De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Afgelopen zaterdag een testrit gemaakt en ook besteld. M'n vrouw was fan van dat grijs (met de zwarte accenten die goed uitkomen). Toch heb ik hem in 't zwart besteld, ook met de regulus velgen eronder.

Betreft ook de Corporate 85 uitvoering.

Tijdens de testrit heb ik geen last gehad van het stuur, ook al heb ik die een paar keer losgelaten. Krijg je die melding enkel op autostrade?
Verkoper bij Skoda was wel echt een typische verkoper. Amai zeg.

Ik ben wat later binnen gesprongen bij Volkswagen om de ID4 toch nog eens te checken en daar wisten ze mij te zeggen dat ik voor de Skoda moest gaan. :laugh:
Ik rij (of reed ondertussen) vaak met mijn hand aan de onderkant van het stuur als het rustig is op de autostrade, dan krijg ik die melding.

Ondertussen handpositie wat aangepast naar bovenste helft van het stuur en dan heb ik het niet meer. Als jij altijd de bovenkant van het stuur vastneemt zal je er vermoedelijk ook geen melding van krijgen.

Zelf nog zitten twijfelen met zwart, maar na 2 zwarte wagens had ik het wel wat gehad met het vuil dat je zoveel sneller ziet 😅

Ik rij (of reed ondertussen) vaak met mijn hand aan de onderkant van het stuur als het rustig is op de autostrade, dan krijg ik die melding.

Ondertussen handpositie wat aangepast naar bovenste helft van het stuur en dan heb ik het niet meer. Als jij altijd de bovenkant van het stuur vastneemt zal je er vermoedelijk ook geen melding van krijgen.

Zelf nog zitten twijfelen met zwart, maar na 2 zwarte wagens had ik het wel wat gehad met het vuil dat je zoveel sneller ziet 😅
95% van de tijd met mijn linkerhand op positie 6u30 ongeveer en echt nul keer melding van het stuur vast te nemen.
Vraag me eerder af of er geen defecte sensor zit :) .

Ik ben wat later binnen gesprongen bij Volkswagen om de ID4 toch nog eens te checken en daar wisten ze mij te zeggen dat ik voor de Skoda moest gaan. :laugh:

Ik heb uiteindelijk de ID4 besteld in het zwart. Hopelijk krijg ik geen spijt van de kleur of het feit dat ik geen 4k extra wilde opleggen om toch voor Skoda te gaan 😅

Ik heb uiteindelijk de ID4 besteld in het zwart. Hopelijk krijg ik geen spijt van de kleur of het feit dat ik geen 4k extra wilde opleggen om toch voor Skoda te gaan 😅
Ik was minder fan van het interieur. Maar wat me vooral over de streep getrokken heeft is dat er binnenkort een facelift van de ID4 uit komt en je dan direct met een verouderd model zit.

Hoe dan ook, in die range zijn het beiden goede wagens é.

Ik was minder fan van het interieur. Maar wat me vooral over de streep getrokken heeft is dat er binnenkort een facelift van de ID4 uit komt en je dan direct met een verouderd model zit.

Hoe dan ook, in die range zijn het beiden goede wagens é.
Interieur ziet er minder luxe uit dan dat van Skoda idd. Al vonden wij de kwaliteit van de materialen precies wat beter bij ID4 (met uitzondering van de pianolak aan de deurgreep :crazy:). Die ergoactive stoelen vonden wij zeer goed, zaten een pak beter ivm Skoda. Zithouding achterbank vonden wij bij ID4 ook beter. Bij de testrit met de Skoda zat ik met mijn rechterknie constant tegen de (zeer mooie) middenconsole. ID4 is veel kaler maar geeft een zeer ruim gevoel. Het scherm op de stuurstang was ook groter en duidelijker zichtbaar dan het verdoken scherm bij Skoda. Heb ook mijn vragen over het loft interieur bij Enyaq op termijn met kinderen. De testwagen waarmee we reden had 4k Km en de 'stoffen' afwerking van het dashboard zat vol vlekken. Enyaq reed wat harder maar kan aan de banden gelegen hebben.

Als het interieur van de ID4 facelift dat gaat zijn van de ID polo is het inderdaad een grote vooruitgang. Meer fysieke knoppen, retro look en geen piano lak. Als de foto's van het exterieur die circuleren juist zijn, vind ik het zeker geen verbetering. Bovendien zal de prijs ook een stuk hoger liggen na een serieuze (vooral visuele?) facelift. De ID4 essential met grootste batterij kost momenteel 40k euro... Huidig model is ook al 6 jaar op de markt en stevig doorontwikkeld/verbeterd op verschillende vlakken. We hadden dan het idee dat het dit jaar misschien prijs/kwaliteit het beste moment zou zijn om een ID4 aan te schaffen. Elk EV model dat nu uitkomt zal binnen 2 jaar 'verouderd' zijn als je ziet hoe snel het gaat in EV land.

95% van de tijd met mijn linkerhand op positie 6u30 ongeveer en echt nul keer melding van het stuur vast te nemen.
Vraag me eerder af of er geen defecte sensor zit :) .
Gisteren wat mee zitten testen tijdens file, stuur lossen en wachten tot de melding komt en dan beginnen knijpen in het stuur om te zien waar hij registreert.

