De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Als ik mij niet vergis heeft een Q8 tfsi e een tank van 75l ;)

Zelf woon ik op 38km van het werk, wel grotendeels autostrade. Met mijn officieel bereik van 45km kom ik er net niet in de winter en net wel in de zomer. Momenteel zit ik aan 1400km en bijna halfweg mijn tank.

Bij jou vind ik het wel opvallend, je hebt 45liter, kan laden op het werk en geraakt maar aan 700km? Dat is een gemiddeld verbruik van 6l/100km als we nog 3 liter (50km) overlaten alvorens je tankt. Ik weet niet welke wagen je hebt, mijn XC40 heeft een verbruik van 7l/100km met niets van elektrisch opladen.
Ik heb nu een Volkswagen Passat hybride. Op mijn laatste 2000 km heb ik een gemiddeld verbruik van 5,8 liter/100 km en 3,8 KWH/100 volgens de app. Ik rij gewoon heel veel op benzine. Ik kan op het werk nu laden en rij dan zo elektrisch naar huis, laatste 15 kilometer is dan puur op benzine. De dag erop moet ik dan ook in benzine opnieuw naar het werk ( 50 km, bijna allemaal autosnelweg)

Ik heb nu een Volkswagen Passat hybride. Op mijn laatste 2000 km heb ik een gemiddeld verbruik van 5,8 liter/100 km en 3,8 KWH/100 volgens de app. Ik rij gewoon heel veel op benzine. Ik kan op het werk nu laden en rij dan zo elektrisch naar huis, laatste 15 kilometer is dan puur op benzine. De dag erop moet ik dan ook in benzine opnieuw naar het werk ( 50 km, bijna allemaal autosnelweg)
380Wh/km is echt wel gigantisch hoog. Zeker dat je zoveel verbruikt?

Als je maar aan 1 eind kan laden en dat dan nog niet thuis is, dan is het idd normaler. Dan geniet je ook niet van elektrische kilometers in het weekend bijvoorbeeld. Dit weekend heb ik bvb een 150km gedaan en ik denk dat daarvan maar een 40tal op benzine was, en dat is vooral door thuisladen.

Ik heb wel een tank van een dikke 70 liter ja. Nu, de Q8 is echt wel een zuipschuit en aan 1700km tussen tankbeurten betekent dat dat ik het pure brandstofverbruik toch richting 4l/100km krijg. Met een tank van 45 liter zou dat nog altijd 1000-1100km betekenen, en vermoedelijk verbruikt jouw wagen op nafte wel minder dan de mijne?

Maar het hangt er dan ook wel echt van af of je op je eindbestemming ook kan laden. Dus minstens op het werk en/of bij klanten.
Ken je je gemiddelde elektriciteitsverbruik in kWh / 100 km? Vermoedelijk gaat dat dan richting 20 kWh / 100 km, bovenop die 4l/100km benzine?

Als je maar aan 1 eind kan laden en dat dan nog niet thuis is, dan is het idd normaler. Dan geniet je ook niet van elektrische kilometers in het weekend bijvoorbeeld. Dit weekend heb ik bvb een 150km gedaan en ik denk dat daarvan maar een 40tal op benzine was, en dat is vooral door thuisladen.
Nee klopt, ik rijd het hele weekend op benzine. Donderdag krijg ik wel een laadpaal thuis. Ik vermoed dat het dan wel beter gaat zijn als ik thuis ook kan laden. Zoals ik nu rijdt, zie ik het nut niet van de hybride versie.

Ken je je gemiddelde elektriciteitsverbruik in kWh / 100 km? Vermoedelijk gaat dat dan richting 20 kWh / 100 km, bovenop die 4l/100km benzine?

Het is sowieso een zuipschuit met zijn 2.4 ton EN een onzuinige V6. Ik sta nu voor nafte gemiddeld op 6.5 l/100km (ik heb nog wat impact van in het begin niet te kunnen laden plus een reis in de herfstvakantie met veel kilometers puur op verbrandingsmotor) en ik denk dat ik voor elek op 13.5 zit ongeveer.
Ik verwacht wel dat ik tegen binnen een tweetal maand onder de 6l/100km zit, maar dan zal het elektrisch verbruik ook gestegen zijn.

