorlopig wacht ik nog op mijn laadpas die achterkomt, wat hopelijk het verbruik ietwat zal temperen.

Al bij al zeer tevreden mee, sommige controls zoals A/C en cruise control zijn wat wennen, maar dat komt wel veronderstel ik.
Comfort is zeker in orde, is ook de eerste automaat waar ik mee rijd, wat in de files zeer welgekomen is.
Uiteindelijk 1jr. en 1 maand op gewacht, wat sneller was dan de 1,5j.+ initieel voorspeld door de garage.

Mooie wagen, en die kleur is de mooiste kleur die ik al op een moderne Peugeot heb gezien vind ik.

Ee2Qjlh.jpg
g0V3QTY.jpg

10l/100km, is dat gemiddeld verbruik tot nu toe? Inclusief regeneratie etc.?

Ik heb het zelf niet gezien maar ze zou uitgestapt zijn en gezegd hebben dat er geen schade was...
Ik heb reeds PV door politie laten opstellen aangezien er een nummerplaat en beelden zijn.
Zal me uiteindelijk niets kosten enkel tijd en moeite om te laten herstellen.

Vraag me wel af of die persoon dan beboet wordt?
Mijn zoon heeft enkele maanden geleden ook een klein ongeval gehad met vluchtmisdrijf. Slechts 50€ kosten aan zijne brommer, ze hebben de andere gevonden en die mag in maart voorkomen bij de politierechter.

Mijn zoon heeft enkele maanden geleden ook een klein ongeval gehad met vluchtmisdrijf. Slechts 50€ kosten aan zijne brommer, ze hebben de andere gevonden en die mag in maart voorkomen bij de politierechter.
Je zoon was misschien fysiek betrokken bij het ongeval? Dat maakt het wel nog serieuzer.

mai, 8 a 9 liter enkel op naft? omdat hij dan ook de batterij oplaad?

10l/100km, is dat gemiddeld verbruik tot nu toe? Inclusief regeneratie etc.?

Voor zover ik opmerk laadt hij weinig op mbv. de verbrandingsmotor.
Ik rijd wel steeds met regeneratief remmen actief en daarmee regenereert hij precies wel voldoende om dan telkens aan de volgende lichten, afslag, ... elektrisch te vertrekken en zo misschien een halve kilometer verder te rijden.

Ik moet ook wel vermelden dat die 10L/100km enkel is na de ritten binnen bebouwde kom of steenwegen aan 70km/u met veel stoppen en vertrekken.
De rit van de garage naar huis (Leuven naar het Kortrijkse) met 3/4de batterij gaf op het einde aan 4.8L/100km voor die ganse rit.
Lijkt me dus wel dat het zal schelen eens ik consequenter oplaad.

Voor zover ik opmerk laadt hij weinig op mbv. de verbrandingsmotor.
Ik rijd wel steeds met regeneratief remmen actief en daarmee regenereert hij precies wel voldoende om dan telkens aan de volgende lichten, afslag, ... elektrisch te vertrekken en zo misschien een halve kilometer verder te rijden.

Ik moet ook wel vermelden dat die 10L/100km enkel is na de ritten binnen bebouwde kom of steenwegen aan 70km/u met veel stoppen en vertrekken.
De rit van de garage naar huis (Leuven naar het Kortrijkse) met 3/4de batterij gaf op het einde aan 4.8L/100km voor die ganse rit.
Lijkt me dus wel dat het zal schelen eens ik consequenter oplaad.
Ik rijd ook met een 308sw hybrid, de 225pk versie en ik zit op pure verbrandingsmotor nooit boven de 7. Huidig verbruik deze maand 2.7L maar ik laad hem wel quasi dagelijks op.
Regeneratief remmen zou ik wel niet constant gebruiken, er zijn toch vaak situaties waarbij gewoon laten uitbollen efficiënter zal zijn dan hem hard te laten afremmen.

Heb me laten vertellen dat je hybride maar voor 75% moogt opladen aan de stekker aangezien deze ruimte nodig heeft voor wat je wint als je remt (regeneratie )

Ook is er een stand waarbij je de wielen enkel elektrisch aandrijft en niet de batterij oplaad waardoor hij wel wat zuiniger kan worden maar wel zien dat batterij min 75% geladen is .

(Was wel met een ford camionette en als hem zijn batterij moet laden terwijl hem rijdt zitten die ook op 10 l terwijl rijden zonder laden meer km’s konden worden afgelegd , was al blij dat hem nu 600 km kon halen )

In feite moet je dat gewoon slim gebruiken. Binnen bebouwde kom rij je elektrisch, korte trajecten elektrisch en je moet nooit uw batterij laden met de verbrandingsmotor.

Eenmaal op snelheid verbruikt die verbrandingsmotor niet veel.
Met een hybride zou je mits correct gebruik echt wel een serieuze besparing op benzine kunnen doen. Plus dat rijden ook aangenamer wordt als je consequent laadt en er slim mee omgaat.

@eniac heeft uw Q8 zo’n ledstrip boven het Audi logo aan de voorkant?
Ik vind het toch een jammere trend dat veel merken het nodig vinden om vooraan een horizontale ledstrip te voorzien van de ene koplamp naar de andere. Ik vind het persoonlijk enorm goedkoop ogen.
Of die verlichte grill van de i7, Jezus wat is dat lelijk..
In feite moet je dat gewoon slim gebruiken. Binnen bebouwde kom rij je elektrisch, korte trajecten elektrisch en je moet nooit uw batterij laden met de verbrandingsmotor.