06:00 - 06:30 reageert hij onmiddellijk, 06:30 - 8:30 is zowat een deadspot, idem aan de andere kant, van 3:30 tot 5:30, dat waren net de plaatsen waar ik mijn hand hield :)

Tenzij jij nu zegt dat de melding ook weggaat als je lichtjes knijpt op die plaatsen lijkt het dus geen defecte sensor te zijn :)

Gisteren wat mee zitten testen tijdens file, stuur lossen en wachten tot de melding komt en dan beginnen knijpen in het stuur om te zien waar hij registreert.

06:00 - 06:30 reageert hij onmiddellijk, 06:30 - 8:30 is zowat een deadspot, idem aan de andere kant, van 3:30 tot 5:30, dat waren net de plaatsen waar ik mijn hand hield :)

Tenzij jij nu zegt dat de melding ook weggaat als je lichtjes knijpt op die plaatsen lijkt het dus geen defecte sensor te zijn :)
Ik test het straks als ik de kleine ga halen en houd u op de hoogte via DM :) .

In't Nieuwsblad staat vandaag ook weer artikel over auto's die zelf in de remmen gaan omdat ze een verkeersbord verkeerd interpreteren (snelheidsbeperking op achterkant vrachtwagens, snelheidsbord op een afrit, enz...).

Daar heb ik dus echt bang voor. Iemand al een idee hoe ik zoiets ga kunnen vermijden met de Enyaq? Wat schakel ik allemaal uit?

In't Nieuwsblad staat vandaag ook weer artikel over auto's die zelf in de remmen gaan omdat ze een verkeersbord verkeerd interpreteren (snelheidsbeperking op achterkant vrachtwagens, snelheidsbord op een afrit, enz...).

Daar heb ik dus echt bang voor. Iemand al een idee hoe ik zoiets ga kunnen vermijden met de Enyaq? Wat schakel ik allemaal uit?
Geen idee of het bij de Enyaq zo werkt, maar bij veel auto's tegenwoordig kan je kiezen of je de cruise control zelf de snelheid laat bepalen aan de hand van navigatie en bordenherkenning, of dat jij als bestuurder bepaalt wat de snelheid is.
Die instelling ga je eens moeten opzoeken.

De auto's tegenwoordig zitten nog totaal niet op het punt dat ze heel betrouwbaar alle verkeersborden kunnen lezen. Ondanks dat de EU al bepaald heeft dat we op basis daarvan een biep moeten krijgen als we te snel rijden.

Op de iX3 ging dat behoorlijk maar feilloos was het zeker niet.

Daar had je drie keuzes:
- enkel herkennen en weergeven in dashboard
- herkennen en de suggestie doen om over te nemen met een druk op de knop
- automatisch aanpassen

voor mij was het tweede het meest interessante.

De Polestar 3 past zich niet aan en doet enkel het eerste. En gelukkig maar want die dacht over quasi de hele autobahn dat ik maar 70 mocht rijden 🤣

Dat is weer een compleet onterecht paniekartikel. Ja, er is een ongeval gebeurd Frankrijk door dat systeem.
Maar waarschijnlijk zijn er in Vlaanderen tientallen ongevallen per dag vermeden door dat systeem, maar daar is geen artikel over.

Dat is weer een compleet onterecht paniekartikel. Ja, er is een ongeval gebeurd Frankrijk door dat systeem.
Maar waarschijnlijk zijn er in Vlaanderen tientallen ongevallen per dag vermeden door dat systeem, maar daar is geen artikel over.
Dat zal idd wel zo zijn, maar toch hoor ik dat geregeld en wil ik dat toch graag op elke manier vermijden.

Heb die optie ook uitstaan. In Limburg is het de gewoonte iemand z'n voortuin/gevel te versieren voor belangrijke verjaardagen. Daar wordt dan dikwijls zo'n bord gehangen dat iets te hard lijkt op een verkeersbord. Plezant als uwe auto op de rem gaat staan omdat er iemand 30 is geworden.

Heb die optie ook uitstaan. In Limburg is het de gewoonte iemand z'n voortuin/gevel te versieren voor belangrijke verjaardagen. Daar wordt dan dikwijls zo'n bord gehangen dat iets te hard lijkt op een verkeersbord. Plezant als uwe auto op de rem gaat staan omdat er iemand 30 is geworden.
Sorry maar dat zijn van die indianenverhalen. Die verkeersbordherkenning is verre van ideaal maar die pakt zo'n dingen al lang niet meer op.
Het gaat specifiek over effectieve verkeersborden die achterop vrachtwagens hangen die in dezelfde richting rijden.

Daarnaast gaat het artikel uit Frankrijk ook helemaal niet over verkeersbordherkenning, want geen enkele auto gooit alles dicht door die verkeersbordherkenning. Wat daar gebeurd is, is een false positive op het noodremsysteem. En dat is een systeem dat je helemaal niet kan uitschakelen.

Sorry maar dat zijn van die indianenverhalen. Die verkeersbordherkenning is verre van ideaal maar die pakt zo'n dingen al lang niet meer op.
Het gaat specifiek over effectieve verkeersborden die achterop vrachtwagens hangen die in dezelfde richting rijden.
Indianenverhalen? Ik nodig je uit om het eens te komen testen, heb nog geen wagen gehad die dergelijke borden kon onderscheiden van een effectief verkeersbord.

voorbeeld

Indianenverhalen? Ik nodig je uit om het eens te komen testen, heb nog geen wagen gehad die dergelijke borden kon onderscheiden van een effectief verkeersbord.

voorbeeld
BMW, Mercedes en Audi raken daar al +10 jaar niet meer door verward. Het zou mij verbazen mochten er nu nog auto’s gemaakt worden die nummerborden van vrachtwagens aflezen.

Terug
Bovenaan