Ik verifieer straks even, dan zit ik in de wagen :)

Nee klopt, ik rijd het hele weekend op benzine. Donderdag krijg ik wel een laadpaal thuis. Ik vermoed dat het dan wel beter gaat zijn als ik thuis ook kan laden. Zoals ik nu rijdt, zie ik het nut niet van de hybride versie.

Mits continu laden thuis ga je volgens mij onder de 4l/100 gaan duiken.

Ik heb v60 t8, ww is 30 enkel, wanneer ik elke dag thuis zou opladen deed ik +/- 1500 km per tank en verbruik van 2,5l/100km.
Nu al even niet aan het opladen wegen aanleg van oprit thuis en dus puur op naft aan het rijden, gemiddeld verbruik zit op 9l/100 km en dit met een (zeer) rustige rijstijl.

Nu al even niet aan het opladen wegen aanleg van oprit thuis en dus puur op naft aan het rijden, gemiddeld verbruik zit op 9l/100 km en dit met een (zeer) rustige rijstijl.

Vind ik wel verrassend veel. De Q8 puur op nafte verbruikt niet eens zoveel meer. Bij rustig rijden moet die wel nauwelijks iets van toeren draaien, die produceert al 500Nm koppel bij 1300RPM ofzo.

Vind ik wel verrassend veel. De Q8 puur op nafte verbruikt niet eens zoveel meer. Bij rustig rijden moet die wel nauwelijks iets van toeren draaien, die produceert al 500Nm koppel bij 1300RPM ofzo.
Ik vind het ook vrij hoog, ww is wel voornamelijk binnendoor en geen autostrade.
Vakantierit naar Zwitserland was dacht ik rond de 5,5 a 6l/km, puur autostrade dan.

Laatst bewerkt:
Ik zit met mijn A6 zonder elektro toch ook aan 8,5-9 als ik niet zot doe hoor.

Ik zit met mijn A6 zonder elektro toch ook aan 8,5-9 als ik niet zot doe hoor.
Bij mij is het net boven de 8 momenteel, dacht 8,3/8,4 of zoiets. En dat dus zonder ooit 1 keer aan de stekker te hangen.

M'n vorige 5 zat ook ergens rond de 8 toen ik nog véél meer kilometers deed. Veel snelwegkilometers toen om op te laden zodat er in 't stad in E-mode gereden kon worden. Althans, tot corona & ik nauwelijks nog in de wagen kwam wegens 100% thuiswerk natuurlijk.
In verhouding toen véél meer stadskilometers VS nauwelijks kilometers over 't algemeen. Dus ergens ging die dan meer verbruiken per km, mor soit ... totaal kost voor de WG zal een pak lager gelegen hebben die jaren. :sneaky:

Nuja, vanaf volgende week zullen er terug veel meer kilometers getrokken worden met m'n huidige ook.

Het profijt dat je hier kan doen als gebruiker is zo belachelijk klein, je moet al onder de middag thuis zijn om te laden en dan nog heb je enkel het verschil tussen afname en injectie als winst. Dat gaat hier misschien om 5 EUR per week.

Wat je wel doet hierdoor is het net minimaal belasten en dat is nu iets waar we op termijn echt nood aan hebben.
Stop met jaloers zijn op iemand die een paar euro s verdient door extra groen te laden aub.
Als het dan maar 5€ per week is stop dan met het te factureren. het is trouwens meer, ik heb dat gemerkt in 't eerste jaar. Ik heb toen meer dan 2000 kwH zonne-energie gefactureerd aan mijn werkgever. Ik heb beslist om mijn snellaadsessies niet meer aan te rekenen aan mijn werkgever om dit te compenseren.

Het heeft niets met jaloers zijn te maken, een systeem dat mensen aanzet om meer km te rijden of een wagen te kopen die meer verbruikt, lijkt me niet echt groen. Bovenop het al gigantisch verwerpelijk fiscale gunstregime voor bedrijfswagens

Als het dan maar 5€ per week is stop dan met het te factureren. het is trouwens meer, ik heb dat gemerkt in 't eerste jaar. Ik heb toen meer dan 2000 kwH zonne-energie gefactureerd aan mijn werkgever. Ik heb beslist om mijn snellaadsessies niet meer aan te rekenen aan mijn werkgever om dit te compenseren.