Eenmaal op snelheid verbruikt die verbrandingsmotor niet veel.
Met een hybride zou je mits correct gebruik echt wel een serieuze besparing op benzine kunnen doen. Plus dat rijden ook aangenamer wordt als je consequent laadt en er slim mee omgaat.
Op den duur zit je meer te friemelen met die drive modi dan dat je op de baan aan het letten bent. Ik heb het de eerste week of twee geprobeerd met mijn wagen. Maar dan zat ik continue te letten op het actuele verbruik van de batterij en motor om de beste modus te proberen kiezen. Ik kreeg er stress van. Ondertussen zet ik hem de volledige rit op elektrisch als ik weet dat ik op het werk kan opladen. Voor de rest op auto hybride modus waarbij het verbruik tussen 3 en 4l/100km ligt.

Op voorwaarde dat je de GPS gebruikt. Enkel dan beslist die slim wanneer de batterij of motor te gebruiken.
Dat heeft zeker ook een meerwaarde, maar je kan moeilijk elke rit met navigatie rijden. Maar op de gewone hybride stand regelt de auto dat goed zolang de batterij niet leeg is. Traag verkeer of rustig rijgedrag steeds elektrisch, zodra je de snelheid opvoert of wat meer accelereert overschakelen op brandstof.

Eigenlijk moet je dat niet slim gebruiken, maar vooral de auto laten beslissen hoe en wat. Gewoon op auto rijden dus.
Had jij geen V60 T8?
Dat is nu toch geen notoir heel slim systeem. Zeker als je niet op de navigatie rijdt.
Als auto wilt zeggen de batterij leegrijden en daarna zien we wel is dat niet heel smart.

Op voorwaarde dat je de GPS gebruikt. Enkel dan beslist die slim wanneer de batterij of motor te gebruiken.
Bij mijn wagen (Audi) zet ik het meestal zelf. Of battery hold, of EV. Als ik Auto doe, al is het met gebruik van de ingebouwde gps, wil die precies de batterij oprijden op die rit. Dan wel zo efficiënt mogelijk, maar bij aankomst is hij plat. Wel vervelend als je nog terug moet natuurlijk.

Bij mijn wagen (Audi) zet ik het meestal zelf. Of battery hold, of EV. Als ik Auto doe, al is het met gebruik van de ingebouwde gps, wil die precies de batterij oprijden op die rit. Dan wel zo efficiënt mogelijk, maar bij aankomst is hij plat. Wel vervelend als je nog terug moet natuurlijk.

Ik vind hem op Auto nog vrij intelligent. Bij ietwat dooraccelereren gaat hij dan vrij vlot naar de ICE, bij constante snelheden vanaf pakweg 70-80 ook. Verbruik blijft dan echt wel vrij OK.

Als ik weet dat ik mijn verplaatsing elektrisch kan doen (en/of daarna kan laden) dan rij ik EV. Als ik weet dat ik er sowieso niet ga raken op EV, dan zet ik hem in auto. Of bvb als ik naar het werk rij, wat een 80km is en waar ik kan laden, dan rij ik Auto tot ik weet dat ik er elektrisch ga raken en schakel ik dan over naar EV.

Werkt wel goed zo en echt veel moet ik er dan niet bij nadenken. :)

Ik vind hem op Auto nog vrij intelligent. Bij ietwat dooraccelereren gaat hij dan vrij vlot naar de ICE, bij constante snelheden vanaf pakweg 70-80 ook. Verbruik blijft dan echt wel vrij OK.

Als ik weet dat ik mijn verplaatsing elektrisch kan doen (en/of daarna kan laden) dan rij ik EV. Als ik weet dat ik er sowieso niet ga raken op EV, dan zet ik hem in auto. Of bvb als ik naar het werk rij, wat een 80km is en waar ik kan laden, dan rij ik Auto tot ik weet dat ik er elektrisch ga raken en schakel ik dan over naar EV.

Werkt wel goed zo en echt veel moet ik er dan niet bij nadenken. :)
Misschien moet ik het nog wat extra kansen geven. Bij mij is door de week op EV (meestal enkel woon-werk verkeer, laden op kantoor) en vanaf vrijdag richting huis tot maandagochtend is "battery hold" om zo veel mogelijk batterij bij start-stop te kunnen gebruiken in het weekend.

Misschien moet ik het nog wat extra kansen geven. Bij mij is door de week op EV (meestal enkel woon-werk verkeer, laden op kantoor) en vanaf vrijdag richting huis tot maandagochtend is "battery hold" om zo veel mogelijk batterij bij start-stop te kunnen gebruiken in het weekend.

Ahja, dat snap ik dan wel. Je kan thuis niet laden?
Hier wel een laadpaal geïnstalleerd dus in het weekend rij ik ook veel elektrisch.

Ahja, dat snap ik dan wel. Je kan thuis niet laden?
Hier wel een laadpaal geïnstalleerd dus in het weekend rij ik ook veel elektrisch.
Nope, appartementsgebouw met parking op -2, infrastructuur is hier nog niet in orde en ik verhuis waarschijnlijk over een dikke 6 maanden, dus ik ga het niet in orde maken 😅

Terug
Bovenaan