Het heeft niets met jaloers zijn te maken, een systeem dat mensen aanzet om meer km te rijden of een wagen te kopen die meer verbruikt, lijkt me niet echt groen. Bovenop het al gigantisch verwerpelijk fiscale gunstregime voor bedrijfswagens

De domheid van mensen kent geen grenzen, maar ik denk niet dat er iemand voor zijn plezier een EV zal kiezen die meer verbruikt puur voor die €5 - 10 per week extra. En dat extra rijden zou grootte-orde €3 per uur extra rondrijden opleveren als die mens er nog in slaagt om dat puur op zonnepanelen te laden.

Dat het fiscale regime voor bedrijfswagens veel te positief is in vergelijking met het verschrikkelijke belastingsregime op loon, daar ga ik je 100% gelijk in geven, het is eens iets anders ;)

De domheid van mensen kent geen grenzen, maar ik denk niet dat er iemand voor zijn plezier een EV zal kiezen die meer verbruikt puur voor die €5 - 10 per week extra. En dat extra rijden zou grootte-orde €3 per uur extra rondrijden opleveren als die mens er nog in slaagt om dat puur op zonnepanelen te laden.

Dat het fiscale regime voor bedrijfswagens veel te positief is in vergelijking met het verschrikkelijke belastingsregime op loon, daar ga ik je 100% gelijk in geven, het is eens iets anders ;)
Van mij mogen ze dat EV verplicht gedoe zelfs volledig afschaffen. Al kon ik er 500 EUR winst mee maken elk jaar & het zo in m'n zakken stoppen.
En nee, bij de selectie van een wagen kijk ik niet noodzakelijk naar het verbruik. Noch voor EV, noch voor ICE.

En dit was ook al zo pre-bedrijfswagen. OK, binnen de rede natuurlijk. Privé zou ik me wss geen 15 jaar oude naftzuiper gekocht hebben die 16 liter achterover slaat, maar als bedrijfswagen is dat sowieso ook al niet het geval.

En qua EV's denk ik niet dat er überhaupt veel mensen ooit kijken naar het effectieve verbruik. Men zal eerder naar de range kijken. Al ZEKER bij een bedrijfswagen natuurlijk.
Maar dan nog, ik ga mij particulier ook geen wagen ontzeggen omdat die qua efficiëntie net dat beetje minder optimaal is dan een andere wagen, iets dat iets minder verbruikt, maar mij niet aan staat.
Concreet zou ik mij bv. nooit een Tesla pakken die mij niet aan staat VS pakweg een Q8 E-Tron of een i5 die wel meer verbruikt ... enkel en alleen wegens het verbruik. Al ZEKER niet particulier, als het mijn 'netto' centen zijn (moest ik ooit zot genoeg zijn om particulier een EV te kopen natuurlijk).

En om dan voor die paar EUR/uur wat rondjes rond de snelweg te gaan trekken voor den jol? No tnx.
Als die 3 EUR/uur zou kloppen is dat trouwens wel héél slecht betaalde werktijd. :sneaky:

Laat eens weten wat ge van de iX1 vindt.
Uurtje mee gereden vandaag.

Redelijk teleurgesteld. Vanbinnen vrij “goedkoop” hoewel het een goed uitgerust model was. Mijn 3-reeks van 2020 heeft degelijkere materialen en minder plastic. Voor de prijs dat je daarvoor betaald had ik meer verwacht.

Rijd voor de rest wel ok en goeie koffer. Range schat ik iets van een 320km als ik kijk naar het verbruik. Dat geluidje als hij optrekt is wel leuk 😝.

Kan natuurlijk ook liggen aan het feit dat ze me eerst in de i5 hebben laten rijden :unsure:.

Uurtje mee gereden vandaag.

Redelijk teleurgesteld. Vanbinnen vrij “goedkoop” hoewel het een goed uitgerust model was. Mijn 3-reeks van 2020 heeft degelijkere materialen en minder plastic. Voor de prijs dat je daarvoor betaald had ik meer verwacht.

Rijd voor de rest wel ok en goeie koffer. Range schat ik iets van een 320km als ik kijk naar het verbruik. Dat geluidje als hij optrekt is wel leuk 😝.

Kan natuurlijk ook liggen aan het feit dat ze me eerst in de i5 hebben laten rijden :unsure:.
Da's de correcte, gewiekste, verkooptruuk eh. Geef u eerst een smaakje van het kostelijke spul, daarna lijkt alles ineens minder goed. :devilish:

Dat werkt op alles, of het nu dure wijn/whiskey/food/TV/woning/... is.
't Is niet voor niks dat in de media markt al die 'goedkopere' TV's meestal in 1 oogopslag te vergelijken zijn met een of ander gigantisch duur model.

Dus ik kan mij inbeelden dat dit, naar gelang uw oog voor detail & resistentie tegen die truuken, ook werkt voor wagens. Moest men u eerst in een Rolls Royce steken om u dan met die 5 reeks op de baan te sturen zal je wss ook zoiets hebben van 'wat is dees maar?'.

Da's de correcte, gewiekste, verkooptruuk eh. Geef u eerst een smaakje van het kostelijke spul, daarna lijkt alles ineens minder goed. :devilish:

Dat werkt op alles, of het nu dure wijn/whiskey/food/TV/woning/... is.
't Is niet voor niks dat in de media markt al die 'goedkopere' TV's meestal in 1 oogopslag te vergelijken zijn met een of ander gigantisch duur model.

Dus ik kan mij inbeelden dat dit, naar gelang uw oog voor detail & resistentie tegen die truuken, ook werkt voor wagens. Moest men u eerst in een Rolls Royce steken om u dan met die 5 reeks op de baan te sturen zal je wss ook zoiets hebben van 'wat is dees maar?'.
Ja tuurlijk, ben ik me ook wel bewust van. Als ik de ix1 binnen deed zei ik het ook dat ze dat express had gedaan en ze keek me met heel schuldige ogen aan 😝.

Maar 5 minuten erna stapte ik dus in mijn 3-reeks van 3 oud en ocharme 40k basic business edition en die voelde degelijker aan dan de 65k iX1. Dan scheelt er toch iets :) Maar degelijke wagen zonder meer, maar verkeerd geprijsd.

Maar kan natuurlijk nog altijd dat ik hier binnen 2 weken zet dat de iX1 besteld is :unsure:. De keuze blijft beperkt dus

Ja tuurlijk, ben ik me ook wel bewust van. Als ik de ix1 binnen deed zei ik het ook dat ze dat express had gedaan en ze keek me met heel schuldige ogen aan 😝.

Maar 5 minuten erna stapte ik dus in mijn 3-reeks van 3 oud en ocharme 40k basic business edition en die voelde degelijker aan dan de 65k iX1. Dan scheelt er toch iets :) Maar degelijke wagen zonder meer, maar verkeerd geprijsd.

Maar kan natuurlijk nog altijd dat ik hier binnen 2 weken zet dat de iX1 besteld is :unsure:. De keuze blijft beperkt dus
Ik was na alle lovende reacties hier ook lichtjes ontgoocheld van de iX1. Hij voelt vooral zo klein vanbinnen. Qua interieur zet ik hem wel boven een f30 3-reeks, geen idee welke jij hebt

Ik was na alle lovende reacties hier ook lichtjes ontgoocheld van de iX1. Hij voelt vooral zo klein vanbinnen. Qua interieur zet ik hem wel boven een f30 3-reeks, geen idee welke jij hebt
G20 heb ik hier. Vind de middenconsole niet echt geslaagd van de iX1. Dat die niet doorloopt is zonde en die opslagruimte er onder vind ik er maar vreemd uitzien. Alles onder je heupen is ook jammer genoeg plastic. En dat is misschien te verwachten van het “laagste” model maar niet van een wagen die begint op 55k.

Terug
Bovenaan